Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2013. november 19. kedd, 19:18
Címkék:

Ez is tehetséggondozás! A kiskakas gyémánt félkrajcárja – másképpen

A Hejőkeresztúri IV. Béla Általános Iskola hitvallása: „Mindenki jó valamiben!

Ebben a meggyőződésben alkalmazzuk módszereinket, hogy minden tanulónk számára egységesen biztosítsuk az ismeretekhez jutást. Valódi esélyegyenlőség megvalósítására törekszünk az iskola falain belül.

Tevékenységünk négy alapeleme:

A Komplex Instrukciós Program magas szintű csoportmunka keretében ismeretelsajátítást tesz lehetővé úgy, hogy kezeli a tanulók eltérő szociokulturális helyzetéből adódó státuszproblémákat.

A Generációk Közötti Párbeszéd Programmal a szülőket szólítjuk meg, és tesszük az intézményünket nyitottá számukra a kölcsönös tisztelet jegyében.

A logikai táblajátékok tanórai és tanórán kívüli alkalmazásán keresztül a gyerekek értelmi képességének fejlesztése, a szabadidő igényes, tartalmas eltöltése, a társas élet erősítése, a tehetséges gyerekek versenyeztetése valósul meg.

A rendkívül heterogén tanulói összetételünk indokolja a magas fokú differenciált tanulásszervezést. Úgy választjuk meg a tanítás sebességét, szintjét vagy jellegét, hogy megfeleljen a diákok egyéni szükségleteinek, stílusának, érdeklődésének.

Hisszük azt, hogy ha a tanulóinkról megfelelő információkkal rendelkezünk, akkor feltérképezhetjük erősségeiket, megállapíthatjuk gondolkodási szintjüket, és ehhez igazodva, egyénre szabott utakon juttathatjuk őket ismeretekhez.

Ennek megfelelően tudatosan alkalmazzuk Howard Gardner többszörös intelligenciaelméletét. Valljuk, hogy a tanulásnak nem csak egyetlen hatékony módja van, és könnyebb a tanuló saját erősségének területén.(Jelenleg nyolc féle intelligenciaterületet azonosítunk.) A tehetségígéretek is beazonosíthatók, de fontos, hogy mindenki tapasztalatot szerezzen a kevésbé erős területeken is. Minél változatosabb módokat kínálunk fel a tanuláshoz, annál motiváltabbakká válnak a gyerekek.

A különböző tanulási tevékenységeket Benjamin Bloom taxonómiája szerint hat féle motivációs szint szerint csoportosíthatjuk. A tevékenységeket folyamatosan módosíthatjuk, alakíthatjuk elősegítve a magasabb gondolkodási szintre jutást.

Mivel Bloom gondolkodási szintjeit és Gardner intelligenciatípusait egyszerre szándékoztunk figyelembe venni, a két struktúrát ötvözve készíthetünk egy integrációs mátrixot, amelyben jól tervezhetők a tanórai tevékenységek.

A műhelymunka során egy előzetesen kitöltött érdeklődési kérdőív alapján osztottuk csoportokra a jelenlevőket, akik ebben szervezeti formában, differenciáltan vehettek részt a szimulált tanórán.

Egy jól ismert népmesét (A kiskakas gyémánt félkrajcárja) dolgoztunk fel „másképpen”, azaz az integrációs mátrixnak megfelelően.

Az alábbi feladattípusok szerepeltek a „ tanórán”:

Nyelvi, kevésbé vizuális intelligencia – alkalmazás szint

Szerkesszetek egy többnyelvű képes szótárt a mese jellegzetes szókészletéből!
(angol, német, tájnyelvi, szleng, új keletű stb.)

Vizuális intelligencia – alkalmazás szint

Készítsetek különböző technikákkal háttér- vázlatokat a mese egy-egy jelentéhez!

Interperszonális, testi intelligencia – elemzés szint

Bábok segítségével készítsetek interjúkat a császárral , a gazdasszonnyal, és a kiskakassal, miután kiürült a kincseskamra!
Hogyan élik meg a szereplők az anyagi helyzetük megváltozását?

Intraperszonális , nyelvi intelligencia – szintézis szint

A nagy uralkodók a krónikásoknak mondták tollba nagy és dicső tetteiket, a kevésbé dicső tetteket igyekeztek jó színben feltüntetni.
Mit mesélhetett a török császár a krónikásának a történtek után? Írd meg napló formájában!

Zenei intelligencia – elemzés szint

Alkossátok meg a kiskakas nótáját (vegyétek figyelembe helyzetét, vágyait, elszántságát stb.)! Adjátok elő!

Matematikai-logikai , térbeli intelligencia – elemzés, értékelésszint

Képzeljétek el, hogy az elmúlt egy hónapban hogyan változott a császár kincstárában levő vagyon! Készítsetek erről táblázatot, majd ábrázoljátok grafikonon, úgy, hogy a mese kulcsfontosságú eseményei jól láthatók legyenek!
Alkossatok véleményt az eseményekről a grafikonotok alapján!

Ilyen módon szemléltettük, hogy a különböző területeken tehetséges gyerekek különböző utakon, a”maguk módján” közelítik meg az adott témát, így mindenki megmutathatja, hogy mit tud, miben sikeres,, és valóban kiderülhet, hogy „mindenki jó valamiben!

Tóth Józsefné

Az Ez is tehetséggondozás! Elmélet és módszerek című konferenciát a Tehetséghidak Program (TÁMOP 3.4.5–12-2012-0001) finanszírozta.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.06.23.
Sok pedagógus dolgozik árufeltöltőként a nyári szünetben
Az alacsony fizetés miatt egyre több pedagógus kényszerül arra, hogy a vakáció alatt is munkát vállaljon – erről beszélt az Indexnek a Pedagógusok Szakszervezetének két vezetője. Szab...
(Forrás: index)
--
2022.06.23.
Elfogadták a gyermekvédelmi szabályozást Romániában
A román parlament kedden elfogadta a gyermekek szexuális felvilágosításáról – hivatalos megfogalmazásban: egészségügyi neveléséről – szóló törvényt, amelynek végleges formájár...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2022.06.23.
Pintér Sándor „racionalizálást” hirdetett, több száz iskola kezdhet félni
Tíz év alatt több mint másfélszeresére nőtt azoknak az általános iskolásoknak az aránya, akik száz főnél kisebb létszámú iskolákba járnak az állami oktatásban. Nem véletlen tehá...
(Forrás: Népszava)
--
2022.06.23.
Lista: ezekből a középiskolákból jutott be a legtöbb diák az irodalom és nyelvtan OKTV döntőjébe
A szolnoki Verseghy Ferenc Gimnáziumból jutott be a legtöbb diák az irodalom OKTV döntőjébe, míg a nyelvtanból szervezett versenyre a veszprémi Vetési Albert Gimnáziumból. Mutatjuk az Orsz...
(Forrás: Eduline)
--
2022.06.23.
Színes, szagos és illegális, de egyre több tini szívja
Viharos sebességgel terjed a tinédzserek, sőt már az általános iskolások között is „a dohányzás legújabb generációjaként” reklámozott, eldobható elektromos cigaretta, az Elf Bar,...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.06.22.
„A rendőrséget lehet így hatékonyan szervezni, az oktatást viszont nem!”
A magyar oktatási rendszer aktuális teljesítményéről a minisztériumban sincs rendes visszajelzés, nem tudjuk, mi történik az iskolákban, és arról sincs konszenzus, mit várunk az iskolát...
(Forrás: g7.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep