Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 22:59

Erőszak nélkül – Konstruktív konfliktuskezelés: 3. rész

Tanmenet (8. osztály)

A tanítási óra sorszáma Tanítási anyag Célok Gyakorlatok
1.

Bevezetés.
Mivel foglalkozunk az elkövetkező órákon? Mi a konfliktus?
Elvárások tisztázása. szabályalkotás.
Időszerű problémák összegyűjtése.
Közös szabályalkotás (Brainstorming)
Konfliktus agytorna.
Mi van a tető alatt?
2-3. Pozitív énkép kialakítása, megerősítése. Az énkép viselkedésre gyakorolt hatásának A nagyravágyó feketerigó (Lázár Ervin meséjének feldolgozása)
Életvonal – Címerek – Parola
Az én kezem, a te kezed
Képességfa
4. Az emberek közötti különbségek tudatosítása. Tudatosítani mindenkinek vannak pozitívumai, s ezzel tudja elfogadtatni magát.
Az emberek közötti különbségek, a „másság” vállalása.
Előítéletek felül bírálata
Házassági hirdetés
Megosztom a jót
Önbizalom pólók
Tulajdonságvásár
Papír a háton
Pozitív megerősítés
Átlósjáték, utálom, ha azt mondják
Kiközösített gyerekek
Látni-tudni
Nem vagyunk egyformák
Előítéletek
5-6. Az eredményes kommunikáció Mit jelent: kommunikálni?
A nonverbális kommunikáció gyakorlása
Örömszerzés a nonverbális kommunikációval
A sikertelen kommunikáció következményeinek tudatosítása
A nonverbális kommunikáció működőképességének bizonyítása
Kommunikáció készség fejlesztése
Szókincsfejlesztés
Kooperatív szójáték
A mosoly körbejár
Activity-játék
Jól-rosszul értelmezett üzenetek
Beszélgetés számokkal
Leíró játék
Tükörkép
Értő figyelem
Követni az utasításokat
Szájról szájra
7. Az empátia Az empátia fogalma
Szempontváltások
Az empátia fejlesztése
Szabó Lőrinc: Lóci óriás lesz című versének feldolgozása
Szempontváltások
8. Az értő figyelem Mit jelent az értő figyelem?
(A fogalom tisztázása)
Az értő figyelem bemutatása konkrét példán.
Az egymásra figyelés gyakorlása (én üzenetek)
Önfeltáró én-üzenetek gyakorlása
Figyeljünk oda!
Önfeltáró én-üzenetek
„Linzer-gyakorlat”
9. Az asszertivitás Az agresszív, szubmisszív, asszertív viselkedés közötti különbség.
Az asszertív viselkedés szemléltetése
Az asszertív viselkedés sikeres voltának szemléltetése
Az asszertív magatartás gyakorlása
2:0 az asszertivitás javára
Párbeszédek
Konfliktushelyzet elemzése
Hogyan indítsuk a beszélgetést a tanárral?
10-11. Az együttműködés fontossága Szemléltetés: a közös ügy összehozza, az egymásnak való kiszolgáltatottság eltávolítja az embereket.

A csoportlégkör oldása, a csoport erősítése, az együttes munka eredményességének, örömének megtapasztalása.

Az egymásrautaltság megtapasztalása.

Az együttműködés fontosságának tudatosítása.
Lázár Ervin: Sírós Fukk története
Üdvözlés
Közös montázs, közös történet.
Asszociációk
Bizalomjáték
Bizalomkör
Jégtáblák
Csomók
Üléskör
Elefánt, bűzborz, pálmafa
A háromrészes krokodil
Széttöredezett négyzetek
13-14. A konstruktív problémamegoldás A konstruktív problémamegoldás folyamatának megismertetése és gyakorlása
Meditáció
Elmaradt kirándulás
Kell és lehet
Aktuális problémák megoldása meditációval
15. Konfliktusok önálló kezelése A hatékony segítségnyújtás gyakorlása
személyes konfliktusok elemzése kapcsán
Segélykérő levelek
16. A program összegzése

Felhasznált játéktárak:
Szekszárdi Júlia: Utak és módok
Gabnai Katalin: Drámajátékok

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.09.29.
Bódis Kriszta – Hegymenet (podcast)
Hogyan működik az a program, amely egy reménytelen cigánytelepről is képes ott született gyerekeket az egyetemig elvezetni? És mi motiválja, mi hajtja a Van helyed rendszer megalkotóját munk...
(Forrás: Az élet, meg minden podcast)
--
2022.09.29.
L.Ritók Nóra: Amit a jövő hozhat
Ám ahhoz, hogy a családjukból kiemelt gyerekek stabilizálódjanak, nagyon erős szakmai segítség kellene. Ezek a kicsik-nagyok mind traumatizáltak, szörnyű dolgokon mentek keresztül, és egé...
(Forrás: viszont.hu)
--
2022.09.29.
Gyarmathy Éva: „A munka világa is kreatív agyakért kiált”
Fontos a tér, az alkotó klíma, de nem hiányozhat a kreativitásból a kidolgozás, a befektetendő munka – a kreatív működés „kemény része”. Meg kell tanulni módszeresen gondolkodni....
(Forrás: g7.hu)
--
2022.09.29.
Fenyő D. György: Nagyságrendekkel kevesebb tananyagot kellene megtanítani az iskolában
Amikor 2006-ban az Európai Unió – a tagállamok jogkörében hagyva az oktatást – megfogalmazta az egész életen át tartó tanulás követelményét, egyúttal meghatározta, melyek azok a kulcskompetenci...
(Forrás: g7.hu)
--
2022.09.29.
Egy gödöllői elitgimnázium diákjai nem akarnak iskolába járni a tarthatatlan állapotok miatt
A gimnáziumban július óta felújítások zajlanak, amelyek csak az év végére fejeződhetnek be, így a tanítás úgy kezdődött el, hogy közben dolgoznak az intézményben. Korábban több sz...
(Forrás: 24.hu)
--
2022.09.29.
Berendelték a tankerülethez a gödöllői igazgatót, az iskola előtt tüntetnek a szülők, diákok
A tankerületvezető nem ment el az általa összehívott szülői fórumra, ehelyett berendelte a tető nélküli gimnázium igazgatóját. Az iskola előtt szülők, gyerekek tüntetnek, és várjá...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep