Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. március 22. csütörtök, 20:55
Címkék:

Hevérné Kanyó Andrea: Mi történik a „Se kerek, se szögletes erdőben”?
Bosnyák Viktória: A sirály a király?

Hevérné Kanyó Andrea

A Kaposvári Egyetem Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanítója, szakvezetője. Hat éve szervez olvasást népszerűsítő versenyeket, jelenleg az Olvass.el! fantázianévre keresztelt online olvasási verseny szervezője, lebonyolítója.

Bosnyák Viktóriához lassan tíz éve barátság fűz. Tetszik közvetlen stílusa, írásainak gyermek közeli nyelvezete, mindig szeretetteljes és mosolyt fakasztó művei.

Nagyon örültem, mikor először hallottam arról, hogy anyanyelvi mesesorozatot tervez. Megjelent az első, mely A sirály a király? címet kapta. Ebben az írónő a j, ly betűs szavak problematikáját vállalta fel. Majd az Ezt nevezem! című rész, mely a nehéz helyesírású tulajdonneveket gyakoroltatja. Nem sokkal később az Elek, merre keresselek? könyv, mely a földrajzi nevek helyesírásával foglalkozik, majd végül az Amikor kivirágzott a fánk fánk. Ebben a kétértelmű szavak furcsaságaival, nehézségeivel és magyarázataival próbál játékos formában megbirkózni.

Két évvel ezelőtt lehetőségem nyílt egy új munkaforma kipróbálására a 2. évfolyam magyartanítása során. Nívócsoportnak neveztük el a kollégákkal, a gyerekek csak összekevert órának becézik. Képességeik szerint csoportokba soroltuk a gyerekeket, és én a „nincs gondom az olvasással” csapatot kaptam. Egy könyvet szerettem volna feldolgozni velük kötetlen formában. Ekkor esett az A sirály a király?-ra a választásom. A j-s, ly-es szavak írása az egyik legnehezebb feladat a magyar helyesírás tanítása során. Úgy gondoltam, két legyet ütök egy csapásra. Gyakoroljuk a helyesírást, és kortárs magyar gyermekirodalmat olvasunk. Élményszerző olvasást terveztem, és azt is adott a könyv mindenki számára.

Az első fejezet a „Se kerek, se szögletes erdő” bemutatásával indul, ami attól különleges, hogy lakályos. Tanítványaim erős agytornába kezdtek, hogyan nézhet ki egy ilyen erdő. Például cipőtalp alakú? Mindegy, a lényeg, hogy mindenki barátságban él ott, akinek ez az óhaja. Ez az élőhelye a bagolynak, a sirálynak, a lajhárnak, a gólyának, a papagájnak… és még sorolhatnám a többtucatnyi j-s és ly-es állatfajt.

A problémát a sirály megjelenése okozza, aki királynak kiáltja ki magát. Az erdő állatai felbolydulnak e hír hallatán, és igazságot követelnek. A bagoly lesz a döntőbíró, hiszen tudjuk, hogy ő az erdő legbölcsebb állata. Különböző próbákat kell kiállnia annak, aki király akar lenni. Vajon ki marad talpon a végére, és ki nyeri el a királyi címet?

A cikk folytatása a Meseutca portálján található.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.03.
Irodalom és cancel culture: Nyáry Krisztián a kötelezőkről és a vitakultúráról
Az író úgy véli, hogy a tananyagban, kánonban szereplő műveket reflektálatlanul semmiképpen nem kell a gyerekek kezébe adni. Nyáry a legnagyobb problémának a kronologikus irodalomoktatást...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.03.
Sorra fújják le a szóbeli felvételi vizsgákat a középiskolák a járványhelyzet miatt
Több budapesti és vidéki középiskolában törölték a szóbeli felvételi vizsgákat a fokozódó járványhelyzet miatt, erről az elmúlt napokban értesítették a szülőket és a diákokat....
(Forrás: eduline)
--
2021.03.03.
Ezekben a pillanatokban tarolja le a koronavírus a magyar iskolákat – Azonnali zárást kérnek a tanárok
Egyre több iskolában és óvodában terjed a koronavírus-járvány, az adatok gyakorlatilag napról napra romlanak. Ha a kormány nem zárja be az iskolákat, akkor hamarosan a koronavírus-járvá...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.03.03.
Hiánypótló mesterségesintelligencia-oktatás indul
A gazdaság minden szegmensében használják már a mesterséges intelligenciát (MI), vagyis a munkaerőpiacra kerülőknek tisztában kell lenniük az új technológia mibenlétével. Azonban erre...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.03.03.
A Nemzeti Pedagógus Kar győri elnöke a differenciált döntések híve
A járványhelyzettől függetlenül is abban hiszek, hogy a szükséges teendőket helyben, de legalábbis a lokális viszonyok ismeretében érdemes meghozni. Jelenleg az általános iskolákban hagyom...
(Forrás: Kis Alföld)
--
2021.03.03.
Akiknek már idegen a tekenő – Zárszó a „Jókai-riadalomhoz”
Tanulhatunk-e valamit a Jókai-riadalomból? Talán annyit, hogy még sincs akkora baj. Nagyon is él a hagyomány, s bizony sokkal nagyobb a kötőereje, mint az előbb kifejtettem: éppen úgy feszü...
(Forrás: válasz online)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep