Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2014. december 10. szerda, 9:12

MI – Egy ofő naplójából

4. Jönnek a szorgos hétköznapok?

2014. november 28.

Közeledik a félévi zárás, szakmányban írjuk a felmérőket. Szinte minden napra jut egy, de van hogy kettő, sőt három is. Ez utóbbi esetben mindig sikerül rábírni valamelyik kollégát, hogy halasszunk.

A tankönyveinket nem akarom dicsérni, mert nincs miért. Embertelenül hosszú, végtelenül unalmas, helyenként teljesen fölösleges dolgot akar a gyerekek fejébe tölteni. Nyelvtanból olyan mélységeiben és részletesen tanulták a szófajokat, hogy csak lesek! Irodalomból most Petőfin estünk túl. Tényleg tudni kell hetedikben, hogy volt néki olyanja, hogy Felhők-ciklus? Vagy most akarunk mindent megtanítani, mert a kevésbé jó helyre született gyerekek a szakmunkás képzés ideje alatt már csak nyomokban találkoznak a közismereti tárgyak körébe tartozó ismeretekkel?

Vannak kollégáim, akik szolgai módon végignyomják a központi tanmenésben előírt ütemtervet, ha beledöglünk is. És beledöglünk!

Vannak olyanok is, akik legalább megkísérlik, hogy emészthető mennyiségben tolják le a kölykök torkán a tuományt. Ezért végtelenül hálás tudok lenni.

Ilyen helyzetben a két órás tanszoba nem elég! Ott figyel a matek, a fizika, a földrajz, a kémia, a biológia és a német is. Ha most kevés a két óra, középiskolában mennyi időre lesz szükségük?

A legnagyobb kedvencem a technika. A fiúk műszaki rajz alapokat, illetve olyan elméleti ismereteket tanulnak, ami majd talán a második félévben vagy a nyolcadik osztályban lesz tananyag fizikából. Lecke van, nem kevés és dolgozat az elméletből. A lányok pénz (tehát alapanyag híján) főzés helyett gyakran menüsorokat állítanak össze. A szakácskönyv másolás művészete…mint házi feladat. Persze néha van egy kis pénzike, akkor azért alkotnak is valamit. Most éppen előre nyomott textílt hímeznek. De jön majd a keresztszemes is! Hurrá! Ezekre nyilván múlhatatlan szükségük van a munkaerőpiaci versengegésben.

Ha éppen nem dühöngök a fentiek miatt, akkor kellemes a kisdedekkel töltött idő. Készülődünk a Mikulásra, majd a Karácsonyra is.

Hagyományosan a testvérosztállyal közösen tartjuk a Mikulás délutánt. A hetedik a harmadikkal, mert ők lesznek majd a mi vadi új ötödikeseink egyszer.

A kicsik nekünk, mi nekik készítünk valami apró ajándékot. Mikulás dalokat énekelnek, majd érkezik a nagyszakállú a krampuszokkal. A pocakos vendégnek mindenkihez van egy-két jó szava, esetleg tanácsa, intelme a jövőre nézve. Sokat dolgozunk azon, hogy adott esetben ne bántson, de egyértelmű és világos üzenet legyen az arra érdemesnek.

Ezek után még belefér egy kis közös játék a picinyekkel. A székfoglaló a kedvencük, a kedvükért természetesen mi is ezt választjuk.

Jövő héten már tudni fogom, mit ajánlott a Mikulás a mieinknek. Az is kiderül majd, mit szerettek volna játszani a kicsik. Hátha hajlandók lesznek mást is kipróbálni. Addig kis türelem!

A gyerekek az iskolai közösségért is dolgozhatnak. Nem is keveset! A felsősök négyhetente egy hétig a konyhaszolgálatot, a portaszolgálatot, illetve a WC felügyeletet is ellátják, ősszel az udvart és az iskola környékét avarmentesítik, télen, ha szükséges, havat lapátolnak.

Természetesen van felnőtt portásunk is, a gyerekek a hozzánk érkezőket bekísérik az irodába, ha valakinek szüksége van valamilyen segítségre, akkor ők teszik ezt meg. (Szóljál, kérlek X. néninek, segíts bevinni a tanáriba, locsold meg a virágokat a tanári folyosón, stb.)

A konyhások az ebédelés után letörlik az összes asztalt (bár ezt minden csoport maga után is meg kéne hogy tegye), felsöprik az ebédlőt, kiviszik a szemetet.

A WC ügyelet komoly probléma, mert ha szemét van, nekik kell összesöprögetni, ha összefirkálták a tükröt rúzzsal, zsírkrétával, bármivel, nekik kell letörölni. És bár tiltjuk, de ettől még dohányoznak is a gyerekek. A csikkek pedig gyakran a nagy magyar közösben, azaz a földön végzik. Ha sikerül megfogni valamelyiket, akkor vagyunk igazán bajban, ha azonnal igazgató intőt kap, akkor mit csinálunk egész évben? Felfüggeszteni, eltanácsolni, kirúgni nem lehet (és nem is biztos, hogy kell), mert tanköteles. Szóval, nehéz dió, próbálkozunk, próbálkozunk, de… Viszont ha olyanok az ügyeletesek, akik pl. nem dohányoznak, akkor ők zúgolodni szoktak. Jelzem, joggal. A lány WC-k pedig különösen sokkolóak tudnak lenni. Nem részletezném. Ott van úgy, hogy a csikk a legkisebb gond.

Többek között erre is kerestük a megoldást pénteken egy munkaközösségi megbeszélés keretében.

Most idemásolom azt a „Szolgálati közleményt”, amit a hetedikesek zárt fb csoportjában tettem közkinccsé.

„Kedveskéim és Kedveskéim Szülei, Gondviselői, Nagyik és a Többi Felnőtt!
(Nem bánnám, ha sikerülne végig elolvasni. Komolyan. 🙂 )

Két dolog:
1. Tegnap (P. bácsi jelenlétében) hosszasan vitáztunk a WC-k állapotáról és annak rátok nézve rém kellemetlen következményeiről. Jelenlétével segítette a megegyezést R. és O. anyuja. Nekik külön hálás köszönet ezért. 🙂

Tehát: Ha észleled, hogy X vagy Y nem rendeltetésszerűen használja a helyiséget, szólj egy felnőttnek. (Dohányzás, WC papír, egyéb szemét szétdobálása, egyik WC-ből a másikba átmászás, rongálás, stb.) Ezzel elérhetjük, hogy azoknak kell rendet csinálni, akik a disznóólat létrehozták.

A károkozónak FIZETÉSI KÖTELEZETTSÉGE lesz.

Óránként fogjuk ellenőrizni az állapotát. Ha romlik, megsasoljuk a kamerák felvételeit. Akik abban az egy órában kicsit hosszabban időztek, mert azt hiszik, hogy az a klub, azok fognak takarítani.

Tehát: nem ott beszélgetsz, nem ott telefonálsz, nem garázdálkodsz, mert bajban leszel.

2. Közeledik a félév zárása. Nagyon szépen kérek mindenkit, szedje össze magát, még lehet javítani. De rontani is. Ugye mi továbbra is az iskola legjobb brigádja maradunk? Ugye továbbra is büszkék lehetünk rátok? Ugye továbbra is büszkék lehettek magatokra mind a teljesítményetek, mind a tanulmányi eredményeitek és magatartásotok alapján is?

Köszönöm.
Ölelés, szeretés. :)”

(U.i.: Természetesen a mosdókban nincs kamera. De a folyosón van. És az „látja”, hogy ki és mikor megy be, illetve jön ki.)

DZS

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.03.30.
DK: A közalkalmazotti státusz eltörlése nem szolgálja a tanárok érdekét
A párt úgy véli, a „státusztörvénnyel” a tanárok szakmai szabadsága még jobban csökken, még kiszolgáltatottabbak lesznek a tankerületi központnak. A párt közleményében emlékeztet...
(Forrás: Index)
--
2023.03.30.
Nagyon leszakadtak a magyar kistelepüléseken élők digitális képességei
Az Eurostat friss adatai szerint az Európai Unió 16-74 év közötti lakosainak csak a bő negyede rendelkezik az alapvetőnél magasabb digitális kompetenciákkal. A nagyvárosokban ez az arány 33...
(Forrás: g7.hu)
--
2023.03.29.
Musk, Harari és Wozniak is kéri, hogy álljanak le minden nagyobb mesterséges intelligencia kísérlettel
A Future of Life non-profit kutatóintézet petíciójában azt írják, hatékony mesterséges intelligencia rendszereket csak akkor szabad kifejleszteni, ha biztosak vagyunk abban, hogy a hatásaik...
(Forrás: 444.hu)
--
2023.03.27.
Asperger: a névadó mint szindróma. A náci örökség és a gyógypedagógia emlékezete. Ugrai János írása
Különös módon alakul az Asperger-szindrómának mint elnevezésnek a sorsa. És az elnevezés körüli fordulatok mögött egy jóval súlyosabb dráma húzódik meg. Talán nem árt mindkét aspektusra...
(Forrás: tani-tani online)
--
2023.03.23.
AZ ORSZÁGOS KÖZNEVELÉSI TANÁCS MŰKÖDÉSÉNEK ÉS ÚJJÁVÁLASZTÁSÁNAK ANOMÁLIÁI
Korábban beszámoltunk róla, hogy egy nyílt levéllel kerestük meg az Országos Köznevelési Tanács civil szervezeti képviselőit (OKNT), mivel mandátuma lejárt, de a pedagógus civil szervezeteket...
(Forrás: ckpinfo)
--
2023.03.23.
Komoly kutatáson alapuló rövidfilmsorozat hívja fel a figyelmet az oktatás problémás területeire
Március 5-én délután mutatták be azt az öt, egyenként nyolcperces kisfilmet, amit a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. (T-Tudok Zrt.) és a Kreatív Tanulás és Oktatá...
(Forrás: Qubit)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep