Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. március 12. hétfő, 8:29
Címkék:

Győrfi Ágnes: Lószívvel ajánlom
Czigány Zoltán: Csoda és Kósza

Győrfi Ágnes

Tanító, fejlesztő pedagógus. Jelenleg az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolában tanít. 2007 óta tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek fejlesztésével is foglalkozik. Kiemelt feladatának tartja a diszlexiás gyerekek segítését abban, hogy ők is megérezzék, átéljék az olvasás örömét.

Tanítóként, tanárként, szülőként tudjuk, a mese nélkülözhetetlen a gyerekek fejlődéséhez, hisz annak segítségével nemcsak képzeletük, szókincsük gazdagodik, hanem formálódik a világhoz való viszonyuk is. A történet szereplőivel azonosulva, a főhősök bőrébe bújva átélhetnek erőt próbáló kalandokat, megtanulnak különbséget tenni jó és rossz tulajdonságok között, ezáltal a mesék nem csupán szórakoztatnak, hanem jótékony hatással vannak a személyiség fejlődésére is. Pedagógusként fontos feladatunk tanítványaink igényes olvasóvá nevelése, ezért csatlakoztam szívesen a sorozathoz.

A nemrég fiatalon elhunyt Czigány Zoltán író, költő, filmrendező mesekönyvsorozatát ajánlom olvasmánynak, melynek első kötete, a Csoda és Kósza 2008-ban elnyerte „az év gyerekkönyve” díjat. A könyv az író saját gyermekeinek kitalált, kazettára felvett, majd lejegyzett esti meséit tartalmazza. „Nem vagyok meseíró, csak egy apuka, aki mesél” – vallja Czigány Zoltán egy interjúban. Talán ennek is köszönhető, hogy nagyon életszerűek, átélhetők a jelenetek, s a mai korra igazán jellemzőek a szereplők groteszkké felnagyított tulajdonságai. Fölolvastam már a kislányomnak és az osztályomnak is a hét vidám történetet. A vicces kalandokon velem együtt jókat nevettek, s türelmetlenül várták a folytatást.

A gyermekirodalom számtalan meséjének vissza-visszatérő kedvelt szereplői a lovak. Gondoljunk csak a népmesék táltos paripáira, Lázár Ervin kék színű Ló Szerefinjára, Mándy Iván Csutakjának szürke barátjára vagy Szijj Ferenc beszélő pónilovára! Czigány Zoltán vásott lovai sem hétköznapi állatok! Gyöngyi néni és Sajó bácsi gödöllői tanyájáról indulnak a galibák. A két négylábú főszereplő voltaképpen két gyerek alakja is lehetne, testvérek vagy akár jó barátok. Kósza a meggondolatlan, szeleburdi és kissé oktondi csődör, aki mindig előáll valamilyen szokatlan ötlettel, amivel rendszerint bajba keveredik, és általában az okosabb, meggondoltabb Csoda segítségére szorul, aki valahogy mindig kimenti őt a bajból. A történet szórakoztató, nyelvi leleményekben gazdag. Többször is az adja egy-egy epizód humorát, hogy Kósza gyermeki egyszerűséggel szó szerint értelmez kifejezéseket. Például a „farkaséhes” nyilvánvalóan azt jelenti, hogy Sajó bácsi farkasra éhes, ezért indul a pizzériába. Félreértésre ad okot az is, amikor a „zártkörű rendezvény”-t „zárt-ök-rű ren-dez-vény”-nek olvassa. „Hűha! Itt nem csak farkast lehet kapni, hanem egy ökröt is bezártak! Lehet, hogy jobb, ha megyünk innen, mielőtt zártlovú rendezvény is lesz!” Vagy amikor Gyöngyi néni elégedetten felkiált délceg lova láttán, hogy „Sajókám, nézd milyen jól fest ez a ló!”, Kósza értetlenül prüszköl, hisz nála nincs se ecset, se vászon, se festék…

A cikk folytatása a Meseutca portálján található.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.05.
A már meghirdetett felvételiket nem törlik a középiskolákban, kollégiumban az érettségizők maradhatnak
A kollégiumokból nem kell mindenkinek kiköltöznie a következő egy hónapban, az intézményvezető az idén érettségizőknek bennlakást, és méltányossági kérelem alapján ezt az arra rá...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Maruzsa digitális oktatást jelent be, a kormány rendkívüli iskolai szünetről posztol
Miután Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár pénteken bejelentette, hogy hétfőtől az óvodákban rendkívüli szünet lesz, az iskolák pedig tantermen kívüli, digitális munkarendre...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Ercse Kriszta: A tanárok a kormányzat elhanyagolt, veszélyeztetett és bántalmazott gyerekei
Nem kérdezik meg őket soha semmiről. A körülöttük kialakított szabályozási környezet tökéletesen ellehetetleníti, hogy autonóm, kreatív, felelős szakemberként, hivatásukhoz méltó...
(Forrás: g7.hu)
--
2021.03.05.
„Miért? Digitális oktatás lesz? Jaj, de jó, egész nap biciklizhetek az utcán!”
Majdnem pontosan egy évre a hirtelen bejelentett iskolabezárás után most újra tantermen kívüli digitális munkarendre állnak át az iskolák. A lépés várható volt, de nem sokkal felkészü...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.03.
Irodalom és cancel culture: Nyáry Krisztián a kötelezőkről és a vitakultúráról
Az író úgy véli, hogy a tananyagban, kánonban szereplő műveket reflektálatlanul semmiképpen nem kell a gyerekek kezébe adni. Nyáry a legnagyobb problémának a kronologikus irodalomoktatást...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.03.
Sorra fújják le a szóbeli felvételi vizsgákat a középiskolák a járványhelyzet miatt
Több budapesti és vidéki középiskolában törölték a szóbeli felvételi vizsgákat a fokozódó járványhelyzet miatt, erről az elmúlt napokban értesítették a szülőket és a diákokat....
(Forrás: eduline)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep