Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. augusztus 4. csütörtök, 8:59

Klasszikus iskolai normaszegések 2.

Országos vizsgálat a serdülők erkölcsi ítéletalkotásáról 4.

Bizonyos értelemben klasszikus iskolai normaszegésre kerülhet sor a kérdőívben szereplő 2. szituáció esetében is. Itt a döntést azonban számos egyéb tényező is meghatározza.

2. A matematikatanár beküld a tanáriba az ott felejtett könyvéért. A tanáriban senki sincs. Odamész a tanár asztalához, és meglátod az asztalon a másnapra szánt témazáró dolgozat példáit.
a) Kisietek a tanáriból anélkül, hogy megnézném a példákat
b) Gyorsan lemásolom a feladatokat

Ebben a helyzetben váratlanul olyan alkalom kínálkozik, amelynek kihasználása nagy előnyhöz juttathatja az érintettet. Az alkalom kihasználását gátolhatják morális szempontok, hiszen a feladatok lemásolása feltétlenül etikátlan lépés. Az alkalom elmulasztását azonban nem csupán etikai megfontolások magyarázzák, hanem a lebukástól való jogos félelem is, hiszen a tanáriba bármelyik pillanatban beléphet valaki. Mivel az általános viselkedési módok közül „az olyan alkalmat, amely számára előnyt jelent, gondolkodás nélkül kihasználja” a többség számára elfogadható, feltételezhető, hogy az adódó lehetőségtől viszonylag kevesen zárkóznának el etikai megfontolásból.

A kutatásba bevont diákoknak kevesebb, mint fele másolná le a matematika témazáró példáit. A 98-as kutatásban határozott mintázat látszott a szituáció megítélésében. Akkor fiúk és az idősebbek, valamint a nagyobb településeken élők mertek inkább élni a kínálkozó lehetőséggel, és másolták le a feladatokat. A mintázat lényegében megmaradt 2004-re is, csökkentek viszont az egyes csoportok közötti különbségek

1. ábra

A „kisietek” és „lemásolom” közötti választás arányai ugyan hasonlóak maradtak, de 2004-re az „egész biztos” válaszok arányai szignifikánsan nőttek.

2. ábra

A 6. szituáció bizonyos értelemben a 2. folytatásának tekinthető. Az előbb felvetett alternatívák közül az érintett az etikai szempontból kifogásolható mellett döntött: megnézte a monitoron a történelem témazáró feladatait. Az adódó előny kihasználása tehát már megtörtént, a dilemmát a konkrét helyzetben az jelenti, hogy az érintett megosztja-e a többiekkel, amit megtudott.

6. A tanár számítógépen állítja össze a másnapi témazáró történelemdolgozat kérdéseit. Váratlanul sürgős telefonhoz hívják, és te meglátod a monitoron a feladatokat. Tudod, hogy e dolgozat eredménye alapján választja ki a tanár azt az egy gyereket, aki részt vehet az iskolai tanulmányi versenyen. Többen is vagytok, akik szeretnétek részt venni ezen a versenyen, de egy osztályból csak egy tanuló mehet.
a) Nem szólok senkinek a dologról, és a megismert kérdések segítségével alaposan felkészülök a dolgozatra
b) A többi osztálytársamnak is elmondom, amit megtudtam

A megkérdezettek többsége megosztaná társaival (sőt versenytársaival) az információt, bár az 1998-as adatokhoz képest szignifikánsan csökkenő arányban. Csupán a városokban fordított a tendencia, a községekben azonban a 2004-es válaszolóknak kétharmada nem tájékoztatná társait.

3. ábra

Az előnyök társakkal való megosztásának szándéka és az általános viselkedési módok között nem mutatható ki összefüggés. A váratlanul adódó előny kihasználását elfogadók és az elutasítók között is 60 százalék az aránya az információt a társakkal megosztani kész diákoknak. Nehéz meghatározni, hogy pontosan mi rejlik e döntések mögött. Lehet, hogy konkrét szituációban mégiscsak kész a (nem túlnyomó!) többség a társak iránti szolidaritásra. De az sem kizárt, hogy egy témazáró dolgozat (még egy versenyben való részvétel feltételeként) sem jelent akkora tétet a tanulók nagy része számára, hogy megérné a titkolódzást.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.06.13.
Zselici vallomások. Visszatekintés egy pedagóguspálya alkonyán az eszmélés éveire. Szücs-Gáspár Borbála írása
Látom magamat a zselici dombok között kószálni, a meggyfa tetején kemencében sütött kenyérrel a kezemben pirosló gyümölcsöt enni. Látom az árkot, ahol „ároklityást” játszottunk...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.06.13.
A pedagógusok mentális felépüléséről is gondoskodni kell a nyári szünetben
Megindult a visszaszámlálás, mindössze két nap maradt hátra a tanévből, amely – a tavalyihoz hasonlóan – idén is rendhagyó volt. A digitális oktatás a pedagógusok, a diákok és a sz...
(Forrás: index)
--
2021.06.13.
Milliárdos profitot hozott a nyögvenyelősen működő digitális oktatás
Bár az iskolák informatikai rendszere nem bírta a digitális oktatás terhelését, de a rendszer fejlesztésében és üzemeltetésében részt vevő eKréta Informatikai és SDA Informatika Zrt.-...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.06.13.
A szólásszabadság és a gyermekjogok védelmében
A lényeg, hogy a környezeti hatásoknak nem egyszerűen szerepe van, hanem döntő többség esetén az a nagyobb súlyú. A környezeti hatások értelemszerűen gyermekkoriak, mivel akkor formáló...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.06.13.
Lovász László: Tudományellenességnek is tekinthető, amit a kormány tesz
A kínai egyetemek, mint a sanghaji Fudan vagy a pekingi Tsinghua Egyetem, több nemzetközi rangsorban előkelő helyen szerepelnek. Azt is érdemes hozzátenni, például a természettudományok ter...
(Forrás: Népszava)
--
2021.06.13.
Hamarosan lemond rektori tisztségéről Mocsai Lajos, de nem tűnik el
A Pedagógus napi ünnepségen tartott köszöntő beszédében Mocsai azt mondta, a modellváltás levezénylése lesz a feladata, ezzel azonban összeférhetetlen, hogy rektori állását is megtartsa...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep