Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2022. március 7. hétfő, 15:08

2. VIRTUÁLIS NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS – HA A PATKÁNYOK TÖRŐDNEK A MÁSIKKAL, TI MIÉRT NEM? (Kerényi Mari)

Kerényi Mari

Amikor elhatároztam, hogy magam is hozzászólok a virtuális kongresszushoz, még nem voltam benne biztos, hogy miről is szeretnék beszélni. Kerényi Kata gondolatai azonban irányt adtak a magam csapongásra hajlamos eszmefuttatásainak. Ő arról beszélt, hogy vajon mennyire figyelünk arra, akit tanítunk.  Magam ehhez csatlakozva azt vetem fel, hogy hát mit és miért is tanítunk őnekik?

Kicsit szédítő leírni, de mégiscsak így igaz: több, mint negyven éve vagyok tanár, alapvetően a magyar nyelv és irodalom című tantárgy középiskolás fokon történő oktatására hatalmazott fel a diplomám anno. Ezalatt a több, mint negyven év alatt soha nem untam meg a tanítást a középiskolai törzsanyag ellenére. Hogy miért? Mert mindig, mindennél jobban érdekeltek a gyerekek, akikkel mondjuk Babits vagy az ikes ige ürügyén együtt lehettem.

Most is elbűvöl, ahogy egy kamasz rácsodálkozik vagy ráismer valamire, ahogy kinyílik egy asszociáció, láncolódik egy gondolat a fejében. Nagy kaland, örök újdonság, csupa meglepetés.

Hogy EZEK a gyerekek nagyon mások, mint akikkel a pályám elején találkoztam? Én is nagyon más vagyok. Arról, hogy hogyan, mitől, miért változtam, sok minden és mindenki tehet, de azért szeretem azt gondolni, hogy magam a legfőképpen.

Arról, hogy ők miért olyan nagyon mások, mint a szüleik, nagyszüleik, sok minden és mindenki tehet, de ők a legkevésbé.

Arról azonban, hogy mit és hogyan kezdünk velük, mi, csakis mi tehetünk, kizárólag a mi felelősségünk. Ebbe MI-be pedig éppúgy beleértendő a teljes társadalom, mint az oktatásirányítás egésze – és egyszemélyben ÉN MAGAM.

No, hát ezért van az, hogy úgy engedem el azon a bizonyos osztályterem ajtaján kívül eső elvárásokat, ahogy vannak. Ott benn együtt vagyunk, és az történik, amit akkor és ott, együtt össze tudunk hozni. Hol jót, hol rosszat. A siker is, a kudarc is közös.  

Az ámulat pedig az enyém. És az öröm is, hogy hagytam, hogy megtörténjen.

A történet, amit megosztok veletek, a múlt héten zajlott.

Az úgy volt, hogy nyelvtanórának álcázott foglalkozásunkra az élőszó zenei kifejezőeszközeinek szemléltetéseképpen vittem be József Attila Tiszta szívvel  című versét négyféle előadásban. A csapatot egyértelműen Jordán Tamás versmondása ragadta meg, ahogy a halk gyereksírásból végül fékezhetetlen dühkitöréssé válik az újra és újra recitált szöveg. S akkor többen bedobták, hogy miért nem tanítanak meg mindent egy-egy művészről.

Itt van például a Szabad ötletek jegyzéke, hogy abban mik vannak…!

A következő órákon tehát a Szabad ötletek jegyzéke került feldolgozásra. Ó, igen, ma már letölthető, ott van a MEK oldalán, noha a bevezetőben nyomatékosan figyelmeztetnek, hogy „Mivel a Szabad-ötletek jegyzéke helyenként rendkívül felkavaró, és fenn áll a lehetősége, hogy olvasás után jelentősen változhat a költőről kialakult kép, kötelességünknek éreztük, hogy erről előre figyelmeztessük az olvasót, attól függetlenül, hogy a teljesség igénye miatt jelen kiadásba is bekerült az írás.”

A Youtube-on meg ott van Jordán Tamás estje,  amit Szombathelyen 1991-ben vettek fel egy pódium-sorozat részeként. A szöveg keletkezési körülményeit és későbbi sorsát az ő, a tulajdonképpeni szöveget felvezető pódium-előadásában tudtuk megnézni. És persze meséltem egy kicsit magam is, aki egyetemistaként olvastam először a szamizdatban terjedő szöveget, s most tessék: itt vagyunk az órán és ezzel foglalkozunk. Ugyanakkor nem tértem ki a Nemzeti alaptanterv, s az arra épülve elkészített kerettanterv vonatkozó részére, melyet követve Herczeg Ferenc és Wass Albert leküzdése után 9 órában József Attilával is foglalkozhatnánk. Hát nem úgy tettük.

József Attila

Néhány részletet elolvastunk, kerestünk motívumokat, melyek a versekben is felbukkannak, megpróbáltuk valahogy megérteni azt, hogyan függenek össze az életrajz eseményei, a versek és ez a zabolátlan szöveg.  És aztán tényleg, valóban végighallgattuk Jordán Tamás előadását, míg akinek kedve támadt, a telefonján behívta az OSZK linkjét, és így olvasva is követhette az elhangzó szöveget. Mindenki megrendült, az is, aki ferde félmosollyal, kicsit igazi érdeklődésből, kicsit polgárpukkasztásból ajánlotta, hogy foglalkozzunk ezzel, s az is, aki első hallásra fülig pirult a trágárságoktól. Úgy tűnt, valóban „jelentősen változott” a költőről kialakult képük.

Ekkor osztottam ki egy-egy fehér lapot mindenkinek, hogy akkor most próbálják ki, milyen is ez a szabad asszociatív írás. Nem kérem, nem akarom elolvasni, mindenki magamagának írja. Egy kis vihogás, zizegés, s aztán lassan elcsendesedtek. Kicsengettek volna, ha lenne nálunk csengő, de mindenki maradt, ahol volt és csak írtak, írtak…

A következő órán megoszthatták, milyen élmény volt ez a fajta  írás. Volt, aki viccesnek élte meg, s volt, aki valamiféle megkönnyebbülésről számolt be, és volt, aki szó nélkül, négyrét hajtogatva süllyesztette zsebébe a teleírt papirost. Bálint volt az egyetlen, aki odaadta, hogy olvassam fel. Még arra is felhatalmazott, hogy megosszam, így hát ezzel fejezem be:

„… Nem tudom, de nem tudom, mit tehetek, mit tegyek,

mit ne tegyek és ennek sincsen semmi értelme

akkor pedig nem haladtam sehova!

Mit csináljak?

Mondják, hogy a rossz korba születtem,

de akkor mikor lenne a jókor?

Mondják, hogy rossz országba születtem,

de akkor honnét tudnák, hogy mi a jó és rossz?

Mondják, hogy a rossz múltam megtört engem,

de akkor egy tökéletes ideális múlttal gyenge lennék?

Mondják, hogy rosszul látom a világot, miközben leszarjátok a hátrahagyottakat!

Mondjátok ezt a világot az ember tette tönkre és vigyorral sétáltok tovább a következő

katasztrófához, amiről pletykálhattok és szurkoljatok

egy konfliktusban, melynek semmi köze hozzád és a legtöbb, amit tudsz csinálni, hogy hátradőlsz a géped

TV-éd előtt és tovább mondod, hogy megérdemlik!

Ha a patkányok törődnek a másikkal, ti miért nem?”

<< 2. VIRTUÁLIS NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS – TE TUDOD, KIT TANÍTASZ? (Kerényi Kata)2. VIRTUÁLIS NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS – MEGVALÓSÍTHATÓ VÍZIÓK? (Szávai István) >>

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep