Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2013. október 20. vasárnap, 19:57

Ez is tehetséggondozás! Elmélet és módszerek

(Gyorsjelentés a rendezvényről)

Október 19-én nagy sikerrel lezajlott a tehetségfejlesztéssel foglalkozó konferencia. Pléh Csaba akadémikus köszöntötte a közel 250 résztvevőt, majd a plenáris programban négy gondolatébresztő előadás hangzott el. Nahalka István a tehetségnevelés és a méltányosság összefüggéseit feszegette. Fülöp Márta arról beszélt, hogy milyen módon válhatunk tehetséges versengővé. Z. Karvalics László előadásának már a címe is jelezte, hogy a tehetséggondozás helyett szívesebben használja/használná a tehetségteremtés kifejezést. Péter-Szarka Szilvia a kreatív klíma tehetséggondozásban játszott szerepéről beszél egy most zajló kutatás tapasztalatai alapján. Az előadások utáni hozzászólásokban már felvetődött néhány későbbi vitatéma, a legélesebben a tehetségesek korai szelekciója kérdésében.

Ami megkülönböztet és ami összeköt – ezzel a címmel moderált fórumbeszélgetést Fuszek Csilla. A felkért hozzászólók (Arató Ferenc, Balogh László, Bodnár Gabriella, Gyarmathy Éva, Péter-Szarka Szilvia és Vass Vilmos) az alábbi izgalmas kérdésekre válaszolva fejtették ki, illetve ütköztették gondolataikat:

  • A Köznevelési törvény szerint: „…kiemelten tehetséges gyermek, tanuló: az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki átlag feletti általános vagy speciális képességek birtokában magas fokú kreativitással rendelkezik, és felkelthető benne a feladat iránti erős motiváció, elkötelezettség.” Szakemberként hozzá tennének-e valamit ezekhez a mondatokhoz/gondolathoz? Egyetértenek-e a definícióval? Elegendőnek találják-e a törvényben felsorolt ismérveket? Ha nem, hogyan definiálnák a kiemelten tehetséges tanulót?
  • Beszélhetünk tehetséges tanulóról, újabban azonban egyre többet hallani tehetséges környezetről, illetve tehetséges környezet azonosításáról, Csíkszentmihályi úgy véli, hogy a tehetség valójában társadalmi képződmény. Mennyiben tudnak ezzel egyetérteni? Hogyan tudnák a tehetséges környezetet definiálni?
  • Az oktatás-nevelés folyamatán belül hány éves korban és milyen feltételek mellett látják lehetségesnek a diákok pszichológiai tesztekkel való tehetséggazosítását?
  • Szakmai/művészeti tartalmakon, illetve a kreativitás fejlesztésen túlmenően mennyire tartják fontosnak, hogy más tartalmak is bekerüljenek a tehetséggondozás tematikájába (pl. a tehetséges fiatal morális tartásának fejlesztése)?

A kialakult izgalmas diskurzusban a tehetség és környezet kölcsönhatásának tárgyalása került a középpontba. A beszélgetés a felkért résztvevőket és a közönséget is láthatólag megmozgatta, a beszélgetésre szánt hatvan perc érezhetően kevésnek bizonyult.

Ezt követően 6 szekcióban 12 műhely mutatkozott be, amelynek során bebizonyosodott, hogy a tehetségsegítés (tehetségfejlesztés) fogalma mennyire szerteágazó gyakorlatot takar. Valamennyi műhely munkájában ott visszhangzott a címben kiemelt állítás (felkiáltás): Ez is tehetséggondozás!

A konferenciát Havass Miklós zárta le. A rendezvény résztvevői közfelkiáltással elfogadták a a következő felhívást:

Felhívás

Mi, mint az „Ez is tehetséggondozás” konferencia résztvevői: tehetségsegítő pedagógusok, pszichológusok, tehetséggondozás iránt érdeklődő szakemberek örömmel vettünk részt a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács által kezdeményezett, MATEHETSZ által gondozott, a tehetségsegítés aktuális kérdéseit felvető konferencián.

Szükségét érezzük annak, hogy a nemzeti erőforrásaink között nyilvántartott tehetség, az ország kiemelten gondozott értékévé váljon, hogy a tehetségek érvényesülését segítő társadalom és gondolkodásmód kialakuljon, hiszen „…az emberi értékek megőrzése szempontjából az egyik legfontosabb teendő a tehetség fejlesztése…” (Csíkszentmihályi Mihály).

Javasoljuk, hogy a tehetségelméleti szakma kutatói és gyakorlati művelői évente vándorkonferenciák keretében vitassák meg a tehetséggondozás nemzetközi és hazai eredményeit, irányait, és szorgalmazzák a tehetségsegítés jó gyakorlatainak terjesztését.

Felkérjük a felsőoktatás és tudomány vezető tehetséggondozó műhelyeit, hogy közösen vállaljanak védnökséget a tehetségsegítés elméleti kérdései felett.

Nemsokára megtekinthető lesz a plenáris ülés (az előadások és a fórumbeszélgetés) videófelvétele, és sorozatban bemutatjuk majd a műhelyeket is. Tervezzük az előadások és a fórumbeszélgetés írásos anyagának és az előadók által készített tanulmányoknak a közreadását is. További anyagaink ugyanitt, az ofoe.hu kiemelt hasábjában lesznek olvashatók.

Földes Petra – Szekszárdi Júlia

3 üzenet

  1. Munkácsy Zsuzsa szerint:

    Kedves OFOE! A MATEHETSZ büszke arra, hogy a Tehetséghidak Program (TÁMOP 3.4.5–12-2012-0001) e rangos konferencia finanszírozásával részt vállalhatott az izgalmas szakmai diskurzus kereteinek biztosításában. Szeretettel várjuk a tehetségügy aktuális kérdései iránt érdeklődőket a tehetseg.hu honlapon, ahol tehetséges fiatalok, szüleik, családtagjaik és tehetséggondozó pedagógusok, pszichológusok számára kínálunk cikkeket, videókat, könyveket, képzéseket! Munkácsy Zsuzsa kommunikációs alprojektvezető, Tehetséghidak Program)

  2. OFOE szerint:

    Kedves Munkácsy Zsuzsa, a szervezők és a résztvevők nevében nagyon köszönjük, hogy finanszírozták a rendezvényt, biztosították annak feltételeit. Ezzel nagyban hozzájárultak a konferencia sikeréhez.

  3. jété szerint:

    És egy beszámoló a tehetség. hu honlapon A tehetséggondozásban sincs királyi út címmel. Ugyanitt láthatók a rendezvényről készült fotók is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.06.22.
Magyar ezüstérem az első Európai Lány Informatikai Diákolimpián
2021-ben első alkalommal rendezték meg az Európai Lány Informatikai Diákolimpiát (EGOI) Svájcban, amelyen a négyfős magyar csapatból Éles Júlia, a szatmárnémeti Kölcsey Ferenc Főgimná...
(Forrás: index)
--
2021.06.21.
TE ÉSZREVENNÉD A GYEREKEDEN, HA SZEXUÁLIS ERŐSZAK ÁLDOZATÁVÁ VÁLT? VAN TANÁR, AKI IGEN!
Idén a 13 éves kalocsai fiú esetének kapcsán merült fel az iskola és a tanárok szerepe a családon belüli erőszak felfedezésében, az áldozat segítésében. Hogy mi történt? A kamasz tan...
(Forrás: index)
--
2021.06.21.
Nem akar fizetni a tankerület, elbukta a zeneiskola az épületet, amiről lemondott a Freeszfe
Az ügy miatt a Freeszfe-sek lemondtak az épület bérleti jogáról, amit egy új pályázat keretében már a zeneiskola fenntartója, a Belső-Pesti Tankerületi Központ nyert meg. Bár az önkorm...
(Forrás: telex)
--
2021.06.21.
Nem, a gyermek szexuális nevelése nem kizárólag a szülőre tartozik
Mert nem az az elsődleges, hogy mi volt a szülő elgondolása a gyermeke „helyes szexuális neveléséről”, hanem a rá bízott kiskorú fizikai és mentális jólléte. A magyar társadalom tö...
(Forrás: Mérce)
--
2021.06.21.
„Hát jöjjenek rám a rendőrök, ha én beszélgetek a tanítványaimmal arról, hogy szabad egymást szeretni”
A múlt kedden elfogadott törvény többek közt megtiltja, hogy a 18 év alattiak számára „népszerűsítsék” és megjelenítsék a homoszexualitást és a transzneműséget, és az iskolai szexu...
(Forrás: 444.hu)
--
2021.06.21.
Ilyen körülmények között csak a legelszántabbak mennek kémiatanárnak
Fontos szót ejteni arról is, hogy a diploma kézhez kapása után a pályakezdő tanárok nagyon változatos körülmények között kezdik meg a munkát. Egy részük elitiskolákba, vagy legalábbis...
(Forrás: 24.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep