Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2014. április 23. szerda, 6:53

Digitális pedagógus konferencia 2014

Miért nem értjük egymást? Szülők és pedagógusok online és offline

Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a társadalomra jellemző általános bizonytalanság a szülők és pedagógusok, a család és az iskola között is jelentkezik, sőt a feszültség az utóbbi időben folyamatosan növekszik. Ez indokolja hogy a Kölöknet című szülőknek szóló portál és az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete egyre többet foglalkozott/foglalkozik az iskola és a család közötti kapcsolat, a pedagógusok és a szülők közötti kommunikáció kérdéskörével.

E témát is érintette tavaly a Kölöknet Híd a generációk között című projektje, és a probléma megoldásának igénye hívta életre az OFOE honlap Virtuális szülői értekezlet című sorozatát, melyben eddig hét cikket tettünk közzé.

A szülők és pedagógusok közötti párbeszéddel foglalkozott az Értjük egymás? cimű konferencia (Kölöknet-OFOE rendezés), amelyen már szó esett a közös kutatás első eredményeiről. A szülők és pedagógusok közötti kommunikáció jellemzőinek feltárására vállalkozott az az online vizsgálat, amelynek eredményeiről a konferencia szekciójában is beszélni, beszélgetni a szeretnénk.

Miért nem értjük egymást? címmel már megjelent tájékoztatás a két honlapon, és az azonos névvel szervezendő szekcióban – reményeink szerint – lehetőség nyílik a kapott számszerű adatoknak a résztvevők konkrét tapasztalataival történő ütköztetésére. Mivel az online kérdőívet 1500 szülő és pedagógus kitöltötte, nem lehet kétséges a téma iránti általános érdeklődés.

Szándékaink szerint a beszélgetés a következő kérdésköröket érinti majd:

  • Mi magyarázza a szülők és pedagógusok közötti növekvő bizalmatlanságot, és mit lehet tenni ennek enyhítése érdekében?
  • Vajon mi lehet az oka annak, hogy bár a megkérdezettek többsége elavultnak tartja a hagyományos kapcsolattartási formákat, nehezen terjednek el a más országokban és az alternatív iskolák egy részében bevált egyéb keretek?
  • Hogyan hatnak a szülő-pedagógus kapcsolatra a terjedő infokommunikációs eszközök (levelezőlista, Facebook, e-napló, mobil stb.)? Ezek segítik vagy nehezítik a megfelelő kommunikációt?
  • Hogyan befolyásolják az infokommunikációs eszközök a felnőttek és a gyerekek közötti kapcsolatot? Milyen korábban ismeretlen nevelési kérdéseket vetnek fel ezek a pedagógusok és a szülők számára? Hogy tudják e problémák megoldásában támogatni egymást?
  • Hogyan befolyásolják a szülő-gyerek kapcsolatot a közösségi oldalak, főként a Facebook? Mit gondolnak a szülő és a pedagógus jelenlétéről a Facebookon? Saját gyermekei és/vagy tanítványaik mennyire avatják be szüleiket, illetve pedagógusaikat az online életükbe?
  • Mi lehet az oka annak az általános tapasztalatnak, hogy a kisiskolás gyerekek motivációja már az első osztályban rohamosan csökken? Megegyezik-e ez a saját tapasztalatokkal, vagy sem?
  • A kutatási eredmények azt mutatják, hogy középiskolás korra a szülők és a pedagógusok (a pedagógusok és a diákok) közötti kapcsolat általában elszemélytelenedik. Megegyezik-e ez a megállapítás a saját tapasztalatokkal? Hogyan érhető el, hogy ez az elszemélytelenedés ne következzék be, illetve kinek mit lehet tennie ellene?

Ez természetesen csak terv, a beszélgetés tartalmát a résztvevők igényei szerint alakítjuk majd. A szekció vezetője Németh Szilvia (T-Tudok) röviden szól majd a kutatás tapasztalatairól, és ehhez kapcsolódóan szervezzük a fórumot, amelyben nyilván egyéb kérdések is felmerülnek majd. A másfél óra nyilván nem lesz elegendő valamennyi felmerülő kérdés, probléma körüljárására, de megígérjük, hogy a beszélgetést online, illetve egy újabb szülő-pedagógus konferencia keretében folytatni fogjuk.

Lannert Judit (Kölöknet)
Szekszárdi Júlia (OFOE)

A Digitális Pedagógus Konferencia 2014 programja itt érhető el, regisztrálni pedig itt lehet.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.08.14.
Modellváltás a felsőoktatásban: azt se tudni ló-e vagy szamár
Bár cikkünk apropóját a közelmúlt eseményei adják, jelen írással a Hallgatói Szakszervezet tagjaiként arra vállalkozunk, hogy megvizsgáljuk az alapítványi finanszírozásra történő á...
(Forrás: mérce)
--
2020.08.14.
Éremesőt hozott az online verseny
A kémia továbbra sem tartozik a középiskolások kedvenc tantárgyai közé. A kémiatanári pályát is kevesen választják, ­emiatt a szakma nagy „öregjei” keveseknek tudják átadni tapasztalataikat...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.08.14.
Mérnökök: Elszomorítók az idei felvételi adatok
Rossz trend folytatását mutatják, és az egész magyar gazdaság számára elszomorítók az idei műszaki felsőoktatási felvételik eredményei – közölte az EJMSZ. Egyértelműen látszik, hogy...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.08.14.
Újabb országokban döntöttek a tanévkezdésről
Hamarosan kezdődik a következő tanév, ezért a különböző országok sorra jelentik be a tanévkezdéssel kapcsolatos intézkedéseiket. Már Romániában, Szerbiában és Törökországban is megsz...
(Forrás: eduline)
--
2020.08.14.
Középiskolás fokon sem fog tanulni a nép, mert nem lesz kitől
Nem véletlen, hogy – a sokéves gyakorlattól eltérően – az idén államilag támogatott helyekre is lehet pályázni a felsőoktatási pótfelvételin. Korábban ez szinte lehetetlen volt, csak...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.08.12.
PCR-teszt beiratkozáshoz, kizárólag online vagy csak személyes órák – nagy szórással indulnak az egyetemek ősszel
Eltérő módon készülnek az egyetemek az őszi félévre, több helyen a nagyelőadásokat csak online tartják majd meg. A Semmelweis Egyetem negatív PCR-tesztet vár el az elsősöktől beiratkoz...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep