Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. február 14. kedd, 20:51
Címkék:

Fenyő D. György: Egy különleges könyv a középkori Koreából
Linda Sue Park: Min mester inasa

Fenyő D. György, Az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolájának magyartanára.

Miért gondolom „különlegesnek” a könyvet, és mitől „gyönyörűnek”? A történet a késő középkori Koreában játszódik, egy olyan faluban, amelynek legkomolyabb hagyománya, az emberek fő megélhetési forrása a fazekasmesterség. Országszerte híresek az itt készülő kerámiaedények és -vázák, és a falu életét, szokásait, munkarendjét az agyaggal való foglalkozás, a közös égetés, a vásárok irányítják.

A történet főszereplője egy árva és hajléktalan kisfiú, aki apai barátjával, nevelőjével, egy sánta hajléktalan felnőttel él szeretetteljes harmóniában. A fiú elhatározza, hogy mindenáron fazekas lesz belőle. Meglesi a falu leghíresebb mesterét, Min mestert, aki azonban zárkózott, mogorva, barátságtalan ember. Hetekig dolgozik nála ingyen, majd hónapokig ebédért. A legnehezebb és legmegalázóbb munkákat kell elvégeznie, fát vágni a kemencéhez, agyagot bányászni, az agyagot szűrni, tisztítani, a műhelyt takarítani. Szó sincs semmiféle emelkedett, művészi munkáról, amiről a gyerek álmodott, hanem kőkemény, fáradságos, izzadságos munkát kell végeznie napra nap. Ám a fiú ezáltal nevelőapjának és önmagának is fenntartójává válik, másrészt olyan alázatra tesz szert, ami azt ígéri: belőle is nagy mester, igazi művész lesz majd. Megtanulja az alázatot az anyagok iránt, a nehéz munka tiszteletét, azt az igényességet, amivel Min mester nem enged ki a kezéből nem egészen tökéletes munkát.

A falu fazekasai különleges, az életben egyetlenegyszer adódó lehetőséghez jutnak: a császári udvar elküldi megbízottját, hogy kiválasszák az udvari megbízást elnyerő, legkiválóbb mestert. A Min mesterrel vetélkedő Kang mester nyeri el a megbízatást, de a különleges szépérzékkel, igényességgel és ismeretekkel rendelkező császári megbízott megkéri Min mestert is, hogy küldjön mutatóba néhány mesterművet a fővárosba számára, hogy neki ítélhesse a megbízatást. Az öreg Min már nem vállalkozik az útra, de a fiú, Kóró, aki addig soha nem lépte át faluja határát, megígéri, hogy elviszi a műveket a fővárosba. Hosszú utat kell megtennie, és már majdnem sikerrel jár, amikor rablók széttörik a nála lévő különlegesen gyönyörű edényeket. Kóró ekkor úgy dönt, hogy küldetését a kudarc ellenére teljesíti, és elvisz a császári udvarba egyetlen nagyobb cserépdarabot, amely jól mutatja a széttört eredeti szépségét. A császári megbízott a szépséges munka láttán Min mesternek ítéli oda az udvari szállítás lehetőségét.

Mikor Kóró boldogan hazatér falujába, kiderül, hogy nevelőapja és barátja, a legfontosabb ember az életében időközben meghalt, belezuhant egy hídról a patakba. Az emberkerülő és soha egy jó szót nem mondó Min mester és jóságos felesége azonban fiukká fogadják Kórót, és a regény utolsó gesztusaként elkészítik neki első saját agyagozókorongját.

A cikk folytatása a Meseutca portálján található.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
--
2020.11.21.
A gyermekeknek joguk van a szeretetteljes élethez
Az ENSZ Közgyűlése 1959. november 20-án fogadta el a Gyermekek Jogairól szóló Nyilatkozatot. A dokumentum megfogalmazta többek között az állampolgársághoz, a névhez, vagy az oktatáshoz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep