Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. április 26. csütörtök, 7:29
Címkék:

Hogyan válhatunk királylánnyá és királyfivá?

Maksa Katalin

Magyar-történelem-pedagógia szakos tanár. Huszonöt évig az Erkel Ferenc és a Janikovszky Éva 12 évfolyamos iskolákban dolgozott, jelenleg a Szabó Magda Magyar-Angol Kéttannyelvű alapítványi iskolában tanít. A pedagógia elmélete és gyakorlata egyaránt érdekli. Pedagógia-, valamint irodalomtörténeti kutatással is foglalkozik.

Boldizsár Ildikó mesekutató ikerkönyvét ajánlom: Királylány születik és Királyfi születik címmel jelentek meg. Mindkettőt a Naphegy Kiadó adta ki. A mesékhez Szegedi Katalin készített illusztrációkat. Kortalan mesék: kisiskolás korúaknak, kamaszoknak, gimnazistáknak és felnőtteknek szóló rétege, üzenete is lehet.

Boldizsár Ildikó évtizedeket töltött mesekutatással. Meseelméleti könyvei, írásai mellett mesegyűjteményei is megjelentek a Magvető kiadásában: Mesék férfiakról nőknek; Mesék nőkről férfiaknak; Mesék életről; Mesék halálról; Mesék anyáknak; Mesék apáknak.

Évek óta meseterápiával is foglalkozik. 2010-ben Meseterápia címmel foglalta össze a Metamorphoses Meserápiás Módszer elméletét és gyakorlati tapasztalatait. Ez utóbbi könyv megjelenésével egyidőben nyílt meg Agnes és Albrecht Wirtznek köszönhetően a Földkerekség első meseterápiás központja, Magyarországon, a Balaton-felvidéken, Paloznakon.

Boldizsár Ildikó szerint a mesék az archaikus korból fennmaradt, a szóbeli hagyomány által megőrzött szövegek. A különböző népek meséi a hajdan volt mitológiák, a „nagy egész” széthullt darabjai. Olyan bölcseleti anyagok, amelyek az ember és a világ megértésére szolgáltak. A mesék szereplői a világ teljességével, a kozmosszal vannak kapcsolatban; értik a madarak és más állatok nyelvét. Boldizsár Ildikó különösen a tündérmeséknek lélekgyógyító erőt tulajdonít, „lélekkísérő szakrális szövegeknek” tekinti őket. Az egység elvesztéséről és újramegtalálásáról, egy belső szellemi, lelki út bejárásáról szólnak.

A kiválasztott két könyv, két mese mindezeket az alapgondolatokat, célokat, értelmezéseket hordozza, Boldizsár Ildikó személyiségén át közvetítve. Olvasás közben mintha egy varázslónő kerítene hatalmába bennünket. Áradó, szárnyaló gondolatok és nyelvhasználat, tudatos kompozíció, pontos üzenettel, írói szándékkal. Nem kevesebb a kiindulópontja mindkét mesének, mint az, hogy minden lány királylánynak születik, és minden fiú királyfinak születik. A mesék meggyőznek bennünket arról, hogy nem lehetetlen királylánnyá és királyfivá válni. Tanulhatunk az évezredek során felhalmozott életbölcsességekből, kapcsolatba kerülhetünk a Nappal, a Holddal, a csillagokkal, a füvekkel, a fákkal, érhetjük a madarak, az állatok nyelvét. Az elveszített teljességet mindenki megteremtheti a maga világában. Más-más szellemi, lelki utat járnak be a fiúk és a lányok. A lányokra születésükkor a Földkerekség valamennyi tájáról származó égi királylányok mondanak áldást, ajándékokkal, szellemi-lelki kincsekkel látják el őket: „Légy szép!”, „Légy tiszta szívű!”, „Légy egészséges!”, „Légy állhatatos!”, „Légy jó!”, „Légy vidám!”, „Légy türelmes!”, „Légy igazmondó!”, „Légy kecses!” A születéskor kapott ajándékokhoz életfeladat kapcsolódik: a kincsek megőrzése és továbbadása. Ebben segítők a Nap, a Hold, a csillagok, a madarak, a fák, a hegyek, a mező, a szél, a hó, az eső és a nádszálak.

A fiúk a Gondolkodás és az Emlékezés segítségével képessé válhatnak, hogy – értve az égi madarak üzeneteit – élettitkokat fejtsenek meg. Hajnalmadár, Vadlúd, Vándorsólyom, Sarlósfecske, Albatrosz, Pacsirta, Fekete Harkály, Vörösbegy és Hattyú ad útravaló titkokat: az útnak indulás és megmutatkozás bátorságát, az összetartozás biztonságát, a belső iránytű vezérelte céltudatosságot, a szárnyalás szabadságát, a mindenkitől és mindentől tanulás képességét, az Ég és a Föld közötti tér bejárásának lehetőségét, a kitartást és a türelmet, a nagylelkűséget és a hűséget.

Folytatás a Meseutca portálján található.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.09.13.
Balla István: A karanténoktatás legalább megmutatta a szülőknek, mi megy a magyar iskolában
A koronavírus miatt hosszú hónapokra online módra átállított oktatás nagy lehetőség lett volna arra, hogy a kényszerhelyzet miatt az iskola a 21. századba lépjen, ám ezt nem használtuk...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.09.13.
A pedagógusok felelősségéről
Spirit rádió Ellenpont c. műsorának linkje, ahol Ercse Kriszta Nagy Erzsivel a pedagógusok felelősségéről, az iskolai erőszakról, a (pedagógiai) lehetőségekről, a társadalmi és a központi...
(Forrás: Spirit FM)
--
2021.09.01.
Diákok százezrei ülnek be ma az iskolapadba
A magyar oktatási rendszerben az alulteljesítő tanulók száma 25 százalék felett van a 15 évesek körében. Egyes kutatások szerint, akik a nemzetközi mérések alapján nem érik el a négyes...
(Forrás: Világgazdaság)
--
2021.09.01.
Fejvesztve menekülnek a tanárok az iskolákból: mutatjuk, mi az oka
Most hivatalosan azért nem kapnak béremelést a pedagógusok, mert a koronavírus-válság miatt a gazdasági helyzet ezt nem teszi lehetővé, miközben a gazdaság a vártnál gyorsabban áll talpra...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.08.31.
FELSZÁLLT A FÜST: NINCSEN VESZÉLY, NINCS KORLÁTOZÁS, A MINISZTÉRIUMNAK SEMMI DOLGA 2021-08-31
Bár Maruzsa Zoltán a mai napig nem válaszolt a tanévre való felkészülését firtató kérdéseinkre, a felkészítésre nem panaszkodhatnak az iskolák, óvodák: már a tanévnyitó előtti napon...
(Forrás: ckpinfo)
--
2021.08.31.
Érzékenyítő programja miatt támadják az Illyést – A helyi Fidesz elítéli és megvédi az LMBTQ-lobbitól a budaörsi gyerekeket
2021. június 10-én a Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium közösségi oldalán számolt be, hogy több civil szervezet is tartott előadásokat, workshopokat az iskolájukban. Többek között egy transznem...
(Forrás: Budaőrsi Info)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep