Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. augusztus 4. csütörtök, 8:59

Klasszikus iskolai normaszegések 2.

Országos vizsgálat a serdülők erkölcsi ítéletalkotásáról 4.

Bizonyos értelemben klasszikus iskolai normaszegésre kerülhet sor a kérdőívben szereplő 2. szituáció esetében is. Itt a döntést azonban számos egyéb tényező is meghatározza.

2. A matematikatanár beküld a tanáriba az ott felejtett könyvéért. A tanáriban senki sincs. Odamész a tanár asztalához, és meglátod az asztalon a másnapra szánt témazáró dolgozat példáit.
a) Kisietek a tanáriból anélkül, hogy megnézném a példákat
b) Gyorsan lemásolom a feladatokat

Ebben a helyzetben váratlanul olyan alkalom kínálkozik, amelynek kihasználása nagy előnyhöz juttathatja az érintettet. Az alkalom kihasználását gátolhatják morális szempontok, hiszen a feladatok lemásolása feltétlenül etikátlan lépés. Az alkalom elmulasztását azonban nem csupán etikai megfontolások magyarázzák, hanem a lebukástól való jogos félelem is, hiszen a tanáriba bármelyik pillanatban beléphet valaki. Mivel az általános viselkedési módok közül „az olyan alkalmat, amely számára előnyt jelent, gondolkodás nélkül kihasználja” a többség számára elfogadható, feltételezhető, hogy az adódó lehetőségtől viszonylag kevesen zárkóznának el etikai megfontolásból.

A kutatásba bevont diákoknak kevesebb, mint fele másolná le a matematika témazáró példáit. A 98-as kutatásban határozott mintázat látszott a szituáció megítélésében. Akkor fiúk és az idősebbek, valamint a nagyobb településeken élők mertek inkább élni a kínálkozó lehetőséggel, és másolták le a feladatokat. A mintázat lényegében megmaradt 2004-re is, csökkentek viszont az egyes csoportok közötti különbségek

1. ábra

A „kisietek” és „lemásolom” közötti választás arányai ugyan hasonlóak maradtak, de 2004-re az „egész biztos” válaszok arányai szignifikánsan nőttek.

2. ábra

A 6. szituáció bizonyos értelemben a 2. folytatásának tekinthető. Az előbb felvetett alternatívák közül az érintett az etikai szempontból kifogásolható mellett döntött: megnézte a monitoron a történelem témazáró feladatait. Az adódó előny kihasználása tehát már megtörtént, a dilemmát a konkrét helyzetben az jelenti, hogy az érintett megosztja-e a többiekkel, amit megtudott.

6. A tanár számítógépen állítja össze a másnapi témazáró történelemdolgozat kérdéseit. Váratlanul sürgős telefonhoz hívják, és te meglátod a monitoron a feladatokat. Tudod, hogy e dolgozat eredménye alapján választja ki a tanár azt az egy gyereket, aki részt vehet az iskolai tanulmányi versenyen. Többen is vagytok, akik szeretnétek részt venni ezen a versenyen, de egy osztályból csak egy tanuló mehet.
a) Nem szólok senkinek a dologról, és a megismert kérdések segítségével alaposan felkészülök a dolgozatra
b) A többi osztálytársamnak is elmondom, amit megtudtam

A megkérdezettek többsége megosztaná társaival (sőt versenytársaival) az információt, bár az 1998-as adatokhoz képest szignifikánsan csökkenő arányban. Csupán a városokban fordított a tendencia, a községekben azonban a 2004-es válaszolóknak kétharmada nem tájékoztatná társait.

3. ábra

Az előnyök társakkal való megosztásának szándéka és az általános viselkedési módok között nem mutatható ki összefüggés. A váratlanul adódó előny kihasználását elfogadók és az elutasítók között is 60 százalék az aránya az információt a társakkal megosztani kész diákoknak. Nehéz meghatározni, hogy pontosan mi rejlik e döntések mögött. Lehet, hogy konkrét szituációban mégiscsak kész a (nem túlnyomó!) többség a társak iránti szolidaritásra. De az sem kizárt, hogy egy témazáró dolgozat (még egy versenyben való részvétel feltételeként) sem jelent akkora tétet a tanulók nagy része számára, hogy megérné a titkolódzást.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.24.
„A feladatsorok összeállítói egyáltalán nem vettek tudomást arról, mi történt az elmúlt két évben\"
Ezekkel a feladatokkal ki lehet deríteni, hogy egy diák tudja-e, mi a különbség a képző, a jel és a rag között, vagy felismer-e egy magas hangrendű szót. Arról viszont semmit nem tudunk meg...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.24.
Ónody-Molnár Dóra: TÖMEGESEN KERÜLNEK KI AZ ISKOLÁKBÓL OLYAN FIATALOK, AKIK NEM TUDNAK SEM ÍRNI, SEM OLVASNI, SEM SZÁMOLNI – 2. rész
A tanárok szavaiból kiderül: nem a „lemorzsi” miatt csökken a statisztikában a buktatások száma, hanem azért, mert az elszegregálódó iskolákban a pedagógusok felhagytak a buktatással...
(Forrás: Jelen)
--
2022.01.24.
PDSZ: Vicc, hogy ilyen kettős mércével kezelik a figyelmeztető sztrájkot és általában az oktatást
Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének vezetőségi tagja a Hírklikknek nyilatkozva elmondta, már 17 ezer aláírás (azóta már 20 ezernél is több – a szerk.) gyűlt ö...
(Forrás: Mérce)
--
2022.01.24.
A PDSZ tagja is megszólalt a lefújt felvételiről: mindenképp hátrány éri az érintett gyerekeket
— Nem tudok más ilyen esetről, de olyanról se hallottam még, hogy 20 kormányhivatalnok megy ki egy iskolába ellenőrizni. Abban biztos vagyok, hogy ilyen jellegű ügy ekkora sajtónyilvánoss...
(Forrás: Blikk)
--
2022.01.24.
Elküldtek egy tanárt egy budapesti gimnáziumból, mert nyomult a lányokra és szexchatbe keveredett a diákjaival
Novemberben elküldtek egy szaktanárt a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnáziumból, mert “az online térben korábbi figyelmeztetés ellenére pedagógushoz nem méltó módon viselkedett”. Az iskola...
(Forrás: Átlátszó)
--
2022.01.24.
Ellenőrök szálltak ki egy alapítványi gimnáziumhoz és lefújták a felvételit
Szombaton nagyjából negyed órával 10 óra előtt kéttucatnyi kormányhivatalnok ment ki a budapesti Kürt Alapítványi Gimnáziumhoz, amelynek épületében tudomásunk szerint nagyjából 150 di...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep