Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 17:59

Erőszak nélkül – Konstruktív konfliktuskezelés: 8. rész

5. találkozás

A foglalkozás témája: Az eredményes kommunikáció

Célja: Mit jelent a kommunikáció? A nonverbális kommunikáció gyakorlása. Örömszerzés a nonverbális kommunikációval. A sikertelen kommunikáció következményeinek tudatosítása. A nonverbális kommunikáció működőképességének biztosítása. Kommunikációs készség fejlesztése.

Eszközök: „Szájról-szájra” játék történetének leírása, csomagolópapíron a kommunikációs ábra, megfigyelési lapok.

1. Gyakorlat: „A mosoly körbejár”

A csoportvezető mosolyog, majd kézmozdulattal leveszi a mosolyt a szájáról és továbbadja a mellette ülő csoporttagnak.
A gyakorlat megjegyzés nélkül, de vidáman nevetve zajlik.

Csoportvezető: Mit gondoltok, mi volt a célja ennek a játéknak?
Teca: Hogy mindenki vidám legyen.
Csoportvezető: Tudósok bizonyították, hogy a mosoly a nevetés jótékony hatású. A mai foglalkozáson a kommunikációval ill. annak egyik fajtájával, a metakommunikációval ismerkedünk meg részletesebben, mélyebben. Mit jelent az, hogy kommunikáció?
Virág: Beszélgetés.
Kitti: Társalgás.
Apollónia: Kapcsolatteremtés.
Csoportvezető: És ha én ezt mondom (szemöldökráncolás), ez kommunikáció?
Többen: Igen.
Csoportvezető: Mi volt a célom?
Közbeszóló: Valamit közölni.
Csoportvezető: Mivel tudunk kommunikálni, hogyan?
Csoporttagok: – Beszéddel.
– Arckifejezéssel.
– Kézmozdulatokkal.
– Mozgással, testtartással.
Csoportvezető: Hoztam nektek egy rajzot. Arra lennék kíváncsi, tudok-e ezzel kommunikálni. Mit szerettem volna nektek mondani?

(Rajz kerül a táblára)

HÍR, INFORMÁCIÓ
KÖZLŐ KÓD DEKÓD HALLGATÓ
ADÓ CSATORNA VEVŐ
VISSZACSATOLÁS

Kitti: Van valaki, akit hallgatunk, és a hallgató visszajelez.
Csoportvezető: Miért fontos, hogy a hallgató visszajelezzen?
Virág: Hogy megértette-e.
Csoportvezető: Mit jelent ez a szó, hogy kód?
Apollónia: Titkos jel.
Csoportvezető: Ha két ember beszélget egymással, akkor mi lehet a kód? Például a diplomatatáskának is van kódja. Akkor tudod kinyitni az én táskámat, ha ismered a kódot. Mi lehet a kód két ember között?
Gerzson: A beszéd.
Csoportvezető: Milyen kóddal beszélünk?
Gyuri: Szavakkal.
Csoportvezető: Milyen szavakkal?
Kitti: Magyar nyelven.
Csoportvezető: Igen, ebben a helyzetben a magyar nyelv a kód. Ti ismeritek a szavakat, visszakódoljátok a fejetekben.

2. Gyakorlat: Mennyire értjük meg egymást csak mimikával, testtartással?

Csoportvezető: A játékot a következőképpen fogjuk játszani: pl. az egyikünk, A, játszik egy egyszerű kis játékot, levág egy szelet kenyeret, B dekódolja, majd továbbfűzi, megvajazza, C veszi az üzenetet, szendvicset készít és így tovább folytatjuk a sort.
Van-e valakinek ötlete, aki kezdené a játékot?
Elindul a történet, folyamatosan kódolják, dekódolják a metakommunikációs jelzéseket, majd tovább fűzik a történetet.

Csoportvezető: Mi történt?

Virág: Bejött egy ember az ajtón, leült, bekötötte a cipőjét, aztán leguggolt, tornázott, leguggolt kétszer, utána leült és olvasott.
Csoportvezető: Volt egy kis probléma, ugye, Teca, te azt mondod, az nem guggolás volt. Hanem?
Teca: Lovaglás.
Csoportvezető: Tévesen dekódoltuk az üzenetet. Előfordul az életben is, hogy tévesen kódoljuk az üzeneteket.
Fatime: Elmesél egy történetet, mely igen mulatságossá vált a helytelen dekódolás miatt.
Csoportvezető: Mi lehet a következménye, ha tévesen értelmezzük az üzeneteket?
Csoporttag: Rossz cselekedeteket hajtunk végre.
Csoportvezető: Mit tehetünk annak érdekében, hogy jól dekódoljuk az üzeneteket?
Csoporttag: Figyeljünk oda!
Kitti: Tegyük egyértelművé a közlést!
Csoportvezető: Igen, a szavakkal, a gesztusokkal, a mimikával.
Előfordulhat, hogy azt mondjuk: „Ezt jól elintézted…” rosszalló arckifejezéssel és hanghordozással. Mi történik itt?
Csoporttag: Ez azt jelenti, hogy rosszat csináltam.
Csoporttag: Valamit elrontottam.
Csoportvezető: Hiába jelentik a szavak azt, hogy jól csináltál valamit, ha az arckifejezés, a mimika, a hanglejtés az ellenkezőjét sugallja.

3. Gyakorlat: Szájról-szájra (metakommunikációval)

A csoport tagjai közül 3-an megfigyelőlapot kapnak. Szempontok:

Ki mit torzított?
Ki mit tett hozzá?
Ki mit hagyott ki?
Egy csoporttag benn marad, a többiek kimennek. A csoportvezető felolvassa a történetet, melyet majd el kell játszani, a többiek dekódolják egyenként és továbbadják a következő társuknak.

Történet:
Attila 24 éves alkoholista. Elvonókúrára érkezik egy intézetbe, ahol beleszeret az ápolónőbe.

Apollónia kezdi a történet bemutatását. A játék vidám hangulatban zajlik. A végén megbeszélik, hogy ki mit értett a történetből, mielőtt az eredetit felolvassák. A megfigyelők elmondják, ki mit tapasztalt. Természetesen jócskán előfordult a helytelen dekódolás csapdája, a kihagyás és a történet megtoldása is.

Csoportvezető: Rendkívül jót derültünk. Mi a tanulsága ennek a játéknak?
Kitti: Ha nem beszélünk, akkor nehezebb megérteni a dolgokat.
Csoportvezető: Tehát a beszéd sokat segít.

4. Gyakorlat: Szájról-szájra (verbális üzenettel)

A csoportvezető újra kiadja az előző megfigyelési lapokat és egy csoporttag kivételével, kiküld mindenkit.
Egy vállalkozó csoporttagnak felolvassa a következő történetet:

„Szaladj gyorsan, hívjad a mentőket, én meg a rendőrséget hívom, mert a kereszteződésben egy súlyos baleset történt. A mellékutcából egy szőke hajú, sárga kalapos hölgy egy sötét Mercedesszel érkezett, nem adta meg az elsőbbséget a főúton haladó Opelnek, melyben egy kopaszodó, öregedő, de ugyanakkor fiatalos úr ült farmerszerelésben. A baleset következtében a hölgy eszméletét vesztette, a Mercedes totálkáros lett, az Opelnek is behorpadt az oldala, kitörtek az ablakai. Szerencsére súlyos sérülést senki sem szenvedett.”

Ezután sorban bejönnek a csoport tagjai akik egymásnak elismétlik azt a történetet melyet az 1. csoporttagtól hallottak. A játék végén a megfigyelők ismét elmondják tapasztalataikat.

(Jócskán kihagytak, felcserélték a dolgokat a történetben. A csoport rendkívül jól szórakozott a gyakorlat közben, ugyanakkor fegyelmezetten vettek részt a játékban.)

Csoportvezető: Megtörtént a csoda. Most már szóval közöltük a dolgokat, mégis sokat torzítottuk. Mi lehet az oka?
Kitti: Mindenki másként értelmezte a szöveget.
Apollónia: Mindenki a számára lényeges és érdekesebb dolgokat jegyezte meg.
Csoportvezető: Mi a tanulsága a dolognak?
Virág: Az elsőt kell meghallgatni.
Csoportvezető: Az információt mindig első kézből szerezzem be, és annak adjam, akire tartozik.

5. Zárógyakorlat: Hogyan éreztem magam a foglalkozáson?

Csoportvezető: Szeretném, ha mindenki elmondaná, hogyan érezte magát
ezen a foglalkozáson.
Fatime: Kicsit szédültem, de azért jó kedvem volt.
Teca: Jól.
Kitti: Nagyon vidáman és jókedvűen.
Apollónia: Jól.
Krisztián: Kábítottak ezen az órán, jó érzés volt.
Norbert: Jó kedvem volt.
Ulrike: Egyre jobban szeretem ezt az órát.
Csoportvezető: Hasamat fogtam a nevetéstől.
Virág: Mindent bele, csak így tovább.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.07.31.
Totyik Tamás: Ha nem cselekszik azonnal, a kormánynak vállalnia kell a felelősséget a közoktatás padlóra küldéséért
A Nemzeti alaptanterv bevezetése, az iskolák tömeges kiszervezése (egyházi fenntartású iskolák számának drasztikus megemelkedése), a köznevelési rendszer szétszabdalása (óvodák fenntart...
(Forrás: mérce)
--
2021.07.31.
A harzbergi demokratikus iskola. Benedikt Hageneder írása
gy csoport tanítóképzős diák a bécsi egyházi tanárképző főiskolán (Kirchliche Pädagogische Hochschule – KPH – Wien/Krems) úgy döntött, hogy nem elégszik meg a főiskola nyújtotta...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.07.31.
Kilenc órai iskolakezdést és tanári béremelést - 12 pontos oktatási tervet fogalmazott az ADOM
Az ADOM Diákmozgalom utcai és online aláírásgyűjtésbe kezdett az általuk megfogalmazott 12 oktatási reformjavaslat mellett. A diákszervezet azt szeretné, ha a javaslataikat a jövő évi orsz...
(Forrás: eduline)
--
2021.07.28.
„NE MAGAS LÓRÓL TEKINTSÜNK LE A GYEREKEKRE, HANEM MERJÜNK VELÜK HUMORIZÁLNI” A tavalyi év egyik Szupertanár-jelöltjével beszélgettünk
Van, aki olyan őszinte lelkesedéssel, nyílt átéléssel beszél a munkájáról, hogy már néhány szavából átjön, mennyire imádja, amit csinál. Így van ez a tavalyi Szupertanár-jelölt Poly...
(Forrás: dívány.hu)
--
2021.07.28.
Takaró Mihály vezényletével alakítják át a NAT után a tanárképzést is
Az átalakítás a pedagógusképzés lebutítását vetíti előre a szakemberek szerint. „Egy tanárnak nyilvánvalóan nemcsak az érettségi tananyagot kell tudnia, hanem annál jóval többet....
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.07.28.
A kormány nem megvédi, hanem pajzsként használja a gyerekeket
A gyermekek felhasználása politikai kampányokban nem újszerű, Magyarországon sajnos kifejezetten gyakori probléma. Nem ismeretlen jelenség, amikor politikusok óvodákban, iskolákban parádé...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep