Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2019. december 17. kedd, 16:17

Digitális (tanító-) és tanármesék

6. Képközpontú szövegfeldolgozás és szövegértés-fejlesztés magyarórán

Kódváltás

A 21. századi elejének gyermekei képközpontú, megosztással teli világban szocializálódnak, ahol minden pillanatot rögzítenek. A képek megalkotásával egyfajta nyelvi konstrukciót is létrehoznak, s emiatt úgy tapasztalom, hogy a szövegértési és szövegalkotási kompetenciáik fejlesztését ezen a képalapú szűrőn keresztül (is) lehet fejleszteni. Gondoljunk csak bele, ma már nehéz a gyerekeket összefüggő szövegek olvasására, interpretációjára szorítani; egész egyszerűen azért, mert nyelvi kódváltás történt a vizuális feldolgozás irányába.

Első kiemelt módszer:

GIF-készítés – Gondoltam, Inkább Filmezek –Gárdonyi: Egri csillagok

Diákjaink képi, vizuális ingerek tömegével találkoznak nap, mint nap. A legtöbb információt már ilyen formában nyerik. De hogyan lehetne ezt a tendenciát a szövegértés és szövegalkotás kulcskompetenciának fejlesztésére használni? A következőekben lépésenként rögzítem az általam jól és motiválóan működő módszert.

Képválasztás

Válasszunk egy témába vágó vizuális művészeti alkotást (pl.: festményt, szobrot, filmrészletet stb.)!

Orientáló kérdések

Elemző kérdések segítségével 3-4 fős kiscsoportban reflektáljanak a műre, majd nagycsoportban tárjuk a nyilvánosság elé a véleményeket, ütköztessük az álláspontokat!

  • Hogyan hat ránk a kép? Rendeljünk három jellemzőt a látott/hallott műalkotáshoz!
  • Hogyan kapcsolódik a korhoz, az irodalmi műhöz amiről tanulunk?
  • Milyen szereplőket tudunk beazonosítani a képen?

Adjunk másik címet!

Milyen más címet lehetne adni a műalkotásnak? Miért?

Rekonstrukció/szerepfelvétel

Készítsünk egy állóképet a műalkotásból! Pontosítsuk, ki kinek a szerepét veszi fel!

Állókép-sorozat fotóban

Három képben. Bővítsük a megalkotott kép történetét azzal, hogy a kép előzményét és következményét is elkészítjük állóképben! Mindhárom képet fotózzák is le.

Szövegírás

Rögzítsék a szereplők elhangzó gondolatait szövegkönyvként, a szereplők megszólásának megfelelően.

GIF-készítés – Egy előzetesen letöltött képszerkesztő applikáció segítségével a képekből értelmezhető sebességű animált mozgóképek („gif”) készülnek.

Megosztás

Az elkészült GIF-ek megosztása egy digitális felületen (Pl.: Padlet, LinoIt)

Értékelés megadott szempontok alapján

a) Értelmező kérdések feltétele (3 hozzászólás)
b) Mi tetszett? (3 hozzászólás)
c) Javaslatok (3 hozzászólás)

Továbbhaladási lehetőségek 1.

Átértelmezett állókép-sorozat – Ugyanazokkal a mozdulatokkal, alkossanak egy másik helyzetet, amely nem kötődik a tanult műhöz.

Továbbhaladási lehetőségek 2.

A GIF – fejlesztése – Szövegek, animációk, filterek illesztése a jelentésmező kiterjesztéséhez

Továbbhaladási lehetőségek 3.

Az elkészült állókép-sorozat megmozdítása, a megírt szöveg felhasználása: szöveges jelenetkészítés.

Továbbhaladási lehetőségek 4.

Kreatív írási gyakorlat – Pl.: Az állóképben megjelenített szereplő naplóbejegyzése, levele egy rokonához, stb.

Második kiemelt módszer:

Az InstaVers

A gifek készítése mellett szívesen építem be az óráimba az InstaVers módszerét is. Az InstaVers Kele Dóra nevével fémjelzett projekt keretében indult 2014. április 11-én. Az alapvető cél a kortárs költészet népszerűsítése volt. A projekt az MR2 Petőfi Rádióban, az ATV Start Plusz című műsorában, az index.hu-n, a vous.hu-n, a Fidelio-n, a Magyar Nemzet Online kiadásában, a Kreatív.hu-n és számos más felületen bemutatkozhatott.

Popularizálás és oldódás

Ha az a vágyunk, hogy nehezen érthető, régies szövegeket transzformáljunk és interpretáljunk a mai diákok nyelvezetéhez közelítve; az igazi cél a költészet popularizálása! Könnyen érthető, „azonnal oldódó” verssorokat válogathatunk össze, amiket egy sajátos képi rendszerbe szerkesztünk. A szándék az, hogy több helyre eljuthasson a költészet, több olvasója legyen a kortárs és klasszikus magyar irodalomnak.

Az InstaVers kortárs magyar költők verseiből válogatott verssorait posztolja egy saját képi rendszerben úgy, hogy a posztban megjelenő kép leírásába belinkeli a teljes verset is, így elősegítve annak elolvasását. A projekt célja hidat képezni a szöveg és az olvasó közé úgy, hogy akár telefonról, tabletről gögetve a Facebookot verseket olvashassunk.

Szeptember végén

Utoljára Petőfi: Szeptember végén c. versében hasznosítottam az Instaversben rejlő lehetőségeket. Véleményem szerint a tanítási óra keretén belül bármelyik szakaszban felhasználható; a ráhangolódásban előkészítő jelleggel, a jelentésteremtésben a szöveg értelmezését elősegítendő konkrét részletekhez keresve képet, a reflexió szakaszában a vers tartalmának összefoglalására, vagy a szöveg és kép egymásra gyakorolt hatásának vizsgálatára.

Soroktól a versig

A tanult mű feldolgozásához válasszunk belőle kedvenc verssorokat, verstöredékeket! Részletesebb életmű tanításánál akár több vers szövegét is beilleszthetjük. A szöveg mellé társítsunk saját készítésű vagy találjunk az idézethez „passzoló” képet. Végül osszuk meg akár üzenetként e-mailen, akár más kollaboratív felületen!

Néhány összegző vélemény…

Tárgyi feltételek, időbeosztás
Nehézségek, egyéb tapasztalatok
Záró gondolatok, búcsúzás

Szabolcsi Marcell

Szabolcsi Marcell prezentációja
SzM´ART – Alkalmazott Rendhagyó Tanítás című Facebook oldal
Youtube-csatorna

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.09.24.
Ez eldőlt, megszólalt a Belügyminisztérium iskola-ügyben: erre készülhetnek a magyar szülők télen
Egyre többet lehet hallani arról, hogy az iskoláknak nincs pénzük felújításra és eszközök beszerzésére, így a szülőkkel akarják megoldani ezeket a feladatokat. Az iskolák karbantartá...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2022.09.24.
300 diák tüntetett a budapesti Szerb Antal Gimnázium előtt a tanáraikért és az oktatásért
Újabb iskolában álltak ki a diákok a tanáraikért és az oktatás fejlesztéséért: a budapesti Szerb Antal Gimnázium tanulói a közleményük szerint péntek reggel mintegy háromszázan alkottak...
(Forrás: Mérce)
--
2022.09.24.
A minisztérium szerint az új Nat úgy jó, ahogy van, és pluszban még \"hazafias, gyermekközpontú és 21. századi\" is
Ha a tananyag valóban sok és elsajátítására a kormány bevallása szerint is több időt kell hagyni, akkor miért nem inkább a tananyag mennyiségét csökkenti a Kormány, megkönnyítve ezzel...
(Forrás: Eduline)
--
2022.09.24.
Pedagógusok Szakszervezete: El fognak szabadulni az indulatok, amikor megérkeznek az első energiaszámlák
Hétfő óta tart a pedagógusok országos gördülő sztrájkja, amelyhez egyre többen csatlakoznak a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke szerint, ám egyelőre nincsenek annyian, mint a...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.09.24.
18 fok sincs egy fóti gimnáziumban, már most meleg teát osztanak
Tizenhat-tizennyolc fok van jelenleg a Fóti Népművészeti Szakgimnáziumban – erről tájékoztatta a szülőket az intézmény vezetője. A szerkesztőségünkhöz is eljutott levelének létezé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.09.24.
Sem utódja, sem boldog őse. Ady Endre versének kibontása dramatikus módszerekkel. Végh Ágnes írása
A drámatanári képzés vizsgatanítására is azért választottam ezt a művet, mert a lét egyetemes kérdéseit feszegeti, amelyekkel előbb-utóbb mindenki szembesül az élete során. Az alábbiakban...
(Forrás: tani-tani online)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep