Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2014. december 10. szerda, 9:12

MI – Egy ofő naplójából

4. Jönnek a szorgos hétköznapok?

2014. november 28.

Közeledik a félévi zárás, szakmányban írjuk a felmérőket. Szinte minden napra jut egy, de van hogy kettő, sőt három is. Ez utóbbi esetben mindig sikerül rábírni valamelyik kollégát, hogy halasszunk.

A tankönyveinket nem akarom dicsérni, mert nincs miért. Embertelenül hosszú, végtelenül unalmas, helyenként teljesen fölösleges dolgot akar a gyerekek fejébe tölteni. Nyelvtanból olyan mélységeiben és részletesen tanulták a szófajokat, hogy csak lesek! Irodalomból most Petőfin estünk túl. Tényleg tudni kell hetedikben, hogy volt néki olyanja, hogy Felhők-ciklus? Vagy most akarunk mindent megtanítani, mert a kevésbé jó helyre született gyerekek a szakmunkás képzés ideje alatt már csak nyomokban találkoznak a közismereti tárgyak körébe tartozó ismeretekkel?

Vannak kollégáim, akik szolgai módon végignyomják a központi tanmenésben előírt ütemtervet, ha beledöglünk is. És beledöglünk!

Vannak olyanok is, akik legalább megkísérlik, hogy emészthető mennyiségben tolják le a kölykök torkán a tuományt. Ezért végtelenül hálás tudok lenni.

Ilyen helyzetben a két órás tanszoba nem elég! Ott figyel a matek, a fizika, a földrajz, a kémia, a biológia és a német is. Ha most kevés a két óra, középiskolában mennyi időre lesz szükségük?

A legnagyobb kedvencem a technika. A fiúk műszaki rajz alapokat, illetve olyan elméleti ismereteket tanulnak, ami majd talán a második félévben vagy a nyolcadik osztályban lesz tananyag fizikából. Lecke van, nem kevés és dolgozat az elméletből. A lányok pénz (tehát alapanyag híján) főzés helyett gyakran menüsorokat állítanak össze. A szakácskönyv másolás művészete…mint házi feladat. Persze néha van egy kis pénzike, akkor azért alkotnak is valamit. Most éppen előre nyomott textílt hímeznek. De jön majd a keresztszemes is! Hurrá! Ezekre nyilván múlhatatlan szükségük van a munkaerőpiaci versengegésben.

Ha éppen nem dühöngök a fentiek miatt, akkor kellemes a kisdedekkel töltött idő. Készülődünk a Mikulásra, majd a Karácsonyra is.

Hagyományosan a testvérosztállyal közösen tartjuk a Mikulás délutánt. A hetedik a harmadikkal, mert ők lesznek majd a mi vadi új ötödikeseink egyszer.

A kicsik nekünk, mi nekik készítünk valami apró ajándékot. Mikulás dalokat énekelnek, majd érkezik a nagyszakállú a krampuszokkal. A pocakos vendégnek mindenkihez van egy-két jó szava, esetleg tanácsa, intelme a jövőre nézve. Sokat dolgozunk azon, hogy adott esetben ne bántson, de egyértelmű és világos üzenet legyen az arra érdemesnek.

Ezek után még belefér egy kis közös játék a picinyekkel. A székfoglaló a kedvencük, a kedvükért természetesen mi is ezt választjuk.

Jövő héten már tudni fogom, mit ajánlott a Mikulás a mieinknek. Az is kiderül majd, mit szerettek volna játszani a kicsik. Hátha hajlandók lesznek mást is kipróbálni. Addig kis türelem!

A gyerekek az iskolai közösségért is dolgozhatnak. Nem is keveset! A felsősök négyhetente egy hétig a konyhaszolgálatot, a portaszolgálatot, illetve a WC felügyeletet is ellátják, ősszel az udvart és az iskola környékét avarmentesítik, télen, ha szükséges, havat lapátolnak.

Természetesen van felnőtt portásunk is, a gyerekek a hozzánk érkezőket bekísérik az irodába, ha valakinek szüksége van valamilyen segítségre, akkor ők teszik ezt meg. (Szóljál, kérlek X. néninek, segíts bevinni a tanáriba, locsold meg a virágokat a tanári folyosón, stb.)

A konyhások az ebédelés után letörlik az összes asztalt (bár ezt minden csoport maga után is meg kéne hogy tegye), felsöprik az ebédlőt, kiviszik a szemetet.

A WC ügyelet komoly probléma, mert ha szemét van, nekik kell összesöprögetni, ha összefirkálták a tükröt rúzzsal, zsírkrétával, bármivel, nekik kell letörölni. És bár tiltjuk, de ettől még dohányoznak is a gyerekek. A csikkek pedig gyakran a nagy magyar közösben, azaz a földön végzik. Ha sikerül megfogni valamelyiket, akkor vagyunk igazán bajban, ha azonnal igazgató intőt kap, akkor mit csinálunk egész évben? Felfüggeszteni, eltanácsolni, kirúgni nem lehet (és nem is biztos, hogy kell), mert tanköteles. Szóval, nehéz dió, próbálkozunk, próbálkozunk, de… Viszont ha olyanok az ügyeletesek, akik pl. nem dohányoznak, akkor ők zúgolodni szoktak. Jelzem, joggal. A lány WC-k pedig különösen sokkolóak tudnak lenni. Nem részletezném. Ott van úgy, hogy a csikk a legkisebb gond.

Többek között erre is kerestük a megoldást pénteken egy munkaközösségi megbeszélés keretében.

Most idemásolom azt a „Szolgálati közleményt”, amit a hetedikesek zárt fb csoportjában tettem közkinccsé.

„Kedveskéim és Kedveskéim Szülei, Gondviselői, Nagyik és a Többi Felnőtt!
(Nem bánnám, ha sikerülne végig elolvasni. Komolyan. 🙂 )

Két dolog:
1. Tegnap (P. bácsi jelenlétében) hosszasan vitáztunk a WC-k állapotáról és annak rátok nézve rém kellemetlen következményeiről. Jelenlétével segítette a megegyezést R. és O. anyuja. Nekik külön hálás köszönet ezért. 🙂

Tehát: Ha észleled, hogy X vagy Y nem rendeltetésszerűen használja a helyiséget, szólj egy felnőttnek. (Dohányzás, WC papír, egyéb szemét szétdobálása, egyik WC-ből a másikba átmászás, rongálás, stb.) Ezzel elérhetjük, hogy azoknak kell rendet csinálni, akik a disznóólat létrehozták.

A károkozónak FIZETÉSI KÖTELEZETTSÉGE lesz.

Óránként fogjuk ellenőrizni az állapotát. Ha romlik, megsasoljuk a kamerák felvételeit. Akik abban az egy órában kicsit hosszabban időztek, mert azt hiszik, hogy az a klub, azok fognak takarítani.

Tehát: nem ott beszélgetsz, nem ott telefonálsz, nem garázdálkodsz, mert bajban leszel.

2. Közeledik a félév zárása. Nagyon szépen kérek mindenkit, szedje össze magát, még lehet javítani. De rontani is. Ugye mi továbbra is az iskola legjobb brigádja maradunk? Ugye továbbra is büszkék lehetünk rátok? Ugye továbbra is büszkék lehettek magatokra mind a teljesítményetek, mind a tanulmányi eredményeitek és magatartásotok alapján is?

Köszönöm.
Ölelés, szeretés. :)”

(U.i.: Természetesen a mosdókban nincs kamera. De a folyosón van. És az „látja”, hogy ki és mikor megy be, illetve jön ki.)

DZS

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.10.30.
Későn derült ki a koronavírus, két és fél órára helyezett karanténba egy gyereket a kormányhivatal
Nincs mese, vagy ez, vagy bezárjuk a sulikat. Azok a megoldások, amelyek eddig az iskolai védekezést jellemezték, mint például a szünetekben a tanteremben maradás már nem elégségesek. És...
(Forrás: Propeller)
--
2020.10.29.
Padláson, büfében, lépcsőkön is tartanak órákat az SZFE-sek
A padlástérben, a büfében, lépcsőkön és az aulában is tartanak órákat a Színház- és Filmművészeti Egyetemen azóta, hogy két hete a hallgatók az egyetem több termének kulcsát magukhoz...
(Forrás: telex)
--
2020.10.29.
A magyar iskolákat sem kímélik a digitális bűnözők
Összesen 27 magyar közoktatási intézmény, közel 2700 végpontjának statisztikái alapján az adatok azt tükrözik, hogy igen komoly veszélynek vannak kitéve az oktatási intézmények háló...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.10.29.
Az egyetemistákat is kirendelték a koronavírus-tesztelésekhez
A Semmelweis Egyetem 120 orvos- és 40 fogorvostan hallgatóját is bevonják a koronavírus-tesztelésbe, áll egy szerdai rektori utasításban. E szerint az operatív törzs a mintavételi kapacitá...
(Forrás: eduline)
--
2020.10.28.
Négy pontban arról, mire van szüksége a sajátos nevelési igényű tanulóknak a koronavírus idején
A Lépjünk, hogy léphessenek! Közhasznú Egyesület több másik szervezettel együtt nyílt levélben fordult Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkárhoz: közleményükben arra hívják fel a...
(Forrás: mérce)
--
2020.10.28.
A környező országok zárják az iskoláikat, de Magyarországnak egyelőre szeme se rebben
Egyre gyorsabban terjed a koronavírus Magyarországon, és a második hullám statisztikái is egyre súlyosabbak, így sok szülő azt találgatja, elrendel-e a kormány most is a tavaszihoz hasonló...
(Forrás: 444.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep