Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2019. december 19. csütörtök, 14:40

Digitális (tanító-) és tanármesék

7. Élményszerű zenei nevelés digitális környezetben – egy kísérleti program tapasztalatai

Az MTA-SZTE Ének-Zene Szakmódszertani Kutatócsoport 2017 óta egy saját fejlesztésű applikáció (Zenesziget) osztálytermi felhasználásának lehetőségeit és a tanulók zenei képességeire, attitűdjére és zenei tudására gyakorolt hatását vizsgálja.

A második kísérleti év statisztikái alapján elmondható, hogy a digitális oktatási környezetben megvalósult fejlesztőprogramunk az ének-zene órák iránti pozitív attitűd kialakulása szempontjából eredményesnek tekinthető. Az ének-zene órán digitális eszközöket használó osztályokban a tanulók jobban kedvelték az énekórákat, valamint – a kontrollcsoporttal összehasonlítva – az énekléshez is pozitívabban viszonyultak. Hatásvizsgálatunk előzetes eredményei azt támasztják alá, hogy a digitális eszközök énekórai használata segítette a zenei képességek hatékony fejlesztését, valamint a zenei ismeretek elsajátításában is támogatta a tanulókat. Utóméréskor mind a reprodukciós készségek, mind pedig a zenei írás-olvasás szignifikánsan nagyobb fejlettségét mutattuk ki a kísérleti részmintában. A kísérletben résztvevő tanulóknak a zenei ismeretek elsajátítása terén kimutatott, szignifikánsan nagyobb fejlettsége szintén kimutatható.

Az előadás célja nem a felsorolt kutatási eredmények részletes bemutatása – ezek inkább a módszertani lehetőségek kiindulási- vagy kapcsolódási pontjaiként értelmezendőek – hanem az eddig szerzett tapasztalataink megosztása, az applikáció egyre bővülő funkcióinak áttekintése (pl. SNI-s tanulók számára specializált anyagok fejlesztése) és a jövőbeni terveink vázolása.

A konferencia fókusztémájához való csatlakozási pontot az jelenti, hogy az előadó – mint a kutatócsoport tagja és az applikáció megálmodója és fejlesztője – ezt a tevékenységét (innovátor) mesterpedagógusként végzi, így talán túlzás nélkül elmondható, hogy az öt éves mesterprogram fő „produktuma” kerül bemutatásra az előadásban.

A szerző fuvolaművész, tanít a SZTE Vántus István Zeneművészeti Szakgimnáziumában. Tagja az MTA-SZTE Ének-Zene Szakmódszertani Kutatócsoportjának.

Szabó Norbert

Szabó Norbert prezentációja
Zenesziget applikáció

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.22.
Covid-teszt: Ott lehetnek a káosz nyomai a mai középiskolai felvételiken
Az iskolák vezetésének egyébként nem sok beleszólása van abba, mi történjen Covid-gyanú esetén. A karanténba kerülőkről a népegészségügyi hatóság dönt, egy teljes osztály vagy ak...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.01.22.
„Évről évre több tízezer gyereket lökünk bele ebbe a végtelenül rossz gépezetbe”
Káros a társadalomra, az oktatásra, megviseli a gyerekeket, sőt még a szülőket is – mondja a középiskolai felvételiről az Eduline által megkérdezett oktatáskutató. Árulkodó tény, hogy...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.22.
A szekuláris oktatás feltétele a demokráciának – válasz Radó Péternek
Szekularizáció hiányában a Fidesz átmenti a hatalmát az egyházi intézményrendszerbe, melynek beláthatatlan következményei lesznek. Nem ismételhetjük meg a rendszerváltás kudarcát, amikor...
(Forrás: Milenna)
--
2022.01.22.
Bréking: egyetlen magyar iskolában sincs hivatalos zárás a tomboló omikron-hullám közepette
Miután a kormányzat nem rendelt el rendkívüli szünetet a középiskolai felvételi (ami holnap lesz) hetében, hogy a hétvégére minél kevesebb megbetegedés legyen a gyermekek körében, így...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2022.01.22.
Pedagógus-krízis: harmadannyi pályakezdő, nagy lemorzsolódás, idősödő tanárkar
Pár napja közölte ellenzéki képviselői kérésre az Emberi Erőforrások Minisztériuma a pályakezdő pedagógusok számát: a 2020/2021-es, vagyis a legutóbbi tanévben összesen 2095 tanár...
(Forrás: g7.hu)
--
2022.01.22.
Arca van annak, akit tehetetlennek gondolsz – holnap indulnak a BIDF 2022 vetítései!
A Mércén rengeteget foglalkozunk nemzetközi politikával, igyekszünk saját életünk, társadalmunk kihívásait minél szélesebb kontextusban bemutatni, és értelmezni. Akik szintén szeretnek...
(Forrás: Mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep