Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2014. április 22. kedd, 10:52

Digitális pedagógus konferencia

21. századi tanulás a gyakorlatban

Szekcióvezető: Prievara Tibor

Mit jelent a 21. századi pedagógia a gyakorlatban? Egy tanár (Prievara Tibor) és 7 diák próbál a kérdésre választ adni, amelyben rengeteg tabu lesz kénytelen megdőlni. Nincs tankönyv? A diák tartalmat generál, netán a saját könyvét írja? A tanár mi lesz ebben a világban? Hogyan lehet így tanítani, és mit kell tanítani egyáltalán? Az iskola funkciója is megváltozik, hogyan alkalmazkodjunk úgy, hogy saját szakmai integritásunk se sérüljön, de megfeleljünk azoknak az elvárásoknak, amelyeket a jövő (még gyakran nem is létező) munkahelyei támasztanak a diákjainkkal szemben? Hogyan lehet osztályzás nélkül motiválni, mi a trükkje az IKT használatának, mit csinálnak külföldön, mi az oktatásszervezők és az iskolavezetés feladata egy ilyen világban? Mindezekre a kérdésekre egyre több gyakorlati válasz létezik, ezekből szeretnénk egy csokorra valót bemutatni a Digitális Pedagógus konferencián a 21. századi tanulás a gyakorlatban szekcióban.

Fekete Zsombor:
A konzervatív játékosítás gyakorlata: módszer, eredmények, ajánlások

A játékosítás 2010-ben, Jesse Schell előadásával került be a tudományos diskurzusba. Világszerte lelkesen üdvözölték a koncepciót, melynek jegyében optimista, de gyakran túlzó várakozásokkal indultak útjára különféle kutatás-fejlesztési programok. A konzervatív játékosítás iránya 2012-ben fogalmazódott meg, válaszul ezekre a várakozásokra. Az általunk fejlesztett, nem-kötelező oktatójáték teljes egészében ki tudta váltani a cégnél korábban alkalmazott kötelező e-learninges oktatást, miközben a képzés hatékonysága sokszorosára nőtt. Az előadásban ezeket az eredményeket, illetve a belőlük levont legfontosabb tanulságokat, praktikus tanácsokat osztom meg a hallgatósággal.

Bráder Ádám, Bráder Edina
Vers mindenkinek – irodalomoktató alkalmazás

A mi projektünk célja, hogy interaktívabbá tegye az irodalomoktatást, hogy a diák is úgy érezze, ő is részese lehet ennek. A mobilra letölthető, de online is játszható applikáció játékos feladatokkal mutatja be a szerző életét, csakis a leglényegesebb dolgokra koncentrálva (hiszen egy alkalmazásba nem lehet oldalnyi szövegeket bepréselni); és szintén hasonló módszerrel segítené a legfontosabb memoriterek megtanulását. Először a diák megismeri a költő életét, majd meghallgathatja a verset egy színésznek tanuló diák felolvasásában, miközben követi szemével a sorokat, a következő pályán már pótolnia kell a kihagyott szavakat, a hézagok pedig egyre sokasodnak, ahogy a pályák haladnak előre, míg végül az egész verset vagy versszakot kéri számon az alkalmazás. Mindezt színes, interaktív környezetben tanulhatják meg a diákok, kizárólag saját készítésű grafikákkal, saját hangfelvételekkel, és mivel a saját korosztályuk által jut el hozzájuk az anyag, még közelebbinek érezhetik magukhoz. Ráadásul saját tempójukban haladhatnak, eltűnik a nyomás, hogy lemaradnak a többiektől, és sokkal felszabadultabb környezetben dolgozhatnak.

Horváth Bianka és Rácz Lili Kata
Diákblog

A Diákblogot a Madách Imre Gimnázium diákjai alapították. Elsődleges célunk az volt, hogy napra kész információt közöljünk a mai fiatalsággal; értékes, érdekes és friss cikkekkel próbáljuk feltölteni az oldalt. Fontos, hogy minél színesebb legyen az oldal tartalma, ezért idegen nyelvű – általában angol eredetű – cikkeket is fordítanak a szerkesztők. Neves nemzetközi hírportálok cikkei is megjelennek, ilyen többek között az Guardian vagy BBC.Mivel az oldal leginkább diákoknak készül, ezért a blognak van Facebook felülete is, ahol az oldal szerkesztői meg – megosztanak cikkeket, híreket az oldalról. Fontos, hogy minél több közösségi fórumon igyekszünk megjelenni, ilyen például a tervezett Twitter profil. Az oldal friss, 2014 áprilisában jelent meg, mégis sokan látogatják. A legutolsó statisztikai adatok szerint naponta 100 ember látogatja a portált, sőt meghaladja már a cikkek olvasottsága a 8000 oldalt és a 2000 látogatót.

Bakos Bence – Juhász Gergely
A „Budapest on the Go” alkalmazás

2014. februárjában a Madách Imre Gimnázium tanulói okostelefon alkalmazás fejlesztésébe kezdtek. Az alkalmazás létrehozásának kettős célja volt. Egyrészt a tanulók ezzel indulhattak a világ leginnovatívabb diákjai címért, másfelől pedig a jelenlegi alkalmazás piacon nincs, vagy kevés olyan applikáció van amely a turistákat segíti.

A projektet azzal kezdtük, hogy közös ötletelésbe kezdtünk arról, hogy milyen témák ismertetését tartjuk a legfontosabbnak, melyek azok az információk, amelyek feltétlenül szükségesek egy külföldről Budapestre érkező turista számára. Végül 12 különböző témát sikerült összegyűjtenünk, melyeket aztán 3-4 fős csoportoknak osztottunk ki. Ezt követően minden csapat összeírta azokat a legfontosabb tudnivalókat, amelyeket a témáján belül ismertetni szeretne. Ezekből összefüggő szöveget kellett alkotni, hogy az összes információ egy helyen legyen.

Youth-Eco

A Youth-Eco tagjai: Barát Andor Kornél, Cseh Domokos, Selyem Dávid. Mindhárman a Madách Imre Gimnázium tanulói

A Youth-Eco nem más, mint egy gazdasági/pénzügyi információkat feldolgozó és tartalmazó alkalmazás okos telefonokra, táblagépekre és Pc-re. Az applikáció elsősorban diákoknak, fiataloknak szól, akiknek így lehetőségük nyílik értesülni és fontos információkhoz jutni az őket érintő pénzügy jelenségekről. Az applikáció célja, hogy a külön gazdasági oktatásra koncentráló diákokon kívül, akik nem ilyen téren kívánnak majd elhelyezkedni is részesüljenek a pénzügyeikre nézve előnyös és hasznos információkkal. Mindezen információkat egy helyen összegyűjtve, érthető diáknyelven megmagyarázva. Nem kívánjuk azonban az adott témákban esetlegesen megemlítendő hitelintézeteket, befektetési formákat vagy hiteleket népszerűsíteni vagy reklámozni, mindössze a felhasználó számára szeretnénk világos képet adni lehetőségeiről.

Koncz Orsolya – Prievara Tibor
Motiváció és 21 századi képességek

A kutatás célja az volt, hogy egy 21. századi projektben részt vevő diákok motivációját vizsgáljuk a 21. századi képességek tekintetében. A projekt egy mobiltelefonos applikáció (Budapest on the Go!) tervezése volt célnyelven, amely a 21. századi képességek skáláján minden szermpontból a legmagasabb értékelést kapta. Az adatfelvétel szabad asszociációs írás volt, ahol minden megkötés nélkül kértük a diákokat arra, hogy az általuk tapasztaltakat a projekt során írják le. Emellett egy történelem fejezet iskolai feldolgozásával kapcsolatban is ugyanerre kértük ugyanazokat a diákokat, majd szövegelemzéssel kategóriákat állítottunk fel mindkét esetben.

A Digitális Pedagógus Konferencia 2014 programja itt érhető el, regisztrálni pedig itt lehet.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.08.14.
Modellváltás a felsőoktatásban: azt se tudni ló-e vagy szamár
Bár cikkünk apropóját a közelmúlt eseményei adják, jelen írással a Hallgatói Szakszervezet tagjaiként arra vállalkozunk, hogy megvizsgáljuk az alapítványi finanszírozásra történő á...
(Forrás: mérce)
--
2020.08.14.
Éremesőt hozott az online verseny
A kémia továbbra sem tartozik a középiskolások kedvenc tantárgyai közé. A kémiatanári pályát is kevesen választják, ­emiatt a szakma nagy „öregjei” keveseknek tudják átadni tapasztalataikat...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.08.14.
Mérnökök: Elszomorítók az idei felvételi adatok
Rossz trend folytatását mutatják, és az egész magyar gazdaság számára elszomorítók az idei műszaki felsőoktatási felvételik eredményei – közölte az EJMSZ. Egyértelműen látszik, hogy...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.08.14.
Újabb országokban döntöttek a tanévkezdésről
Hamarosan kezdődik a következő tanév, ezért a különböző országok sorra jelentik be a tanévkezdéssel kapcsolatos intézkedéseiket. Már Romániában, Szerbiában és Törökországban is megsz...
(Forrás: eduline)
--
2020.08.14.
Középiskolás fokon sem fog tanulni a nép, mert nem lesz kitől
Nem véletlen, hogy – a sokéves gyakorlattól eltérően – az idén államilag támogatott helyekre is lehet pályázni a felsőoktatási pótfelvételin. Korábban ez szinte lehetetlen volt, csak...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.08.12.
PCR-teszt beiratkozáshoz, kizárólag online vagy csak személyes órák – nagy szórással indulnak az egyetemek ősszel
Eltérő módon készülnek az egyetemek az őszi félévre, több helyen a nagyelőadásokat csak online tartják majd meg. A Semmelweis Egyetem negatív PCR-tesztet vár el az elsősöktől beiratkoz...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep