Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2019. december 11. szerda, 18:58

Digitális (tanító-) és tanármesék

4. Digitális tanári életút a digitális tranzíció világában: kérdések, megoldások, reflexiók

Nem nehéz egyetértenünk abban, hogy életünket átszövi a technológiai fejlődés, mindennapjaink szerves része a digitális eszközhasználat, tevékenységeink digitális támogatása. Nem lehet kérdés tehát, hogy mindez az oktatási szférában is megjelenik. Az oktatás digitalizál(ód)ása, az IKT-eszközök használata, a digitális írástudás és az ezekhez kötődő számos terület kurrens témáink.

Úgy fogalmaznék, az oktatás területén tranzícióban működünk. Cáfolhatatlan a változás, s ennek részei vagyunk.

Nyitott kérdés azonban, hogy mikor lesz vége, lesz-e, vagy állandó további alakulás várható. Másik nyitott kérdés, hogy e folyamatnak – akár mint végtelen kontinuumnak, akár mint kezdő- és végponttal behatárolható szakasznak – mely részén vagyunk éppen, hol tartunk. További kérdés, hogy rendszerszinten vizsgálódunk-e, vagy az egyes intézmények, résztvevők, a személyes megélések szintjén.

Az előadás ezt a tranzíciót igyekszik megragadni és interpretálni a kontextuselemzés, az angolnyelv-oktatás, a generációértelmezés, a technológiafejlődés és a személyes megélés metszetében. Hogyan reagál a nyelvoktatás, a nyelvtanár, a tanuló? Szólunk a történeti és kortárs angolnyelv-tanítási módszerekről az IKT aspektusából, a jelen lehetőségeiről, megoldásairól, kihívásairól, a digitális dimenzió megjelenési formáiról és színtereiről. Kitérünk az általános iskolai digitális alapú alprogrami foglalkozásainkra is. Több átvehető gyakorlati példát is hozunk, ugyanakkor támaszkodunk a vonatkozó szakirodalomra, kutatásokra.

Néhány javaslattal is élünk. Írásban például először itt szorgalmazzuk a gépírás mint digitális alapkészség kötelező iskolai elsajátításának mielőbbi rendszerszintű bevezetését, remélve, hogy addig is ötletadóul szolgálhatunk helyi szintű kezdeményezésekhez, megvalósulásokhoz.

Dr. Bankó Marietta

Bankó Marietta prezentációja (pdf)

Okleveles angol nyelv és irodalom szakos tanár, szakvizsgázott pedagógus, PhD-doktor. 20 éves szakmai gyakorlata kiterjed az általános iskolai, a középiskolai és a felsőoktatásra. Jelenleg a galgamácsai általános iskolában tanít angol nyelvet és digitális alapú foglalkozásokat vezet.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.07.12.
Horn Gábor: Az erősek, a bosszúállók, a kicsinyesek világa
A vasalódeszkás tanár esete is mutatja, hogy a NER oktatáspolitikája megalázza, elsöpri, kiiktatja azt, aki bárhogyan is eltér a sorvezetőtől. Ráadásul az ellenállásnak legjobb szándé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.07.11.
Pygmalion-effektus vagy fejlesztés? Adalékok és értelmezési lehetőségek az iskolarendszer alulteljesítésének és méltányossági mutatóinak összefüggésrendszerében. Asztalos György írása
Jelen dolgozat egy konkrét, mégis tipikusnak tekinthető intézmény országos kompetenciamérési eredményeire épülő esettanulmány. Ugyanakkor segédletnek is felfogható, ha valaki saját iskol...
(Forrás: tani-tani online)
--
2020.07.11.
A BM, az Emmi és az ORFK sem adott választ arra, hogy valós-e az iskolaőrök véletlenül kiderült fizetése
A kormány az iskolai erőszak megfékezésére bevezeti az iskolaőrséget, amely külön rendészeti szervként jön létre, az őrök pedig gázspray-t, rendőrbotot és bilincset is használhatnak...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.07.10.
Maruzsa: Sikeres volt az idei tanév, hatalmasat csökkent a bukások száma
Sikeresnek értékelte a koronavírus-járvány miatt tantermen kívüli, digitális munkarendben befejezett elmúlt tanév lezárását a köznevelésért felelős államtitkár csütörtökön sajtó...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.07.09.
SZAKKÉPZÉS – TE MÁR MEGKAPTAD A VÉGKIELÉGÍTÉSEDET?
Mivel a továbbfoglalkoztatást nem vállaló közalkalmazottak jogviszonya 2020. július 1. napjával, automatikusan megszűnik, így a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2020.07.09.
Klebelsberg Központ: álhír, hogy fejenként 1000 forintos jutalmat kaptak a pedagógusok, mert az intézmények 1000/fő pluszjuttatást kaptak
Fejenként kerek ezer forinttal honorálta pedagógusai egy jelentősebb csoportját a veszprémi tankerület pedagógusnap alkalmából, szemléztük mi is tegnap a magyarnarancs.hu cikkét. Bár a Narancs...
(Forrás: 444.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep