Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. május 16. szombat, 21:07

Gondolatok az iskolából (iskoláról)

5. Értékrend

Az értékeinket a múltunkból kapjuk, szüleinktől, nagyszüleinktől, dédapáinktól. Tanárainktól és igaz Emberektől. Nem lehet eldobni őket, csakúgy, mint múltunkat sem. Mégis, mindenki változtatni akar rajtuk. Pedig, úgy gondolom, hogy ilyen gyorsan nem lehet! Csak gyenge embereknél fordulhat elő, hogy személyiségük darabkáit olyan könnyedén cserélik le a média vezérelte, mutatta hamis értékekre. Természetesen híve vagyok a változásnak, ha az jobbá teheti az életünket. De mi a jobb? Valószínűleg ezt csak akkor lehetne eldönteni, ha a jövőbe látnánk. De milyen emberiséget szeretnénk abban a jövőképben látni? Merre tart az Ember? Meg akarjuk hódítani a világűrt, noha még saját lakóhelyünket sem ismerjük eléggé?! Összes igyekezetünk annak tönkretételében merül ki dacára a megmaradt kisebbségnek, akik mindent megtesznek azért, hogy ez ne így legyen. Meglehet, nincs igazam és az Embernek törvényszerűen ez az útja – de akkor én nem szeretnék erre az útra lépni. Használom az internetet, a munkámban is, hiszen ma már nem lehet a modern technika nélkül létezni. De: nem akarok a rabszolgája lenni! Használom, mert azok az értékek, miket magaménak vallok, egyre többször megtalálhatóak rajta, de szeretném anélkül élvezni kincseit, hogy világomba más eszmék tolakodnának be!

Valahogy úgy képzelem, hogy a technika vívmányait megtartva, javítva rajtuk, visszatérünk a természetbe, mert ott a helyünk. Manapság nagy vita megy arról, hogy mi értékes, mi nem, mi jelenjen meg az iskolákban – például a kötelező irodalmak tárházában.

Alapjaiban rossz a kérdés.

Alapigazságok nem kérdőjelezhetőek meg: erkölcsi normák, melyek szerint élünk, vagy kellene élnünk. Ha ezeket egy irodalmi mű közvetíti, akkor helye van a diákok között. Hogy érthető vagy kevésbé érthető nyelvezettel teszi? Az már egy másik kérdés.

Bár sokszor elgondolkodom azon, hogy mennyire nem egyértelmű még a jó és rossz fogalma sem. Amennyiben elfogadjuk azt, hogy a társadalmi rendszerek alakították ki az erkölcsi normákat, akkor a jó és rossz is ennek eredménye. Ami elfogadott volt száz évvel ezelőtt, az ma nem feltétlenül az, így tehát meglehet, hogy a ma tapasztalható változások, melyeket én annyira tőlem idegennek és elfogadhatatlannak tartok, hamarosan egy új rend felé fognak mutatni. És akkor ismét változni fog jó és rossz, igazság és igazságtalanság, erkölcsi normák rendszere is. Magam kevés vagyok ahhoz, hogy előre lássam hova tartunk. Lehet, hogy nem is akarom látni.

6. Szabadság

A szabadság számomra éppen azt jelenti, hogy különbséget tudunk tenni jó és rossz között, képesek vagyunk ennek tudatában döntéseket hozni önállóan, melyeknek viseljük a következményeit. Ez azt is jelenti, hogy akár a rosszat is választhatjuk, de csak akkor, ha az nem jelent másoknak akadályt, veszteséget, kárt. Persze, ezt meg kell tanítani a gyerekeknek. A békák a hétvégi programokon szabadok voltak, erre vonatkozó törvényüket így fogalmazták meg: „Mivel együtt és egymásért kirándulunk, nem hagyom el a csoportot, mindig látható és hallótávolságban maradok: ezt a szabályt betartva szabadon kutathatom a természetet.” és „A kiránduláson csak egy szabályt kell betartanom: úgy érezzem jól magam, hogy később semmilyen tettem miatt ne kelljen szégyenkeznem!”. Természetesen a megfogalmazásban segítettem nekik, de az alapjait ők találták ki. Benne van minden, ami számomra szabadságot jelent – úgy találtam, hogy nekik is.

A rendszerváltásnak nevezett folyamat egyik eredménye az a „szabadság” volt, ami meghatározza mai életünket. De vajon valódi szabadságot kaptunk-e? Számomra több akadály, gát és fal van, ami még munkámat is hátráltatja, nemhogy életemet, mint előtte. Nem gondolom, hogy a többség másként érezne. Akkor csak egy kisebbségnek érkezett el a szabadság ideje vagy mi, a többség, nem tudunk élni vele? Vajon szabadság ez vagy szabadosság?

Azt hiszem, hogy hajlamosak vagyunk összekeverni a két fogalmat. Korábban viszonylagos egyensúlyban éltünk egyén és közösség, társadalom, ma ez az egyensúly teljesen felbomlott. Olyan természetességgel tiporjuk a másik ember jogait, olyan természetességgel nem törődünk még közvetlen környezetünk jogaival, érdekeivel sem, hogy azt rettentően fáj látni. Amikor a diák nem teszi el a mobiltelefonját, zavarja vele az órát és a pedagógus tehetetlen, mert el nem veheti a gyerek tulajdonjoga miatt, akkor a többi gyerek jogai sérülnek. Az egyén jogai érvényesítéséhez a törvényhez fordulhat (pedagógus mégiscsak elveszi, szülő feljelent…), a közösség pedig tehetetlen. Még sosem hallottam egy eljárásról sem, még helyi, iskolai szinten sem, amelyet egy közösség indított volna jogai védelmében.

Ennek az egyensúlynak a felbomlása odáig vezetett, hogy minden szenny beömölhetett gátak, ellenőrző rendszerek nélkül az országba. Ha a többség szerint ez rendben van, és úgy tűnik, hogy senki sem lázong ellene, akkor a hiba bennem van. Nem?

Leiner Károly

(A fotók a szerző felvételei)

3 üzenet

  1. s szerint:

    Nem hiszem, hogy a régi erkölcsöknek még helyük lenne, a világ megváltozott. Nem állítom, hogy rossz, ha valaki ragaszkodik a nézeteihez, de ahogy a kamaszok igyekeznek átlépni a szüleik dogmáin,úgy változik minden. És ez természetes. Hosszú haj, rövid haj, csöves gatya és trapéz, folyamatos változás az élet. Ez nem is baj.

  2. IZs szerint:

    Kedves S!
    kicsit kevered a dolgokat, erkölcs-dogma-divat? ezek más-más fajsúlyúak.
    Kedves Károly! most olvastam egyszerre mind a 6 részt, köszönöm, minden sorod megerősítette a saját érzéseimet.

  3. Leiner Károly szerint:

    Köszönöm IZs, ez azt jelenti, hogy (még) nem vagyunk egyedül…

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.10.31.
Egy újabb negatív magyar rekord a PISA adatok alapján
A magyar tizenötévesek a legkevésbé befogadók a bevándorlókkal szemben nemzetközi összevetésben – derül ki a 2018-as PISA vizsgálat globális kompetenciákat mérő kérdéseiből. Még...
(Forrás: Kölöknet)
--
2020.10.30.
Béres Cseppet kapnak a pedagógusok
Maruzsa Zoltán úgy fogalmazott: a koronavírus-járvány sokmillió embert veszélyeztető apokalipszis, amely váratlanul érte a világot. Hozzátette: ehhez kellett igazítani az élet minden ter...
(Forrás: 24.hu)
--
2020.10.30.
Későn derült ki a koronavírus, két és fél órára helyezett karanténba egy gyereket a kormányhivatal
Nincs mese, vagy ez, vagy bezárjuk a sulikat. Azok a megoldások, amelyek eddig az iskolai védekezést jellemezték, mint például a szünetekben a tanteremben maradás már nem elégségesek. És...
(Forrás: Propeller)
--
2020.10.29.
Padláson, büfében, lépcsőkön is tartanak órákat az SZFE-sek
A padlástérben, a büfében, lépcsőkön és az aulában is tartanak órákat a Színház- és Filmművészeti Egyetemen azóta, hogy két hete a hallgatók az egyetem több termének kulcsát magukhoz...
(Forrás: telex)
--
2020.10.29.
A magyar iskolákat sem kímélik a digitális bűnözők
Összesen 27 magyar közoktatási intézmény, közel 2700 végpontjának statisztikái alapján az adatok azt tükrözik, hogy igen komoly veszélynek vannak kitéve az oktatási intézmények háló...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.10.29.
Az egyetemistákat is kirendelték a koronavírus-tesztelésekhez
A Semmelweis Egyetem 120 orvos- és 40 fogorvostan hallgatóját is bevonják a koronavírus-tesztelésbe, áll egy szerdai rektori utasításban. E szerint az operatív törzs a mintavételi kapacitá...
(Forrás: eduline)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep