Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2019. december 17. kedd, 16:17

Digitális (tanító-) és tanármesék

6. Képközpontú szövegfeldolgozás és szövegértés-fejlesztés magyarórán

Kódváltás

A 21. századi elejének gyermekei képközpontú, megosztással teli világban szocializálódnak, ahol minden pillanatot rögzítenek. A képek megalkotásával egyfajta nyelvi konstrukciót is létrehoznak, s emiatt úgy tapasztalom, hogy a szövegértési és szövegalkotási kompetenciáik fejlesztését ezen a képalapú szűrőn keresztül (is) lehet fejleszteni. Gondoljunk csak bele, ma már nehéz a gyerekeket összefüggő szövegek olvasására, interpretációjára szorítani; egész egyszerűen azért, mert nyelvi kódváltás történt a vizuális feldolgozás irányába.

Első kiemelt módszer:

GIF-készítés – Gondoltam, Inkább Filmezek –Gárdonyi: Egri csillagok

Diákjaink képi, vizuális ingerek tömegével találkoznak nap, mint nap. A legtöbb információt már ilyen formában nyerik. De hogyan lehetne ezt a tendenciát a szövegértés és szövegalkotás kulcskompetenciának fejlesztésére használni? A következőekben lépésenként rögzítem az általam jól és motiválóan működő módszert.

Képválasztás

Válasszunk egy témába vágó vizuális művészeti alkotást (pl.: festményt, szobrot, filmrészletet stb.)!

Orientáló kérdések

Elemző kérdések segítségével 3-4 fős kiscsoportban reflektáljanak a műre, majd nagycsoportban tárjuk a nyilvánosság elé a véleményeket, ütköztessük az álláspontokat!

  • Hogyan hat ránk a kép? Rendeljünk három jellemzőt a látott/hallott műalkotáshoz!
  • Hogyan kapcsolódik a korhoz, az irodalmi műhöz amiről tanulunk?
  • Milyen szereplőket tudunk beazonosítani a képen?

Adjunk másik címet!

Milyen más címet lehetne adni a műalkotásnak? Miért?

Rekonstrukció/szerepfelvétel

Készítsünk egy állóképet a műalkotásból! Pontosítsuk, ki kinek a szerepét veszi fel!

Állókép-sorozat fotóban

Három képben. Bővítsük a megalkotott kép történetét azzal, hogy a kép előzményét és következményét is elkészítjük állóképben! Mindhárom képet fotózzák is le.

Szövegírás

Rögzítsék a szereplők elhangzó gondolatait szövegkönyvként, a szereplők megszólásának megfelelően.

GIF-készítés – Egy előzetesen letöltött képszerkesztő applikáció segítségével a képekből értelmezhető sebességű animált mozgóképek („gif”) készülnek.

Megosztás

Az elkészült GIF-ek megosztása egy digitális felületen (Pl.: Padlet, LinoIt)

Értékelés megadott szempontok alapján

a) Értelmező kérdések feltétele (3 hozzászólás)
b) Mi tetszett? (3 hozzászólás)
c) Javaslatok (3 hozzászólás)

Továbbhaladási lehetőségek 1.

Átértelmezett állókép-sorozat – Ugyanazokkal a mozdulatokkal, alkossanak egy másik helyzetet, amely nem kötődik a tanult műhöz.

Továbbhaladási lehetőségek 2.

A GIF – fejlesztése – Szövegek, animációk, filterek illesztése a jelentésmező kiterjesztéséhez

Továbbhaladási lehetőségek 3.

Az elkészült állókép-sorozat megmozdítása, a megírt szöveg felhasználása: szöveges jelenetkészítés.

Továbbhaladási lehetőségek 4.

Kreatív írási gyakorlat – Pl.: Az állóképben megjelenített szereplő naplóbejegyzése, levele egy rokonához, stb.

Második kiemelt módszer:

Az InstaVers

A gifek készítése mellett szívesen építem be az óráimba az InstaVers módszerét is. Az InstaVers Kele Dóra nevével fémjelzett projekt keretében indult 2014. április 11-én. Az alapvető cél a kortárs költészet népszerűsítése volt. A projekt az MR2 Petőfi Rádióban, az ATV Start Plusz című műsorában, az index.hu-n, a vous.hu-n, a Fidelio-n, a Magyar Nemzet Online kiadásában, a Kreatív.hu-n és számos más felületen bemutatkozhatott.

Popularizálás és oldódás

Ha az a vágyunk, hogy nehezen érthető, régies szövegeket transzformáljunk és interpretáljunk a mai diákok nyelvezetéhez közelítve; az igazi cél a költészet popularizálása! Könnyen érthető, „azonnal oldódó” verssorokat válogathatunk össze, amiket egy sajátos képi rendszerbe szerkesztünk. A szándék az, hogy több helyre eljuthasson a költészet, több olvasója legyen a kortárs és klasszikus magyar irodalomnak.

Az InstaVers kortárs magyar költők verseiből válogatott verssorait posztolja egy saját képi rendszerben úgy, hogy a posztban megjelenő kép leírásába belinkeli a teljes verset is, így elősegítve annak elolvasását. A projekt célja hidat képezni a szöveg és az olvasó közé úgy, hogy akár telefonról, tabletről gögetve a Facebookot verseket olvashassunk.

Szeptember végén

Utoljára Petőfi: Szeptember végén c. versében hasznosítottam az Instaversben rejlő lehetőségeket. Véleményem szerint a tanítási óra keretén belül bármelyik szakaszban felhasználható; a ráhangolódásban előkészítő jelleggel, a jelentésteremtésben a szöveg értelmezését elősegítendő konkrét részletekhez keresve képet, a reflexió szakaszában a vers tartalmának összefoglalására, vagy a szöveg és kép egymásra gyakorolt hatásának vizsgálatára.

Soroktól a versig

A tanult mű feldolgozásához válasszunk belőle kedvenc verssorokat, verstöredékeket! Részletesebb életmű tanításánál akár több vers szövegét is beilleszthetjük. A szöveg mellé társítsunk saját készítésű vagy találjunk az idézethez „passzoló” képet. Végül osszuk meg akár üzenetként e-mailen, akár más kollaboratív felületen!

Néhány összegző vélemény…

Tárgyi feltételek, időbeosztás
Nehézségek, egyéb tapasztalatok
Záró gondolatok, búcsúzás

Szabolcsi Marcell

Szabolcsi Marcell prezentációja
SzM´ART – Alkalmazott Rendhagyó Tanítás című Facebook oldal
Youtube-csatorna

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.04.21.
Harcunk a nyelv romlása ellen. Sentei Viktória írása
Számomra most is nehéz kérdés, hogy kijavítsam-e a diákot, az általam helyesnek vélt nyelvi formára, de nem gondolom, hogy ez felesleges lenne. Viszont az új nyelvi elemek megjelenése mindig...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.04.21.
Rendben kinyitottak az óvodák és az iskolák
Mindenhol rendben elindult az oktatás, adataink szerint országosan az óvodákban a gyermekek hatvan százaléka, az iskolákban a tanulók 75 százaléka jelent meg – számolt be lapunknak az újranyit...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.04.21.
Elsős lesz a ovisból? Így lesz könnyebb az átmenet!
Az óvoda nem csak a képességek fejlesztésében és a szocializációs folyamatokban játszik nagy szerepet, hanem az iskolás éveket is előkészíti. Az iskolakezdés mégis okozhat nehézséget...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.04.21.
SZFE: Vidnyánszky nélkül nem beszélget Stumpf
Ma délelőttre a Színház- és Filmművészeti Egyetemről (SZFE) szóló, sokak által várt beszélgetést terveztek a háromnapos Infosztrájk az egyetemi autonómiáért esemény keretén belül...
(Forrás: Népszava)
--
2021.04.21.
Pórul járhat, aki nem jelenik meg az írásbeli érettségin
A múlt évhez hasonlóan főszabály szerint idén is csak az írásbeli érettségi vizsgákat tartják meg, szóbelikre csak speciális esetekben kerülhet sor. Utóbbiba nem tartozik bele, ha valaki...
(Forrás: Népszava)
--
2021.04.21.
Hamarosan a teljes felsőoktatásban kiépül a pártállami rendszer
A tanárképzés leválasztása az ELTE-ről nem menne könnyen, hiszen bár van külön Tanárképző Központ és pedagógiai kar is, a szakmai oktatás ott is a bölcsész- és természettudományi...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep