Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2019. december 14. szombat, 14:06

Digitális (tanító-) és tanármesék

5. A digitális írástudás fejlesztésének lehetőségei alsó tagozaton

Az IKT-eszközök tanítási-tanulási folyamatban való használatával 2005-ben találkoztam először. A különböző eszközöket a kezdeti technológiai nehézségek és az alkalmazható feladatok hiánya, létrehozásuk nehézsége ellenére különböző intenzitással, de folyamatosan használom a szakmai munkám során. Az intenzitás hullámzását többek között olyan kérdések okozták, mint a digitális eszközök szakmai munkát támogató, valamint az esetlegesen öncélú alkalmazás kettőssége, valamint ez utóbbi kiküszöbölése és a felmerülő nehézségekre, témákra való reflektálás.

Már az előadásom címe is jelzi, hogy az IKT-eszközök tanítási-tanulási folyamatban való alkalmazását a digitális írástudás rendszerében gondolkodva végzem, amihez átlátható alapot szolgáltat a területet három témakörbe rendező modell. Ehhez a modellhez kapcsolhatók nemcsak a digitális írástudás különböző területei, hanem a technológia használatához szükséges ismeretek és készségek rendszere is. E modell szerint a digitális írástudás területei a (1) technológiai-procedurális tudás, ami magába foglalja a hardverek és szoftverek használatához és a tartalom előállításához szükséges tudást, a (2) kognitív készségek (vizuális és információs írástudás), melynek különösen fontos területe a kritikai gondolkodás fejlesztése, végül a (3) szociális készségek, ide tartoznak a kommunikációs készségek és médiaismereti elemek (Ujhelyi, 2015)1. Mindez azt is jelenti, hogy számomra a digitális technológia iskolai alkalmazása során az oktatási és nevelési célok egyaránt fontosak.

Előadásom során az évek alatt a fenti témákat és az összegyűlt tapasztalataimat összegezem. Gyakorlatba ágyazva mutatom be azokat az eszközöket, (interaktív tábla, mobiltelefon, QR-kód), applikációkat (Plickers, Quizlet), felületeket (Google Classroom, Wordwall), amelyek használata hangsúlyosabbá vált a szakmai munkám során. Teret kapnak továbbá az eszközök használata során felmerülő médiaismereti kérdések (és ennek terei), valamint szociális készségek megalapozásának lehetőségei az online közegben zajló konfliktusok, bántalmazás megelőzése és kezelése érdekében.

Domonkos Katalin

Gyakorló pedagógusként és kutatóként is a digitális technológia sajátosságai és lehetőségei foglalkoztatnak. Jelenleg tanítóként dolgozom a budapesti Klebelsberg Kuno Általános Iskolában, kiemelt témám a digitális technológia használata a tanítási tanulási folyamatban. 2018-ban védtem meg az ELTE PPK-n a doktori disszertációmat online zaklatás témában.

Kati két pedagógusoknak szánt oldalt is kezel. Érdemes ellátogatni ezekre!
Cetlik tanároknak
Digitális pedagógia kora gyermekkorban

1Ujhelyi Adrienn (2015): Az internet mint szocializációs közeg. In.: Kósa Éva, Berta Judit (szerk.): Médiaszocializáció, Wolters Kluwer, pp.153-179

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
--
2020.11.21.
A gyermekeknek joguk van a szeretetteljes élethez
Az ENSZ Közgyűlése 1959. november 20-án fogadta el a Gyermekek Jogairól szóló Nyilatkozatot. A dokumentum megfogalmazta többek között az állampolgársághoz, a névhez, vagy az oktatáshoz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep