Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. január 31. vasárnap, 15:38

Digitális pedagógusok a változó világ idegenvezetőiként

2. Csikó Szilvia

Csikó Szilvia (Sárospataki Református Kollégium Gimnáziuma, Általános Iskolája és Diákotthona)
Ötletének címe: Lovagok az időben – Szövegértés fejlesztése az IPOO minimum tanulási modell alapján IKT eszközök kreatív felhasználásával
Ötlete a Tudástár/Digitális Módszertárban

Pedagógusként az iskolában:

Végzettségemet tekintve magyar nyelv és irodalom, valamint történelem szakos tanár vagyok, jelenleg gyakorlatvezető mentortanár szakirányú továbbképzésben veszek részt. Ez a többcélú oktatási intézmény, melyet 1531-ben alapítottak, az én Alma Materem, az első diploma megszerzése óta itt dolgozom. A pedagóguspályámon különösen két területet emelek ki: a tehetséggondozást és a digitális taneszközök kreatív használatát.

A digitális világ számomra:

Ma már a Z generáció tagjai az óvodától a felsőoktatási intézményekig jelen vannak, karakterisztikus vonásaik – például a hiperfigyelem – következtében, a hatékony tanulás érdekében elengedhetetlen az IKT eszközök kreatív használata. Három éve része a pedagógiai módszertani gyakorlatomnak. A fejlődés érdekében rendkívül fontosnak tartom az ötletek megosztását is, a legfrissebb témákkal való megismerkedést. Tagja vagyok több online tanári közösségnek, ahol kicserélhetjük egymással tapasztalatainkat. Pályám egyik legfontosabb elismerésének tartom a Digitális Pedagógus Díjat.

Ahogy a digitális generációt látom:

Ennek a generációnak a képviselői beleszülettek a formálódó hálózati kultúrába, azt teljesen a magukénak érzik, nem úgy használják, mint eszközt, számukra ez életformát jelent. Az ő kommunikációs, tanulási és információkeresési szokásaik sok tekintetben jelentősen eltérnek a korábbi generációkétól. Csak akkor tudjuk megszólítani őket, ha létezik a közös nyelv, ez a közös alap. Ők azok, akik szívesen dolgoznak csapatban, a közösségi hálózatokon megtalálható információkkal, és szívesen meg is osztják egymással a tapasztalataikat. Sok esetben a learning-by-doing, egyfajta „próba-szerencse” alapú cselekedve tanulás jellemző rájuk. Mindezeket nem hagyhatjuk figyelmen kívül, amikor a digitális nemzedék oktatásáról és neveléséről beszélünk.

Tanácsom a kollégáknak:

Véleményem szerint ma már nem csak arról van szó, hogy az IKT segítségével hatékonyabbá és színesebbé tehetjük a tanórát. Azt gondolom, hogy – a Kreszből átvett fogalommal élve – ez a kötelező haladási irány. Ugyanakkor számunkra, pedagógusok számára egy óriási lehetőség is egyben. Az IKT eszközök alkalmazása a tanórákon olyan pozitív, örömteli élmény, amelyet az előre irányuló mozgás jellemez, az újdonság, a teljesítmény érzése. Lehetőséget teremt arra, hogy mi magunk is átélhessük a „flow” élményét.

Szívesen ajánlom a Digitális Módszertárból:

Az egyik kedvencem Fegyverneki Gergő Interaktív feladatok interaktív tábla nélkül – A helyesírás tanítása és tanulása játékos megoldásokkal című módszertani ötlete. Kiváló példa arra, hogy digitális tábla nélkül is lehet IKT-eszközökkel támogatott interaktív órát tartani. Különösen tetszett az „Elvarázsolt kastélyban” lévő nevek helyesírásának gyakorlása. A játék okozta kihívások, feladatok összhangban vannak a gyerekek képességeivel.


Csikó Szilvia átveszi a díjat a Digitális pedagógus konferencián

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.06.
Az óvodákban és iskolákban is lesz hétfőtől gyermekfelügyelet
Hétfőtől április 7-ig, a tavaszi szünet végéig bezárnak az óvodák, az iskolák pedig online oktatásra térnek át. A kormány mindenkit arra kér, hogy ha van erre módja, akkor otthon oldja...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
A már meghirdetett felvételiket nem törlik a középiskolákban, kollégiumban az érettségizők maradhatnak
A kollégiumokból nem kell mindenkinek kiköltöznie a következő egy hónapban, az intézményvezető az idén érettségizőknek bennlakást, és méltányossági kérelem alapján ezt az arra rá...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Maruzsa digitális oktatást jelent be, a kormány rendkívüli iskolai szünetről posztol
Miután Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár pénteken bejelentette, hogy hétfőtől az óvodákban rendkívüli szünet lesz, az iskolák pedig tantermen kívüli, digitális munkarendre...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Ercse Kriszta: A tanárok a kormányzat elhanyagolt, veszélyeztetett és bántalmazott gyerekei
Nem kérdezik meg őket soha semmiről. A körülöttük kialakított szabályozási környezet tökéletesen ellehetetleníti, hogy autonóm, kreatív, felelős szakemberként, hivatásukhoz méltó...
(Forrás: g7.hu)
--
2021.03.05.
„Miért? Digitális oktatás lesz? Jaj, de jó, egész nap biciklizhetek az utcán!”
Majdnem pontosan egy évre a hirtelen bejelentett iskolabezárás után most újra tantermen kívüli digitális munkarendre állnak át az iskolák. A lépés várható volt, de nem sokkal felkészü...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.03.
Irodalom és cancel culture: Nyáry Krisztián a kötelezőkről és a vitakultúráról
Az író úgy véli, hogy a tananyagban, kánonban szereplő műveket reflektálatlanul semmiképpen nem kell a gyerekek kezébe adni. Nyáry a legnagyobb problémának a kronologikus irodalomoktatást...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep