Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. február 14. kedd, 20:51
Címkék:

Fenyő D. György: Egy különleges könyv a középkori Koreából
Linda Sue Park: Min mester inasa

Fenyő D. György, Az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolájának magyartanára.

Miért gondolom „különlegesnek” a könyvet, és mitől „gyönyörűnek”? A történet a késő középkori Koreában játszódik, egy olyan faluban, amelynek legkomolyabb hagyománya, az emberek fő megélhetési forrása a fazekasmesterség. Országszerte híresek az itt készülő kerámiaedények és -vázák, és a falu életét, szokásait, munkarendjét az agyaggal való foglalkozás, a közös égetés, a vásárok irányítják.

A történet főszereplője egy árva és hajléktalan kisfiú, aki apai barátjával, nevelőjével, egy sánta hajléktalan felnőttel él szeretetteljes harmóniában. A fiú elhatározza, hogy mindenáron fazekas lesz belőle. Meglesi a falu leghíresebb mesterét, Min mestert, aki azonban zárkózott, mogorva, barátságtalan ember. Hetekig dolgozik nála ingyen, majd hónapokig ebédért. A legnehezebb és legmegalázóbb munkákat kell elvégeznie, fát vágni a kemencéhez, agyagot bányászni, az agyagot szűrni, tisztítani, a műhelyt takarítani. Szó sincs semmiféle emelkedett, művészi munkáról, amiről a gyerek álmodott, hanem kőkemény, fáradságos, izzadságos munkát kell végeznie napra nap. Ám a fiú ezáltal nevelőapjának és önmagának is fenntartójává válik, másrészt olyan alázatra tesz szert, ami azt ígéri: belőle is nagy mester, igazi művész lesz majd. Megtanulja az alázatot az anyagok iránt, a nehéz munka tiszteletét, azt az igényességet, amivel Min mester nem enged ki a kezéből nem egészen tökéletes munkát.

A falu fazekasai különleges, az életben egyetlenegyszer adódó lehetőséghez jutnak: a császári udvar elküldi megbízottját, hogy kiválasszák az udvari megbízást elnyerő, legkiválóbb mestert. A Min mesterrel vetélkedő Kang mester nyeri el a megbízatást, de a különleges szépérzékkel, igényességgel és ismeretekkel rendelkező császári megbízott megkéri Min mestert is, hogy küldjön mutatóba néhány mesterművet a fővárosba számára, hogy neki ítélhesse a megbízatást. Az öreg Min már nem vállalkozik az útra, de a fiú, Kóró, aki addig soha nem lépte át faluja határát, megígéri, hogy elviszi a műveket a fővárosba. Hosszú utat kell megtennie, és már majdnem sikerrel jár, amikor rablók széttörik a nála lévő különlegesen gyönyörű edényeket. Kóró ekkor úgy dönt, hogy küldetését a kudarc ellenére teljesíti, és elvisz a császári udvarba egyetlen nagyobb cserépdarabot, amely jól mutatja a széttört eredeti szépségét. A császári megbízott a szépséges munka láttán Min mesternek ítéli oda az udvari szállítás lehetőségét.

Mikor Kóró boldogan hazatér falujába, kiderül, hogy nevelőapja és barátja, a legfontosabb ember az életében időközben meghalt, belezuhant egy hídról a patakba. Az emberkerülő és soha egy jó szót nem mondó Min mester és jóságos felesége azonban fiukká fogadják Kórót, és a regény utolsó gesztusaként elkészítik neki első saját agyagozókorongját.

A cikk folytatása a Meseutca portálján található.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.25.
Tanügyi intézkedés nincs, de sok iskolában alig van tanár, aki tanítana
Tanügyi intézkedés jelenleg egy iskolában sincs, ugyanis nemrég módosultak a karanténszabályok, az oltatlanokra öt nap karantén vár, aki viszont be van oltva és nincs pozitív teszteredmé...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.25.
Ránki Sára: ELBALTÁZOTT ÍRÁSBELIK
Összegezve: az idei felvételi feladatsor sem azt kéri számon, amit tanítunk. Nem indulnak a gyerekek egyenlő esélyekkel, eleve nem tudnak egyenlő esélyekkel indulni. Gondoljunk a Covid okozta...
(Forrás: Jelen)
--
2022.01.25.
A kormány szeretné, ha úgy sztrájkolnának a tanárok, hogy azért tanítanak is közben
Nem jutott eredményre a kormánnyal folytatott tárgyalások során a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének és a Pedagógusok Szakszervezetének közös sztrájkbizottsága. Pedig már hónapok...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.01.25.
UZSALYNÉ PÉCSI RITA A TRANSZHATÁSRÓL, AZ OKOSESZKÖZMENTES ISKOLÁKRÓL ÉS A SZÜLŐI MINTÁRÓL
Hirtelen lett az életünk része a kütyüvilág, nem alakult még ki a kultúrája, nem vagyunk tudatosak. Sikeres elvonót irányító kutató is van olyan, aki azt mondja magáról, hogy maga is leszok...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2022.01.24.
„A feladatsorok összeállítói egyáltalán nem vettek tudomást arról, mi történt az elmúlt két évben\"
Ezekkel a feladatokkal ki lehet deríteni, hogy egy diák tudja-e, mi a különbség a képző, a jel és a rag között, vagy felismer-e egy magas hangrendű szót. Arról viszont semmit nem tudunk meg...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.24.
Ónody-Molnár Dóra: TÖMEGESEN KERÜLNEK KI AZ ISKOLÁKBÓL OLYAN FIATALOK, AKIK NEM TUDNAK SEM ÍRNI, SEM OLVASNI, SEM SZÁMOLNI – 2. rész
A tanárok szavaiból kiderül: nem a „lemorzsi” miatt csökken a statisztikában a buktatások száma, hanem azért, mert az elszegregálódó iskolákban a pedagógusok felhagytak a buktatással...
(Forrás: Jelen)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep