Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2019. december 11. szerda, 18:58

Digitális (tanító-) és tanármesék

4. Digitális tanári életút a digitális tranzíció világában: kérdések, megoldások, reflexiók

Nem nehéz egyetértenünk abban, hogy életünket átszövi a technológiai fejlődés, mindennapjaink szerves része a digitális eszközhasználat, tevékenységeink digitális támogatása. Nem lehet kérdés tehát, hogy mindez az oktatási szférában is megjelenik. Az oktatás digitalizál(ód)ása, az IKT-eszközök használata, a digitális írástudás és az ezekhez kötődő számos terület kurrens témáink.

Úgy fogalmaznék, az oktatás területén tranzícióban működünk. Cáfolhatatlan a változás, s ennek részei vagyunk.

Nyitott kérdés azonban, hogy mikor lesz vége, lesz-e, vagy állandó további alakulás várható. Másik nyitott kérdés, hogy e folyamatnak – akár mint végtelen kontinuumnak, akár mint kezdő- és végponttal behatárolható szakasznak – mely részén vagyunk éppen, hol tartunk. További kérdés, hogy rendszerszinten vizsgálódunk-e, vagy az egyes intézmények, résztvevők, a személyes megélések szintjén.

Az előadás ezt a tranzíciót igyekszik megragadni és interpretálni a kontextuselemzés, az angolnyelv-oktatás, a generációértelmezés, a technológiafejlődés és a személyes megélés metszetében. Hogyan reagál a nyelvoktatás, a nyelvtanár, a tanuló? Szólunk a történeti és kortárs angolnyelv-tanítási módszerekről az IKT aspektusából, a jelen lehetőségeiről, megoldásairól, kihívásairól, a digitális dimenzió megjelenési formáiról és színtereiről. Kitérünk az általános iskolai digitális alapú alprogrami foglalkozásainkra is. Több átvehető gyakorlati példát is hozunk, ugyanakkor támaszkodunk a vonatkozó szakirodalomra, kutatásokra.

Néhány javaslattal is élünk. Írásban például először itt szorgalmazzuk a gépírás mint digitális alapkészség kötelező iskolai elsajátításának mielőbbi rendszerszintű bevezetését, remélve, hogy addig is ötletadóul szolgálhatunk helyi szintű kezdeményezésekhez, megvalósulásokhoz.

Dr. Bankó Marietta

Bankó Marietta prezentációja (pdf)

Okleveles angol nyelv és irodalom szakos tanár, szakvizsgázott pedagógus, PhD-doktor. 20 éves szakmai gyakorlata kiterjed az általános iskolai, a középiskolai és a felsőoktatásra. Jelenleg a galgamácsai általános iskolában tanít angol nyelvet és digitális alapú foglalkozásokat vezet.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.05.
A már meghirdetett felvételiket nem törlik a középiskolákban, kollégiumban az érettségizők maradhatnak
A kollégiumokból nem kell mindenkinek kiköltöznie a következő egy hónapban, az intézményvezető az idén érettségizőknek bennlakást, és méltányossági kérelem alapján ezt az arra rá...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Maruzsa digitális oktatást jelent be, a kormány rendkívüli iskolai szünetről posztol
Miután Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár pénteken bejelentette, hogy hétfőtől az óvodákban rendkívüli szünet lesz, az iskolák pedig tantermen kívüli, digitális munkarendre...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Ercse Kriszta: A tanárok a kormányzat elhanyagolt, veszélyeztetett és bántalmazott gyerekei
Nem kérdezik meg őket soha semmiről. A körülöttük kialakított szabályozási környezet tökéletesen ellehetetleníti, hogy autonóm, kreatív, felelős szakemberként, hivatásukhoz méltó...
(Forrás: g7.hu)
--
2021.03.05.
„Miért? Digitális oktatás lesz? Jaj, de jó, egész nap biciklizhetek az utcán!”
Majdnem pontosan egy évre a hirtelen bejelentett iskolabezárás után most újra tantermen kívüli digitális munkarendre állnak át az iskolák. A lépés várható volt, de nem sokkal felkészü...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.03.
Irodalom és cancel culture: Nyáry Krisztián a kötelezőkről és a vitakultúráról
Az író úgy véli, hogy a tananyagban, kánonban szereplő műveket reflektálatlanul semmiképpen nem kell a gyerekek kezébe adni. Nyáry a legnagyobb problémának a kronologikus irodalomoktatást...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.03.
Sorra fújják le a szóbeli felvételi vizsgákat a középiskolák a járványhelyzet miatt
Több budapesti és vidéki középiskolában törölték a szóbeli felvételi vizsgákat a fokozódó járványhelyzet miatt, erről az elmúlt napokban értesítették a szülőket és a diákokat....
(Forrás: eduline)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep