Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. március 1. csütörtök, 18:04
Címkék:

Győrffy Magdolna: A kis tücsök legnagyobb kívánsága –
Csukás István: A téli tücsök meséi

Győrffy Magdolna

Tanító, tehetségfejlesztési szakértő. 1993 óta az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolában tanít. 1999-től tart fejlesztő foglalkozásokat az Aranyelme Tehetséggondozó Egyesület keretei között.


Igazi magyar mesélő könyvét ajánlom olvasmánynak. Minden történet önmagában is, de a könyv egészében is különleges élményt ad gyereknek, felnőttnek egyaránt. Kollégáimmal együtt évek óta tanítjuk ezt az írást, mely elvarázsolja a gyerekeket. Évek múltán is emlegetik a szereplőket, idézik a tréfás szófordulatokat.

Miért térünk vissza ehhez a műhöz minden második osztályban? Egy magányos tücsök emlékei elrepítenek minket egy olyan világba, ahol szeretetben élnek együtt az állatok, ahol elfogadják egymás különcségeit, és együtt boldogok. Csukás István varázslatos nyelvezete pedig mosolyt csal a legborúsabb arcra is.

A történet főszereplője egy kíváncsi tücsök, „aki” egy szigeten letett hátizsák bal zsebében elalszik, és egy szoba magányában ébred. A szokatlan környezetből hazavágyik a társaihoz a szigetre. Napi sétája az írógéphez vezeti, ahol 1-1 betűre ugorva idézi fel a sziget lakóit és a velük történteket. A mesék során megismerkedhetünk a mindig mérges siklókígyóval, a csupa pofazacskó hörcsöggel, a sánta egérrel, a délceg hőscincérrel, a tüskéshátú sünnel, aki elnézte a naptárt, a legkisebb ugrifülessel, aki nem a legokosabb nyúl, de nagyon jó szándékú, a háromlábú kutyával; a legöregebb tücsökkel, a tücskök öregapjával, kinek a gombakalapján pillangó alszik. Az ő számukra a sziget az egész világ. A közös életük az egész élet.

A betűkből kirajzolódik a kis tücsök legnagyobb kívánsága is: „A szigetre vágyom”. Ezt a néhány sort olvashatja el a szoba mit sem sejtő lakója, aki felkutatja az alvó tücsköt, és megígéri neki, hogy tavasszal hazaviszi.

A kis tücsök sorsa, az általa felidézett történetek nem „csak” állatmesék. Finom „nagyapai” útmutatást kaphatunk belőle az emberi életre. Minden kisgyerek átélheti az állatok bőrébe bújva azokat az érzéseket, helyzeteket, melyeket maguk is ismernek, bár nem mindig tudnak megoldani.

Fontos tulajdonságokra hívja fel a figyelmet az író: a szeretetre, türelemre, az elfogadásra, a másik tetteinek megértésére, önzetlenségre és az együtt megélt pillanatok fontosságára. Nagy szavaknak hangzanak a mesére gondolva, de kis irányítással a gyerekek számára is könnyen megfoghatóvá válhatnak.

Másik nagy erénye a történeteknek a nyelvezete. Könnyen megérthető mai nyelv, melybe nem vegyülnek pongyola kifejezések. A gyerekek számára olvasva és hallgatva is értelmezhető minden mondat, szó.

A cikk folytatása a Meseutca portálján található.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.11.26.
ORSZÁGOS AZ ELÉGEDETLENSÉG – AZ ŐSZI TILTAKOZÁSI HULLÁM 2000 ESEMÉNYE LÁTHATÓ TÉRKÉPÜNKÖN
napi térképek után most elkészült az őszi tiltakozások – sztrájkok, polgári engedetlenség, élőláncok, szolidaritási akciók – egyesített térképe. A térképen mintegy 300 telep...
(Forrás: ckpinfo)
--
2022.11.24.
Toplistás tankerületi vezetők: mindenki kétmillió forintnál nagyobb jutalmat kapott
„Bár Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ vezetője áll a tankerületi hierarchia csúcsán, meglepő módon az 1,7 milliós összeggel nem ő kapta a legmagasabb motivációs elismerést 2021...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2022.11.24.
Súlyos bizonyítványt kapott a magyar oktatás
Egy új uniós jelentés adatokkal bizonyítja a magyar oktatás teljes kudarcát: az iskolai eredmények romlanak, az oktatásra fordított állami pénz kevés, egyre többen hullanak ki idő előtt...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.11.24.
Kampányt hirdetett egy pedagóguscsoport, hogy kiderüljön, mit (nem) tud venni egy tanár a nettó órabéréből
Akciókampányt hirdetett a Pedagógus Egység nevű, a tanársztrájkhullám támogatására alakult csoport, hogy minél többeket rávegyen arra, hogy a nettó órabérét kiszámolva szembesüljö...
(Forrás: Mérce)
--
2022.11.23.
AZ UKRAJNAI MENEKÜLT GYEREKEKNEK NEM FELZÁRKÓZTATÁSRA, HANEM POZITÍV ÉLMÉNYEKRE LENNE SZÜKSÉGÜK AZ ISKOLÁBAN
Milyen szerepet tölthet be a művészet az oktatásban? Hogyan használható a kreatív pedagógia eszköztára a hátrányos helyzetű gyerekek tanulási folyamataiban? Hogyan segíthetnék a külö...
(Forrás: Qubit)
--
2022.11.23.
„Komfortot találok a vagdosásban” – pánik, önsértés és mentális zavarok a gyermekeknél
„Kisebb lett a világ”, „ha valaki rámnéz, sírni tudnék”, „el akarok tűnni valahova”, „addig ütöm a bordáimat, amíg be nem húzódnak”, „nem lenne-e könnyebb, ha nem lenné...
(Forrás: Mandiner)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep