Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. április 20. péntek, 7:40
Címkék:

Szakács Emília: Búbocska, a kedves kisördög
Orbán János Dénes: Búbocska – ördögregény

Szakács Emília

A pécsi Szent Mór Iskolaközpont tanára, 10–18 éveseknek tanít magyar nyelvet és irodalmat. Nyaranta olvasótábort szervez az iskola nagygimnazistáinak. Elkötelezett híve a kortárs magyar irodalom tanításának. A Magyartanárok Egyesületének tagja.

Nem azért rossz általában a gyerekek bizonyítványa, mert ostobák, mert alkalmatlanok a tanulásra. Annyi nehézsége lehet egy kisgyereknek az életben: túl komoly és elrettentő a tananyag, hiányzik apa vagy anya, csúfolják az osztálytársak… vagy egyszerűen csak azért, mert éretlen még, időre és tapasztalatokra van szüksége.

Búbocska a Pokol hatalmas belügyminiszterének, Belzebúbnak egyszarvú, kissé esetlen fiacskája. Nem buta, csak kilóg a sorból. Az Ördögoskola legrosszabb bizonyítványát viszi haza. Egyedül ozsonnázásból színjeles Góbiás mesternél, a pokoli iskola rektoránál, de ez bizony mindenütt kevés, még a Pokol fordított világrendjében is, ahol a siker alapja a patáraesettség. A vásott iskolatársak, Karambó és Mefílió, más néven a Kakabogár, semmivel sem okosabbak, csak a szerencséjük nagyobb. Ez utóbbi, a szerencse nem karolja föl egyelőre Búbocskát: Petrezselyem, az anyukája megszökött egy üstökös pilótájával, az apja pedig új asszonyt kénytelen vinni a házhoz, a Mefisztótól kártyán elnyert Mefisztoféliát. Ennyi balszerencse után mindenképpen világgá kell menni! Búbocska kimászik egy vulkánon át a Földre. Kergerosz, ötvenegy fejű pepita kutyája hűségesen követi.

Ismerős történet a világgá kódorgó rosszcsontról, aki a végén majd visszatér az atyai házhoz; megokosodva, megerősödve, vállalva önmagát. Messzire kerültünk a sztoritól, tartsunk rendet! A rendezett, átlátható mesevilág igénye határozottan érvényesül a regényben is. A második fejezet, azaz „szarvazat” pokolográfiai anyaga is ezt igazolja, erre szolgálnak a belső borító térképei a Pokolról és a Földről. A történetvilág eseménytérképei ezek, melyek kézzel fogható anyagot adnak a gyermekolvasó nekilendülő képzeletéhez.

Búbocska földi kalandozása egyfajta önként vállalt száműzetés, de ha már végigcsinál minden praktikát, miért ne lehetne szakmai gyakorlatnak tekinteni, ami egyébként is kötelező az ördögoskolai nebulók számára!

Kombiné anyó és Párméniusz mester szárnyai alatt, valamint a korántsem mellőzhető saját fájdalmas tapasztalatok árán megerősödik, megokosodik és megbátorodik. Még a Corpus Pocust, az ördögi tudományok nagykönyvét is vissza tudja szerezni, pedig ez Mefisztónak sem sikerült. És a legboszorkányosabb kis boszorkányt is meghódítja, Bugyboréliát, akit Kombiné anyó közreműködésével magával visz a Pokolba. És boldogan élnek… sőt, ha Lucifer trónja egykor megüresedne – kétséges, de a pokoli fejedelem mondja így –, Búbocska lehetne az utód!

A beavatás, a felnövés, a próbatételek regénye a Búbocska. Csak annyiban ördögregény, amennyiben a Pokol, az alsó világ nézőpontjából teremt mesei keretet a történetnek a szerző. De aztán ne számítsunk semmiféle fekete mágiára! Nem az a Mefisztó bundájával kibélelt luciferi trón, nem az Párméniusz fizimiskájának átalakulása. (A hasonlóság persze kísérteties és szándékolt Dante Isteni színjátékával, Goethe Faustjával, Bulgakov A Mester és Margaritájával, és nem véletlenül hívják Harpagonnak a Pokol főkincstárnokát vagy Morhesznek a hipermagisztert, a legfőbb tudóst! Ahogyan a történet világszintjei közötti térben, úgy járkálnak a szövegek között is a szereplők. Angyalok, ördögök és emberi lények történetei mögött a világirodalom mozgalmas hipertextje szolgál díszletül.)

A „szarvazatokra” osztott szöveg gazdag cselekménye nem szűkölködik varázslatokban, de egyik sem szakad el a szokásos varázsmesei modelltől. Olykor a nyelv, a stílus fordulatai megidézik Tamási Áron Bambuc ördögét vagy Sütő András Kalandozások Ihajcsuhajdiában című mesejátékát. Számítsunk viszont arra, hogy a „térfélcsere” olyan látószöget kínál fel, amely egy morális-keresztény szemlélet számára elfogadhatatlan. Azaz elfogadhatatlan lenne, ha a józan olvasó nem látná, hogy ez csupán irodalom! Mese. Nem több, de nem is kevesebb. Attól, hogy a pálya másik feléről szemlélődünk egy játék, egy szövegjáték szabályait követve, még nem helyezünk glóriát az ördög szarvaira! Kedves rosszcsont Búbocska, akivel könnyen tud azonosulni minden kedves rosszcsont egy bármilyen 5. vagy 6. osztályban. Nem kell félni, hogy közben béka- és gólyaevő, Jancsit–Juliskát hizlaló ördögfiókává alakul! Abban viszont okkal reménykedhetünk, hogy az orra hegyéig se látó önhitt, buta jóságnak nem esik áldozatává, akkor sem, ha angyalmaszkban lép elő; és nem kiált ördögöt ott, ahol csak meséről van szó. Jól tudja minden meseolvasó, akár gyerek, akár felnőtt, hol kanyarodnak ki a mese tartományaiból a befogadó számára hasznosítható tartalmak. Bízzunk bátran ebben!

Folytatás a Meseutca portálján található.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.09.13.
Balla István: A karanténoktatás legalább megmutatta a szülőknek, mi megy a magyar iskolában
A koronavírus miatt hosszú hónapokra online módra átállított oktatás nagy lehetőség lett volna arra, hogy a kényszerhelyzet miatt az iskola a 21. századba lépjen, ám ezt nem használtuk...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.09.13.
A pedagógusok felelősségéről
Spirit rádió Ellenpont c. műsorának linkje, ahol Ercse Kriszta Nagy Erzsivel a pedagógusok felelősségéről, az iskolai erőszakról, a (pedagógiai) lehetőségekről, a társadalmi és a központi...
(Forrás: Spirit FM)
--
2021.09.01.
Diákok százezrei ülnek be ma az iskolapadba
A magyar oktatási rendszerben az alulteljesítő tanulók száma 25 százalék felett van a 15 évesek körében. Egyes kutatások szerint, akik a nemzetközi mérések alapján nem érik el a négyes...
(Forrás: Világgazdaság)
--
2021.09.01.
Fejvesztve menekülnek a tanárok az iskolákból: mutatjuk, mi az oka
Most hivatalosan azért nem kapnak béremelést a pedagógusok, mert a koronavírus-válság miatt a gazdasági helyzet ezt nem teszi lehetővé, miközben a gazdaság a vártnál gyorsabban áll talpra...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.08.31.
FELSZÁLLT A FÜST: NINCSEN VESZÉLY, NINCS KORLÁTOZÁS, A MINISZTÉRIUMNAK SEMMI DOLGA 2021-08-31
Bár Maruzsa Zoltán a mai napig nem válaszolt a tanévre való felkészülését firtató kérdéseinkre, a felkészítésre nem panaszkodhatnak az iskolák, óvodák: már a tanévnyitó előtti napon...
(Forrás: ckpinfo)
--
2021.08.31.
Érzékenyítő programja miatt támadják az Illyést – A helyi Fidesz elítéli és megvédi az LMBTQ-lobbitól a budaörsi gyerekeket
2021. június 10-én a Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium közösségi oldalán számolt be, hogy több civil szervezet is tartott előadásokat, workshopokat az iskolájukban. Többek között egy transznem...
(Forrás: Budaőrsi Info)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep