Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2013. november 27. szerda, 20:34

Ez is tehetséggondozás! – „Kredenc” Kommunikációs Műhely

A műhely vezetői:

Horváth Balázs: Az újságíró, -készítő foglalkozások vezetője, a fiúk tagozatának koordinátora

Kálecz Rudolf: a fotószakkör vezetője és a Galéria kiállításainak szervezője, a Kredenc újság alapító tagja

Szluka Bernadett: Az újságíró, -készítő foglalkozások vezetője, a kommunikációs versenyek, vetélkedők szervezője, a Kredenc újság alapító tagja, főszerkesztője

A Kredenc Kommunikációs Műhelyt középiskolás korú diákok tehetséggondozásának céljából alapítottuk 2006-ban. A Műhely a Pécsi Hajnóczy Kollégium két tagintézményében működik. Célunk, hogy a kommunikációs kompetenciák fejlesztésével hozzájáruljunk az iskolai teljesítmény növeléséhez, a hiányosságokból eredő hátrányok leküzdéséhez és – nem utolsósorban – megadjuk a diákoknak a verbális és vizuális önkifejezés örömét.

Hisszük, hogy a kommunikációs kompetencia és a szociális kompetencia folyamatosan hatnak egymásra így a két terület fejlesztése párhuzamosan történik. A kommunikációs készségek fejlesztése mellett nagy hangsúly fektetünk a csoportban való együttműködés elveinek elsajátítására.

A Műhely több állandó foglalkozást integrál, amelyeket részben az írásbeli kifejezésmód, nyelvi kompetencia fejlesztése (újságszerkesztés, hírlapok, szépirodalmi szövegek feldolgozása, anyanyelvi nevelés), részben a vizuális kommunikációs formák „testközelbe” hozása tölt fel tartalommal.

Versenyek meghirdetésével, pályázati lehetőségek felkutatásával is bátorítjuk a műhelymunkában résztvevőket, akik közül többen országos pályázatokon elért kiváló eredményükkel bizonyították tehetségüket a fejlesztett területek valamelyikén.

Mivel az újságírásban és a fotózásban is fontos az információk rendszerezése, a kritikai gondolkodás, lényegkiemelés, szervezőkészség, így a műhelymunka során ezeket a tulajdonságokat is erősíteni kívánjuk. A csoportos tevékenységek során elméleti és gyakorlati képzést is végzünk, mindkét területen kooperatív módszereket alkalmazunk. A műhely működésének feltételeit elsősorban pályázati forrásokból finanszírozzuk.

A konferencián – a műhely bemutató foglalkozása során – kiscsoportos tevékenység keretében mutattuk be a kooperációs és fogalmazási készséget, valamint kreativitást mozgósító feladatvégzést. A résztvevőknek egy előre megadott szövegrészletből kellett megalkotniuk egy teljes történetet. A csoportok által létrehozott történetek sokszínűsége jól illusztrálta, hogy ugyanazt a jelenséget hányféle módon észlelhetjük, kezelhetjük és fejezhetjük ki az egyéni látásmódok és a csoporthatás függvényében.

Egy másik feladatban azt próbáltuk érzékeltetni, hogy milyen módon lehet játékos formában megragadni a nyelvi eszközök, nyelvi struktúrák jelentésre gyakorolt hatását, érzékeltetni azt a megdöbbentő képességet, amit az anyanyelvi kompetencia által a sajátunknak mondhatunk: a résztvevőknek olyan mondatot kellett alkotniuk, amely egyszerre fejez ki két előre megadott jelentést.

A Kredenc Kommunikációs Műhely tevékenységének területei:

1. Újságkészítés, Kredenc: A foglalkozás produktuma a félévente megjelenő Kredenc című diákújság, és online újság. Mindez összekapcsolódik egy folyamatos felkészítő munkával, melynek során a tanulók elsajátítják az újság készítésével, médiával kapcsolatos elméleti és gyakorlati tudnivalókat.

2. HÍD program, Litera-túra, Könyvtári kalandtúra: A HÍD (Hírlapot a Diákoknak!) országos program az újságolvasásra (ingyenesen terített folyóiratok és ezekhez kapcsolódó feladatlapok), a Litera-túra a regényolvasásra (a gyerekek által beszavazott regénnyel kapcsolatos többfordulós vetélkedő) helyezi a hangsúlyt. A kollégium könyvtárába helyezett „kalandtúra” során egy meghatározott korszakot dolgoznak fel a diákok az adott korszakra jellemző vezérelv (pl. hét szabad művészet) mentén.

3. Fotószakkör, Galéria: A fotószakkör foglalkozásain a diákok megtanulhatják a fotóriport, címlapfotó készítésének folyamatát, szakmai ismereteket szerezhetnek a fotókészítésről. Gyakorlatok során elsajátíthatják a portré- és a tárgyfotózás technikáját. Évente háromszor a Hajnóczy Galéria kiállításán mutatják be munkáikat a tehetséges fiatalok.

4. Anyanyelvi verseny: A versenyen a megye kollégiumaiból jelentkező diákok vesznek részt. A feladatok összeállításánál törekszünk a hagyományos elemek (helyesírás, anyanyelv-ápolás) mellett minél több anyanyelvi kompetenciát mérő, nyelvi gondolkodást igénylő, a nyelv általános struktúráját, érdekességeit bemutató feladat beiktatására.

5. Írói pályázatok: Minden évben meghirdetünk a kollégisták számára egy írói pályázatot, melyre meghatározott műfajban várjuk az alkotásokat. A pályázatra felkészítés csoportos és egyéni foglalkozás kereteiben zajlik, így a beküldött művek a tanév végéig folyamatos átalakuláson mennek keresztül.

Szluka Bernadett

Az Ez is tehetséggondozás! Elmélet és módszerek című konferenciát a Tehetséghidak Program (TÁMOP 3.4.5–12-2012-0001) finanszírozta.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.06.29.
Válaszolt a Belügyminisztérium a tanároknak: kevesebb óra nem lesz, nagyobb fizetésemelés csak akkor, ha jól teljesít a gazdaság
A szakszervezetek a nem pedagógusi munkakörben foglalkoztatott oktatási dolgozók béremelését is kérték, egész pontosan azt, hogy az ő garantált alapilletményük ne legyen kevesebb, mint a...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.06.29.
Az Orbán-kormány sem a tanárok érdemi bérrendezésre, sem munkaterheik csökkentésére nem tett javaslatot a sztrájkbizottsági tárgyaláson
A kormány nevében tárgyaló Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár szerint 10 százaléknál nagyobb mértékű emelés is lehetséges, amennyiben “a gazdaság jól teljesít”. Szabó Zsuzsa...
(Forrás: Népszava)
--
2022.06.29.
Üres kézzel távoztak a tanárok a második sztrájkbizottsági egyeztetésről Botos Tamás OKTATÁS június 28., kedd 20:17 5
Az érdekvédelmi képviselet vitatja, hogy ez bérfejlesztés, szerintük ágazati-szakmai pótlék, amit be kellene építeni a tanárok bérébe. Szabó hozzátette: várják a kormány ezenfelüli...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.06.27.
A MAGYAR ISKOLARENDSZERBEN KUTYAVILÁG VÁR A KÜLFÖLDRŐL HAZATÉRŐ GYEREKEKRE
„A magyar oktatási rendszer merevsége nagyon erős gátja tud lenni a migrációs motivációnak. Egy magyar szülő tízszer meggondolja, hogy kitegye a gyerekét annak, hogy elmenjenek, aztán k...
(Forrás: Qubit)
--
2022.06.27.
Csendben több mint a duplájára emelik az egyik diákhitel kamatát
Július 1-től 1,99%-ról 4,99%-ra emelkedik a szabad felhasználású Diákhitel 1 kamata, derül ki annak hivatalos honlapjáról, erre olvasónk hívta fel a figyelmünket. A felsőoktatási önkö...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.06.27.
Egyre több a felekezeti iskola, van már olyan tankerület, ahol több diák jár egyházi általánosba, mint államiba
Az egyházi oktatás-nevelés térnyerése nem a felekezeti oktatás iránti növekvő igények, és nem is szakmai szempontok alapján alakult ki: az a 2010 óta tartó “oktatáspolitika“ része,...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep