Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. augusztus 4. csütörtök, 11:59

Alapvető etikai normák megszegése 2.: Agresszió

Országos vizsgálat a serdülők erkölcsi szocializációjáról 7.

A vizsgálat egyik különösen elgondolkodtató eredménye, hogy az agresszió elutasítása erősödött, de ez az elutasítás – eddigi elemzésünk alapján – feltételezhetően nem annyira erkölcsi meggyőződésből, sokkal inkább a félelemből fakad. A „jobb a veszélyes dolgokba nem belekeveredni, biztonságosabb kívül maradni” tendenciája már korábban is érzékelhető volt. Ez magyarázza, hogy a többség megérti, megbocsátja, etikai szempontból nem kifogásolja, ha valaki fenyegetett helyzetben feladja elképzeléseit, vagy akkor sem árulja el társait, ha azok veszélyes helyzetet idéznek elő.

Két olyan szituáció található a kérdőívben, amelynek megítélése kapcsolatba hozható az agresszió kérdéskörével. Mindkét esetben abban a kérdésben kellett dönteni a diákoknak, hogy szolidaritást vállalnak-e az erőszakos tett elkövetőivel, vagy hajlandók leleplezni őket.

Bombariadó

A bombariadó – sajnos – olyan megszokott részévé vált a mindennapoknak, hogy a fiatalok többségének már szeme sem rebben, ha ilyesmit tapasztal. Lassan a klasszikus iskolai normaszegések (diákcsínyek?) közé sorolhatjuk a megalapozatlan pánikkeltésnek ezt a formáját.

12. Az iskolátokban az utóbbi hónapban már harmadik alkalommal van bombariadó. Te tudod, hogy melyik iskolatársad a tettes. Az igazgató hozzátok is bejön, és megkér benneteket, hogy segítsetek a névtelen telefonáló megtalálásában.
a) Megmondom, hogy ki a telefonáló.
b) Nem mondom el, amit tudok.

Az általános viselkedési módok között rákérdeztünk arra is, hogy a tanulók mennyire tartják súlyosnak a bombariadóval történő fenyegetőzést. E tett minősítése ugyan a 2004-es vizsgálatban is a negatív tartományban maradt, de lényegesen enyhébb megítélést kapott, mint korábban.

A következő táblázat mutatja, hogy ebben az esetben a diákok kétharmada nem segítene a tettes megtalálásában. Ez az arány a hat év alatt nem változott, de itt is nőtt a határozott válaszok aránya. Úgy látszik, a többséget nem érinti igazán ez a dolog annak ellenére, hogy a bombariadó előidézésnek tényét, mint említettem, elítélik.

1. ábra

A válaszok megoszlásában nem és kor szerint nem találtunk eltéréseket. A községben élők esetében továbbra is érzékelhető a már többször említett trend: ők sokkal szabálykövetőbbnek bizonyulnak, mint a városokban élő kortársaik: nagyobb arányban mutattak hajlandóságot a telefonáló bejelentésére.

Közvetlen tapasztalatok azt mutatják, hogy a diákok készek leleplezni a „tettest”, illetve partnerekké válni a felkutatásában, tette megakadályozásában, ha a hamis bombariadónak őket is érintő kellemetlen következményei lesznek. Például egy szombati vagy más szabadnapon tartják meg az így elmaradt tanítást.

Vandalizmus

Egy másik szituációban szintén egy etikai szempontból kifogásolható viselkedéssel szemben kellene fellépni.

8. Az osztályba belépve meglátod, hogy néhány osztálytársad festékszóró pisztollyal fújja be a frissen festett falakat, ajtókat és bútorokat. Azt mondják, hogy megvernek, ha elárulod őket. Az igazgató azt mondja, ha nem jelentkeznek a tettesek, az osztálynak kell kifizetnie az okozott kárt. Elég magas összegről van szó.

a) Elárulom a tetteseket.
b) Nem mondom meg, hogy kik voltak a tettesek.

Itt az érintett a bejelentéssel veszélyes helyzetbe sodorhatja magát. Ha azonban a tett elhallgatása mellett dönt, az osztálytársait (nyilván saját magát is beleértve) hozza méltatlan és kellemetlen helyzetbe, hiszen a kárt meg kell téríteni, mialatt a tettesek háborítatlanul lapítanak. A válaszok megoszlása azt jelzi, hogy ezt a nyilvánvaló igazságtalanságot a megkérdezettek körülbelül kétharmada nem viselné el. Ebbe az igazságérzet mellett nyilván belejátszanak az anyagi természetű következmények is, amelyek sok esetben (főleg a fiúknál) elnyomják a fenyegetés miatti félelmet.

2. ábra

A többség tehát elmondaná, ki volt a tettes, sőt a bejelentők aránya a 98-as kutatáshoz képest valamelyest nőtt. Az arányok növekedése főként a fiú válaszolóknak köszönhető. A határozott válaszok („egész biztos”) aránya ennél a kérdésnél is szignifikánsan emelkedett. Érdemes azonban eltöprengeni azon, hogy ez az arány miért csökken az idősebb korosztály esetében. A hetedikesek 71 százalékával szemben a tizedikeseknek csupán 61 százaléka leplezné le a tettest.

A falusi diákoknál ismét a konvenciók alapján elvárható válasznak van túlsúlya, sőt ez az arány a második vizsgálatra jelentősen emelkedett: a megkérdezettek 80 százaléka árulná el a tetteseket.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.27.
Marad a kötelező 50 óra az érettségi előtt, de hogyan teljesíthető?
A mostani helyzetben az iskolák a fennmaradt közösségi szolgálatos órák erejéig az online iskolai folyamatokba is bevonhatnak titeket (pl. online tananyaghoz segédanyagok készítése), segí...
(Forrás: eduline)
--
2020.11.27.
Új iskolatípus: általános iskola után rögtön az egyetem előszobájába mehetnek a gyerekek
Az új oktatási program keretében mind a közép- és felsőfokú oktatási tartalmakat, mind a duális képzést összehangolják, utóbbi azért lehet szerencsés, mert a tanulók a felsőfokú du...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.27.
A tanítóképzőket lenyelik az egyházak, a tanárképzés lassan összeomlik
Megtört a császári átok és megszületett az egyetem – mondogatták 2016-ban Egerben az akkor Eszterházy Károly Főiskolán, miután az intézmény egyetemi rangot kapott a kormánytól. Az „á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.25.
Egyházi kézbe szervezné ki a kormány a tanítóképzés nagyobb részét
Nem elképzelhetetlen, hogy a tanítónak felvett hallgatók több mint fele egyházi intézmény diákja legyen. A kormány kifejezett szándéka, hogy a pedagógusképzésben az egyházak sokkal fontosabb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep