Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2013. november 11. hétfő, 11:30

Edison Klub


„…azok a kultúrák alakítanak ki kreatívabb személyiségeket, amelyek gyermekeiket nyitottan arra nevelik, hogy felfogják a külvilág felszólításait, és ezekkel kapcsolatban kérdéseket vessenek fel, amelyek a gyermekekben kifejlesztik a divergens gondolkodást; amelyek elsősorban a folyamatot és nem a produktumot veszik figyelembe.”
Erika Landau

A legkisebb fiú leszakította az Aranyalmát, és a tarisznyájába tette. Leült a fa alá, némán szemlélte a fát körülvevő rétet, egy apró tavacska hunyorgott kék szemével a csillámló napsütésben, majd a vándor elszenderült…

Éles csengetés riasztotta fel.

– A házi feladatot ne felejtsétek el! – hangzott az utasítás és a tanárnő kiment a teremből. A legkisebb fiú zavartan nézett körül, könyveit rendezgető társait szemlélte, tudják-e, hogy ő hol járt? És a tarisznya! Hol van az Aranyalma?

Az Edison Klub 1988-ban alakult a Gaul Emil által szervezett Tervezzünk tárgyakat! pályázatokra készülve. Akkor Feltalálók Klubja volt a nevünk, később egy szülő javaslatára vettük fel az Edison Klub nevet.

A kérdés most is az, hogyan látják a környezetüket a gyerekek, milyen problémahelyzeteket ismernek fel, és azokra milyen kreatív megoldásokat gondolnak. Várjuk az újat, a régi megújítását. Az eredményekhez elegendő ezt a figyelmet irányítani. A munka szervesen kapcsolódott az iskolai technika órákhoz, gyakran volt Edison Klub a technika órán.

Tanítványaink rendszeresen részt vettek az OTTDK pályázatain, az Ifjúsági Innovációs Versenyeken. Új lendületet A kreativitás és innováció európai éve (European Year of Creativity and Innovation 2009) adott a klub működéséhez. A hazai koordinátor, a Tempus Közalapítvány programpályázatán A hónap feltalálója! programunk elnyerte az Év hivatalos programja címet. Megvalósítását A Magyar Innovációs Alapítványtól kapott támogatás tette lehetővé. A programot attól kezdve iskolai keretben folytatjuk. Kecskés Beáta tanárnő ekkor csatlakozott a klub tevékenységéhez. Szintén 2009-ben vettünk részt az NKTH által meghirdetett Cybergeneráció informatikai ötletversenyben is, ahol három tanulónk nyert támogatást munkájának kidolgozására.

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetben az ÚMFT TÁMOP 3.1.1 – 21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció program keretében, a 6.4.3. számú, „A kulcskompetenciák komplex fejlesztésének vizsgálata és modelljei az iskolázás bevezető és alapozó szakaszában” című projektben készült egy nemzetközi és hazai jó gyakorlatokat bemutató kötet. Ebben 10 olyan iskolát mutatnak be, ahol a komplex kompetenciafejlesztés valóságos gyakorlat. A bemutatott programok közé került az Edison Klub is.

2010-ben az Oktatásért Közalapítványtól Kecskés Beáta tanárnővel közösen írt pályázatokkal nyertünk több ízben támogatást természettudományos és műszaki kompetenciák fejlesztésére és nyári programokra.

2011-ben regisztrált tehetségpont lettünk. Idén kértük tehetségpontunk akkreditációját. Májusban jártak nálunk az akkreditációs szakértők, értékelésük eredményeként szeptember 14-én, a Millenáris Parkban rendezett ünnepségen vehettük át az Edison Klub Tehetségpont kiváló akkreditációs oklevelét.

A hónap feltalálója! program kiválasztja a kreativitásban jó tanulókat. 2009-ben meglepő volt számunkra, amikor SNI tanuló jelentkezett díjazott ötletekkel. A folyamat megértéséhez Dr. Gyarmathy Éva, a Magyar Tudományos Akadémia Pszichológiai intézetének munkatársa adott segítséget, akivel azóta is munkakapcsolatban állunk, az Edison Klub Tehetségpont tagja az általa alapított SNI Tehetségeket Segítő Tanácsnak.

Az Edison Klub fontos feladata a manualitás fejlesztése is. Kitalált ötleteit mindenkinek meg kell valósítania valamilyen szinten; makett, modell vagy kész, élethű tárgy formájában. Ez új műveletek, eszközök megismerését jelenti, miközben a húzóerő a saját elképzelés megvalósítása.

A hónap feltalálója programot az elkövetkező tanévben Szabados László villamos mérnök (Electronics Department Manager, Pal Robotics Company, Barcelona), az Edison Klub alapító tagja támogatja. Egy másik alapító, egykori edisonosunk, Dr. Weiczner Roland jelenleg Mainz-ban, oktató-kutató orvosként dolgozik a Johannes Gutenberg Egyetemen, aki támogatásáról biztosította az Edison Klub céljait. Rendszeres támogatóink még: Kukla Imre, Krajcsovics Róbert, Szabó-Nagy Helga, akik tudják, hogy mi történik az Edison Klubban, hiszen már ott voltak a kezdeteknél.

Az Edison Klub Tehetségpont ebben az évben három sikeres pályázatot valósított meg. Az NTP-KTMK-12-0126, Láss, ne csak nézz! elnevezésű természettudományos, matematikai és műszaki kompetenciákat fejlesztő, a Gazdagító programpárok (OPER azonosító: 1742.) valamint az Eszközbeszerzés (OPER azonosító: 1741.) pályázatokat.

A Láss, ne csak nézz! program központjában a természettudományos megismerés áll. Ehhez kapcsolódnak műszaki-matematikai jellegű feladatok. Tanulmányi kirándulást terveztünk a szegedi Tudáskapu – Interaktív természetismereti tudástár megtekintésére, a békéscsabai JAVIPA Nyomdaipari Kft. üzembe, és az orosházi Táncsics Mihály Gimnázium videostúdiójába. A program megvalósításában Murvai József segítségére Lugosiné Pál Ildikó klinikai szakpszichológus volt.

A „Tehetséghidak Program” nevű kiemelt projekt keretében Gazdagító programpárok pályázatban a beválogatott tanulók Nobel-díjas tudósaink tevékenységével ismerkednek, az adott témakörben kísérleteket végeznek a tanórán kívül tartott órákon. Augusztusban egy intenzív héten általános képességeket fejlesztettünk, kalandparkba kirándultunk. Kapcsolattartó Murvai József, szakmai megvalósító Pesics Hajnalka Rózsa gyógypedagógus, segítő tanár Kecskés Beáta.

Az Eszközbeszerzés pályázat keretében zsonglőrlabdákat, Van de Graaf generátort, laboratóriumi tápegységet és általában a természettudományos-műszaki munkához szükséges eszközöket kértünk a tehetségpont tevékenységéhez igazodva.

A tehetségpontok hálózatában fontos számunkra, hogy tagja vagyunk a Körös-vidéki Tehetségsegítő Tanácsnak, térségünkben koordinálja a tehetségpontok együttműködését.

A konferencián megtartott műhelyfoglalkozáson a rendelkezésre álló rövid idő alatt a résztvevők betekinthettek az alkotás folyamatába, a teremben edisonos hangulatot teremtettek a kiállított gyermekmunkák, a szerszámokkal berendezett műhelysarok.

Az Edison Klub működtetése továbbra is izgalmas feladat. Sikerül-e elnyerni a gyerekek bizalmát? Milyen új gondolatokat fogalmaznak meg? Sikerül-e megérteni elgondolásaikat? A feladat megoldásához Thomas Gordon kommunikációs módszere nyújt segítséget. Az értő figyelem alkalmazása azt jelenti, hogy újrafogalmazzuk a tanítványaink által mondottakat, hogy lássuk, megértettük-e őt. Ha kölcsönösen látjuk, hogy mindketten ugyanarról beszélünk, akkor már csak az elkészítés fázisában kell a kényes mozzanatokra ügyelni: a segítség csak olyan mértékű legyen, hogy önállóan tudjon tovább haladni és mindvégig sajátjának érezze munkáját. Így születhet meg egy új alkotás.

Erika Landau nyomán azt mondhatjuk, hogy nem a produktum lényeges, hanem a folyamat. A problémahelyzet felismerése, különböző megoldási lehetőségek keresése, a megfelelő kiválasztása és annak megvalósítása. Ennek a folyamatnak az ismerete teszi eredményessé a munkát és gördülékennyé a hétköznapokat a felnőtt élete során is, mert alkotó módon tud a problémahelyzetekhez viszonyulni.

Kecskés Beáta tanárnővel, mint az Edison Klub Tehetségpont képviselője és Hamar Csaba, a Csorvási Gulyás Mihály Általános és Alapfokú Művészeti Iskola intézményvezetőjével azon dolgozunk, hogy tehetségpontunk minél szélesebb körben fel tudja karolni tehetséges diákjainkat.

Murvai József
az Edison Klub vezetője
az Edison Klub Tehetségpont képviselője
Csorvási Gulyás Mihály Általános és Alapfokú Művészeti Iskola, Csorvás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
--
2020.11.21.
A gyermekeknek joguk van a szeretetteljes élethez
Az ENSZ Közgyűlése 1959. november 20-án fogadta el a Gyermekek Jogairól szóló Nyilatkozatot. A dokumentum megfogalmazta többek között az állampolgársághoz, a névhez, vagy az oktatáshoz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep