Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. augusztus 9. kedd, 23:59

Mihez kezdjünk mások titkaival?

Országos vizsgálat a serdülők erkölcsi szocializációjáról 8.

Az e témakörhöz sorolható két helyzetben a döntési alternatíva az osztálytárs, a barát titkának megőrzése, illetve ennek kiszolgáltatása a felnőtteknek (pedagógusnak, szülőnek). Mindkét szituációban kockázatos a tények elhallgatása, mivel az érintett kortárs veszélyes helyzetbe sodródhat, ha nem kap segítséget. Tehát a titok megőrzése nem egyértelműen a szolidaritás jele, bár tagadhatatlanul ennek lehetősége sem hanyagolható el. Az eddigi adatok fényében azonban nem hagyható figyelmen kívül a közömbösség, a mások ügyeibe való belekeveredéstől való tartózkodás, a felnőttek iránti bizalmatlanság.

Talán kábítószer

Az egyik osztálytársad már egy hete nem volt iskolában. Te az előző este láttad az utcán egy elég furcsa társaságban. Köszöntél is neki, de nem ismert fel, meglehetősen zavartan viselkedett. Úgy látszott, mintha kábítószer hatása alatt lett volna. Az osztályfőnököd éppen téged kérdez meg, hogy tudsz-e valami erről a gyerekről.

a) Elmondom neki, hogy mit tapasztaltam.
b) Azt felelem, hogy nem tudok róla semmit.

Itt a titok véletlenül jut a döntés elé kerülő osztálytárs tudomására, nem bízta rá senki ennek megőrzését. Ha az osztályfőnök valóban bizalmi személy, az ő segítsége ebben az esetben nagyon fontos lehetne. A helyzetet tovább árnyalja, hogy a pedagógus éppen a válaszadót kérdezi, a titok elhallgatása tehát konkrét hazugsággal jár együtt. Természetesen az érintett serdülő kereshet más lehetőséget is arra, hogy társát kisegítse a nehéz helyzetből, a titok megőrzése nem feltétlenül jelent tehát közömbösséget.

A válaszok megoszlását tekintve 1998 óta nagyon komoly változás tapasztalható. A hat évvel korábbi kutatásban a diákok 61 százaléka az osztályfőnök kérdésére elmondta, hogy társát furcsa társaságban, vélhetően kábítószer hatása alatt látta. Ez az arány 2004-re 49 százalékra csökkent, a tizedikesek körében csak a megkérdezettek egyharmada árulja el tanárának, amit tud. A pedagógusok, a felnőttek iránti bizalmatlanság erősödése nem csupán ennek a kutatásnak a tapasztalata.

1. ábra
Nagyításhoz kattintson a képre.

A falusi tanulók ebben az esetben is konvencionálisabbnak bizonyulnak, feltételezhetően jobban bíznak a pedagógusban, és határozottabban elítélik a devianciát.

A barát szökése

A legjobb barátod neked elárulta, hogy megszökik otthonról, és megpróbál eljutni a külföldön élő apjához. Az édesanyjának azért nem szól, mert ő biztosan nem engedné el. Megkér, hogy legalább két napig ne szólj senkinek a tervéről. Másnap valóban nem jön iskolába. A kétségbeesett mama éppen tőled szeretné megtudni, hogy mit tudsz a gyerekéről.

a) Elárulom, hogy mit tervezett a barátom.
b) Azt mondom, hogy nem tudok semmit.

Ebben a szituációban a legjobb barát bízta rá titkát a társára. A titok kiadás tehát egyben az ígéret megszegését is jelenti, és tönkre teheti a baráti kapcsolatot. A dilemmát bonyolítja, hogy a kérdező felnőtt itt a gyerekéért aggódó anya, akinek hazudni érzelmi okokból is lényegesen nehezebb, mint az előző történet pedagógusának. Az érzelmi motiváció mellett tagadhatatlan, hogy a barát szökésével veszélyes helyzetbe sodorhatja magát, és a titkát megőrző barát az esetleges negatív következményekért is felelőssé válhat. Az igazság bevallására tehát az anyával való együttérzés mellett a barátért vállalt felelősség, illetve a kapcsolódó felelősségtől való szabadulás igénye is rábírhatja válaszadót. Nem véletlen, hogy a kutatáshoz kapcsolódó iskolakísérletnél éppen ez a szituáció váltotta ki a legtöbb és legélesebb vitát.

2. ábra
Nagyításhoz kattintson a képre.

Ennél a döntéshelyzetnél a többség elárulná az anyának barátja tervét. A határozott válaszok aránya az elmúlt évek sorában nőtt. A korábbi és a mostani kutatásban is szignifikáns különbség mutatkozott a nemek között. A lányok nagyobb hajlandóságot mutatnak arra, hogy felvilágosítsák a szülőt, mint a fiúk. (A 2004-es vizsgálatban az így döntő lányok aránya 79 százalék, szemben a fiúk 69 százalékával.)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.25.
Tanügyi intézkedés nincs, de sok iskolában alig van tanár, aki tanítana
Tanügyi intézkedés jelenleg egy iskolában sincs, ugyanis nemrég módosultak a karanténszabályok, az oltatlanokra öt nap karantén vár, aki viszont be van oltva és nincs pozitív teszteredmé...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.25.
Ránki Sára: ELBALTÁZOTT ÍRÁSBELIK
Összegezve: az idei felvételi feladatsor sem azt kéri számon, amit tanítunk. Nem indulnak a gyerekek egyenlő esélyekkel, eleve nem tudnak egyenlő esélyekkel indulni. Gondoljunk a Covid okozta...
(Forrás: Jelen)
--
2022.01.25.
A kormány szeretné, ha úgy sztrájkolnának a tanárok, hogy azért tanítanak is közben
Nem jutott eredményre a kormánnyal folytatott tárgyalások során a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének és a Pedagógusok Szakszervezetének közös sztrájkbizottsága. Pedig már hónapok...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.01.25.
UZSALYNÉ PÉCSI RITA A TRANSZHATÁSRÓL, AZ OKOSESZKÖZMENTES ISKOLÁKRÓL ÉS A SZÜLŐI MINTÁRÓL
Hirtelen lett az életünk része a kütyüvilág, nem alakult még ki a kultúrája, nem vagyunk tudatosak. Sikeres elvonót irányító kutató is van olyan, aki azt mondja magáról, hogy maga is leszok...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2022.01.24.
„A feladatsorok összeállítói egyáltalán nem vettek tudomást arról, mi történt az elmúlt két évben\"
Ezekkel a feladatokkal ki lehet deríteni, hogy egy diák tudja-e, mi a különbség a képző, a jel és a rag között, vagy felismer-e egy magas hangrendű szót. Arról viszont semmit nem tudunk meg...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.24.
Ónody-Molnár Dóra: TÖMEGESEN KERÜLNEK KI AZ ISKOLÁKBÓL OLYAN FIATALOK, AKIK NEM TUDNAK SEM ÍRNI, SEM OLVASNI, SEM SZÁMOLNI – 2. rész
A tanárok szavaiból kiderül: nem a „lemorzsi” miatt csökken a statisztikában a buktatások száma, hanem azért, mert az elszegregálódó iskolákban a pedagógusok felhagytak a buktatással...
(Forrás: Jelen)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep