Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2014. április 23. szerda, 6:53

Digitális pedagógus konferencia 2014

Miért nem értjük egymást? Szülők és pedagógusok online és offline

Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a társadalomra jellemző általános bizonytalanság a szülők és pedagógusok, a család és az iskola között is jelentkezik, sőt a feszültség az utóbbi időben folyamatosan növekszik. Ez indokolja hogy a Kölöknet című szülőknek szóló portál és az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete egyre többet foglalkozott/foglalkozik az iskola és a család közötti kapcsolat, a pedagógusok és a szülők közötti kommunikáció kérdéskörével.

E témát is érintette tavaly a Kölöknet Híd a generációk között című projektje, és a probléma megoldásának igénye hívta életre az OFOE honlap Virtuális szülői értekezlet című sorozatát, melyben eddig hét cikket tettünk közzé.

A szülők és pedagógusok közötti párbeszéddel foglalkozott az Értjük egymás? cimű konferencia (Kölöknet-OFOE rendezés), amelyen már szó esett a közös kutatás első eredményeiről. A szülők és pedagógusok közötti kommunikáció jellemzőinek feltárására vállalkozott az az online vizsgálat, amelynek eredményeiről a konferencia szekciójában is beszélni, beszélgetni a szeretnénk.

Miért nem értjük egymást? címmel már megjelent tájékoztatás a két honlapon, és az azonos névvel szervezendő szekcióban – reményeink szerint – lehetőség nyílik a kapott számszerű adatoknak a résztvevők konkrét tapasztalataival történő ütköztetésére. Mivel az online kérdőívet 1500 szülő és pedagógus kitöltötte, nem lehet kétséges a téma iránti általános érdeklődés.

Szándékaink szerint a beszélgetés a következő kérdésköröket érinti majd:

  • Mi magyarázza a szülők és pedagógusok közötti növekvő bizalmatlanságot, és mit lehet tenni ennek enyhítése érdekében?
  • Vajon mi lehet az oka annak, hogy bár a megkérdezettek többsége elavultnak tartja a hagyományos kapcsolattartási formákat, nehezen terjednek el a más országokban és az alternatív iskolák egy részében bevált egyéb keretek?
  • Hogyan hatnak a szülő-pedagógus kapcsolatra a terjedő infokommunikációs eszközök (levelezőlista, Facebook, e-napló, mobil stb.)? Ezek segítik vagy nehezítik a megfelelő kommunikációt?
  • Hogyan befolyásolják az infokommunikációs eszközök a felnőttek és a gyerekek közötti kapcsolatot? Milyen korábban ismeretlen nevelési kérdéseket vetnek fel ezek a pedagógusok és a szülők számára? Hogy tudják e problémák megoldásában támogatni egymást?
  • Hogyan befolyásolják a szülő-gyerek kapcsolatot a közösségi oldalak, főként a Facebook? Mit gondolnak a szülő és a pedagógus jelenlétéről a Facebookon? Saját gyermekei és/vagy tanítványaik mennyire avatják be szüleiket, illetve pedagógusaikat az online életükbe?
  • Mi lehet az oka annak az általános tapasztalatnak, hogy a kisiskolás gyerekek motivációja már az első osztályban rohamosan csökken? Megegyezik-e ez a saját tapasztalatokkal, vagy sem?
  • A kutatási eredmények azt mutatják, hogy középiskolás korra a szülők és a pedagógusok (a pedagógusok és a diákok) közötti kapcsolat általában elszemélytelenedik. Megegyezik-e ez a megállapítás a saját tapasztalatokkal? Hogyan érhető el, hogy ez az elszemélytelenedés ne következzék be, illetve kinek mit lehet tennie ellene?

Ez természetesen csak terv, a beszélgetés tartalmát a résztvevők igényei szerint alakítjuk majd. A szekció vezetője Németh Szilvia (T-Tudok) röviden szól majd a kutatás tapasztalatairól, és ehhez kapcsolódóan szervezzük a fórumot, amelyben nyilván egyéb kérdések is felmerülnek majd. A másfél óra nyilván nem lesz elegendő valamennyi felmerülő kérdés, probléma körüljárására, de megígérjük, hogy a beszélgetést online, illetve egy újabb szülő-pedagógus konferencia keretében folytatni fogjuk.

Lannert Judit (Kölöknet)
Szekszárdi Júlia (OFOE)

A Digitális Pedagógus Konferencia 2014 programja itt érhető el, regisztrálni pedig itt lehet.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.09.13.
Balla István: A karanténoktatás legalább megmutatta a szülőknek, mi megy a magyar iskolában
A koronavírus miatt hosszú hónapokra online módra átállított oktatás nagy lehetőség lett volna arra, hogy a kényszerhelyzet miatt az iskola a 21. századba lépjen, ám ezt nem használtuk...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.09.13.
A pedagógusok felelősségéről
Spirit rádió Ellenpont c. műsorának linkje, ahol Ercse Kriszta Nagy Erzsivel a pedagógusok felelősségéről, az iskolai erőszakról, a (pedagógiai) lehetőségekről, a társadalmi és a központi...
(Forrás: Spirit FM)
--
2021.09.01.
Diákok százezrei ülnek be ma az iskolapadba
A magyar oktatási rendszerben az alulteljesítő tanulók száma 25 százalék felett van a 15 évesek körében. Egyes kutatások szerint, akik a nemzetközi mérések alapján nem érik el a négyes...
(Forrás: Világgazdaság)
--
2021.09.01.
Fejvesztve menekülnek a tanárok az iskolákból: mutatjuk, mi az oka
Most hivatalosan azért nem kapnak béremelést a pedagógusok, mert a koronavírus-válság miatt a gazdasági helyzet ezt nem teszi lehetővé, miközben a gazdaság a vártnál gyorsabban áll talpra...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.08.31.
FELSZÁLLT A FÜST: NINCSEN VESZÉLY, NINCS KORLÁTOZÁS, A MINISZTÉRIUMNAK SEMMI DOLGA 2021-08-31
Bár Maruzsa Zoltán a mai napig nem válaszolt a tanévre való felkészülését firtató kérdéseinkre, a felkészítésre nem panaszkodhatnak az iskolák, óvodák: már a tanévnyitó előtti napon...
(Forrás: ckpinfo)
--
2021.08.31.
Érzékenyítő programja miatt támadják az Illyést – A helyi Fidesz elítéli és megvédi az LMBTQ-lobbitól a budaörsi gyerekeket
2021. június 10-én a Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium közösségi oldalán számolt be, hogy több civil szervezet is tartott előadásokat, workshopokat az iskolájukban. Többek között egy transznem...
(Forrás: Budaőrsi Info)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep