Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2014. április 23. szerda, 6:53

Digitális pedagógus konferencia 2014

Miért nem értjük egymást? Szülők és pedagógusok online és offline

Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a társadalomra jellemző általános bizonytalanság a szülők és pedagógusok, a család és az iskola között is jelentkezik, sőt a feszültség az utóbbi időben folyamatosan növekszik. Ez indokolja hogy a Kölöknet című szülőknek szóló portál és az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete egyre többet foglalkozott/foglalkozik az iskola és a család közötti kapcsolat, a pedagógusok és a szülők közötti kommunikáció kérdéskörével.

E témát is érintette tavaly a Kölöknet Híd a generációk között című projektje, és a probléma megoldásának igénye hívta életre az OFOE honlap Virtuális szülői értekezlet című sorozatát, melyben eddig hét cikket tettünk közzé.

A szülők és pedagógusok közötti párbeszéddel foglalkozott az Értjük egymás? cimű konferencia (Kölöknet-OFOE rendezés), amelyen már szó esett a közös kutatás első eredményeiről. A szülők és pedagógusok közötti kommunikáció jellemzőinek feltárására vállalkozott az az online vizsgálat, amelynek eredményeiről a konferencia szekciójában is beszélni, beszélgetni a szeretnénk.

Miért nem értjük egymást? címmel már megjelent tájékoztatás a két honlapon, és az azonos névvel szervezendő szekcióban – reményeink szerint – lehetőség nyílik a kapott számszerű adatoknak a résztvevők konkrét tapasztalataival történő ütköztetésére. Mivel az online kérdőívet 1500 szülő és pedagógus kitöltötte, nem lehet kétséges a téma iránti általános érdeklődés.

Szándékaink szerint a beszélgetés a következő kérdésköröket érinti majd:

  • Mi magyarázza a szülők és pedagógusok közötti növekvő bizalmatlanságot, és mit lehet tenni ennek enyhítése érdekében?
  • Vajon mi lehet az oka annak, hogy bár a megkérdezettek többsége elavultnak tartja a hagyományos kapcsolattartási formákat, nehezen terjednek el a más országokban és az alternatív iskolák egy részében bevált egyéb keretek?
  • Hogyan hatnak a szülő-pedagógus kapcsolatra a terjedő infokommunikációs eszközök (levelezőlista, Facebook, e-napló, mobil stb.)? Ezek segítik vagy nehezítik a megfelelő kommunikációt?
  • Hogyan befolyásolják az infokommunikációs eszközök a felnőttek és a gyerekek közötti kapcsolatot? Milyen korábban ismeretlen nevelési kérdéseket vetnek fel ezek a pedagógusok és a szülők számára? Hogy tudják e problémák megoldásában támogatni egymást?
  • Hogyan befolyásolják a szülő-gyerek kapcsolatot a közösségi oldalak, főként a Facebook? Mit gondolnak a szülő és a pedagógus jelenlétéről a Facebookon? Saját gyermekei és/vagy tanítványaik mennyire avatják be szüleiket, illetve pedagógusaikat az online életükbe?
  • Mi lehet az oka annak az általános tapasztalatnak, hogy a kisiskolás gyerekek motivációja már az első osztályban rohamosan csökken? Megegyezik-e ez a saját tapasztalatokkal, vagy sem?
  • A kutatási eredmények azt mutatják, hogy középiskolás korra a szülők és a pedagógusok (a pedagógusok és a diákok) közötti kapcsolat általában elszemélytelenedik. Megegyezik-e ez a megállapítás a saját tapasztalatokkal? Hogyan érhető el, hogy ez az elszemélytelenedés ne következzék be, illetve kinek mit lehet tennie ellene?

Ez természetesen csak terv, a beszélgetés tartalmát a résztvevők igényei szerint alakítjuk majd. A szekció vezetője Németh Szilvia (T-Tudok) röviden szól majd a kutatás tapasztalatairól, és ehhez kapcsolódóan szervezzük a fórumot, amelyben nyilván egyéb kérdések is felmerülnek majd. A másfél óra nyilván nem lesz elegendő valamennyi felmerülő kérdés, probléma körüljárására, de megígérjük, hogy a beszélgetést online, illetve egy újabb szülő-pedagógus konferencia keretében folytatni fogjuk.

Lannert Judit (Kölöknet)
Szekszárdi Júlia (OFOE)

A Digitális Pedagógus Konferencia 2014 programja itt érhető el, regisztrálni pedig itt lehet.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.03.30.
DK: A közalkalmazotti státusz eltörlése nem szolgálja a tanárok érdekét
A párt úgy véli, a „státusztörvénnyel” a tanárok szakmai szabadsága még jobban csökken, még kiszolgáltatottabbak lesznek a tankerületi központnak. A párt közleményében emlékeztet...
(Forrás: Index)
--
2023.03.30.
Nagyon leszakadtak a magyar kistelepüléseken élők digitális képességei
Az Eurostat friss adatai szerint az Európai Unió 16-74 év közötti lakosainak csak a bő negyede rendelkezik az alapvetőnél magasabb digitális kompetenciákkal. A nagyvárosokban ez az arány 33...
(Forrás: g7.hu)
--
2023.03.29.
Musk, Harari és Wozniak is kéri, hogy álljanak le minden nagyobb mesterséges intelligencia kísérlettel
A Future of Life non-profit kutatóintézet petíciójában azt írják, hatékony mesterséges intelligencia rendszereket csak akkor szabad kifejleszteni, ha biztosak vagyunk abban, hogy a hatásaik...
(Forrás: 444.hu)
--
2023.03.27.
Asperger: a névadó mint szindróma. A náci örökség és a gyógypedagógia emlékezete. Ugrai János írása
Különös módon alakul az Asperger-szindrómának mint elnevezésnek a sorsa. És az elnevezés körüli fordulatok mögött egy jóval súlyosabb dráma húzódik meg. Talán nem árt mindkét aspektusra...
(Forrás: tani-tani online)
--
2023.03.23.
AZ ORSZÁGOS KÖZNEVELÉSI TANÁCS MŰKÖDÉSÉNEK ÉS ÚJJÁVÁLASZTÁSÁNAK ANOMÁLIÁI
Korábban beszámoltunk róla, hogy egy nyílt levéllel kerestük meg az Országos Köznevelési Tanács civil szervezeti képviselőit (OKNT), mivel mandátuma lejárt, de a pedagógus civil szervezeteket...
(Forrás: ckpinfo)
--
2023.03.23.
Komoly kutatáson alapuló rövidfilmsorozat hívja fel a figyelmet az oktatás problémás területeire
Március 5-én délután mutatták be azt az öt, egyenként nyolcperces kisfilmet, amit a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. (T-Tudok Zrt.) és a Kreatív Tanulás és Oktatá...
(Forrás: Qubit)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep