Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 16:59

Erőszak nélkül – Konstruktív konfliktuskezelés: 9. rész

6. találkozás

Foglalkozás témája: Pozitív önértékelés, én-erősítés, másság, eredményes kommunikáció

Célja: A pozitív énkép erősítése, „jófej” pozitívumok gyűjtése.

Eszközök: „Én-üzenet”-kártyák, elégedettségi skála munkalap, „jófej” pozitívum munkalap, pozitív tulajdonságok listája.

A csoport a tanári asztalt üli körül.

1. Gyakorlat: „Én-üzenet”-kártyák

Csoportvezető: Képeket hoztam, nézzétek meg! Ki-ki válasszon egy neki tetszőt közülük, amelyről majd elmondja, miért választotta.
Kitti: (Napozó nő) Azért választottam, mert szeretem a nyarat.
Fatime: (Kertes ház) Nagyon szeretem a házakat. Jó lehet egyedül lakni egy hatalmas házban.
Virág: (Telefon) Nagyon szeretek telefonálni össze-vissza mindenkinek. Megtudni, mi a hír a faluban.
Apollónia: (Könyv) Nem szeretek olvasni.
Ulrike: (Cica) Nagyon szeretem az állatokat. Otthon is van cica is, kutya is. Jó megsimogatni őket, ha odabújnak hozzám.
Teca: (Cica) Szeretem a macskát. Különösen a karmoló macskát. Én is olyan vagyok, ha bedühödök, karmolok, harapok.
Vivien: (Gyűrű) Kerek, körbeér. Azt is jelképezi számomra, hogy a szerelem örök. Minden, ami jó, kerek egész.
Gyuri: (Dinamit) Robban, meg én is néha robbanok. Mikor hülye vagyok, akkor is. Robbanékony vagyok.
Krisztián: (Nadrágszíj) Nem mindig hordok nadrágszíjat, azért választottam.
Norbert: (Autó) Nagyon szeretek hazamenni, szerelni otthon a kocsinkat. Az autók is néha el szoktak romlani, dédelgetni kell őket, hogy megjavuljanak. Én is néha leállok, és akkor nógatni kell.

2. Gyakorlat: Elégedettségi skála

Csoportvezető: Hoztam egy munkalapot. Nézzétek meg, mi van ráírva, milyen ábrát láttok rajta!

Találgatják, nézegetik:

– Elégedettségi skála
– Hőmérő
– Amilyen vagyok, amilyennek mások látnak, amilyen szeretnék lenni.

Csoportvezető: Így van. A három skálán színessel jelöljétek, érzésetek szerint mi jellemző rátok. Ha 100%-ig elégedett vagy magaddal, akkor azt jelöld, ha kevésbé, akkor annak megfelelően lejjebb legyen a „higanyszál”!
Van-e valakinek kérdése?

A csoport tagjai elmerülten színezik a skálákat.

Csoportvezető: Van-e olyan közületek, akinek mind a három skála közel egy szinten áll?
(Néma csend.)
Nézzük, olyanok vannak-e, akiknek a két skála közel azonos szintű!
Teca: Nekem az „amilyen vagyok” és az „amilyen lenni akarok”. De úgy érzem, mások azt gondolják rólam, hogy vagány, nagyképű lány vagyok. Ez nem igaz, és nem is akarok olyan lenni. Kicsit igen, de az más.
Norbi: Nekem 70, 30, 100 a három skála értéke. Mindenki azt látja, hogy én nyugodt vagyok. Pedig néha nagyon be tudok gurulni.
Vivien: Engem is alulértékel a környezetem. Csak a külsőre ítélnek, pedig szerintem a belső is fontos, és több van bennem, mint ami látszik. De szeretném magam még jobban tökéletesíteni.

3. Gyakorlat: „Jófej” pozitívumok

Csoportvezető: Az előző munkalap hátoldalára olyan tulajdonságokat kellene gyűjteni, melyek „jófejjé” tesznek. Ha úgy gondolod, nincs elég jó tulajdonságod, a „Pozitív önértékelés” lista segítségedre lesz. Válaszd ki azokat a listából melyekről, azt gondolod jellemzők rád!

(Elmélyült munka kezdődik. Lázas akarás minden csoporttag részéről. Az arcokon
ujjongás, a felismerés öröme jelenik meg, hogy „ez is igaz”, „ezzel a jó tulajdonsággal is
rendelkezem”.
Gerzson komolyan veszi a jegyzetelő feladatot. Míg a többiek dolgoznak, odamegy a csoportvezetőhöz és kér egy listát. Már-már kacérkodik a gondolattal, hogy megcsinálja a feladatot, aztán visszaviszi a munkalapokat és visszatér a jegyzetelői „munkához”.
Miután elkészülnek a kitöltéssel, a megbeszélés következik.)

Csoportvezető: Szeretném hallani, ki hány pozitív tulajdonságot talált.
Teca: 17
Vivien: 24-nél több, de még nem is végeztem.
Krisztián: 4
Norbi: 22
Gyuri: 5
Fatime: 49
Ulrike: 33
Virág: 33
Apollónia: 12
Kitti: 9

4. Zárógyakorlat: Lépj a körbe!

A csoportvezető a terem közepére megy, körbeállítja a csoportot. Kézfogás.

Csoportvezető: Lépjen előre, aki úgy érzi, sok új „jófej” pozitívummal ismerkedett meg a mai alkalommal!

A csoport egy része beljebb lép, néhányan kinn maradnak.

Teca: Tudtam eddig is.
Vivien: Tudtam eddig is.
Csoportvezető: Lépjen beljebb, aki úgy gondolja sok „jófej” pozitívuma van!

Az előző két gyerek beljebb lép, még ketten mindig kinn vannak.

Csoportvezető: Lépjen beljebb, aki keményen, kitartóan dolgozott a mai napon!

A csoport valamennyi tagja benn a kör közepén tömörül.

Csoportvezető: Látjátok, milyen jó csapat vagyunk így együtt!!
Köszönöm a mai foglalkozást.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.05.15.
Atipikus tehetséggondozás. Braun József és Kerényi Mari írása
A Zöld Kakas Líceum 1997-ben olyan középiskolás diákok számára jött létre, akik kiszorultak a középiskolákból, miközben képességeik alapján az érettségire, továbbtanulásra predesztin...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.05.14.
A középiskolások államilag támogatott, kéthetes külföldi nyelvtanfolyamai idén sem indulnak el
Erre a programra Kásler Miklós szerint a kormány 90 milliárd forintos keretet alakított ki, ebből csaknem 140 ezer diák utaztatását és tanulását tervezték támogatni. Az angol nyelvű ké...
(Forrás: telex)
--
2021.05.14.
Érettségiző diák: sokan covidosan mentek vizsgázni, volt, aki ott kapta el
„Sokan úgy voltak vele, hogy inkább akkor covidosan is bemennek, amire nagyon sok példa volt. Hiszen a barátnőm, aki elkapta a covidot, az érettségik előtt három hétig direkt nem ment sehova...
(Forrás: ATV)
--
2021.05.14.
MATOLCSY BESOKALLT: AZ MNB KIVONULNI KÉSZÜL A CORVINUSON INDÍTOTT KÉPZÉSEK MÖGÜL
Értesüléseink szerint a hirtelen és drasztikus döntés hátterében Anthony Radevnek, a BCE elnökének (ő lényegében a kuratórium meghosszabbított keze az egyetemen) sokak által „összef...
(Forrás: Jelen)
--
2021.05.13.
Ónody-Molnár Dóra: Győzelmi jelentés, de a NER fennállásának egyik legtragikusabb mondata
Azt hittem, elég edzett vagyok már így, a NER 11. évében, de nem: az, amit a múlt héten Pölöskei Gáborné mondott, mélyen megrázott. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium szakké...
(Forrás: Jelen)
--
2021.05.13.
Inkább nem kérte a magyar kormány az egyetemeknek ígért 1200 milliárd forintot Brüsszelből
A magyar kormány szerdán beadta az Európai Bizottsághoz az EU-s helyreállítási alap magyar felhasználási tervét, eszerint csak a 2500 milliárd forintnyi vissza nem térítendő támogatásra...
(Forrás: telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep