Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2013. november 27. szerda, 20:34

Ez is tehetséggondozás! – „Kredenc” Kommunikációs Műhely

A műhely vezetői:

Horváth Balázs: Az újságíró, -készítő foglalkozások vezetője, a fiúk tagozatának koordinátora

Kálecz Rudolf: a fotószakkör vezetője és a Galéria kiállításainak szervezője, a Kredenc újság alapító tagja

Szluka Bernadett: Az újságíró, -készítő foglalkozások vezetője, a kommunikációs versenyek, vetélkedők szervezője, a Kredenc újság alapító tagja, főszerkesztője

A Kredenc Kommunikációs Műhelyt középiskolás korú diákok tehetséggondozásának céljából alapítottuk 2006-ban. A Műhely a Pécsi Hajnóczy Kollégium két tagintézményében működik. Célunk, hogy a kommunikációs kompetenciák fejlesztésével hozzájáruljunk az iskolai teljesítmény növeléséhez, a hiányosságokból eredő hátrányok leküzdéséhez és – nem utolsósorban – megadjuk a diákoknak a verbális és vizuális önkifejezés örömét.

Hisszük, hogy a kommunikációs kompetencia és a szociális kompetencia folyamatosan hatnak egymásra így a két terület fejlesztése párhuzamosan történik. A kommunikációs készségek fejlesztése mellett nagy hangsúly fektetünk a csoportban való együttműködés elveinek elsajátítására.

A Műhely több állandó foglalkozást integrál, amelyeket részben az írásbeli kifejezésmód, nyelvi kompetencia fejlesztése (újságszerkesztés, hírlapok, szépirodalmi szövegek feldolgozása, anyanyelvi nevelés), részben a vizuális kommunikációs formák „testközelbe” hozása tölt fel tartalommal.

Versenyek meghirdetésével, pályázati lehetőségek felkutatásával is bátorítjuk a műhelymunkában résztvevőket, akik közül többen országos pályázatokon elért kiváló eredményükkel bizonyították tehetségüket a fejlesztett területek valamelyikén.

Mivel az újságírásban és a fotózásban is fontos az információk rendszerezése, a kritikai gondolkodás, lényegkiemelés, szervezőkészség, így a műhelymunka során ezeket a tulajdonságokat is erősíteni kívánjuk. A csoportos tevékenységek során elméleti és gyakorlati képzést is végzünk, mindkét területen kooperatív módszereket alkalmazunk. A műhely működésének feltételeit elsősorban pályázati forrásokból finanszírozzuk.

A konferencián – a műhely bemutató foglalkozása során – kiscsoportos tevékenység keretében mutattuk be a kooperációs és fogalmazási készséget, valamint kreativitást mozgósító feladatvégzést. A résztvevőknek egy előre megadott szövegrészletből kellett megalkotniuk egy teljes történetet. A csoportok által létrehozott történetek sokszínűsége jól illusztrálta, hogy ugyanazt a jelenséget hányféle módon észlelhetjük, kezelhetjük és fejezhetjük ki az egyéni látásmódok és a csoporthatás függvényében.

Egy másik feladatban azt próbáltuk érzékeltetni, hogy milyen módon lehet játékos formában megragadni a nyelvi eszközök, nyelvi struktúrák jelentésre gyakorolt hatását, érzékeltetni azt a megdöbbentő képességet, amit az anyanyelvi kompetencia által a sajátunknak mondhatunk: a résztvevőknek olyan mondatot kellett alkotniuk, amely egyszerre fejez ki két előre megadott jelentést.

A Kredenc Kommunikációs Műhely tevékenységének területei:

1. Újságkészítés, Kredenc: A foglalkozás produktuma a félévente megjelenő Kredenc című diákújság, és online újság. Mindez összekapcsolódik egy folyamatos felkészítő munkával, melynek során a tanulók elsajátítják az újság készítésével, médiával kapcsolatos elméleti és gyakorlati tudnivalókat.

2. HÍD program, Litera-túra, Könyvtári kalandtúra: A HÍD (Hírlapot a Diákoknak!) országos program az újságolvasásra (ingyenesen terített folyóiratok és ezekhez kapcsolódó feladatlapok), a Litera-túra a regényolvasásra (a gyerekek által beszavazott regénnyel kapcsolatos többfordulós vetélkedő) helyezi a hangsúlyt. A kollégium könyvtárába helyezett „kalandtúra” során egy meghatározott korszakot dolgoznak fel a diákok az adott korszakra jellemző vezérelv (pl. hét szabad művészet) mentén.

3. Fotószakkör, Galéria: A fotószakkör foglalkozásain a diákok megtanulhatják a fotóriport, címlapfotó készítésének folyamatát, szakmai ismereteket szerezhetnek a fotókészítésről. Gyakorlatok során elsajátíthatják a portré- és a tárgyfotózás technikáját. Évente háromszor a Hajnóczy Galéria kiállításán mutatják be munkáikat a tehetséges fiatalok.

4. Anyanyelvi verseny: A versenyen a megye kollégiumaiból jelentkező diákok vesznek részt. A feladatok összeállításánál törekszünk a hagyományos elemek (helyesírás, anyanyelv-ápolás) mellett minél több anyanyelvi kompetenciát mérő, nyelvi gondolkodást igénylő, a nyelv általános struktúráját, érdekességeit bemutató feladat beiktatására.

5. Írói pályázatok: Minden évben meghirdetünk a kollégisták számára egy írói pályázatot, melyre meghatározott műfajban várjuk az alkotásokat. A pályázatra felkészítés csoportos és egyéni foglalkozás kereteiben zajlik, így a beküldött művek a tanév végéig folyamatos átalakuláson mennek keresztül.

Szluka Bernadett

Az Ez is tehetséggondozás! Elmélet és módszerek című konferenciát a Tehetséghidak Program (TÁMOP 3.4.5–12-2012-0001) finanszírozta.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.01.22.
Maruzsa Zoltán: a felvételin a szülők nem léphetnek az iskolákba – exkluzív interjú
Az ismert biztonsági óvintézkedések maradéktalan betartása végett, a korábbi évekkel ellentétben jóval több helyre lettek beosztva a jelentkezők – általános iskolákat is bevonva –,...
(Forrás: infostart)
--
2021.01.22.
Lázméréssel kezdődik a holnapi felvételi
Az érettségik során már alkalmazott és bevált járványügyi szabályok szigorú betartása mellett tartják meg holnap a középiskolai felvételi vizsgákat – közölte lapunkkal az Emberi Er...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.01.22.
Felvételi a vírus árnyékában
Az Oktatási Hivatal tájékoztatója szerint a koronavírus-járvány miatt elrendelt intézkedések megegyeznek a tavalyi érettségin bevezetett szabályokkal: mindenhol biztosítani kell a kézfert...
(Forrás: Népszava)
--
2021.01.22.
Távoktatással indulhat a következő félév az egyetemeken
A kormány dönteni fog a február 1-je utáni szabályokról, de jelen pillanatban változtatás nem várható. Tehát nagy valószínűséggel az egyetemek a korábbi távoktatás szerint kell, hogy...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.01.21.
Belebetegszenek, belefáradnak a tanárok a Covid alatti oktatásba
Súlyos mentális, és bürokratikus munkaügyi terheltség, romló kapcsolat a diákokkal és szüleikkel, kevés érdemi intézményes segítség. Ezek voltak azok a leggyakrabban leírt körülmények...
(Forrás: mérce)
--
2021.01.21.
TANÍTÁSHIÁNYOS FELKÉSZÜLÉSSEL ÉS JÁRVÁNYÜGYI KÉRDŐJELEKKEL INDULNAK SZOMBATON A KÖZÉPISKOLAI FELVÉTELIK
A mostani 10, 12 és 14 éves felvételizőknek ráadásul nemcsak a digitális oktatás hiányosságai miatti ismerethiánnyal, hanem a világjárvány mentális következményeivel is meg kell birkó...
(Forrás: Qubit)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep