Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. február 7. vasárnap, 11:24

Digitális pedagógusok a változó világ idegenvezetőiként

3. Dénesné Szak Andrea

Dénesné Szak Andrea (Hunyadi János Általános Iskola, AMI, Kaposmérő)
Ötletének címe: József Attila és én – játékosan
Ötlete a Tudástár/Digitális Módszertárban

Pedagógusként az iskolában:

Magyar-német szakos pedagógusként tanítok immár 22 éve. A pályám során mindig fontosnak tartottam a folyamatos szakmai fejlődést, módszertani tudásomat továbbképzéseken igyekeztem elmélyíteni. Aktívan vettem részt számos pályázat és projekt megírásában és megvalósításában. Legbüszkébb arra a két Comenius nemzetközi iskolai együttműködési projektre vagyok, amelyet német szakos kolléganőmmel, Hanzel Ágnessel együtt valósítottunk meg: kis falusi iskolaként több mint hét nemzetközi partnerrel sikerült hatékonyan együttműködnünk. Szívügyemnek tekintem az iskolai tehetséggondozást, lassan tíz éve vezetem az iskolai dráma szakkör munkáját. Szívesen kísérletezem élménypedagógiai módszerekkel, nyitott vagyok az újra, szeretem az innovatív kihívásokat.

A digitális világ számomra:

Szerencsésnek mondhatom magam, mert olyan iskolában tanítok, ahol az IKT-eszközök használatában ideálisak a feltételek. Öt éve használom az interaktív táblát a mindennapi tanítási gyakorlatomban, ezen kívül 16 tanulói laptop áll rendelkezésünkre. Igyekszem kihasználni az IKT eszközökben rejlő újszerű lehetőségeket, és erre tanítom a diákjaimat is. A sikeres tevékenységhez folyamatos informálódásra, továbbképzésre, önfejlesztésre van szükség.

A játékosítás (gamifikáció) a tanulásban/tanításban:

Örömömre szolgál, hogy egy olyan fiatal pedagógusokból álló csoport tagja lehetek, akikkel közösen dolgozhatok a gamifikáció tanórai használatának a fejlesztésén. A gamifikáció (játékosítás) teljesen újfajta szemléletet kíván mind a pedagógustól, mind a diáktól. A tanulási folyamatot kisebb egységekre osztjuk, majd ezeket kötelező és választható tartalmakkal töltjük fel. Olyan feladatokkal szembesülnek a diákok, amelyek életszerűek, a személyes kompetenciáikat fejlesztik, kreatívak és motiválók. A diákok tanulásba fektetett energiája, az egyéni tervezés, a kitűzött célok mind személyiségfejlesztő erejűek, és hosszútávon nagyon hasznos tudással vértezik fel őket. A tanuló a témakör elején pontosan látja, hogy milyen tanulási utat kell bejárnia az általa kitűzött cél elérése érdekében. Egy-egy módszer akkor válik hasznossá, ha teret enged a sokszínűségnek. Én magam is szívesen használom az élmény- és drámapedagógiai módszereket a modern IKT-eszközökkel vegyítve, hiszen azok úgy segítik az egyéni tanulást, hogy közben észrevétlenül fejlesztik a diákok alapkompetenciáit is.

Tanácsom a kollégáknak:

A lehetőségeinkhez képest próbáljunk meg lépést tartani az újdonságokkal az IKT- eszközök használata terén. Érdemes először mások jó gyakorlatait adaptálni. Egy-egy ötlet átdolgozása után bátran kísérletezzen minden vállalkozó szellemű pedagógus a tanóráin. Tudom, hogy sok iskolában probléma a széles sávú internet elérése, vagy nem áll rendelkezésre megfelelő géppark. Ilyenkor az okos telefonokban rejlő lehetőségeket is érdemes mozgósítani. Az sem szégyen, ha a diák lép egy időre a tanár szerepébe, és megosztja IKT-tudását a társaival.

Szívesen ajánlom a Digitális Módszertárból:

Nagyon érdekes ötletnek tartom Benedekné Fekete Hajnalkától a Barangoló természetismeret SNI csoporttal című projektet. Előnye, hogy gyakorlatorientált, és az életre neveli a diákokat. Megtanítja felfedezni és értékelni azt a környezetet, amelyben élnek. Ebben a tanulási folyamatban nagyon változatos módszereket alkalmaz a pedagógus, sokoldalúan használja a tableteket és a különböző applikációkat. Az elért eredmények nem maradnak az osztály falain belül, hanem megismerheti az egész iskola, sőt a település vezetői is. A tananyag kreatív feldolgozása során a diákok megtanulnak felelősségteljesen együtt dolgozni. Szívből ajánlom ezt a projektet minden gyakorlati probléma iránt fogékony kollégámnak.


Dénesné Szak Andrea átveszi a díjat a Digitális pedagógus konferencián

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.11.28.
Takáts Előd, a Corvinus rektora: \"A legtehetségesebb diákok elvándorlása egy csendes nemzeti katasztrófa”
A végzősök nyelvvizsga-kötelezettségének eltörlése differenciálni fogja a diplomák értékét – értenek egyet azok az egyetemi rektorok, akiket egyebek között arról kérdeztünk, milyen...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.11.28.
Mától a budapesti Vörösmarty Mihály Gimnázium 28 tanára is \"gördülő\" sztrájkba kezd
A 28 aláíró tanár november 28-tól vesz részt a más iskolákban is meghirdetett gördülő sztrájkban. Hozzáteszik, amint a 9 követelésük végrehajtását megkezdik, azonnal felfüggesztik...
(Forrás: Eduline)
--
2022.11.28.
Vera Jourová magyar tanárokat és hallgatókat fogad Brüsszelben holnap
Az Európai Bizottság értékekért felelős alelnöke egy nappal azelőtt folytat eszmecserét a magyar pedagógusok és hallgatók képviselőivel, hogy az Ursula von der Leyen vezette testület á...
(Forrás: ATV)
--
2022.11.28.
L. Ritók Nóra: A gyermekvédelmi és a szociális törvény miatt rosszabb a helyzet, mint a 80-as években
Mert ha mindent megoldunk az állam helyett adományokból, akkor az állam hátra dől és nem is fordít erőforrásokat a megoldásra, hiszen nélküle is rendeződik minden. Lehet azt is mondani,...
(Forrás: Népszava)
--
2022.11.28.
Fóti Péter: Képzés a kiképzésen túl
A kiképzés (tréning) mindig valamilyen előre ismert cél elérésére törekszik. A kiképzendő, mintegy bemenete egy olyan gyártási folyamatnak, aminek végén egy ismert, és már sokszor elé...
(Forrás: tani-tani online)
--
2022.11.26.
ORSZÁGOS AZ ELÉGEDETLENSÉG – AZ ŐSZI TILTAKOZÁSI HULLÁM 2000 ESEMÉNYE LÁTHATÓ TÉRKÉPÜNKÖN
napi térképek után most elkészült az őszi tiltakozások – sztrájkok, polgári engedetlenség, élőláncok, szolidaritási akciók – egyesített térképe. A térképen mintegy 300 telep...
(Forrás: ckpinfo)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep