Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2022. február 14. hétfő, 15:00

2. VIRTUÁLIS NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS – A KULTÚRAVÁLTÁS IDEJE? INKÁBB A BARBÁRSÁG IDEJE (Benedekné Fekete Hajnalka)

Benedekné Fekete Hajnalka

A pedagógus életpályamodell gyakorlatilag felszámolta az iskolákban amúgy is csodaszámba menő valódi közösségeket. A KLIK (illetve KK) iskoláinak nincs önálló arcuk, víziójuk, nem kapcsolódnak a helyi közösségekhez, s nincs – hiszen amúgy sincs rá szükség – együttműködés a pedagógusok között. Ráadásul a pedagógus életpályamodell rendszerszinten erősíti az udvaronc karriert.  Elenyésző azoknak a valóban jó pedagógusoknak a száma, akik feljebb juthatnak a ranglétrán, egész egyszerűen azért, mert ők még tanítanak.

Egy másik, mára ordító probléma, hogy elfogyunk. Nincs utánpótlás, a bent ragadók munkaterhe kezelhetetlen, minőségi munkát végezni képtelenség. Az úgynevezett szakos ellátottság adatai nem követhetőek. Ha augusztus 30-án a történelemtanár bevállalja még a kémiaórákat is, egész évre biztosított a „szakszerű tanítás”. A regnáló pedagógusokat nemes egyszerűséggel lenézi, kiröhögi és bűnbakká tupírozza az állam. S igen, a tanári minőség, ami döntő a tanulás folyamatában, egyre gyorsabb tempóban hanyatlik. A pedagógusképzés már a nyolcvanas években is a másodvonalból merített, s a helyzet azóta csak romlott. Felgyorsult az elvándorlás, emelkedik a burnout szindrómások száma.

Az iskolaszervezés elmaradt, a megkurtított forrásokat felemészti a kisiskolák fenntartása, ahol kevés diákot több-kevesebb szakképesített pedagógus terelget. Ma már Pest megyében is könnyen találunk olyan iskolákat, ahol a felső tagozat tantárgyainak több mint a felét nem szakos tanárok látják el. Az utazó pedagógusok emelkedő száma mint torz jelkép szemlélteti a rendszer bornírtságát. Sehová sem tartozik, és sehol nincs otthon, hogyan lenne képes gyerekre figyelni? Persze azt is tudjuk, hogy a körzetesítés, a kisiskolák bezárása nagyon sok érdeket sért, és tűzoltásként utaztatjuk a tanárt. (Erről Lannert Judittól sokat hallhatunk a G7 podcast adásában.)

A közmegegyezés szerint, s a kerekasztal leiratában is jobbnak – legalábbis elfogadhatóbb minőségűnek  – jelzett alsó tagozat is fuldoklik. A negyedikes gyerekek között már sok esetben két-három évnyi különbségek vannak. (Ez önmagában még nem lenne baj, de az iskola ugyanazt kéri mindenkitől számon.) Az alapszakasz meghosszabbítását kiírták a rendszerből. A tanítókra erőszakolt gyalázatos minőségű egyentankönyvek, az új NAT óraszámai – az egyes tantárgyak kiemelése (mi célt szolgál például 2 énekóra saját tanmenettel, miközben a környezetismeret nem kapja meg ugyanezt a lehetőséget?) A hittan oktatás kényszerű csoportbontása a formálódó osztályközösségtől vesz el fejlesztési lehetőséget.  S emellett erre a tanévre megérkeztek az óvodákból az új beiskolázási rendelet első áldozatai is.

A felső tagozat eredményeiről még nehezebb képet alkotni. Az értékelés esetlegességéről írtak már eleget, a 6. és 8. osztályos kompetenciamérések elemzése pedig nem épült be az iskolák gyakorlatába. Még vizsgálható mutató volna a sokat vitatott központi felvételi, ahol már világosan látszanának a töréspontok. Nem véletlen, hogy az általános iskolák nyolcadik évfolyamának gyengébb tanulóit rendszeresen lebeszélik a megmérettetésről. Azt is tudjuk, hogy külön iparág épült ki a negyedik-hatodik osztályosok kiemelésére, az úgynevezett elit iskolába történő átmentésükre. Ennek a rendnek a fenntartásában a pedagógusok egy szűk köre anyagilag is érdekelt

A szülők, ahogy az egészségügy területén is, kényszerűen tudomásul veszik, hogy tisztes ellátást csak külön utakon, külön pénzen kaphatnak. Az iskolába nincs bejárásuk, az ottani ügyekbe nincs beleszólásuk.

Az esélyegyenlőségről pedig már szó sem esik. A magyar iskola tovább mélyíti az egyenlőtlenséget. No és? Nem számít. A NER világában közvetített üzenet egyértelműen azt sugallja: Szegény vagy? Iskolázatlan? Te vagy a hibás. Így jártál, úgy kell Neked. A gyerek csak addig fontos, amíg megszületik, azután már rendszerszinten ahhoz a röghöz kötik, amelybe beleszületett.

A gyerekmegőrzés vált az iskola fő profiljává. 2022 telén az állami magyar iskola szürke, lepusztult. Túlélésre hajt. Hiába lenne rá szükség, nem gondolkodik kultúraváltáson, mert minden energiáját felemészti, hogy a sár fölé tartsa a fejét.

Benedekné Fekete Hajnalka

Kapcsolódó link

Hamis ciprus blog

<< 2. VIRTUÁLIS NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS – BEHARANGOZÓ2. VIRTUÁLIS NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS – TANÍTHATUNK-E DEMOKRÁCIÁT? (Vatai Éva) >>

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep