Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2019. december 19. csütörtök, 14:40

Digitális (tanító-) és tanármesék

7. Élményszerű zenei nevelés digitális környezetben – egy kísérleti program tapasztalatai

Az MTA-SZTE Ének-Zene Szakmódszertani Kutatócsoport 2017 óta egy saját fejlesztésű applikáció (Zenesziget) osztálytermi felhasználásának lehetőségeit és a tanulók zenei képességeire, attitűdjére és zenei tudására gyakorolt hatását vizsgálja.

A második kísérleti év statisztikái alapján elmondható, hogy a digitális oktatási környezetben megvalósult fejlesztőprogramunk az ének-zene órák iránti pozitív attitűd kialakulása szempontjából eredményesnek tekinthető. Az ének-zene órán digitális eszközöket használó osztályokban a tanulók jobban kedvelték az énekórákat, valamint – a kontrollcsoporttal összehasonlítva – az énekléshez is pozitívabban viszonyultak. Hatásvizsgálatunk előzetes eredményei azt támasztják alá, hogy a digitális eszközök énekórai használata segítette a zenei képességek hatékony fejlesztését, valamint a zenei ismeretek elsajátításában is támogatta a tanulókat. Utóméréskor mind a reprodukciós készségek, mind pedig a zenei írás-olvasás szignifikánsan nagyobb fejlettségét mutattuk ki a kísérleti részmintában. A kísérletben résztvevő tanulóknak a zenei ismeretek elsajátítása terén kimutatott, szignifikánsan nagyobb fejlettsége szintén kimutatható.

Az előadás célja nem a felsorolt kutatási eredmények részletes bemutatása – ezek inkább a módszertani lehetőségek kiindulási- vagy kapcsolódási pontjaiként értelmezendőek – hanem az eddig szerzett tapasztalataink megosztása, az applikáció egyre bővülő funkcióinak áttekintése (pl. SNI-s tanulók számára specializált anyagok fejlesztése) és a jövőbeni terveink vázolása.

A konferencia fókusztémájához való csatlakozási pontot az jelenti, hogy az előadó – mint a kutatócsoport tagja és az applikáció megálmodója és fejlesztője – ezt a tevékenységét (innovátor) mesterpedagógusként végzi, így talán túlzás nélkül elmondható, hogy az öt éves mesterprogram fő „produktuma” kerül bemutatásra az előadásban.

A szerző fuvolaművész, tanít a SZTE Vántus István Zeneművészeti Szakgimnáziumában. Tagja az MTA-SZTE Ének-Zene Szakmódszertani Kutatócsoportjának.

Szabó Norbert

Szabó Norbert prezentációja
Zenesziget applikáció

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.07.27.
Újabb világversenyen szereztek érmeket a magyar diákok, biológiából és matekból is remekeltek
A Nemzetközi Matematikai Diákolimpián (IMO) a magyar csapatból Várkonyi Zsombor ezüstérmet, Füredi Erik, Kovács Tamás, Szabó György Kornél, Fleiner Zsigmond és Velich Zoé Nóra pedig bronz...
(Forrás: eduline)
--
2021.07.27.
Alfa-generáció: kik ők és mit akarnak?
Még csak most lettek tizenévesek, de a cégek és a szolgáltatók már most árgus szemekkel figyelik őket. Ők az alfa, más néven Ipad-generáció, akik mire nagykorúak lesznek, már máshogy...
(Forrás: eduline)
--
2021.07.27.
Ülni kell az iskolában? Öcsém, Tökölön is ülni kell! (videó)
Hogyan kell fejlesztőprogramot indítani cigány gyerekeknek egy roma szegregátumban? Milyen kilátásai vannak egy itt felnövő gyereknek? Mit tud tenni egy alapítvány, ha nemcsak a szegénység...
(Forrás: telex)
--
2021.07.22.
Gulyás nem tud arról, hogy magyar iskolákban nemváltást népszerűsítettek volna
Akár már decemberben, de inkább januárban vagy februárban lehet megtartani a gyermekvédelmi népszavazást, ami Gulyás szerint okafogyottá válna, ha Brüsszel visszavonná a kötelezettségszeg...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.07.22.
A pedagógushiány a gazdag térségekben is gond: több, mint tízezer tanár és tanító hiányzik a rendszerből
A közigallas.hu adatai alapján – méretéből is adódóan – Budapesten a legnagyobb a tanárhiány, a fővárosban 454 tanári szakos állást hirdetnek jelenleg. Nem sokkal jobb a helyzet Pest...
(Forrás: Népszava)
--
2021.07.21.
Porogi András: a digitális oktatás nem tud hatékonyabb lenni, mint a jelenl
Nagyon nehéz objektív adatok alapján nyilatkozni, mert például ha az érettségi eredményeket megnézzük, nem rosszabbak, mint a korábbiak, bizonyos tantárgyakból még jobbak is. Valószínű...
(Forrás: Infostart)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep