Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2019. december 8. vasárnap, 17:46

Digitális (tanító-) és tanármesék

3. „Ez úgysem fog működni!” – Játékosítás és tanulói autonómia egy tanár szemével

A konferencián a tanári pályán töltött négy és fél évem kihívásairól, módszertani áttöréseiről és kudarcairól beszéltem. A gamification és a pozitív pszichológia módszertanának ismerőjeként célom volt, hogy mindennapi pedagógiai gyakorlatom részévé tegyem a játékosítást, mindezt ötvözve a tudatos IKT használattal és a tanulói autonómia fejlesztésével. Magasztos célok, a gyakorlatban azonban ezek összehangolása és megvalósítása nem kis fejtörést okozott egy olyan oktatási rendszerben, amely sokszor nem a képes rugalmasan kezelni az egyéni igényeket.

Nem a játékosítás előnyeiről kívánok szólni: nem célom senkit meggyőzni, hanem a saját nézőpontomból, tanárként szeretném bemutatni ennek a szemléletnek az előnyeit és természetesen a buktatóit is. Konkrét, gyakorlati példák segítségével végigvezettem a résztvevőket azon a négy és fél tanéven, melyet a Kőbányai Szent László Gimnáziumban töltöttem és melynek során több játékosított pedagógiai módszert is alkalmaztam, hol több, hol pedig kevesebb sikerrel. Beszéltem továbbá arról az intézményen belüli kis tanári közösségről, ami velem együtt elkezdte használni ezt a módszert: a kihívásokról, az első szárnypróbálgatásokról, a kudarcokról és a változni ill. változtatni akarásról. Ez utóbbi elengedhetetlen: véleményem szerint csak az képes hatékonyan véghezvinni egy ilyen drasztikus átállást, aki nemcsak a diákoktól várja el a változást, hanem maga is hajlandó másként működni és folyamatosan alkalmazkodni a felmerülő igényekhez és kihívásokhoz.

Külön hangsúlyt szeretnék fektetni arra, hogy szerintem miért nehéz a pedagógusoknak ezt a rendszert használni, és mi lendíthet át valakit a holtponton, amikor úgy érzi, hogy nem tudja merre tovább. Konkrét módszereket mutattam be, melyek segítségével a tanár tehermentesítheti saját magát úgy, hogy közben az általa kitűzött pedagógiai céloknak megfelelően zajlik a tanulás. Megemlítettem továbbá azokat a továbbképzéseket és műhelymunkákat, melyeket más iskolákban tartottam és szóltam arról: miért fontos, hogy a pedagógusok az intézményeken belül, a helyi igényekhez igazodva, közösen dolgozzák ki a játékosítás lokalizált módszertanát.

Hajba László

Hajba László prezentációja

A szerző diplomás angol nyelv és magyar mint idegen nyelv szakos tanár, vállalkozó, módszertani tanácsadó, a PeaceCamp Erasmus+ projekt magyaroroszági koordinátora, az angoltanárok nemzetközi szervezetében (IATEFL) a Global Issues SIG bizottsági tagja, gémer. Immár ötödik éve tanít a játékosítás módszertanával, gamification- és 21. századi pedagógia munkacsoportot vezet iskolájában. Kiemelten foglalkoztatja a tudatos IKT használat, a globális kompetenciák fejlesztése és a tanulói autonómia fejlesztése.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.05.12.
Radó Péter Miért ilyen súlyos a pedagógushiány Magyarországon?
Bizonyos felmérések szerint 2018-ban már az általános iskolák hetven százalékában volt pedagógushiány, ami egyértelműen minőségromlást okoz. A növekvő pedagógushiánynak van néhány...
(Forrás: Portfolio)
--
2021.05.12.
Tankönyvrendelés \"kézi vezérléssel\": hiába a hivatalos jegyzék, közvetlen utasítás érkezett
A TANOSZ alelnöke, Romankovics András egy példát is említett a Népszavának: több tankerületben az első osztályosoknak szóló \"Játékház\" című olvasókönyvet cseréltették le egy ú...
(Forrás: Népszava)
--
2021.05.12.
Átírták a tankerületek egyes iskolák tankönyvrendeléseit
Több tankerület is átírta egyes iskolák tankönyvrendelését - írja a Népszava. Az iskoláknak május végéig kellett leadniuk ezeket a tankönyvellátónak, de a tankerületek is ellenőrizt...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.05.12.
Eddig három személyt gyanúsítottak meg az Öveges-program csalási ügyében
Három embert gyanúsított meg a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Dél-dunántúli Igazgatósága hét esztendeje folyó nyomozást követen abban az uniós pénzforrást is felhasználó Öveges-program...
(Forrás: index)
--
2021.05.11.
Sok szülőnek elfogyott az éves szabadsága, mi lesz így a nyáron?
A várhatóan jóval nagyobb arányú igénybevétel miatt milyen bérkompenzációban részesülnek majd az oktatási dolgozók? Milyen és mekkora források állnak rendelkezésre az egész nyá...
(Forrás: g7)
--
2021.05.11.
Totyik Tamás: Miért lesz teljes kudarcra ítélve az újranyitás a közoktatásban?
A közoktatási rendszer minden baját felszínre hozta az elmúlt egy év, amelyből tanulnunk kellene, és megkeresni a gyógyírt a problémákra. Az Európai Unió 750 milliárd eurós helyreállí...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep