Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2013. november 6. szerda, 7:42

Ez is tehetséggondozás! „MOZGÁSBAN A GONDOLAT”

„Nem vagyok különösebben tehetséges,
csak szenvedélyesen kíváncsi.” (Albert Einstein)

Pirók Mónika, műhelyvezető
szakvizsgázott óvodapedagógus,
tehetségfejlesztési szakértő, INPP tanácsadó
Elérhetőség: pirokmoni[kukac]fraktal[pont]hu

Kutatási terület: „Egyensúlyérzék és tehetség”, 2010. (Témavezető: Dr. Gyarmathy Éva)

Innovációk a tehetséggondozásban:

  • JÁTÉK – VÁR Tehetséggondozó Program-2009. (tanácsadó, szakértő: Dr. Gyarmathy Éva).
  • Okos Játékok Módszere-2010. (módszertani kutatás témavezetője: Dr. Gyarmathy Éva).
  • „Mozgásban a gondolat” Tehetséggondozó Program, amely a Magyar Mozgáskotta Módszert egészíti ki, illetve innoválja a tehetségesek gondozása és fejlesztése érdekében (tanácsadó: Dr. Gyarmathy Éva- Magyar Gábor)
  • Mozgáskártya család.

Mindkét tehetséggondozó program egyik fő feladata a mindennapi tehetséggondozás megvalósítása, SNI területen is. A programok a tehetség hajlam jegyeit mutató gyermekek felismeréséhez, és megismeréséhez, valamint gondozásához módszertani segítséget nyújtanak.

„Mozgásban a gondolat” Tehetséggondozó Program

A programot a gyermekek mozgásfejlődésében történő elmaradás, idegrendszeri éretlenségek okozta problémák mindennapi tapasztalata, és a megoldások keresése, valamint a tehetség hajlam jegyeit mutató gyermekek hasonló nehézségei inspirálták. A tehetséggondozó program Magyar Gábor: Magyar Mozgáskotta Módszerét innoválja. A program fő célja a mozgásfejlesztés és a tehetséggondozás hatékony összekapcsolása, mindennapi tehetséggondozás. „Idegrendszeri szinten bekapcsolódni a tehetséggondozásba.” A tehetség hajlam jegyeit mutató gyermekek felismerésére- és megismerésére, a Dr. Gyarmathy Éva által kidolgozott, és az „Egyensúlyérzék és tehetség” alapkutatásaim során alkalmazott, jól bevált-, és könnyen elsajátítható módszereket, illetve Sally Goddard Blythe szempontjait használom.

„Mozgásban a gondolat” műhelymunkáról

Műhelymunkában a gyermekek heti 1 alkalommal vesznek részt 45 perc időtartamban. Helye a mindennapokban: napirendbe épített; korábban napirenden kívüli tevékenységként történt a megszervezése.

A műhely minden jelentkező gyermeket fogad, akár felismerhető a tehetség hajlam, akár nem (a program részletes módszertani segítséget nyújt, és alternatívákat tartalmaz a tehetségesek felismerésére, megismerésére, fejlesztéssel történő tehetség-felismerésre, beválogatásra, mozgásfejlesztésre, gazdagításra). Sok érdeklődő esetén két csoport indul. Javasolt létszám: 8-12 fő. Létszám csökkentésének is lehetnek megfelelő indokai, ebben az esetben is 4-6 fő. Több SNI gyermek esetén, a csoportokba való bekerülést, elosztásukat mérlegelem: mit bír el a közösség? Megfelelő segítség nélkül senki sem marad! Később a gyorsabban haladók kerülhetnek egy csoportba. A műhely októbertől május végéig áll a gyermekek és a szülők rendelkezésére.

A legfontosabb a számomra, hogy a gyermek örömmel vegyen részt a tevékenységekben, a számára sikerélményt nyújtó fizikai- és kognitív megterhelést kapja.

A műhelymunka gondosan felépített, biztonságot jelentő, közösen átgondolt szabályokra, keretekre épül. A szimbólumok és témák elsajátításában, számukra előnyös modalitásban- és tempóban haladhatnak. Lehetőségük van öndifferenciálásra, egyéni- páros és csoportos feladatok megoldására, kutató munkára a mindennapokban. A konkrét és gyors visszajelzések, társas élmények által önbemérésre tehetnek szert. Egyéni ötleteket valósíthatnak meg, sokféle játék- variációt dolgozhatnak ki.

A gyermekek szeretik a Mozgáskottát: kihívásokat ad, elemekre bontja a mozgásos folyamatot, ezért az atipikus idegrendszerű gyermekek számára is belátható a siker. Műhelymunka eszközkészlete: Magyar Mozgáskotta Módszer eszközkészlete; Egyéb kiegészítők az intelligencia területeknek megfelelően; saját tervezésű Mozgáskártya készlet. A szülők tájékoztatón, és bemutató foglalkozáson vehetnek részt a gyermekükkel, valamint nyílt foglalkozások és megbeszélések- tanácsadások alkalmával követhetik gyermekük fejlődését. A programmal kapcsolatos terveket, eseményeket, gyermekek fejlődését, elégedettség méréseket Napló rögzíti.

Mozgáskártya- készlet

A kártyakészlet elsősorban a „Mozgásban a gondolat” Tehetséggondozó Program megvalósítását segíti. Kiemelkedő képességű, atipikus idegrendszerű, a tehetség hajlam jegyeit mutató gyermekek mozgás- és képességfejlesztésére, valamint az úgynevezett normál intelligencia övezetbe tartozó gyermekek fejlesztését támogatja. A tehetséggondozó program, és a kártyakészlet Magyar Gábor Magyar Mozgáskotta Módszerét egészíti ki, illetve sajátos megközelítéssel innoválja.

A kártyakészlet kialakítását a gondolatok, mozgástervek és ötletek fizikai megjelenítése-, valamint a sorrendek követhetősége inspirálta. A kártyahasználatról néhány gondolatban:

  • intelligenciák mozgósítása
  • agyféltekei funkciók összehangolásának támogatása
  • mozgás elképzelése javítja az idegi összeköttetéseket, az idegrendszer működését, önjavító tevékenységét
  • egyéni- és társas lehetőségek
  • rejtjelezés, rejtvény, feladvány alkotásának lehetősége
  • térben kiterjeszthető (figurák, szimbólumok) és megélhető (egyensúly, mozgás, dráma)
  • diszlexia prevenció és reedukáció támogatása

A készlet tartalmaz: több csoportba sorolható, intelligencia területekhez illeszkedő színes szimbólumokat.

A térben és síkban, egyéni- páros és társas helyzetekben egyaránt jól alkalmazható kártyakészlet élményt, és izgalmas játékot nyújt gyermekeknek és felnőtteknek egyaránt.

Az Ez is tehetséggondozás! Elmélet és módszerek című konferenciát a Tehetséghidak Program (TÁMOP 3.4.5–12-2012-0001) finanszírozta.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.04.17.
Az egyik legdrágább brit elitiskola csapatát is legyőzte két magyar diák az oxfordi vitaversenyen
Magyar gimnazisták nyerték meg a legnevesebb nemzetközi vitaverseny döntőjét – a tizedikes diákok „újonc” kategóriában indultak az oxfordi versenyen, és az egyik legrégebbi brit magá...
(Forrás: eduline)
--
2021.04.17.
Életveszély miatt nem engedik iskolába vezető orvosok és egészségügyi dolgozók a gyerekeiket
Egyre több egészségügyi dolgozó, orvos jelzi, hogy nem engedi iskolába a gyerekeit a jelenlegi járványügyi helyzetben – értesült a Portfolio. Döntésüket a vírus gyors terjedésével magyar...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.04.17.
Balla István: Tényleg belefér egy-egy pofon a nevelési folyamatba?
Szerencsére elmúlt a 18., a 19. század, azt is gondolhatnánk, hogy a 21. században már az ütéske, a legyintéske, továbbá a vessző nem épp a nevelési fősodorhoz tartozik. Ám időnként...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.17.
„Nincsenek külön szülők és külön munkavállalók” – öt nagy szakszervezet állt ki az iskolanyitás ellen
Közös nyilatkozatban állt ki öt nagy szakszervezeti konföderáció az iskolák hétfői nyitása ellen, miután múlt pénteken kiderült: bár a kormány visszakozott, így a középiskolásokat...
(Forrás: mérce)
--
2021.04.17.
Palkovics László felel a Diákvárosért a Fudan Egyetem campusáért
A kabinet fenntartja szándékát a Budapest Diákváros megvalósítására, egyetért azzal, hogy a Budapest Diákváros mellett a Fudan Hungary Egyetem budapesti oktatási-kutatási és adminisztrat...
(Forrás: Infostart)
--
2021.04.17.
Orbán Viktor sincs meggyőződve arról, hogy kell-e iskolanyitás, szerinte a kormány a WHO javaslatát követi
A miniszterelnök saját elmondása alapján sincsen meggyőződve az iskolanyitás időszerűségéről. Szerinte a kormány a WHO (Egészségügyi Világszervezet) protokollja szerint jár el a kérd...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep