Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. november 13. vasárnap, 17:05

Szekciók a Digitális Konferencián

II/2. Tehetséggondozás informatikával a XXI. sz. kihívásai közben

A szekciót az Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete (ISZE) szervezte. A szekció elnöke Kőrösné dr. Mikis Márta az ISZE tiszteletbeli elnöke, a Gyermekinformatika Műhely vezetője. A műhelyfoglalkozás keretében öt referátum hangzik el.

1. Körösné dr. Mikis Márta: „Ne programozzuk a gyereket!” – papertre, a Logo atyjára emlékezünk

Seymour Papert az MTI matematikusa, a mesterséges intelligencia-kutatások úttörőjeként a Logo programozási nyelv megalkotóinak egyike. A Logo teknőcgrafikájára épülő mikrovilágok több mint 30 éve hódítanak a magyar iskolákban is, minden korcsoportban. A tanulókat felfedezésekre, kreatív alkotásokra ösztönző pedagógiai környezet töretlen népszerűségét módszertani kiadványok, könyvek, konferenciák, továbbképzések és tanulmányi versenyek jelzik. Papert előtt tisztelegve visszapillantunk a hazai Logo-történet főbb állomásaira, fejlesztőire, felelevenítve a paperti „gyermeki gondolkodás titkos útjait” az IKT oktatási alkalmazása során.

2. Fülöp Márta Marianna (az ISZE elnöke, tehetségfejlesztési szakértő):IKT alapú tehetséggondozó projekt blended tanulással

A középiskolás korosztály hangosan is kifejezi igényét a saját vagy iskolai IKT eszközök tanórai használata iránt. A műhelyben dolgozó pedagógus ezt igényt veszi figyelembe és bemutatja, hogy a valós- és virtuális térben zajló tanítás-tanulás több képességet megmozgat, amely a tehetséggondozásban is alkalmazható. A tanárt új, facilitátori szerepbe helyezi.

A bemutatott tanulás-tanítási módszer mind az informatika, mind az interdiszciplináris területeken alkalmazható.

A projekt innovatív, mert a jelenléti képzést kiegészíti egy tanulási keretrendszerben történő egyéni tanulással, amelyben ő a facilitátor. A tanulás ezen formája lehetővé teszi az ismeretszerzés egyéni útját, a csoportmunkát, amelyet a tanár/facilitátor virtuálisan támogat, biztosítva az egyenlő esélyű hozzáférést1.

3. Lucza László (általános iskolai tanár):Egri, kaposvári, szentesi műhelyek projektmunkája Pro Robottal az ISZE Tehetségpontban2

A pályázat keretében az ország 3 városában 21 tanuló dolgozik „együtt”. Témák: Ismerkedés a Pro Rob robottal. A BeeBot – robotméhecske irányítása. Akadálypályák készítése, küldése a műhelytagoknak a 3 városban működő csapatoknak. Közös játék videókonferencia közvetítéssel, a NIIFI rendszerén, amelyet az iskolák szabadon használhatnának. Algoritmikus gondolkodás fejlesztése, a programozás elemeinek bevezetése. Ismétlő szerkezet, Ismétlő tevékenységek megfigyeltetése a mindennapi életben. Ciklus értelmezése. Szögfogalom. Sokszögek rajzolása, szabályszerűség megfogalmazása. Sokszögek forgatása, szabályszerűség megfigyeltetése.

4. Kőteleki Andrea Éva (angol-informatika szakos tanár): Unplugged játékok, játékos programozás

A robotjátékok és irányjátékok rendkívül alkalmasak az algoritmikus gondolkodás fejlesztésére a kisiskoláskorban. Így a programozás tanítását már az óvodából iskolába lépő 6-7 éves gyermekeknél bevezethetjük. Unplugged (gép nélküli) megoldásokat és online oktatási eszközöket mutatok be, mint pl.: a CodyRoby játék, és a LightBot applikáció. Az algoritmikus gondolkodás különböző szintjeit ismerve egy tudatosan felépített módszertan segítségével játékos formában juthatunk el a hétköznapi algoritmusoktól a kreatív problémamegoldásig (PBL)3.

5. Kardos Milán, Sárközi Balázs, Tauber Ákos, Tauber Norbert:„A jövő mérnökei már az iskolapadokban vannak és LEGOznak”4

A kreáció egy gyerek életében már akkor megkezdődik, amikor megkapja az első olyan játékát, amelynél egy formát kell bedugaszolnia egy másik alakzatba. Majd folytatódik a Duplo fantázianevű játékkal, a későbbiek során pedig a Legoval. A fejlődés nemcsak finommotorikus, hanem fantázia, kreáció szintjén is megvalósul, hiszen folyamatosan a szürkeállományra támaszkodva hoz létre újabb és újabb alakzatokat, játékokat. Ennek a folyamatnak egyik kiterjesztése lehet a LEGO játék továbbfejlesztése és az eszköz digitális irányba terelése. Vagyis az önműködő gépek előállítása, amely mindig is eleven része volt az emberi természetnek.

1Bemutatásra került a „Színpadon a természettudományok” hazai fesztivál Debreceni rendezvényén 2016.10.08.-án.

2Készül az NTP-MTTD-16-0130 támogatott pályázat keretében.

3Az előadó ezzel a munkájával jutott a 2017. évi „Színpadon a természettudományok”c nemzetközi fesztivál magyar csapatába.

4Bemutatásra került a „Színpadon a természettudományok” hazai fesztivál Debreceni rendezvényén 2016.10.08.-án.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep