Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2019. december 11. szerda, 18:58

Digitális (tanító-) és tanármesék

4. Digitális tanári életút a digitális tranzíció világában: kérdések, megoldások, reflexiók

Nem nehéz egyetértenünk abban, hogy életünket átszövi a technológiai fejlődés, mindennapjaink szerves része a digitális eszközhasználat, tevékenységeink digitális támogatása. Nem lehet kérdés tehát, hogy mindez az oktatási szférában is megjelenik. Az oktatás digitalizál(ód)ása, az IKT-eszközök használata, a digitális írástudás és az ezekhez kötődő számos terület kurrens témáink.

Úgy fogalmaznék, az oktatás területén tranzícióban működünk. Cáfolhatatlan a változás, s ennek részei vagyunk.

Nyitott kérdés azonban, hogy mikor lesz vége, lesz-e, vagy állandó további alakulás várható. Másik nyitott kérdés, hogy e folyamatnak – akár mint végtelen kontinuumnak, akár mint kezdő- és végponttal behatárolható szakasznak – mely részén vagyunk éppen, hol tartunk. További kérdés, hogy rendszerszinten vizsgálódunk-e, vagy az egyes intézmények, résztvevők, a személyes megélések szintjén.

Az előadás ezt a tranzíciót igyekszik megragadni és interpretálni a kontextuselemzés, az angolnyelv-oktatás, a generációértelmezés, a technológiafejlődés és a személyes megélés metszetében. Hogyan reagál a nyelvoktatás, a nyelvtanár, a tanuló? Szólunk a történeti és kortárs angolnyelv-tanítási módszerekről az IKT aspektusából, a jelen lehetőségeiről, megoldásairól, kihívásairól, a digitális dimenzió megjelenési formáiról és színtereiről. Kitérünk az általános iskolai digitális alapú alprogrami foglalkozásainkra is. Több átvehető gyakorlati példát is hozunk, ugyanakkor támaszkodunk a vonatkozó szakirodalomra, kutatásokra.

Néhány javaslattal is élünk. Írásban például először itt szorgalmazzuk a gépírás mint digitális alapkészség kötelező iskolai elsajátításának mielőbbi rendszerszintű bevezetését, remélve, hogy addig is ötletadóul szolgálhatunk helyi szintű kezdeményezésekhez, megvalósulásokhoz.

Dr. Bankó Marietta

Bankó Marietta prezentációja (pdf)

Okleveles angol nyelv és irodalom szakos tanár, szakvizsgázott pedagógus, PhD-doktor. 20 éves szakmai gyakorlata kiterjed az általános iskolai, a középiskolai és a felsőoktatásra. Jelenleg a galgamácsai általános iskolában tanít angol nyelvet és digitális alapú foglalkozásokat vezet.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep