Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2013. december 19. csütörtök, 10:32

Ez is tehetséggondozás!

Szanda Sziporka Tehetségpont

Tehetségpontunk elsődleges célja, hogy minél szélesebb lehetőséget biztosítson a gyermekek számára tehetségük kibontakoztatása érdekében. Annak a gondolatnak a jegyében tevékenykedünk, választjuk meg módszereinket, végezzük a tehetséggondozást tanórán és tanórán kívül, hogy az általános iskoláskorúak minél szélesebb körben próbálhassák ki magukat. Pedagógiai Programunk alapelvei között szerepel a tanulók képességeinek és kulcskompetenciáinak egyénre szabott fejlesztése, valamint az esélyegyenlőség biztosítása az intézmény minden területén.

Iskolánk 2012-ben Akkreditált Kiváló Tehetségpont lett, s kezdeti lépéseinket dr. Gyarmathy Éva segítette. Szakértelmére a mai napig számíthatunk. Fő tevékenységünk a tantárgyakhoz, illetve a néptánchoz, népzenéhez kapcsolódó tehetségígéretű tanulók felismerése, fejlesztése egyéni foglalkozással, differenciált tanulásirányítással, kreativitásuk és motivációjuk fejlesztése. A tehetségígéretek feltérképezésére, azonosítására Howard Gardner többszörös intelligenciaelméletét alkalmazzuk, tehetséggondozó tervet készítünk, tehetséggondozó adatbázisunkat évente frissítjük. Konkrét programunkban szerepelnek tehetséggondozó foglalkozások, szakkörök működtetése, tanulmányi versenyekre való felkészítés, tehetséggondozó táborok szervezése, szakmai előadások, konferenciák látogatása, tantestületi belső továbbképzések, bemutató órák, tehetséges tanulók irányítása más szervezetek felé. A tehetségpontok hálózatában fontos számunkra, hogy tagja vagyunk a Jász-Nagykun-Szolnok Tehetségsegítő Tanácsnak, mely térségünkben koordinálja a tehetségpontok együttműködését. Jelenleg négy város (Balatonfüred, Kecskemét, Debrecen és Szolnok) indított közös tehetséggondozó programot, amelyben részt is veszünk. Nyitottak vagyunk más tehetségpontok munkájának megismerésére, aktív munkakapcsolat kialakítására is.

Éves munkatervünk kiemelt céljai között is szerepel a színes programkínálat biztosítása, melynek segítségével a motivált tehetségígéretként számon tartott gyerekek nemcsak saját konkrét területükön fejlődhetnek, hanem új impulzusokat is kaphatnak, szélesítve látókörüket. A tehetséggondozás hatékonysága érdekében összekapcsoljuk a tanórai és tanórán kívüli formákat. A mindennapos pedagógiai munkánkban alkalmazzuk a differenciált és egyéni fejlődést biztosító tanulásszervezési, módszertani eljárásokat. Kiemelt figyelmet fordítunk a tanulási nehézségekkel küzdő, lassabban haladó tanulók megsegítésére. Színes kínálatunkból ők is megtalálhatják azokat a tevékenységi formákat, programokat, amelyekben ők is sikeresen tudnak kibontakozni, fejlődni. A tanórai munkát segítő foglalkozások közül érdemes megemlíteni felső évfolyamokon a „Tanulás tanítása” programot, valamint az egyéni és csoportos mentálhigiénés foglalkozásokat. Alsó tagozatban 12 éve van jelen órarendbe beépítve a Lőrincz-féle komplex tantermi játékok rendszer. Ennek kapcsán 3 terület köré csoportosítottuk a tevékenységünket: részképesség-fejlesztés, matematikai logika fejlesztése, közösségfejlesztés. Szintén alsó tagozaton, az 1-2. évfolyamokon zenés mozgásfejlesztő foglalkozásokat tartunk, melynek célja hogy segítse a mozgáskoordinációs képesség fejlesztését, ezáltal az írás-olvasás tanulását, csökkentse az eltérő ütemű érésből fakadó hátrányokat.

Tehetségpontunk tevékenységeinek területei

A sport területén iskolánk Diáksport Egyesületében több sportágban rendszeresen sportolnak tanulóink, szép eredményeket érnek el városi, megyei és országos versenyeken is. Az iskolai keretben történő sportolás mellett támogatjuk a különböző egyesületekben való aktív sportolást is.

A nyelvoktatásban kiemelkedő helyen szerepel az anyanyelv ápolása, valamint az élő idegen nyelvek közül az angol és a német nyelv tanítása. Anyanyelvünk ápolását segítjük irodalmi színpadunk működtetésével, országos, megyei, városi tantárgyi versenyeken veszünk részt. Ezen kívül szavalóversenyeken, meseíró versenyeken, olvasóversenyeken szerepelnek tanulóink. Iskolánk könyvtára az olvasóvá nevelésre helyezi a hangsúlyt. „Könyvcimborák” elnevezéssel rendszeresen többfordulós vetélkedőt szervez az elolvasott regényekhez.

Az angol és német nyelvet első osztálytól oktatjuk csoportbontásban. Jellemzője a beszéd centrikusság, élményt adó és sokoldalú játékos fejlesztés. Az 5. osztálytól kezdve képesség szerinti csoportokban történik a nyelvtanítás, valamint emelt szinten tanulhatnak a nyelvi tehetségek. Ez utóbbi kihívást jelent a tanulók számára, hiszen jobban tanulnak olyan diákokkal, akiknek a kompetenciája az ő szintjükkel azonos vagy kicsivel magasabb. A tehetségígéretek jelenleg egy nemzetközi projektben is részt vesznek, ahol 5 ország festészetével, kultúrájával ismerkedhetnek meg angol nyelven.
A matematika tehetségek is emelt szinten tanulhatnak hatodik osztálytól. Számos egyéni és csapatversenyeken vesznek részt városi, megyei, országos szinten.

A művészeti nevelés mindig központi helyet tölt be iskolánk életében. A hagyományos rajz szakkör mellett kézműves, fafaragó szakkör is működik iskolánkban. Gazdag színfoltja művészeti programunknak a homok animációs szakkör. A fenn említett nemzetközi projektben a rajztehetségek különleges technikákat, eszközöket próbálhatnak ki, megismerkedhetnek a partner országok festészetével.

Énekkarunk 5-6. osztályosokból áll. Rendszeres próbáikat a jó hangulat jellemzi. Olyan közösség ez, melyhez szívesen tartoznak tanulóink. Városi, iskolai rendezvényeken bizonyíthatják tehetségüket.

Iskolánk egyben művészeti iskola is, a néptánc hagyományainak ápolását tűzte ki feladatául. Az elméleti képzés mellett tájegységek táncait tanulhatják a néptánc iránt elhivatottságot érző tanulóink. Félévente nyílt órákat, év végén színpadi bemutatkozást tartanak. Rendszeresen fellépnek itthon és külföldön egyaránt. Emellett népzenét és népdalokat is tanulhatnak elhivatott, az idén Bonis Bona díjat nyert pedagógusunktól.

Házi versenyeink nagyon népszerűek tanulóink körében. Matematika és magyar tárgyak mellett természettudományos tárgyakból is rendezünk versenyeket, így környezetismeret, természetismeret, fizika, informatika tárgyak is jelen vannak repertoárunkban.

Számos tehetséggondozó foglalkozást tartunk, melyek közül kiemelném a sakkot, a gondolkodásfejlesztés egyik eszközét. Alsó tagozaton indítjuk, éppen egy pilot program kidolgozása zajlik, ahová SNI tanulókat is bevonunk.

Lazító programjaink biztosítják a feltöltődést, a pihenést. A tehetségek segítése folyamatos mind az iskola, mind a szülők részéről. Tehetséggondozó munkánkban fontos partnerek a szülők, így az iskolai rendezvényeinkre mindig hívjuk és várjuk őket. A legfontosabb rendezvényeink: iskola hét, Őszi Vigasság, Tehetségnap, Családi nap, Szülők Akadémiája, Szandai Nyár. Jelentős segítséget kapunk a szülőktől táboraink, kirándulásaink megszervezésében, lebonyolításában, így a matematikai, idegen nyelvi tábor, erdei iskola, a fecske-és komplex tábor megvalósításához.

Minden pályázati lehetőséget megragadunk, melyek lehetőséget nyújtanak tehetségpontunk céljainak eléréséhez, valamint hozzájárulnak a tehetséggondozó munkánk magas színvonalú biztosításához. Tehetségpontunk működtetését a Szandaszőlősi Általános Iskola Tanulóiért Alapítvány is támogatja, melynek céljai között szerepel a tehetséggondozás.

A Szanda Sziporka Tehetségpont mögött egy olyan tantestület áll, amely nyitott az új kezdeményezések befogadására és elhivatott a magas színvonalú oktatás megvalósítására, amelyet az innovációs hajlam és az együttműködés kultúrája jellemez.

Sitkuné Lékó Judit
tehetségpont koordinátor

Az Ez is tehetséggondozás! Elmélet és módszerek című konferenciát a Tehetséghidak Program (TÁMOP 3.4.5–12-2012-0001) finanszírozta.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.10.14.
Már több mint 200 iskolai helyszínt érinthet a járvány miatti \"tanügyi intézkedés\"
Bár pontos számokat nem kaptunk, ha az Emmi által korábban említett mintegy 13 500 feladatellátási hellyel számolunk, az azt jelenti, hogy 270 körüli azoknak az iskolai helyszíneknek a szá...
(Forrás: Népszava)
--
2021.10.13.
Hiába feszültek a szülők, a szakértő azt kéri, minden \"tünetes\" gyerek maradjon otthon
„Nagyon sokféle vírus van most a levegőben” – fogalmazott az InfoRádiónak a Házi Gyermekorvosok Egyesületének elnöke. Havasi Katalin elmondása szerint míg tavaly a járványügyi inté...
(Forrás: Infostart)
--
2021.10.13.
Hogyan segítheti egymást a pedagógus és a szülő? – Szakmai nap az autizmusról és az ADHD-ról
Másodízben szenteltek szakmai napot a témának. Két évvel ezelőtt az autizmussal élő gyerekeket nevelő családokat hívták meg, most pedig hídépítés céllal mindazokat, akik érintettek...
(Forrás: Magyar Kurír)
--
2021.10.13.
Ilyen az oktatás Svájcban: 10 tény, ami téged is lenyűgöz majd
1. Az órák párosával zajlanak, egy tanóra másfél órát tart, 20 perces szünettel. A szüneteket a gyerekek a szabadban töltik, az időjárástól függetlenül. Minden osztályhoz tartozik ugyanis...
(Forrás: Kölöknet)
--
2021.10.13.
Átlátnak és nevetnek a diákok a homofób jogszabályon
A tilalom különösen a magyar és a drámatanárok oktatómunkáját korlátozza, hisz a szerelem és a testiség szerves része az irodalomnak, a színház- és a filmművészetnek. Öt pécsi magyar...
(Forrás: Népszava)
--
2021.10.13.
A több pénz ára az autonómia felszámolása – így zajlik az egyetemi modellváltás
A jó oktatás kulcsa a tanári gárda, ehhez képest Magyarországon egyre kontraszelektáltabb a pálya. Nincs elég jelentkező, így válogatni se nagyon lehet, s akik jelentkeznek, azok nagy része...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep