Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2019. december 14. szombat, 14:06

Digitális (tanító-) és tanármesék

5. A digitális írástudás fejlesztésének lehetőségei alsó tagozaton

Az IKT-eszközök tanítási-tanulási folyamatban való használatával 2005-ben találkoztam először. A különböző eszközöket a kezdeti technológiai nehézségek és az alkalmazható feladatok hiánya, létrehozásuk nehézsége ellenére különböző intenzitással, de folyamatosan használom a szakmai munkám során. Az intenzitás hullámzását többek között olyan kérdések okozták, mint a digitális eszközök szakmai munkát támogató, valamint az esetlegesen öncélú alkalmazás kettőssége, valamint ez utóbbi kiküszöbölése és a felmerülő nehézségekre, témákra való reflektálás.

Már az előadásom címe is jelzi, hogy az IKT-eszközök tanítási-tanulási folyamatban való alkalmazását a digitális írástudás rendszerében gondolkodva végzem, amihez átlátható alapot szolgáltat a területet három témakörbe rendező modell. Ehhez a modellhez kapcsolhatók nemcsak a digitális írástudás különböző területei, hanem a technológia használatához szükséges ismeretek és készségek rendszere is. E modell szerint a digitális írástudás területei a (1) technológiai-procedurális tudás, ami magába foglalja a hardverek és szoftverek használatához és a tartalom előállításához szükséges tudást, a (2) kognitív készségek (vizuális és információs írástudás), melynek különösen fontos területe a kritikai gondolkodás fejlesztése, végül a (3) szociális készségek, ide tartoznak a kommunikációs készségek és médiaismereti elemek (Ujhelyi, 2015)1. Mindez azt is jelenti, hogy számomra a digitális technológia iskolai alkalmazása során az oktatási és nevelési célok egyaránt fontosak.

Előadásom során az évek alatt a fenti témákat és az összegyűlt tapasztalataimat összegezem. Gyakorlatba ágyazva mutatom be azokat az eszközöket, (interaktív tábla, mobiltelefon, QR-kód), applikációkat (Plickers, Quizlet), felületeket (Google Classroom, Wordwall), amelyek használata hangsúlyosabbá vált a szakmai munkám során. Teret kapnak továbbá az eszközök használata során felmerülő médiaismereti kérdések (és ennek terei), valamint szociális készségek megalapozásának lehetőségei az online közegben zajló konfliktusok, bántalmazás megelőzése és kezelése érdekében.

Domonkos Katalin

Gyakorló pedagógusként és kutatóként is a digitális technológia sajátosságai és lehetőségei foglalkoztatnak. Jelenleg tanítóként dolgozom a budapesti Klebelsberg Kuno Általános Iskolában, kiemelt témám a digitális technológia használata a tanítási tanulási folyamatban. 2018-ban védtem meg az ELTE PPK-n a doktori disszertációmat online zaklatás témában.

Kati két pedagógusoknak szánt oldalt is kezel. Érdemes ellátogatni ezekre!
Cetlik tanároknak
Digitális pedagógia kora gyermekkorban

1Ujhelyi Adrienn (2015): Az internet mint szocializációs közeg. In.: Kósa Éva, Berta Judit (szerk.): Médiaszocializáció, Wolters Kluwer, pp.153-179

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.06.02.
MOST AKKOR KI AKADÁLYOZZA, HOGY 800 EZRES FIZETÉSE LEGYEN A TANÁROKNAK?
A kormány közel 800 milliárd forintot fordítana a pedagógusok béremelésére, nagyrészt EU-s forrásból. Egyszer azt mondják, már minden akadály elhárult az uniós finanszírozás elől, m...
(Forrás: lakmusz.hu)
--
2023.06.01.
400 ezer gyerek él alkoholista szülővel
Alapítvány 2022-es jelentése. Mint írták, idén nagyon kevés adatból és kutatási eredményből dolgozhattak, de annak alapján is egyre szomorúbb kép rajzolódik ki a hazai gyermekjogi helyzetr...
(Forrás: Házi Patika)
--
2023.05.31.
Totyik Tamás: a státusztörvénnyel a kisiskolák bezárását készítik elő
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) új elnöke szerint a státusztörvény bevezetésével a kormány pénzt is akar spórolni, és a pedagógushiányt is el akarja takarni. Totyik Tamás úgy látja...
(Forrás: Hírklikk)
--
2023.05.31.
Pécsen is tüntetnek csütörtökön este pedagógusok, diákok és szülők a státusztörvény ellen
A pécsi demonstráció szervezője, a PONT, vagyis a Pécsi Oktatási-Nevelési Társulás. Az országos méretű tiltakozást Pécs mellett még legalább 14 városban megtartják, ugyanabban az idő...
(Forrás: Szabad Pécs)
--
2023.05.31.
Levették az ifjúsági részlegről a magyar író könyveit a homofób törvény miatt
„A kiadóm kapott egy levelet a Libritől, amiben tájékoztatják őket, hogy három könyvem - Tükörlelkek 1, Tükörlelkek 2, Interferencia (Helena-trilógia 3.) - a két évvel ezelőtt hozott...
(Forrás: Eduline)
--
2023.05.31.
Sátrat állítottak a diákok a Sándor-palotánál, virrasztani fognak
Sátrat állítottak a diákok a Sándor-palotánál, virrasztani fognak. Azt üzenik Novák Katalinnak, ne írja alá a státusztörvényt, mert az „nem tárgyalási alap, az oktatás fejlesztésé...
(Forrás: 444.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep