Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. május 19. kedd, 7:25

MI – Egy osztályfőnök feljegyzései

25. „Érted haragszom, nem ellened!” (József Attila: Szabad?)

2015. május 8.

Hétfőn szól a telefon. N. gyermekotthoni igazgatóhelyettese hív. Megbeszélte N-vel, hogy mostantól aztán iskolába járás, nincs mese. Ennek elősegítése érdekében személyesen érkezteti a leánykát kedden, sőt be is ül vele egy-két órára, hogy könnyebb legyen a beilleszkedés. Érdeklődik, bent leszek-e. Nyögök egy nagyot. Hát jó! Fél 2-kor kezdenék, mit nekem reggel 8-ra újra és újra bemenni. Mindent a kisdedekért! Életemet és véremet a magyar köznevelésért! Amíg a gerincemet nem kell adnom, addig hadd szóljon! Amúgy a szokásos rutin.

Kedden reggel érkezik N. és É. néni. Beülünk egy terembe, meghallgatom, hogy szegény N. nagyon megbánt mindent, nem mert(!!!) egyedül bejönni, mert mit fogok szólni. Tényleg, mit fogok szólni? Tüzijáték, vörös szőnyeg, rezes banda, svédasztalos fogadás. Esetleg Himnusz, Szózat zászlófelvonás, díszszázad. Vagy kérjek bocsánatot, mert nem tetszik, hogy lóg? Most halál komolyan: mit kéne csinálnom, hogyan kéne reagálnom? Fogadkozás, hogy most aztán, de tényleg! Ok, akkor be lehet költözni órára. É. néni becsülettel végigül két órát, utána még beszélgetünk. Ráérek! Hol van még a fél kettő? Ha már így összefutottunk, szól, hogy pénteken nem jön suliba a gyerek, mert a TEGYESZ-ben lesz kapcsolattartási tárgyalás. Persze délelőtt. És persze csak azért, mert a tanítási idő szent és sérthetetlen. De pénteken 12 óra után már a fű sem nő, így a szent és sérthetetlen tanítás megy a levesbe. Szóval pénteken sem lesz bent a kölyök. De legalább nem igazolatlan a mulasztás. Óriáááááááááááási!!!!! Amúgy persze nem kell, hogy péntek legyen, a TEGYESZ ügyintézés szigorúan, mindig délelőtt van, mert – felteszem – az érintett részvevők zöme délutánonként már nem nagyon akar ráérni. Nyilván attól tartanak, hogy elhúzódik a dolog, és ebben az esetben a túlórázás vétkébe esnének. Hm. Délben érkezik az „ellátmány”. Az elmaradhatatlan csípős, füstölt kolbász várja a délutánt és sorsa beteljesülését. Azért lassan elérkezik a fél 2 is. Megyek a kis drágákhoz. N. úgy viselkedik, mintha mi sem történt volna. Megdumált két kollégát is, hogy nem ír dolgozatot, mert hiányzott. Szerintem meg lógott. Nyugodtan bekönyvelhető az egyes. De nem! Éjjel-nappal simogatják a lelküket, úgy ugrálnak, ahogy ők fütyülnek, burokban élnek nálunk, óvják őket még a széltől is. Aztán a középiskolából érkező katasztrofális hírek, eredmények hallatán, láttán jól elcsodálkoznak. Nahát, pedig tőlük aztán mindent megkaptak. Sőt, még annál is többet. Állandó konfliktust okoz, hogy én erre nem vagyok hajlandó. Nem értik, hogy egy gyereket nem elég szeretni. Okosan kell. Kellene. De hiába minden. Megy a kéztördelés, égig ér a kétségbeesés, hogy ezek az elvetemült kölykök semmit nem tudnak megbecsülni, nem is érdemlik meg a „jóságukat”. És nem veszik észre, hogy mekkora a felelősség. Én meg úgy gondolom, hogy „érted haragszom, nem ellened”, valamint „követelek tőled, mert tisztellek/szeretlek”.

A délután megint a „főzéssel” telik. Kolbász karikázása, hagyma pucolása, aprítása, ízesítése, szendvicsek készítése, lapátolás, elégedett nyögés. Muszáj persze tanulni is, tehát a tanszoba kezdetére eltakarítjuk a romokat és nekilátunk a kötelességünk teljesítésének.

Szerdán megkezdjük a papírvirágok gyártását. Ezekkel díszítjük majd az épületet és a nyolcadikosok tantermét a ballagáskor. Tapasztalatunk alapján alsóhangon is legalább 1000(!!!) darab kell. Az ügyesek vadul hajtogatnak, a kétbalkezes tündérkék pedig a gyönyörűségtől félájultan nézik, micsoda melóba vágtuk a nem létező fejszénket. Én a kétbalkezesek csapatát erősítem, így azzal segítem a munkát, hogy nem kontárkodom. A szorgos munkáskezek a mindig éhes gyermektestben végződnek, így az én csapatom szakmányban gyártja a kolbászsos szendvicseket (Dupla adagot vettem, mert tudtam, hogy korgó gyomorral nehéz liliomokat hajtogatni.) Legalább nekünk is hasznunkat veszik. Az osztályt kellemes kolbászillat lengi be, miközben az illatmentes lilomok száma szépen gyarapszik. Persze ennek az idilli állapotnak is vége szakad, ha kezdenünk kell a tanulást.

Csütörtökön Popeye kedvence az ebéd, főtt tojással. Kettő jár mindenkinek, egyről lemondanak, a hiányzóké is benn marad a közösben, mert felsejlik a lehetőség az általuk oly nagyon szeretett tojáskrémre. Biztos ami sicher, veszek még 10 darabot, a konyhás nénik azt is megfőzik. Nyomás a „Lilába” (szembe közért) friss kenyér, az elmaradhatatlan lila hagyma, mustár, margarin. Fűszerek már régebbről spájzolva. Liliomgyártó szakemberek hajtogatnak, a kétbalkezes brigád tagjai pucolják a tojást, a hagymát, nyomkodnak, aprítanak, fűszereznek, kevernek, kóstolnak. 33 darab tojásból előáll az uzsi, ami kb. 10 perc alatt tűnik el nyom nélkül. Elégedett nyögés, tanszoba.

Valami ilyesmi, de ennél nagyságrendekkel több a mienk, viszont a lila hagyma sokat javít – és nem csak – a látványon.

Pénteken csak a szokásos rutin. Átismételjük, hogy jövő héten kicsit sűrű a program, legyen bérlet vagy jegy, esővédő cucc. És lehetőleg teljes létszám.

DZS

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.07.12.
Horn Gábor: Az erősek, a bosszúállók, a kicsinyesek világa
A vasalódeszkás tanár esete is mutatja, hogy a NER oktatáspolitikája megalázza, elsöpri, kiiktatja azt, aki bárhogyan is eltér a sorvezetőtől. Ráadásul az ellenállásnak legjobb szándé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.07.11.
Pygmalion-effektus vagy fejlesztés? Adalékok és értelmezési lehetőségek az iskolarendszer alulteljesítésének és méltányossági mutatóinak összefüggésrendszerében. Asztalos György írása
Jelen dolgozat egy konkrét, mégis tipikusnak tekinthető intézmény országos kompetenciamérési eredményeire épülő esettanulmány. Ugyanakkor segédletnek is felfogható, ha valaki saját iskol...
(Forrás: tani-tani online)
--
2020.07.11.
A BM, az Emmi és az ORFK sem adott választ arra, hogy valós-e az iskolaőrök véletlenül kiderült fizetése
A kormány az iskolai erőszak megfékezésére bevezeti az iskolaőrséget, amely külön rendészeti szervként jön létre, az őrök pedig gázspray-t, rendőrbotot és bilincset is használhatnak...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.07.10.
Maruzsa: Sikeres volt az idei tanév, hatalmasat csökkent a bukások száma
Sikeresnek értékelte a koronavírus-járvány miatt tantermen kívüli, digitális munkarendben befejezett elmúlt tanév lezárását a köznevelésért felelős államtitkár csütörtökön sajtó...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.07.09.
SZAKKÉPZÉS – TE MÁR MEGKAPTAD A VÉGKIELÉGÍTÉSEDET?
Mivel a továbbfoglalkoztatást nem vállaló közalkalmazottak jogviszonya 2020. július 1. napjával, automatikusan megszűnik, így a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2020.07.09.
Klebelsberg Központ: álhír, hogy fejenként 1000 forintos jutalmat kaptak a pedagógusok, mert az intézmények 1000/fő pluszjuttatást kaptak
Fejenként kerek ezer forinttal honorálta pedagógusai egy jelentősebb csoportját a veszprémi tankerület pedagógusnap alkalmából, szemléztük mi is tegnap a magyarnarancs.hu cikkét. Bár a Narancs...
(Forrás: 444.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep