Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. augusztus 3. szerda, 23:59

Klasszikus iskolai normaszegések 1.

Országos vizsgálat a serdülők erkölcsi szocializációjáról 3.

A puskázás, másolás, súgás ősi diákszokás, a tanulók hagyományosan nem tartják erkölcsi problémának, ha valaki ilyen fajta segítséget vesz igénybe, illetve nyújt társainak. Sőt a tapasztalatok szerint általában el is várják, a szolidaritás hiányaként élik meg, ha valaki ezt megtagadja.

A kérdőívben három szituáció (1, 5. 7.) is foglalkozott ezzel a témával.

1. Matematika témazáró dolgozatot írtok. Tudod, hogy a tanár nagyon szigorúan bünteti azt, akit puskázáson ér: azonnal elégtelent ír a dolgozatára, de elégtelent kap az is, aki engedi, hogy belenézzenek a munkájába. Mindannyiotok számára nagyon fontos, hogy ez a dolgozat jól sikerüljön. Nagyon nehezek a dolgozatpéldák, nem boldogulsz velük. Barátod, aki melletted ül, szemmel láthatóan rájött a megoldásra, és lázasan dolgozik.

(Itt a másoló a barátját is veszélyes helyzetbe sodorja, tehát a teljesítmény és a szolidaritás között is döntenie kell, amikor követi, illetve megszegi a tanár által meghatározott szabályt.)

1. ábra

5. Tollbamondást írtok. A tanár azt mondta: „Akinél észreveszem, hogy a padszomszédjáról írja, azt megbüntetem. De megbüntetem azt is, aki hagyja, hogy róla másoljanak.” Észreveszed, hogy a barátod rólad akar másolni.
(Ebben a szituációban szintén a tanár által megszabott szabállyal kell szembeszegülni, de itt saját magát sodorhatja kellemetlen helyzetbe a megkérdezett, ha szolidaritást vállal a társával.)

2. ábra

7. Az egyik osztálytársad, akit nem nagyon szeretsz, a táblánál felel. Kétes jegyre áll, nagyon fontos lenne a számára, hogy a jobb jegyet kapja meg. Egész jól szerepel, de egy adat nem jut az eszébe. Te tudod a helyes választ. A felelő kérően néz rád, és reméli, hogy súgsz neki. Tudod, hogy a tanár nagyon felháborodik, ha észreveszi ilyesmit.
(A súgás felvállalása ebben az esetben is a tanár elvárásával való szembeszegülést jelent. A szolidaritás nyilván itt is megjelenik, bár az osztálytárs nem áll közel az érintetthez.)

3. ábra

Nézzük, hogyan alakultak a döntések, mi változott e tekintetben az elmúlt 6 év során!

A viselkedésformák általános megítélésénél (ld. A kérdőív második része) a puskázás elfogadott a diákok körében: 63% egyáltalán nem tartja rossznak, és csak 8% tartja nagyon rossznak. Amikor konkrét szituációról van szó a következő helyzet a puskázást elviekben elutasítók is viszonylag magas arányban (43,8%) döntenek a puskázás mellett.

Mindkét vizsgálatban lényegesen többen választják a másolást, mint az arról való lemondást, A 2004-es vizsgálatra azonban szignifikánsan nőtt azok aránya, akik inkább hagyják dolgozni társukat; azaz ennél a szituációnál csökkent a saját érdekek a társak elé helyezésének aránya.

Változást jelent az is, hogy a 1998-as vizsgálatban a válaszokban kimutatható volt egy mintázat, mely szerint a magasabb évfolyamba járó diákok, illetve a lányok inkább másoltak. Ez az idei kutatásban már nem kimutatható, a válaszok homogénebbek lettek, nincs akkora különbség az egyes csoportok válaszai között. A legnagyobb változás a tizedikes lányok körében tapasztalható: 14 százalékponttal csökkent körükben a másolók aránya. Ezzel ellentétes változás jelentkezett a hetedikes fiúk körében, itt a másolók aránya nőtt.

A diákok az általános viselkedésformák megítélésénél sokkal megosztottabbak a tekintetben, hogy kell-e segíteni társunknak felelésnél, dolgozatírásnál. Ha valaki nem segít, azt 32 százalék tartja nagyon rossznak, 43% elég rossznak tartja, és 25% egyáltalán nem tartja rossznak. Ehhez képest konkrét szituációban még azoknak a 65%-a is súg, akik a segítés elmulasztását egyáltalán nem tartják rossznak. Általános trendnek látszik, hogy 2004-re a diákok véleménye határozottabbá vált az egyes kérdések megítélésekor. A trendhez képest a súgás tekintetében érzékelhető egy viszonylag jelentős eltérés a községek tanulóinál. Itt ugyanis csak a diákok 64%-a súg társának.

Érdekes, hogy a másolást kisebb arányban engedik meg a diákok, pedig az csak passzív segítségnyújtás. Míg átlagosan 76% hajlandó súgni, a másolást csak 66% tűrné el. Akik szerint nem baj, ha valaki nem segít társainak dolgozatírásnál, ott több mint 53% nem hagyja társát másolni.

Nem találtunk összefüggést a döntések és az érintett társsal való kapcsolat között. A súgás esetében a megadott szituációban kimondottan távol álló osztálytársról van szó, a másolásnál pedig éppen a barát kerülhet nehéz szituációba. Vajon mi magyarázza ezt a jelenséget? A tanulók közötti szolidaritás általános csökkenése? A tanár által képviselt normák gyengülése? Az iskolai teljesítmény jelentőségének megcsappanása?

Ezeken a kérdéseken is érdemes lesz a kutatási eredmények további részleteinek bemutatása során együttesen eltöprengeni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.06.
Az óvodákban és iskolákban is lesz hétfőtől gyermekfelügyelet
Hétfőtől április 7-ig, a tavaszi szünet végéig bezárnak az óvodák, az iskolák pedig online oktatásra térnek át. A kormány mindenkit arra kér, hogy ha van erre módja, akkor otthon oldja...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
A már meghirdetett felvételiket nem törlik a középiskolákban, kollégiumban az érettségizők maradhatnak
A kollégiumokból nem kell mindenkinek kiköltöznie a következő egy hónapban, az intézményvezető az idén érettségizőknek bennlakást, és méltányossági kérelem alapján ezt az arra rá...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Maruzsa digitális oktatást jelent be, a kormány rendkívüli iskolai szünetről posztol
Miután Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár pénteken bejelentette, hogy hétfőtől az óvodákban rendkívüli szünet lesz, az iskolák pedig tantermen kívüli, digitális munkarendre...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Ercse Kriszta: A tanárok a kormányzat elhanyagolt, veszélyeztetett és bántalmazott gyerekei
Nem kérdezik meg őket soha semmiről. A körülöttük kialakított szabályozási környezet tökéletesen ellehetetleníti, hogy autonóm, kreatív, felelős szakemberként, hivatásukhoz méltó...
(Forrás: g7.hu)
--
2021.03.05.
„Miért? Digitális oktatás lesz? Jaj, de jó, egész nap biciklizhetek az utcán!”
Majdnem pontosan egy évre a hirtelen bejelentett iskolabezárás után most újra tantermen kívüli digitális munkarendre állnak át az iskolák. A lépés várható volt, de nem sokkal felkészü...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.03.
Irodalom és cancel culture: Nyáry Krisztián a kötelezőkről és a vitakultúráról
Az író úgy véli, hogy a tananyagban, kánonban szereplő műveket reflektálatlanul semmiképpen nem kell a gyerekek kezébe adni. Nyáry a legnagyobb problémának a kronologikus irodalomoktatást...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep