Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 18:59

Erőszak nélkül – Konstruktív konfliktuskezelés: 7. rész

4. találkozás

A foglalkozás témája: Az emberek közötti különbségek tudatosítása, a másság

Célja: Megismertetni, felismertetni, hogy az emberek különbözőek. Elfogadni a másságot, ha az nem lázító hatású a közösségre. Segíteni, változásra bírni, ha károsító.

Eszközök: Filctollak, 30 db cédula, 5 db csomagolópapír, A/4-es lapok.

1. Gyakorlat: „Mint a hópelyhek”

Csoportvezető: Utasításokat fogok mondani, az a szabály, hogy végre kell hajtani anélkül, hogy kérdeznétek bármit is.

(Mindenki kap egy A/4-es lapot.)

Csoportvezető: Hajtsd félbe a lapot és tépd le a jobb sarkát. (Ugyanezt az utasítást 3x vagy 4x elismétli.)
Hajtsd szét a lapot és próbálj párt találni, akinek ugyanolyan hópehelyterítője van.

A párkeresés nehézkes, hisz nincs két egyforma minta.

Csoportvezető: Mit gondoltok, miért van ez?
Gerzson: Mindenki másként értelmezte, máshogy fordították, nem ugyanúgy hajtották a lapot.
Csoportvezető: Mindannyian mások vagyunk. A mai alkalommal ezzel foglalkozunk. Ilyen „más” játékot fogunk játszani.

2. Gyakorlat: „Az út két oldala”

Csoportvezető: Szükséges, hogy a terem közepén képezzünk egy folyosót, egy utat. Én különböző tulajdonságokat, állításokat fogok mondani, és aszerint álljatok az út egyik vagy másik oldalára, hogy mi a véleményetek róla. Igen az egyik oldal, nem a másik oldal.
Elhangzó állítások:
– Akik fülbevalót viselnek.
– Akiknek nincs rossz foguk.
– Akik szívesen viselnének köldökékszert.
– Akik szeretnek sportolni.
– Akik szerint bocsánatos bűn 14 éves korban az alkoholfogyasztás.

(Időnként megállnak, és véleményt mondanak arról, miért állnak itt vagy ott, esetleg mi az oka a középen állásnak.)
– Akik szerint bocsánatos bűn a14 éves korban a dohányzás.
– Akik szerint a kábítószerfogyasztás bocsánatos bűn.
(Teljesen megtisztult az igen oldal.)
– Akik hisznek Istenben. (Bizonytalanok középen.)

Gerzson: Tanultunk a világ keletkezéséről, a porfelhőből. Ezen szoktunk vitatkozni.
Csoportvezető: Vannak kételyeid?
Mi okozhatta, hogy az egyik kérdésnél az igen oldalra, más esetben a nem oldalra álltunk?
Apollónia: Nem egyforma a véleményünk.
Fatime: A tapasztalataink is mások.

3. Gyakorlat: Kik tartoznak a „másság” kategóriájába?

Csoportvezető: Párokban fogunk dolgozni. Válasszatok párt, és próbáljatok meg egymás mellett elhelyezkedni.
Néhány olyan lapot helyezek a kör közepébe, melyeken a mássághoz tartozó kategóriák szerepelnek.
Páronként válasszatok 2-t a lapok közül!
Kaptok cédulákat. Ha azt gondolod valamilyen tulajdonságról, csoportosulásról, hogy a másság kategóriájába tartozik, azt írd fel. Fontos, hogy egy lapra csak egy ilyen „másság” kerüljön.

Közben csomagolópapírt helyez a táblára.

Mikor a gyerekek elkészülnek, az alábbi instrukciókat kapják. Válogassuk szét aszerint, hogy melyik csoportba tartoznak.

LÁTHATÓ
kancsal, szemüveges
gebék, hajléktalanok
testi fogyatékos
tehén
NINCS RÁÍRVA AZ ILLETŐRE
két balkezes, becsületes

homoszexuális, csinos
tolvaj, 200-as IQ-jú
rendkívüli képességű
prostituáltak

Vivien: Szerintem az, hogy valaki nagyképű, nincs ráírva az érintettre. Én már láttam ilyenre és olyanra is példát. Bőrdzsekis se mind nagyképű. Gazdag se, de szegény is lehet az.

Virág: Szerintem látszik, ahogy öltözik, ahogy viselkedik.
Apollónia: Az is belülről jön.

Gyuri: Van, amikor a látszat csal. Szakadt gatyás is lehet szerény, félszeg.
Vivien: Szakadt gatyások között is vannak nagyképűek, de a jól öltözött mobiltelefonosok között is.
Csoportvezető: Ez csak az öltözködésben tükröződik?
Milyen ember a nagyképű ember?
Vivien: Beképzelt.
Gerzson: Túlzott önbizalom.
Virág: Kötözködő.
Csoportvezető: Ezek milyen tulajdonságok, külső vagy belső? Sikerült e meggyőzni benneteket, hogy belső tulajdonság?
Gerzson: Igen, igen, csak hagyjuk már abba.

(Az összes kártyát felrakják a lapokra, és közben megbeszélik, kinek mi a véleménye.)

Vivien: Szerintem a „csinos” az nem „más”. Meg a szeplős sem. Sokféle ember van, és ilyen alapon nehéz eldönteni, hogy melyik a más. Szeplős, a szemüveges ugyanolyan, mint a többi.
Prostituáltnak lenni, szerintem nem normális dolog. Ha valaki fiatal, kell, hogy találjon munkát.

Vita: külső vagy belső? Minden alaklommal megbeszélik a vitás eseteket.

4. Gyakorlat: Szerepjáték

Csoportvezető: Két csoportban fogunk dolgozni. Alakítsátok ki a két csoportot! Mindkét csoport kap egy-egy lapot, melyen az eljátszandó helyzet szerepel.
A: A 8. osztályos Tomi egyik délután váratlanul egy fülbevalóval a fülében érkezik haza. Szülei erősködnek, hogy azonnal szedje ki a füléből az ékszert. Tomi vállalja a tettét, igyekszik meggyőzni szüleit. Hosszas győzködés után sikerül elfogadtatnia a fülbevaló viselését.
B: Gáborról megtudják szülei, hogy rászokott a kábítószerre. Gábor nem érti. minek ez a nagy hiszti 1-2 szál marihuánás cigaretta miatt. Igyekszik meggyőzni őket, hogy nincs ebben semmi rossz, ő nem fog rászokni a kemény drogokra, a cigi meg kifejezetten kellemes. Próbálják ki ők is! A szülők nem tudják elfogadni.
A csoportok rövid felkészülés után eljátsszák a történetet, melyet a másik csoport
természetesen nem ismer. Miután kölcsönösen bemutatják egymásnak, folytatódik a
beszélgetés.

Csoportvezető: Értettétek, mi a történet?
Mit gondoltok, mi volt a különbség a két játék között?
Gyuri: Az egyikben sikerült elfogadtatni a fülbevaló viselést, a másikban nem tudták elfogadni a szülők hogy füves cigit szív a gyerek.
Csoportvezető: Mi a teendő, ha ilyen elfogadhatatlan mássággal találkozunk?
Fatime: Próbáljuk rávenni, hogy menjen elvonóra.
Vivien: Ha szeretjük, mindent meg kell tenni, hogy segítsünk. Ha elzavarják, csak rosszabb lesz.
Csoportvezető: Szeretném, ha befejeznétek ezt a mondatot:
„Ha más vagyok, mint a többiek…”.
Csoporttagok:
– Nekem jó, de csak ha olyan dolgokban vagyok más,
amiben szeretnék más lenni.
– Passz
– Passz
– Olyan vagyok, mint a többiek.
– Fogadjatok el olyannak, amilyen vagyok.
– Ha más vagyok, mondjuk testi fogyatékos, akkor ne mások fogadjanak el, hanem én fogadjam el saját magam.
Csoportvezető: Köszönöm szépen, Vivien, igazán jó végszó volt. A mai foglalkozáson az volt a célunk, hogy nézzük meg, kik azok a „mások”. Mit tehetünk akkor, ha ez nem károsítja a közösséget? Fogadjuk el.
Mit tehetünk, ha nem tudjuk elfogadni? Segítsünk! (Kábítószeres)
Köszönöm szépen a részvételt, a segítséget. Rendkívül zavart, hogy menet közben állandóan beszéltél (Gerzson) a szomszédodhoz, akkor, amikor elmondhattad volna a véleményedet, passzoltál. Szerettük volna, ha elmondod, sőt még kíváncsiak is lettünk volna rá.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.07.31.
Totyik Tamás: Ha nem cselekszik azonnal, a kormánynak vállalnia kell a felelősséget a közoktatás padlóra küldéséért
A Nemzeti alaptanterv bevezetése, az iskolák tömeges kiszervezése (egyházi fenntartású iskolák számának drasztikus megemelkedése), a köznevelési rendszer szétszabdalása (óvodák fenntart...
(Forrás: mérce)
--
2021.07.31.
A harzbergi demokratikus iskola. Benedikt Hageneder írása
gy csoport tanítóképzős diák a bécsi egyházi tanárképző főiskolán (Kirchliche Pädagogische Hochschule – KPH – Wien/Krems) úgy döntött, hogy nem elégszik meg a főiskola nyújtotta...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.07.31.
Kilenc órai iskolakezdést és tanári béremelést - 12 pontos oktatási tervet fogalmazott az ADOM
Az ADOM Diákmozgalom utcai és online aláírásgyűjtésbe kezdett az általuk megfogalmazott 12 oktatási reformjavaslat mellett. A diákszervezet azt szeretné, ha a javaslataikat a jövő évi orsz...
(Forrás: eduline)
--
2021.07.28.
„NE MAGAS LÓRÓL TEKINTSÜNK LE A GYEREKEKRE, HANEM MERJÜNK VELÜK HUMORIZÁLNI” A tavalyi év egyik Szupertanár-jelöltjével beszélgettünk
Van, aki olyan őszinte lelkesedéssel, nyílt átéléssel beszél a munkájáról, hogy már néhány szavából átjön, mennyire imádja, amit csinál. Így van ez a tavalyi Szupertanár-jelölt Poly...
(Forrás: dívány.hu)
--
2021.07.28.
Takaró Mihály vezényletével alakítják át a NAT után a tanárképzést is
Az átalakítás a pedagógusképzés lebutítását vetíti előre a szakemberek szerint. „Egy tanárnak nyilvánvalóan nemcsak az érettségi tananyagot kell tudnia, hanem annál jóval többet....
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.07.28.
A kormány nem megvédi, hanem pajzsként használja a gyerekeket
A gyermekek felhasználása politikai kampányokban nem újszerű, Magyarországon sajnos kifejezetten gyakori probléma. Nem ismeretlen jelenség, amikor politikusok óvodákban, iskolákban parádé...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep