Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. április 26. csütörtök, 7:29
Címkék:

Hogyan válhatunk királylánnyá és királyfivá?

Maksa Katalin

Magyar-történelem-pedagógia szakos tanár. Huszonöt évig az Erkel Ferenc és a Janikovszky Éva 12 évfolyamos iskolákban dolgozott, jelenleg a Szabó Magda Magyar-Angol Kéttannyelvű alapítványi iskolában tanít. A pedagógia elmélete és gyakorlata egyaránt érdekli. Pedagógia-, valamint irodalomtörténeti kutatással is foglalkozik.

Boldizsár Ildikó mesekutató ikerkönyvét ajánlom: Királylány születik és Királyfi születik címmel jelentek meg. Mindkettőt a Naphegy Kiadó adta ki. A mesékhez Szegedi Katalin készített illusztrációkat. Kortalan mesék: kisiskolás korúaknak, kamaszoknak, gimnazistáknak és felnőtteknek szóló rétege, üzenete is lehet.

Boldizsár Ildikó évtizedeket töltött mesekutatással. Meseelméleti könyvei, írásai mellett mesegyűjteményei is megjelentek a Magvető kiadásában: Mesék férfiakról nőknek; Mesék nőkről férfiaknak; Mesék életről; Mesék halálról; Mesék anyáknak; Mesék apáknak.

Évek óta meseterápiával is foglalkozik. 2010-ben Meseterápia címmel foglalta össze a Metamorphoses Meserápiás Módszer elméletét és gyakorlati tapasztalatait. Ez utóbbi könyv megjelenésével egyidőben nyílt meg Agnes és Albrecht Wirtznek köszönhetően a Földkerekség első meseterápiás központja, Magyarországon, a Balaton-felvidéken, Paloznakon.

Boldizsár Ildikó szerint a mesék az archaikus korból fennmaradt, a szóbeli hagyomány által megőrzött szövegek. A különböző népek meséi a hajdan volt mitológiák, a „nagy egész” széthullt darabjai. Olyan bölcseleti anyagok, amelyek az ember és a világ megértésére szolgáltak. A mesék szereplői a világ teljességével, a kozmosszal vannak kapcsolatban; értik a madarak és más állatok nyelvét. Boldizsár Ildikó különösen a tündérmeséknek lélekgyógyító erőt tulajdonít, „lélekkísérő szakrális szövegeknek” tekinti őket. Az egység elvesztéséről és újramegtalálásáról, egy belső szellemi, lelki út bejárásáról szólnak.

A kiválasztott két könyv, két mese mindezeket az alapgondolatokat, célokat, értelmezéseket hordozza, Boldizsár Ildikó személyiségén át közvetítve. Olvasás közben mintha egy varázslónő kerítene hatalmába bennünket. Áradó, szárnyaló gondolatok és nyelvhasználat, tudatos kompozíció, pontos üzenettel, írói szándékkal. Nem kevesebb a kiindulópontja mindkét mesének, mint az, hogy minden lány királylánynak születik, és minden fiú királyfinak születik. A mesék meggyőznek bennünket arról, hogy nem lehetetlen királylánnyá és királyfivá válni. Tanulhatunk az évezredek során felhalmozott életbölcsességekből, kapcsolatba kerülhetünk a Nappal, a Holddal, a csillagokkal, a füvekkel, a fákkal, érhetjük a madarak, az állatok nyelvét. Az elveszített teljességet mindenki megteremtheti a maga világában. Más-más szellemi, lelki utat járnak be a fiúk és a lányok. A lányokra születésükkor a Földkerekség valamennyi tájáról származó égi királylányok mondanak áldást, ajándékokkal, szellemi-lelki kincsekkel látják el őket: „Légy szép!”, „Légy tiszta szívű!”, „Légy egészséges!”, „Légy állhatatos!”, „Légy jó!”, „Légy vidám!”, „Légy türelmes!”, „Légy igazmondó!”, „Légy kecses!” A születéskor kapott ajándékokhoz életfeladat kapcsolódik: a kincsek megőrzése és továbbadása. Ebben segítők a Nap, a Hold, a csillagok, a madarak, a fák, a hegyek, a mező, a szél, a hó, az eső és a nádszálak.

A fiúk a Gondolkodás és az Emlékezés segítségével képessé válhatnak, hogy – értve az égi madarak üzeneteit – élettitkokat fejtsenek meg. Hajnalmadár, Vadlúd, Vándorsólyom, Sarlósfecske, Albatrosz, Pacsirta, Fekete Harkály, Vörösbegy és Hattyú ad útravaló titkokat: az útnak indulás és megmutatkozás bátorságát, az összetartozás biztonságát, a belső iránytű vezérelte céltudatosságot, a szárnyalás szabadságát, a mindenkitől és mindentől tanulás képességét, az Ég és a Föld közötti tér bejárásának lehetőségét, a kitartást és a türelmet, a nagylelkűséget és a hűséget.

Folytatás a Meseutca portálján található.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.06.
Az óvodákban és iskolákban is lesz hétfőtől gyermekfelügyelet
Hétfőtől április 7-ig, a tavaszi szünet végéig bezárnak az óvodák, az iskolák pedig online oktatásra térnek át. A kormány mindenkit arra kér, hogy ha van erre módja, akkor otthon oldja...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
A már meghirdetett felvételiket nem törlik a középiskolákban, kollégiumban az érettségizők maradhatnak
A kollégiumokból nem kell mindenkinek kiköltöznie a következő egy hónapban, az intézményvezető az idén érettségizőknek bennlakást, és méltányossági kérelem alapján ezt az arra rá...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Maruzsa digitális oktatást jelent be, a kormány rendkívüli iskolai szünetről posztol
Miután Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár pénteken bejelentette, hogy hétfőtől az óvodákban rendkívüli szünet lesz, az iskolák pedig tantermen kívüli, digitális munkarendre...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Ercse Kriszta: A tanárok a kormányzat elhanyagolt, veszélyeztetett és bántalmazott gyerekei
Nem kérdezik meg őket soha semmiről. A körülöttük kialakított szabályozási környezet tökéletesen ellehetetleníti, hogy autonóm, kreatív, felelős szakemberként, hivatásukhoz méltó...
(Forrás: g7.hu)
--
2021.03.05.
„Miért? Digitális oktatás lesz? Jaj, de jó, egész nap biciklizhetek az utcán!”
Majdnem pontosan egy évre a hirtelen bejelentett iskolabezárás után most újra tantermen kívüli digitális munkarendre állnak át az iskolák. A lépés várható volt, de nem sokkal felkészü...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.03.
Irodalom és cancel culture: Nyáry Krisztián a kötelezőkről és a vitakultúráról
Az író úgy véli, hogy a tananyagban, kánonban szereplő műveket reflektálatlanul semmiképpen nem kell a gyerekek kezébe adni. Nyáry a legnagyobb problémának a kronologikus irodalomoktatást...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep