Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. február 7. vasárnap, 11:24

Digitális pedagógusok a változó világ idegenvezetőiként

3. Dénesné Szak Andrea

Dénesné Szak Andrea (Hunyadi János Általános Iskola, AMI, Kaposmérő)
Ötletének címe: József Attila és én – játékosan
Ötlete a Tudástár/Digitális Módszertárban

Pedagógusként az iskolában:

Magyar-német szakos pedagógusként tanítok immár 22 éve. A pályám során mindig fontosnak tartottam a folyamatos szakmai fejlődést, módszertani tudásomat továbbképzéseken igyekeztem elmélyíteni. Aktívan vettem részt számos pályázat és projekt megírásában és megvalósításában. Legbüszkébb arra a két Comenius nemzetközi iskolai együttműködési projektre vagyok, amelyet német szakos kolléganőmmel, Hanzel Ágnessel együtt valósítottunk meg: kis falusi iskolaként több mint hét nemzetközi partnerrel sikerült hatékonyan együttműködnünk. Szívügyemnek tekintem az iskolai tehetséggondozást, lassan tíz éve vezetem az iskolai dráma szakkör munkáját. Szívesen kísérletezem élménypedagógiai módszerekkel, nyitott vagyok az újra, szeretem az innovatív kihívásokat.

A digitális világ számomra:

Szerencsésnek mondhatom magam, mert olyan iskolában tanítok, ahol az IKT-eszközök használatában ideálisak a feltételek. Öt éve használom az interaktív táblát a mindennapi tanítási gyakorlatomban, ezen kívül 16 tanulói laptop áll rendelkezésünkre. Igyekszem kihasználni az IKT eszközökben rejlő újszerű lehetőségeket, és erre tanítom a diákjaimat is. A sikeres tevékenységhez folyamatos informálódásra, továbbképzésre, önfejlesztésre van szükség.

A játékosítás (gamifikáció) a tanulásban/tanításban:

Örömömre szolgál, hogy egy olyan fiatal pedagógusokból álló csoport tagja lehetek, akikkel közösen dolgozhatok a gamifikáció tanórai használatának a fejlesztésén. A gamifikáció (játékosítás) teljesen újfajta szemléletet kíván mind a pedagógustól, mind a diáktól. A tanulási folyamatot kisebb egységekre osztjuk, majd ezeket kötelező és választható tartalmakkal töltjük fel. Olyan feladatokkal szembesülnek a diákok, amelyek életszerűek, a személyes kompetenciáikat fejlesztik, kreatívak és motiválók. A diákok tanulásba fektetett energiája, az egyéni tervezés, a kitűzött célok mind személyiségfejlesztő erejűek, és hosszútávon nagyon hasznos tudással vértezik fel őket. A tanuló a témakör elején pontosan látja, hogy milyen tanulási utat kell bejárnia az általa kitűzött cél elérése érdekében. Egy-egy módszer akkor válik hasznossá, ha teret enged a sokszínűségnek. Én magam is szívesen használom az élmény- és drámapedagógiai módszereket a modern IKT-eszközökkel vegyítve, hiszen azok úgy segítik az egyéni tanulást, hogy közben észrevétlenül fejlesztik a diákok alapkompetenciáit is.

Tanácsom a kollégáknak:

A lehetőségeinkhez képest próbáljunk meg lépést tartani az újdonságokkal az IKT- eszközök használata terén. Érdemes először mások jó gyakorlatait adaptálni. Egy-egy ötlet átdolgozása után bátran kísérletezzen minden vállalkozó szellemű pedagógus a tanóráin. Tudom, hogy sok iskolában probléma a széles sávú internet elérése, vagy nem áll rendelkezésre megfelelő géppark. Ilyenkor az okos telefonokban rejlő lehetőségeket is érdemes mozgósítani. Az sem szégyen, ha a diák lép egy időre a tanár szerepébe, és megosztja IKT-tudását a társaival.

Szívesen ajánlom a Digitális Módszertárból:

Nagyon érdekes ötletnek tartom Benedekné Fekete Hajnalkától a Barangoló természetismeret SNI csoporttal című projektet. Előnye, hogy gyakorlatorientált, és az életre neveli a diákokat. Megtanítja felfedezni és értékelni azt a környezetet, amelyben élnek. Ebben a tanulási folyamatban nagyon változatos módszereket alkalmaz a pedagógus, sokoldalúan használja a tableteket és a különböző applikációkat. Az elért eredmények nem maradnak az osztály falain belül, hanem megismerheti az egész iskola, sőt a település vezetői is. A tananyag kreatív feldolgozása során a diákok megtanulnak felelősségteljesen együtt dolgozni. Szívből ajánlom ezt a projektet minden gyakorlati probléma iránt fogékony kollégámnak.


Dénesné Szak Andrea átveszi a díjat a Digitális pedagógus konferencián

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.24.
„A feladatsorok összeállítói egyáltalán nem vettek tudomást arról, mi történt az elmúlt két évben\"
Ezekkel a feladatokkal ki lehet deríteni, hogy egy diák tudja-e, mi a különbség a képző, a jel és a rag között, vagy felismer-e egy magas hangrendű szót. Arról viszont semmit nem tudunk meg...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.24.
Ónody-Molnár Dóra: TÖMEGESEN KERÜLNEK KI AZ ISKOLÁKBÓL OLYAN FIATALOK, AKIK NEM TUDNAK SEM ÍRNI, SEM OLVASNI, SEM SZÁMOLNI – 2. rész
A tanárok szavaiból kiderül: nem a „lemorzsi” miatt csökken a statisztikában a buktatások száma, hanem azért, mert az elszegregálódó iskolákban a pedagógusok felhagytak a buktatással...
(Forrás: Jelen)
--
2022.01.24.
PDSZ: Vicc, hogy ilyen kettős mércével kezelik a figyelmeztető sztrájkot és általában az oktatást
Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének vezetőségi tagja a Hírklikknek nyilatkozva elmondta, már 17 ezer aláírás (azóta már 20 ezernél is több – a szerk.) gyűlt ö...
(Forrás: Mérce)
--
2022.01.24.
A PDSZ tagja is megszólalt a lefújt felvételiről: mindenképp hátrány éri az érintett gyerekeket
— Nem tudok más ilyen esetről, de olyanról se hallottam még, hogy 20 kormányhivatalnok megy ki egy iskolába ellenőrizni. Abban biztos vagyok, hogy ilyen jellegű ügy ekkora sajtónyilvánoss...
(Forrás: Blikk)
--
2022.01.24.
Elküldtek egy tanárt egy budapesti gimnáziumból, mert nyomult a lányokra és szexchatbe keveredett a diákjaival
Novemberben elküldtek egy szaktanárt a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnáziumból, mert “az online térben korábbi figyelmeztetés ellenére pedagógushoz nem méltó módon viselkedett”. Az iskola...
(Forrás: Átlátszó)
--
2022.01.24.
Ellenőrök szálltak ki egy alapítványi gimnáziumhoz és lefújták a felvételit
Szombaton nagyjából negyed órával 10 óra előtt kéttucatnyi kormányhivatalnok ment ki a budapesti Kürt Alapítványi Gimnáziumhoz, amelynek épületében tudomásunk szerint nagyjából 150 di...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep