Erőszak nélkül – Konstruktív konfliktuskezelés: 8. rész
5. találkozás
A foglalkozás témája: Az eredményes kommunikáció
Célja: Mit jelent a kommunikáció? A nonverbális kommunikáció gyakorlása. Örömszerzés a nonverbális kommunikációval. A sikertelen kommunikáció következményeinek tudatosítása. A nonverbális kommunikáció működőképességének biztosítása. Kommunikációs készség fejlesztése.
Eszközök: „Szájról-szájra” játék történetének leírása, csomagolópapíron a kommunikációs ábra, megfigyelési lapok.
1. Gyakorlat: „A mosoly körbejár”
A csoportvezető mosolyog, majd kézmozdulattal leveszi a mosolyt a szájáról és továbbadja a mellette ülő csoporttagnak.
A gyakorlat megjegyzés nélkül, de vidáman nevetve zajlik.
Csoportvezető: Mit gondoltok, mi volt a célja ennek a játéknak? Teca: Hogy mindenki vidám legyen. Csoportvezető: Tudósok bizonyították, hogy a mosoly a nevetés jótékony hatású. A mai foglalkozáson a kommunikációval ill. annak egyik fajtájával, a metakommunikációval ismerkedünk meg részletesebben, mélyebben. Mit jelent az, hogy kommunikáció? Virág: Beszélgetés. Kitti: Társalgás. Apollónia: Kapcsolatteremtés. Csoportvezető: És ha én ezt mondom (szemöldökráncolás), ez kommunikáció? Többen: Igen. Csoportvezető: Mi volt a célom? Közbeszóló: Valamit közölni. Csoportvezető: Mivel tudunk kommunikálni, hogyan? Csoporttagok: – Beszéddel.
– Arckifejezéssel.
– Kézmozdulatokkal.
– Mozgással, testtartással. Csoportvezető: Hoztam nektek egy rajzot. Arra lennék kíváncsi, tudok-e ezzel kommunikálni. Mit szerettem volna nektek mondani?
(Rajz kerül a táblára)
HÍR, INFORMÁCIÓ
KÖZLŐ
KÓD
DEKÓD
HALLGATÓ
ADÓ
CSATORNA
VEVŐ
VISSZACSATOLÁS
Kitti: Van valaki, akit hallgatunk, és a hallgató visszajelez. Csoportvezető: Miért fontos, hogy a hallgató visszajelezzen? Virág: Hogy megértette-e. Csoportvezető: Mit jelent ez a szó, hogy kód? Apollónia: Titkos jel. Csoportvezető: Ha két ember beszélget egymással, akkor mi lehet a kód? Például a diplomatatáskának is van kódja. Akkor tudod kinyitni az én táskámat, ha ismered a kódot. Mi lehet a kód két ember között? Gerzson: A beszéd. Csoportvezető: Milyen kóddal beszélünk? Gyuri: Szavakkal. Csoportvezető: Milyen szavakkal? Kitti: Magyar nyelven. Csoportvezető: Igen, ebben a helyzetben a magyar nyelv a kód. Ti ismeritek a szavakat, visszakódoljátok a fejetekben.
2. Gyakorlat: Mennyire értjük meg egymást csak mimikával, testtartással?
Csoportvezető: A játékot a következőképpen fogjuk játszani: pl. az egyikünk, A, játszik egy egyszerű kis játékot, levág egy szelet kenyeret, B dekódolja, majd továbbfűzi, megvajazza, C veszi az üzenetet, szendvicset készít és így tovább folytatjuk a sort.
Van-e valakinek ötlete, aki kezdené a játékot?
Elindul a történet, folyamatosan kódolják, dekódolják a metakommunikációs jelzéseket, majd tovább fűzik a történetet.
Csoportvezető: Mi történt?
Virág: Bejött egy ember az ajtón, leült, bekötötte a cipőjét, aztán leguggolt, tornázott, leguggolt kétszer, utána leült és olvasott. Csoportvezető: Volt egy kis probléma, ugye, Teca, te azt mondod, az nem guggolás volt. Hanem? Teca: Lovaglás. Csoportvezető: Tévesen dekódoltuk az üzenetet. Előfordul az életben is, hogy tévesen kódoljuk az üzeneteket. Fatime: Elmesél egy történetet, mely igen mulatságossá vált a helytelen dekódolás miatt. Csoportvezető: Mi lehet a következménye, ha tévesen értelmezzük az üzeneteket? Csoporttag: Rossz cselekedeteket hajtunk végre. Csoportvezető: Mit tehetünk annak érdekében, hogy jól dekódoljuk az üzeneteket? Csoporttag: Figyeljünk oda! Kitti: Tegyük egyértelművé a közlést! Csoportvezető: Igen, a szavakkal, a gesztusokkal, a mimikával.
Előfordulhat, hogy azt mondjuk: „Ezt jól elintézted…” rosszalló arckifejezéssel és hanghordozással. Mi történik itt? Csoporttag: Ez azt jelenti, hogy rosszat csináltam. Csoporttag: Valamit elrontottam. Csoportvezető: Hiába jelentik a szavak azt, hogy jól csináltál valamit, ha az arckifejezés, a mimika, a hanglejtés az ellenkezőjét sugallja.
A csoport tagjai közül 3-an megfigyelőlapot kapnak. Szempontok:
Ki mit torzított?
Ki mit tett hozzá?
Ki mit hagyott ki?
Egy csoporttag benn marad, a többiek kimennek. A csoportvezető felolvassa a történetet, melyet majd el kell játszani, a többiek dekódolják egyenként és továbbadják a következő társuknak.
Történet: Attila 24 éves alkoholista. Elvonókúrára érkezik egy intézetbe, ahol beleszeret az ápolónőbe.
Apollónia kezdi a történet bemutatását. A játék vidám hangulatban zajlik. A végén megbeszélik, hogy ki mit értett a történetből, mielőtt az eredetit felolvassák. A megfigyelők elmondják, ki mit tapasztalt. Természetesen jócskán előfordult a helytelen dekódolás csapdája, a kihagyás és a történet megtoldása is.
Csoportvezető: Rendkívül jót derültünk. Mi a tanulsága ennek a játéknak? Kitti: Ha nem beszélünk, akkor nehezebb megérteni a dolgokat. Csoportvezető: Tehát a beszéd sokat segít.
4. Gyakorlat: Szájról-szájra (verbális üzenettel)
A csoportvezető újra kiadja az előző megfigyelési lapokat és egy csoporttag kivételével, kiküld mindenkit.
Egy vállalkozó csoporttagnak felolvassa a következő történetet:
„Szaladj gyorsan, hívjad a mentőket, én meg a rendőrséget hívom, mert a kereszteződésben egy súlyos baleset történt. A mellékutcából egy szőke hajú, sárga kalapos hölgy egy sötét Mercedesszel érkezett, nem adta meg az elsőbbséget a főúton haladó Opelnek, melyben egy kopaszodó, öregedő, de ugyanakkor fiatalos úr ült farmerszerelésben. A baleset következtében a hölgy eszméletét vesztette, a Mercedes totálkáros lett, az Opelnek is behorpadt az oldala, kitörtek az ablakai. Szerencsére súlyos sérülést senki sem szenvedett.”
Ezután sorban bejönnek a csoport tagjai akik egymásnak elismétlik azt a történetet melyet az 1. csoporttagtól hallottak. A játék végén a megfigyelők ismét elmondják tapasztalataikat.
(Jócskán kihagytak, felcserélték a dolgokat a történetben. A csoport rendkívül jól szórakozott a gyakorlat közben, ugyanakkor fegyelmezetten vettek részt a játékban.)
Csoportvezető: Megtörtént a csoda. Most már szóval közöltük a dolgokat, mégis sokat torzítottuk. Mi lehet az oka? Kitti: Mindenki másként értelmezte a szöveget. Apollónia: Mindenki a számára lényeges és érdekesebb dolgokat jegyezte meg. Csoportvezető: Mi a tanulsága a dolognak? Virág: Az elsőt kell meghallgatni. Csoportvezető: Az információt mindig első kézből szerezzem be, és annak adjam, akire tartozik.
5. Zárógyakorlat: Hogyan éreztem magam a foglalkozáson?
Csoportvezető: Szeretném, ha mindenki elmondaná, hogyan érezte magát
ezen a foglalkozáson. Fatime: Kicsit szédültem, de azért jó kedvem volt. Teca: Jól. Kitti: Nagyon vidáman és jókedvűen. Apollónia: Jól. Krisztián: Kábítottak ezen az órán, jó érzés volt. Norbert: Jó kedvem volt. Ulrike: Egyre jobban szeretem ezt az órát. Csoportvezető: Hasamat fogtam a nevetéstől. Virág: Mindent bele, csak így tovább.
2023.11.21. A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel... (Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21. Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg... (Forrás: Eduline)
2023.07.15. Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur... (Forrás: Index)