Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2013. november 19. kedd, 19:18
Címkék:

Ez is tehetséggondozás! A kiskakas gyémánt félkrajcárja – másképpen

A Hejőkeresztúri IV. Béla Általános Iskola hitvallása: „Mindenki jó valamiben!

Ebben a meggyőződésben alkalmazzuk módszereinket, hogy minden tanulónk számára egységesen biztosítsuk az ismeretekhez jutást. Valódi esélyegyenlőség megvalósítására törekszünk az iskola falain belül.

Tevékenységünk négy alapeleme:

A Komplex Instrukciós Program magas szintű csoportmunka keretében ismeretelsajátítást tesz lehetővé úgy, hogy kezeli a tanulók eltérő szociokulturális helyzetéből adódó státuszproblémákat.

A Generációk Közötti Párbeszéd Programmal a szülőket szólítjuk meg, és tesszük az intézményünket nyitottá számukra a kölcsönös tisztelet jegyében.

A logikai táblajátékok tanórai és tanórán kívüli alkalmazásán keresztül a gyerekek értelmi képességének fejlesztése, a szabadidő igényes, tartalmas eltöltése, a társas élet erősítése, a tehetséges gyerekek versenyeztetése valósul meg.

A rendkívül heterogén tanulói összetételünk indokolja a magas fokú differenciált tanulásszervezést. Úgy választjuk meg a tanítás sebességét, szintjét vagy jellegét, hogy megfeleljen a diákok egyéni szükségleteinek, stílusának, érdeklődésének.

Hisszük azt, hogy ha a tanulóinkról megfelelő információkkal rendelkezünk, akkor feltérképezhetjük erősségeiket, megállapíthatjuk gondolkodási szintjüket, és ehhez igazodva, egyénre szabott utakon juttathatjuk őket ismeretekhez.

Ennek megfelelően tudatosan alkalmazzuk Howard Gardner többszörös intelligenciaelméletét. Valljuk, hogy a tanulásnak nem csak egyetlen hatékony módja van, és könnyebb a tanuló saját erősségének területén.(Jelenleg nyolc féle intelligenciaterületet azonosítunk.) A tehetségígéretek is beazonosíthatók, de fontos, hogy mindenki tapasztalatot szerezzen a kevésbé erős területeken is. Minél változatosabb módokat kínálunk fel a tanuláshoz, annál motiváltabbakká válnak a gyerekek.

A különböző tanulási tevékenységeket Benjamin Bloom taxonómiája szerint hat féle motivációs szint szerint csoportosíthatjuk. A tevékenységeket folyamatosan módosíthatjuk, alakíthatjuk elősegítve a magasabb gondolkodási szintre jutást.

Mivel Bloom gondolkodási szintjeit és Gardner intelligenciatípusait egyszerre szándékoztunk figyelembe venni, a két struktúrát ötvözve készíthetünk egy integrációs mátrixot, amelyben jól tervezhetők a tanórai tevékenységek.

A műhelymunka során egy előzetesen kitöltött érdeklődési kérdőív alapján osztottuk csoportokra a jelenlevőket, akik ebben szervezeti formában, differenciáltan vehettek részt a szimulált tanórán.

Egy jól ismert népmesét (A kiskakas gyémánt félkrajcárja) dolgoztunk fel „másképpen”, azaz az integrációs mátrixnak megfelelően.

Az alábbi feladattípusok szerepeltek a „ tanórán”:

Nyelvi, kevésbé vizuális intelligencia – alkalmazás szint

Szerkesszetek egy többnyelvű képes szótárt a mese jellegzetes szókészletéből!
(angol, német, tájnyelvi, szleng, új keletű stb.)

Vizuális intelligencia – alkalmazás szint

Készítsetek különböző technikákkal háttér- vázlatokat a mese egy-egy jelentéhez!

Interperszonális, testi intelligencia – elemzés szint

Bábok segítségével készítsetek interjúkat a császárral , a gazdasszonnyal, és a kiskakassal, miután kiürült a kincseskamra!
Hogyan élik meg a szereplők az anyagi helyzetük megváltozását?

Intraperszonális , nyelvi intelligencia – szintézis szint

A nagy uralkodók a krónikásoknak mondták tollba nagy és dicső tetteiket, a kevésbé dicső tetteket igyekeztek jó színben feltüntetni.
Mit mesélhetett a török császár a krónikásának a történtek után? Írd meg napló formájában!

Zenei intelligencia – elemzés szint

Alkossátok meg a kiskakas nótáját (vegyétek figyelembe helyzetét, vágyait, elszántságát stb.)! Adjátok elő!

Matematikai-logikai , térbeli intelligencia – elemzés, értékelésszint

Képzeljétek el, hogy az elmúlt egy hónapban hogyan változott a császár kincstárában levő vagyon! Készítsetek erről táblázatot, majd ábrázoljátok grafikonon, úgy, hogy a mese kulcsfontosságú eseményei jól láthatók legyenek!
Alkossatok véleményt az eseményekről a grafikonotok alapján!

Ilyen módon szemléltettük, hogy a különböző területeken tehetséges gyerekek különböző utakon, a”maguk módján” közelítik meg az adott témát, így mindenki megmutathatja, hogy mit tud, miben sikeres,, és valóban kiderülhet, hogy „mindenki jó valamiben!

Tóth Józsefné

Az Ez is tehetséggondozás! Elmélet és módszerek című konferenciát a Tehetséghidak Program (TÁMOP 3.4.5–12-2012-0001) finanszírozta.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.28.
Kimondta a bíróság: Jogszerű a tanárok hétfői sztrájkja
A pedagógusok délelőtt nyolc és tíz óra között tarthatnak figyelmeztető akciót a nem jogerős ítélet szerint. A szaktárca úgy látja, mégsem lesz sztrájk. A bíróság jogszerűnek tal...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.01.28.
Évi 7,2 milliárd forintot szán a kormány a kisgyerekek úszásoktatására
2020 őszén indították el ezt a programot próbaként Budapest XXII. kerületében, Debrecenben, Móron és Tokajban. A mostani döntés szerint „első alkalommal 2022. február 1. és 2028. június...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.01.28.
NE HAGYJÁTOK MAGATOKAT! SZERVEZZÉTEK TOVÁBB A SZTRÁJKOT!
A mai napon, azaz január 28-án, péntek reggel 9 óráig kellett benyújtanunk a kormány bíróságnak beadott ellenajánlatára a reakaciónkat, amelyet megtettünk. A kormány beadványa egyéb abszurd...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2022.01.28.
„Az egész felnőtt-társadalom szégyene, hogy a pedagógusok kezdő alapbére a szakmunkás minimálbérnek felel meg”
Kisokost készített a SzülőiHang a pedagógussztrájk apropóján, amelyben a leggyakrabban felmerülő kérdésekre igyekeznek válaszolni. A Pedagógusok Szakszervezete és a Pedagógusok Demokratikus...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.01.28.
„Jókaival szemben merénylet a nagy regényeit hetedikeseknek tanítani”
Az iskola működése egy nagy színjáték. A politika előírja, mit kell „leadni” az iskoláknak, a tanárok úgy csinálnak, mintha megtanítanák, a diákok úgy csinálnak (vagy már nem is...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.01.28.
Miért tanárellenes a magyar?
A Nagy Feró számon szocializálódott kommentproletárok serege a 8 óra munkát, 8 óra pihenést, 8 óra szórakozást hajtaná be a tanárokon. Mert a gyár akkor termel jól, ha minél többet dolgoznak...
(Forrás: Librarius)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep