Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2019. december 14. szombat, 14:06

Digitális (tanító-) és tanármesék

5. A digitális írástudás fejlesztésének lehetőségei alsó tagozaton

Az IKT-eszközök tanítási-tanulási folyamatban való használatával 2005-ben találkoztam először. A különböző eszközöket a kezdeti technológiai nehézségek és az alkalmazható feladatok hiánya, létrehozásuk nehézsége ellenére különböző intenzitással, de folyamatosan használom a szakmai munkám során. Az intenzitás hullámzását többek között olyan kérdések okozták, mint a digitális eszközök szakmai munkát támogató, valamint az esetlegesen öncélú alkalmazás kettőssége, valamint ez utóbbi kiküszöbölése és a felmerülő nehézségekre, témákra való reflektálás.

Már az előadásom címe is jelzi, hogy az IKT-eszközök tanítási-tanulási folyamatban való alkalmazását a digitális írástudás rendszerében gondolkodva végzem, amihez átlátható alapot szolgáltat a területet három témakörbe rendező modell. Ehhez a modellhez kapcsolhatók nemcsak a digitális írástudás különböző területei, hanem a technológia használatához szükséges ismeretek és készségek rendszere is. E modell szerint a digitális írástudás területei a (1) technológiai-procedurális tudás, ami magába foglalja a hardverek és szoftverek használatához és a tartalom előállításához szükséges tudást, a (2) kognitív készségek (vizuális és információs írástudás), melynek különösen fontos területe a kritikai gondolkodás fejlesztése, végül a (3) szociális készségek, ide tartoznak a kommunikációs készségek és médiaismereti elemek (Ujhelyi, 2015)1. Mindez azt is jelenti, hogy számomra a digitális technológia iskolai alkalmazása során az oktatási és nevelési célok egyaránt fontosak.

Előadásom során az évek alatt a fenti témákat és az összegyűlt tapasztalataimat összegezem. Gyakorlatba ágyazva mutatom be azokat az eszközöket, (interaktív tábla, mobiltelefon, QR-kód), applikációkat (Plickers, Quizlet), felületeket (Google Classroom, Wordwall), amelyek használata hangsúlyosabbá vált a szakmai munkám során. Teret kapnak továbbá az eszközök használata során felmerülő médiaismereti kérdések (és ennek terei), valamint szociális készségek megalapozásának lehetőségei az online közegben zajló konfliktusok, bántalmazás megelőzése és kezelése érdekében.

Domonkos Katalin

Gyakorló pedagógusként és kutatóként is a digitális technológia sajátosságai és lehetőségei foglalkoztatnak. Jelenleg tanítóként dolgozom a budapesti Klebelsberg Kuno Általános Iskolában, kiemelt témám a digitális technológia használata a tanítási tanulási folyamatban. 2018-ban védtem meg az ELTE PPK-n a doktori disszertációmat online zaklatás témában.

Kati két pedagógusoknak szánt oldalt is kezel. Érdemes ellátogatni ezekre!
Cetlik tanároknak
Digitális pedagógia kora gyermekkorban

1Ujhelyi Adrienn (2015): Az internet mint szocializációs közeg. In.: Kósa Éva, Berta Judit (szerk.): Médiaszocializáció, Wolters Kluwer, pp.153-179

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep