Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2013. október 20. vasárnap, 19:57

Ez is tehetséggondozás! Elmélet és módszerek

(Gyorsjelentés a rendezvényről)

Október 19-én nagy sikerrel lezajlott a tehetségfejlesztéssel foglalkozó konferencia. Pléh Csaba akadémikus köszöntötte a közel 250 résztvevőt, majd a plenáris programban négy gondolatébresztő előadás hangzott el. Nahalka István a tehetségnevelés és a méltányosság összefüggéseit feszegette. Fülöp Márta arról beszélt, hogy milyen módon válhatunk tehetséges versengővé. Z. Karvalics László előadásának már a címe is jelezte, hogy a tehetséggondozás helyett szívesebben használja/használná a tehetségteremtés kifejezést. Péter-Szarka Szilvia a kreatív klíma tehetséggondozásban játszott szerepéről beszél egy most zajló kutatás tapasztalatai alapján. Az előadások utáni hozzászólásokban már felvetődött néhány későbbi vitatéma, a legélesebben a tehetségesek korai szelekciója kérdésében.

Ami megkülönböztet és ami összeköt – ezzel a címmel moderált fórumbeszélgetést Fuszek Csilla. A felkért hozzászólók (Arató Ferenc, Balogh László, Bodnár Gabriella, Gyarmathy Éva, Péter-Szarka Szilvia és Vass Vilmos) az alábbi izgalmas kérdésekre válaszolva fejtették ki, illetve ütköztették gondolataikat:

  • A Köznevelési törvény szerint: „…kiemelten tehetséges gyermek, tanuló: az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki átlag feletti általános vagy speciális képességek birtokában magas fokú kreativitással rendelkezik, és felkelthető benne a feladat iránti erős motiváció, elkötelezettség.” Szakemberként hozzá tennének-e valamit ezekhez a mondatokhoz/gondolathoz? Egyetértenek-e a definícióval? Elegendőnek találják-e a törvényben felsorolt ismérveket? Ha nem, hogyan definiálnák a kiemelten tehetséges tanulót?
  • Beszélhetünk tehetséges tanulóról, újabban azonban egyre többet hallani tehetséges környezetről, illetve tehetséges környezet azonosításáról, Csíkszentmihályi úgy véli, hogy a tehetség valójában társadalmi képződmény. Mennyiben tudnak ezzel egyetérteni? Hogyan tudnák a tehetséges környezetet definiálni?
  • Az oktatás-nevelés folyamatán belül hány éves korban és milyen feltételek mellett látják lehetségesnek a diákok pszichológiai tesztekkel való tehetséggazosítását?
  • Szakmai/művészeti tartalmakon, illetve a kreativitás fejlesztésen túlmenően mennyire tartják fontosnak, hogy más tartalmak is bekerüljenek a tehetséggondozás tematikájába (pl. a tehetséges fiatal morális tartásának fejlesztése)?

A kialakult izgalmas diskurzusban a tehetség és környezet kölcsönhatásának tárgyalása került a középpontba. A beszélgetés a felkért résztvevőket és a közönséget is láthatólag megmozgatta, a beszélgetésre szánt hatvan perc érezhetően kevésnek bizonyult.

Ezt követően 6 szekcióban 12 műhely mutatkozott be, amelynek során bebizonyosodott, hogy a tehetségsegítés (tehetségfejlesztés) fogalma mennyire szerteágazó gyakorlatot takar. Valamennyi műhely munkájában ott visszhangzott a címben kiemelt állítás (felkiáltás): Ez is tehetséggondozás!

A konferenciát Havass Miklós zárta le. A rendezvény résztvevői közfelkiáltással elfogadták a a következő felhívást:

Felhívás

Mi, mint az „Ez is tehetséggondozás” konferencia résztvevői: tehetségsegítő pedagógusok, pszichológusok, tehetséggondozás iránt érdeklődő szakemberek örömmel vettünk részt a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács által kezdeményezett, MATEHETSZ által gondozott, a tehetségsegítés aktuális kérdéseit felvető konferencián.

Szükségét érezzük annak, hogy a nemzeti erőforrásaink között nyilvántartott tehetség, az ország kiemelten gondozott értékévé váljon, hogy a tehetségek érvényesülését segítő társadalom és gondolkodásmód kialakuljon, hiszen „…az emberi értékek megőrzése szempontjából az egyik legfontosabb teendő a tehetség fejlesztése…” (Csíkszentmihályi Mihály).

Javasoljuk, hogy a tehetségelméleti szakma kutatói és gyakorlati művelői évente vándorkonferenciák keretében vitassák meg a tehetséggondozás nemzetközi és hazai eredményeit, irányait, és szorgalmazzák a tehetségsegítés jó gyakorlatainak terjesztését.

Felkérjük a felsőoktatás és tudomány vezető tehetséggondozó műhelyeit, hogy közösen vállaljanak védnökséget a tehetségsegítés elméleti kérdései felett.

Nemsokára megtekinthető lesz a plenáris ülés (az előadások és a fórumbeszélgetés) videófelvétele, és sorozatban bemutatjuk majd a műhelyeket is. Tervezzük az előadások és a fórumbeszélgetés írásos anyagának és az előadók által készített tanulmányoknak a közreadását is. További anyagaink ugyanitt, az ofoe.hu kiemelt hasábjában lesznek olvashatók.

Földes Petra – Szekszárdi Júlia

3 üzenet

  1. Munkácsy Zsuzsa szerint:

    Kedves OFOE! A MATEHETSZ büszke arra, hogy a Tehetséghidak Program (TÁMOP 3.4.5–12-2012-0001) e rangos konferencia finanszírozásával részt vállalhatott az izgalmas szakmai diskurzus kereteinek biztosításában. Szeretettel várjuk a tehetségügy aktuális kérdései iránt érdeklődőket a tehetseg.hu honlapon, ahol tehetséges fiatalok, szüleik, családtagjaik és tehetséggondozó pedagógusok, pszichológusok számára kínálunk cikkeket, videókat, könyveket, képzéseket! Munkácsy Zsuzsa kommunikációs alprojektvezető, Tehetséghidak Program)

  2. OFOE szerint:

    Kedves Munkácsy Zsuzsa, a szervezők és a résztvevők nevében nagyon köszönjük, hogy finanszírozták a rendezvényt, biztosították annak feltételeit. Ezzel nagyban hozzájárultak a konferencia sikeréhez.

  3. jété szerint:

    És egy beszámoló a tehetség. hu honlapon A tehetséggondozásban sincs királyi út címmel. Ugyanitt láthatók a rendezvényről készült fotók is.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.05.31.
Totyik Tamás: a státusztörvénnyel a kisiskolák bezárását készítik elő
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) új elnöke szerint a státusztörvény bevezetésével a kormány pénzt is akar spórolni, és a pedagógushiányt is el akarja takarni. Totyik Tamás úgy látja...
(Forrás: Hírklikk)
--
2023.05.31.
Pécsen is tüntetnek csütörtökön este pedagógusok, diákok és szülők a státusztörvény ellen
A pécsi demonstráció szervezője, a PONT, vagyis a Pécsi Oktatási-Nevelési Társulás. Az országos méretű tiltakozást Pécs mellett még legalább 14 városban megtartják, ugyanabban az idő...
(Forrás: Szabad Pécs)
--
2023.05.31.
Levették az ifjúsági részlegről a magyar író könyveit a homofób törvény miatt
„A kiadóm kapott egy levelet a Libritől, amiben tájékoztatják őket, hogy három könyvem - Tükörlelkek 1, Tükörlelkek 2, Interferencia (Helena-trilógia 3.) - a két évvel ezelőtt hozott...
(Forrás: Eduline)
--
2023.05.31.
Sátrat állítottak a diákok a Sándor-palotánál, virrasztani fognak
Sátrat állítottak a diákok a Sándor-palotánál, virrasztani fognak. Azt üzenik Novák Katalinnak, ne írja alá a státusztörvényt, mert az „nem tárgyalási alap, az oktatás fejlesztésé...
(Forrás: 444.hu)
--
2023.05.27.
DR. GYURKÓ SZILVIA: „AHOL ÉVEKIG TUD GYEREKEKET BÁNTALMAZNI VALAKI, OTT NEM ÁRTATLAN SENKI”
A titkoknak az a természetük, hogy kiderülnek. Soha nem volt olyan erős a nyilvánosság, mint most. Joggal félhetnek azok, akik eddig bíztak a saját hatalmukban, és abban a képességükben,...
(Forrás: WMN)
--
2023.05.27.
Nem hangsúlyos téma a társadalomban, hogy mi történik a gyermekvédelmi szakellátásban
A társadalomban nagyon sokféle kép él a gyermekeltűnésekkel kapcsolatban. Amikor egy kisgyerek tűnik el egy családból valamilyen fatális véletlen folytán – eltéved, elkóborol, elsodró...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep