6. Képközpontú szövegfeldolgozás és szövegértés-fejlesztés magyarórán
Kódváltás
A 21. századi elejének gyermekei képközpontú, megosztással teli világban szocializálódnak, ahol minden pillanatot rögzítenek. A képek megalkotásával egyfajta nyelvi konstrukciót is létrehoznak, s emiatt úgy tapasztalom, hogy a szövegértési és szövegalkotási kompetenciáik fejlesztését ezen a képalapú szűrőn keresztül (is) lehet fejleszteni. Gondoljunk csak bele, ma már nehéz a gyerekeket összefüggő szövegek olvasására, interpretációjára szorítani; egész egyszerűen azért, mert nyelvi kódváltás történt a vizuális feldolgozás irányába.
Első kiemelt módszer:
GIF-készítés – Gondoltam, Inkább Filmezek –Gárdonyi: Egri csillagok
Diákjaink képi, vizuális ingerek tömegével találkoznak nap, mint nap. A legtöbb információt már ilyen formában nyerik. De hogyan lehetne ezt a tendenciát a szövegértés és szövegalkotás kulcskompetenciának fejlesztésére használni? A következőekben lépésenként rögzítem az általam jól és motiválóan működő módszert.
Képválasztás
Válasszunk egy témába vágó vizuális művészeti alkotást (pl.: festményt, szobrot, filmrészletet stb.)!
Orientáló kérdések
Elemző kérdések segítségével 3-4 fős kiscsoportban reflektáljanak a műre, majd nagycsoportban tárjuk a nyilvánosság elé a véleményeket, ütköztessük az álláspontokat!
Hogyan hat ránk a kép? Rendeljünk három jellemzőt a látott/hallott műalkotáshoz!
Hogyan kapcsolódik a korhoz, az irodalmi műhöz amiről tanulunk?
Milyen szereplőket tudunk beazonosítani a képen?
Adjunk másik címet!
Milyen más címet lehetne adni a műalkotásnak? Miért?
Rekonstrukció/szerepfelvétel
Készítsünk egy állóképet a műalkotásból! Pontosítsuk, ki kinek a szerepét veszi fel!
Állókép-sorozat fotóban
Három képben. Bővítsük a megalkotott kép történetét azzal, hogy a kép előzményét és következményét is elkészítjük állóképben! Mindhárom képet fotózzák is le.
Szövegírás
Rögzítsék a szereplők elhangzó gondolatait szövegkönyvként, a szereplők megszólásának megfelelően.
GIF-készítés – Egy előzetesen letöltött képszerkesztő applikáció segítségével a képekből értelmezhető sebességű animált mozgóképek („gif”) készülnek.
Megosztás
Az elkészült GIF-ek megosztása egy digitális felületen (Pl.: Padlet, LinoIt)
Értékelés megadott szempontok alapján
a) Értelmező kérdések feltétele (3 hozzászólás)
b) Mi tetszett? (3 hozzászólás)
c) Javaslatok (3 hozzászólás)
Továbbhaladási lehetőségek 1.
Átértelmezett állókép-sorozat – Ugyanazokkal a mozdulatokkal, alkossanak egy másik helyzetet, amely nem kötődik a tanult műhöz.
Továbbhaladási lehetőségek 2.
A GIF – fejlesztése – Szövegek, animációk, filterek illesztése a jelentésmező kiterjesztéséhez
Továbbhaladási lehetőségek 3.
Az elkészült állókép-sorozat megmozdítása, a megírt szöveg felhasználása: szöveges jelenetkészítés.
Továbbhaladási lehetőségek 4.
Kreatív írási gyakorlat – Pl.: Az állóképben megjelenített szereplő naplóbejegyzése, levele egy rokonához, stb.
Második kiemelt módszer:
Az InstaVers
A gifek készítése mellett szívesen építem be az óráimba az InstaVers módszerét is. Az InstaVers Kele Dóra nevével fémjelzett projekt keretében indult 2014. április 11-én. Az alapvető cél a kortárs költészet népszerűsítése volt. A projekt az MR2 Petőfi Rádióban, az ATV Start Plusz című műsorában, az index.hu-n, a vous.hu-n, a Fidelio-n, a Magyar Nemzet Online kiadásában, a Kreatív.hu-n és számos más felületen bemutatkozhatott.
Popularizálás és oldódás
Ha az a vágyunk, hogy nehezen érthető, régies szövegeket transzformáljunk és interpretáljunk a mai diákok nyelvezetéhez közelítve; az igazi cél a költészet popularizálása! Könnyen érthető, „azonnal oldódó” verssorokat válogathatunk össze, amiket egy sajátos képi rendszerbe szerkesztünk. A szándék az, hogy több helyre eljuthasson a költészet, több olvasója legyen a kortárs és klasszikus magyar irodalomnak.
Az InstaVers kortárs magyar költők verseiből válogatott verssorait posztolja egy saját képi rendszerben úgy, hogy a posztban megjelenő kép leírásába belinkeli a teljes verset is, így elősegítve annak elolvasását. A projekt célja hidat képezni a szöveg és az olvasó közé úgy, hogy akár telefonról, tabletről gögetve a Facebookot verseket olvashassunk.
Szeptember végén
Utoljára Petőfi: Szeptember végén c. versében hasznosítottam az Instaversben rejlő lehetőségeket. Véleményem szerint a tanítási óra keretén belül bármelyik szakaszban felhasználható; a ráhangolódásban előkészítő jelleggel, a jelentésteremtésben a szöveg értelmezését elősegítendő konkrét részletekhez keresve képet, a reflexió szakaszában a vers tartalmának összefoglalására, vagy a szöveg és kép egymásra gyakorolt hatásának vizsgálatára.
Soroktól a versig
A tanult mű feldolgozásához válasszunk belőle kedvenc verssorokat, verstöredékeket! Részletesebb életmű tanításánál akár több vers szövegét is beilleszthetjük. A szöveg mellé társítsunk saját készítésű vagy találjunk az idézethez „passzoló” képet. Végül osszuk meg akár üzenetként e-mailen, akár más kollaboratív felületen!
Néhány összegző vélemény…
Tárgyi feltételek, időbeosztás
Nehézségek, egyéb tapasztalatok
Záró gondolatok, búcsúzás
2023.11.21. A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel... (Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21. Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg... (Forrás: Eduline)
2023.07.15. Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur... (Forrás: Index)