Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2019. december 17. kedd, 16:17

Digitális (tanító-) és tanármesék

6. Képközpontú szövegfeldolgozás és szövegértés-fejlesztés magyarórán

Kódváltás

A 21. századi elejének gyermekei képközpontú, megosztással teli világban szocializálódnak, ahol minden pillanatot rögzítenek. A képek megalkotásával egyfajta nyelvi konstrukciót is létrehoznak, s emiatt úgy tapasztalom, hogy a szövegértési és szövegalkotási kompetenciáik fejlesztését ezen a képalapú szűrőn keresztül (is) lehet fejleszteni. Gondoljunk csak bele, ma már nehéz a gyerekeket összefüggő szövegek olvasására, interpretációjára szorítani; egész egyszerűen azért, mert nyelvi kódváltás történt a vizuális feldolgozás irányába.

Első kiemelt módszer:

GIF-készítés – Gondoltam, Inkább Filmezek –Gárdonyi: Egri csillagok

Diákjaink képi, vizuális ingerek tömegével találkoznak nap, mint nap. A legtöbb információt már ilyen formában nyerik. De hogyan lehetne ezt a tendenciát a szövegértés és szövegalkotás kulcskompetenciának fejlesztésére használni? A következőekben lépésenként rögzítem az általam jól és motiválóan működő módszert.

Képválasztás

Válasszunk egy témába vágó vizuális művészeti alkotást (pl.: festményt, szobrot, filmrészletet stb.)!

Orientáló kérdések

Elemző kérdések segítségével 3-4 fős kiscsoportban reflektáljanak a műre, majd nagycsoportban tárjuk a nyilvánosság elé a véleményeket, ütköztessük az álláspontokat!

  • Hogyan hat ránk a kép? Rendeljünk három jellemzőt a látott/hallott műalkotáshoz!
  • Hogyan kapcsolódik a korhoz, az irodalmi műhöz amiről tanulunk?
  • Milyen szereplőket tudunk beazonosítani a képen?

Adjunk másik címet!

Milyen más címet lehetne adni a műalkotásnak? Miért?

Rekonstrukció/szerepfelvétel

Készítsünk egy állóképet a műalkotásból! Pontosítsuk, ki kinek a szerepét veszi fel!

Állókép-sorozat fotóban

Három képben. Bővítsük a megalkotott kép történetét azzal, hogy a kép előzményét és következményét is elkészítjük állóképben! Mindhárom képet fotózzák is le.

Szövegírás

Rögzítsék a szereplők elhangzó gondolatait szövegkönyvként, a szereplők megszólásának megfelelően.

GIF-készítés – Egy előzetesen letöltött képszerkesztő applikáció segítségével a képekből értelmezhető sebességű animált mozgóképek („gif”) készülnek.

Megosztás

Az elkészült GIF-ek megosztása egy digitális felületen (Pl.: Padlet, LinoIt)

Értékelés megadott szempontok alapján

a) Értelmező kérdések feltétele (3 hozzászólás)
b) Mi tetszett? (3 hozzászólás)
c) Javaslatok (3 hozzászólás)

Továbbhaladási lehetőségek 1.

Átértelmezett állókép-sorozat – Ugyanazokkal a mozdulatokkal, alkossanak egy másik helyzetet, amely nem kötődik a tanult műhöz.

Továbbhaladási lehetőségek 2.

A GIF – fejlesztése – Szövegek, animációk, filterek illesztése a jelentésmező kiterjesztéséhez

Továbbhaladási lehetőségek 3.

Az elkészült állókép-sorozat megmozdítása, a megírt szöveg felhasználása: szöveges jelenetkészítés.

Továbbhaladási lehetőségek 4.

Kreatív írási gyakorlat – Pl.: Az állóképben megjelenített szereplő naplóbejegyzése, levele egy rokonához, stb.

Második kiemelt módszer:

Az InstaVers

A gifek készítése mellett szívesen építem be az óráimba az InstaVers módszerét is. Az InstaVers Kele Dóra nevével fémjelzett projekt keretében indult 2014. április 11-én. Az alapvető cél a kortárs költészet népszerűsítése volt. A projekt az MR2 Petőfi Rádióban, az ATV Start Plusz című műsorában, az index.hu-n, a vous.hu-n, a Fidelio-n, a Magyar Nemzet Online kiadásában, a Kreatív.hu-n és számos más felületen bemutatkozhatott.

Popularizálás és oldódás

Ha az a vágyunk, hogy nehezen érthető, régies szövegeket transzformáljunk és interpretáljunk a mai diákok nyelvezetéhez közelítve; az igazi cél a költészet popularizálása! Könnyen érthető, „azonnal oldódó” verssorokat válogathatunk össze, amiket egy sajátos képi rendszerbe szerkesztünk. A szándék az, hogy több helyre eljuthasson a költészet, több olvasója legyen a kortárs és klasszikus magyar irodalomnak.

Az InstaVers kortárs magyar költők verseiből válogatott verssorait posztolja egy saját képi rendszerben úgy, hogy a posztban megjelenő kép leírásába belinkeli a teljes verset is, így elősegítve annak elolvasását. A projekt célja hidat képezni a szöveg és az olvasó közé úgy, hogy akár telefonról, tabletről gögetve a Facebookot verseket olvashassunk.

Szeptember végén

Utoljára Petőfi: Szeptember végén c. versében hasznosítottam az Instaversben rejlő lehetőségeket. Véleményem szerint a tanítási óra keretén belül bármelyik szakaszban felhasználható; a ráhangolódásban előkészítő jelleggel, a jelentésteremtésben a szöveg értelmezését elősegítendő konkrét részletekhez keresve képet, a reflexió szakaszában a vers tartalmának összefoglalására, vagy a szöveg és kép egymásra gyakorolt hatásának vizsgálatára.

Soroktól a versig

A tanult mű feldolgozásához válasszunk belőle kedvenc verssorokat, verstöredékeket! Részletesebb életmű tanításánál akár több vers szövegét is beilleszthetjük. A szöveg mellé társítsunk saját készítésű vagy találjunk az idézethez „passzoló” képet. Végül osszuk meg akár üzenetként e-mailen, akár más kollaboratív felületen!

Néhány összegző vélemény…

Tárgyi feltételek, időbeosztás
Nehézségek, egyéb tapasztalatok
Záró gondolatok, búcsúzás

Szabolcsi Marcell

Szabolcsi Marcell prezentációja
SzM´ART – Alkalmazott Rendhagyó Tanítás című Facebook oldal
Youtube-csatorna

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.07.12.
Horn Gábor: Az erősek, a bosszúállók, a kicsinyesek világa
A vasalódeszkás tanár esete is mutatja, hogy a NER oktatáspolitikája megalázza, elsöpri, kiiktatja azt, aki bárhogyan is eltér a sorvezetőtől. Ráadásul az ellenállásnak legjobb szándé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.07.11.
Pygmalion-effektus vagy fejlesztés? Adalékok és értelmezési lehetőségek az iskolarendszer alulteljesítésének és méltányossági mutatóinak összefüggésrendszerében. Asztalos György írása
Jelen dolgozat egy konkrét, mégis tipikusnak tekinthető intézmény országos kompetenciamérési eredményeire épülő esettanulmány. Ugyanakkor segédletnek is felfogható, ha valaki saját iskol...
(Forrás: tani-tani online)
--
2020.07.11.
A BM, az Emmi és az ORFK sem adott választ arra, hogy valós-e az iskolaőrök véletlenül kiderült fizetése
A kormány az iskolai erőszak megfékezésére bevezeti az iskolaőrséget, amely külön rendészeti szervként jön létre, az őrök pedig gázspray-t, rendőrbotot és bilincset is használhatnak...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.07.10.
Maruzsa: Sikeres volt az idei tanév, hatalmasat csökkent a bukások száma
Sikeresnek értékelte a koronavírus-járvány miatt tantermen kívüli, digitális munkarendben befejezett elmúlt tanév lezárását a köznevelésért felelős államtitkár csütörtökön sajtó...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.07.09.
SZAKKÉPZÉS – TE MÁR MEGKAPTAD A VÉGKIELÉGÍTÉSEDET?
Mivel a továbbfoglalkoztatást nem vállaló közalkalmazottak jogviszonya 2020. július 1. napjával, automatikusan megszűnik, így a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2020.07.09.
Klebelsberg Központ: álhír, hogy fejenként 1000 forintos jutalmat kaptak a pedagógusok, mert az intézmények 1000/fő pluszjuttatást kaptak
Fejenként kerek ezer forinttal honorálta pedagógusai egy jelentősebb csoportját a veszprémi tankerület pedagógusnap alkalmából, szemléztük mi is tegnap a magyarnarancs.hu cikkét. Bár a Narancs...
(Forrás: 444.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep