Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. március 22. csütörtök, 20:55
Címkék:

Hevérné Kanyó Andrea: Mi történik a „Se kerek, se szögletes erdőben”?
Bosnyák Viktória: A sirály a király?

Hevérné Kanyó Andrea

A Kaposvári Egyetem Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanítója, szakvezetője. Hat éve szervez olvasást népszerűsítő versenyeket, jelenleg az Olvass.el! fantázianévre keresztelt online olvasási verseny szervezője, lebonyolítója.

Bosnyák Viktóriához lassan tíz éve barátság fűz. Tetszik közvetlen stílusa, írásainak gyermek közeli nyelvezete, mindig szeretetteljes és mosolyt fakasztó művei.

Nagyon örültem, mikor először hallottam arról, hogy anyanyelvi mesesorozatot tervez. Megjelent az első, mely A sirály a király? címet kapta. Ebben az írónő a j, ly betűs szavak problematikáját vállalta fel. Majd az Ezt nevezem! című rész, mely a nehéz helyesírású tulajdonneveket gyakoroltatja. Nem sokkal később az Elek, merre keresselek? könyv, mely a földrajzi nevek helyesírásával foglalkozik, majd végül az Amikor kivirágzott a fánk fánk. Ebben a kétértelmű szavak furcsaságaival, nehézségeivel és magyarázataival próbál játékos formában megbirkózni.

Két évvel ezelőtt lehetőségem nyílt egy új munkaforma kipróbálására a 2. évfolyam magyartanítása során. Nívócsoportnak neveztük el a kollégákkal, a gyerekek csak összekevert órának becézik. Képességeik szerint csoportokba soroltuk a gyerekeket, és én a „nincs gondom az olvasással” csapatot kaptam. Egy könyvet szerettem volna feldolgozni velük kötetlen formában. Ekkor esett az A sirály a király?-ra a választásom. A j-s, ly-es szavak írása az egyik legnehezebb feladat a magyar helyesírás tanítása során. Úgy gondoltam, két legyet ütök egy csapásra. Gyakoroljuk a helyesírást, és kortárs magyar gyermekirodalmat olvasunk. Élményszerző olvasást terveztem, és azt is adott a könyv mindenki számára.

Az első fejezet a „Se kerek, se szögletes erdő” bemutatásával indul, ami attól különleges, hogy lakályos. Tanítványaim erős agytornába kezdtek, hogyan nézhet ki egy ilyen erdő. Például cipőtalp alakú? Mindegy, a lényeg, hogy mindenki barátságban él ott, akinek ez az óhaja. Ez az élőhelye a bagolynak, a sirálynak, a lajhárnak, a gólyának, a papagájnak… és még sorolhatnám a többtucatnyi j-s és ly-es állatfajt.

A problémát a sirály megjelenése okozza, aki királynak kiáltja ki magát. Az erdő állatai felbolydulnak e hír hallatán, és igazságot követelnek. A bagoly lesz a döntőbíró, hiszen tudjuk, hogy ő az erdő legbölcsebb állata. Különböző próbákat kell kiállnia annak, aki király akar lenni. Vajon ki marad talpon a végére, és ki nyeri el a királyi címet?

A cikk folytatása a Meseutca portálján található.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.11.26.
ORSZÁGOS AZ ELÉGEDETLENSÉG – AZ ŐSZI TILTAKOZÁSI HULLÁM 2000 ESEMÉNYE LÁTHATÓ TÉRKÉPÜNKÖN
napi térképek után most elkészült az őszi tiltakozások – sztrájkok, polgári engedetlenség, élőláncok, szolidaritási akciók – egyesített térképe. A térképen mintegy 300 telep...
(Forrás: ckpinfo)
--
2022.11.24.
Toplistás tankerületi vezetők: mindenki kétmillió forintnál nagyobb jutalmat kapott
„Bár Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ vezetője áll a tankerületi hierarchia csúcsán, meglepő módon az 1,7 milliós összeggel nem ő kapta a legmagasabb motivációs elismerést 2021...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2022.11.24.
Súlyos bizonyítványt kapott a magyar oktatás
Egy új uniós jelentés adatokkal bizonyítja a magyar oktatás teljes kudarcát: az iskolai eredmények romlanak, az oktatásra fordított állami pénz kevés, egyre többen hullanak ki idő előtt...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.11.24.
Kampányt hirdetett egy pedagóguscsoport, hogy kiderüljön, mit (nem) tud venni egy tanár a nettó órabéréből
Akciókampányt hirdetett a Pedagógus Egység nevű, a tanársztrájkhullám támogatására alakult csoport, hogy minél többeket rávegyen arra, hogy a nettó órabérét kiszámolva szembesüljö...
(Forrás: Mérce)
--
2022.11.23.
AZ UKRAJNAI MENEKÜLT GYEREKEKNEK NEM FELZÁRKÓZTATÁSRA, HANEM POZITÍV ÉLMÉNYEKRE LENNE SZÜKSÉGÜK AZ ISKOLÁBAN
Milyen szerepet tölthet be a művészet az oktatásban? Hogyan használható a kreatív pedagógia eszköztára a hátrányos helyzetű gyerekek tanulási folyamataiban? Hogyan segíthetnék a külö...
(Forrás: Qubit)
--
2022.11.23.
„Komfortot találok a vagdosásban” – pánik, önsértés és mentális zavarok a gyermekeknél
„Kisebb lett a világ”, „ha valaki rámnéz, sírni tudnék”, „el akarok tűnni valahova”, „addig ütöm a bordáimat, amíg be nem húzódnak”, „nem lenne-e könnyebb, ha nem lenné...
(Forrás: Mandiner)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep