Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2022. február 18. péntek, 9:48

2. VIRTUÁLIS NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS – KOLLÉGÁK, VARÁZSOLJUNK[1] (Leiner Károly)

(„Salvio hexia!”[2] – erre volna szükségünk. Nyolc letanított óra után, szegregált osztályban, sajátos nevelési igényű gyerekekkel, játék, pálca a kézben… A varázslat megvéd minket minden külső „támadás” ellen.)

Leiner Károly

30 éve verik szét az oktatást, mostanra sikerült. Az iskolák jelentős része gyermekmegőrzővé vált – már ha bejön egyáltalán a gyerek. Ha be tud jönni, mert van cipője, utazásra pénze, és leginkább motivációja.

A többségnek azonban nincs. Az ország több mint fele szegénységben, mélyszegénységben él, ahol az életben maradás sokkal fontosabb, mint a tanulás, amire se a gyereknek, se a szülőnek nincs motivációja. Ahol analfabéta, funkcionális analfabéta a szülő, a gyerek. Ez azért is súlyos probléma, mert a társadalom legszegényebb 30 százaléka neveli a magyar gyerekek több mint felét. (Szerintem erről Ritók Nóri tudna egész estéket mesélni, de nekem se okozna gondot…)

Iskolai munkám mellett járom az országot, tantestületeknek tartok képzéseket. Láttam 8-9 éves gyerekeket, akik elkísérték a haverokat a suliig, de bemenni már nem mentek be. Töltöttem ki beiratkozáskor nyomtatványokat, mert a szülők sem, a beíratott fiatal sem nagyon tudott írni, olvasni. Állt a tábla előtt gyerek az egy meg egy problémájával 15 évesen, mert beintegrálva „tanult” nyolc évig, értelmi sérültként, egy egyházi iskolában és még arra sem tanították meg, hogy hogyan használja a két kezét. Láttam 13 éves leányanyát, aki megpróbálta befejezni a nyolcadikat, éhező kisgyermeket, aki az iskolában addig eszi az ételt, amíg teheti, mert enni csak ott és akkor… Láttam face-zombikat magyarórán is telefont nyomogatni, „üziket” intézni, miközben szólt Bánk csodálatos áriája…

 

Tovább is van, mondjam még?

Nem tudom elítélni (szemben az általános vélekedéssel, a közösségi médiában olvasható gyűlölködő véleményekkel) a kollégákat ott, ahol ennyire eltérő képességekkel, neveltségi fokkal, közömbös vagy éppenséggel elutasító, támadó szülői hozzáállással találkozunk. Ott nagyon nehéz (lenne) ennyire heterogén osztályokból kihozni a minimumot. Ott a megszokott módszerekkel, eljárásokkal nem lehet fejlődést elérni, csökkenteni a hátrányokat, integrálni. Erre nem vagyunk felkészülve, még akkor sem, ha a többségünk becsülettel, tisztességgel, erőn felül teszi a dolgát – segítség nélkül, eszközök nélkül, feltételek nélkül, sni-s gyerekeknél gyógypedagógiai ismeretek nélkül, gyógypedagógus nélkül 24-32 fős osztályokban.

 

Tovább is van, mondjam még?

Természetesen köztünk is van csapnivaló, alkalmatlan – de orvosból, autószerelőből, eladóból nincs??? Rég mondjuk, hogy át kellene alakítani a pedagógusképzést, vissza kellene állítani ennek a hivatásnak a megbecsültségét anyagi, erkölcsi értelemben is, de úgy látszik, hogy a mindenkori kormányoknak ez nem fontos. És mivel a társadalom sem támogat minket, úgy tűnik, hogy az országnak sem fontos az oktatás, a gyerekek, a jövő. Különben több százezres tömegben meneteltem volna, mikor a Taigetosz törvény ellen demonstráltunk, százezrek támogattak volna minket a NAT elleni demonstráción, millió kockás ing tüntetett volna  a Parlament előtt –  de még az érintettek sem voltak velünk….  Különben a mostani, mindössze két órás „sztrájk” után nem mocskolódó, gyűlölködő, értetlen kommentekkel lett volna tele a média…

 

Tovább is van, mondjam még?

Nem maradt hátra más, mint varázsolni, mert a józan ész, a felelősségteljes döntés hiánycikk ebben az őrületben.

  • Varázsoljunk iskolát, iskolába táblát, krétát, normális tankönyvet (hibák nélküli tudományos tényekkel és helyesírással), a kornak és a várható jövőnek megfelelő ismereteket, tananyagtartalmakat!
  • Varázsoljunk omladozó falak helyett élhető környezetet, mosdót (működő csapokkal, kéztörlővel, szappannal), illemhelyet, tornatermet, csarnokot, hogy télen, nulladik órában, a mindennapos testnevelés keretében ne az utcán kelljen futkosni a kölyköknek!
  • Varázsoljunk fiatal pedagógusokat (tele energiával), takarítót, portást, iskolapszichológust, gyógypedagógust, asszisztenseket, hogy ne 36 letanított órában kelljen belehalni ebbe a gyönyörű hivatásba!
  • Varázsoljunk motivált gyerekeket, együttműködő szülőket, támogató oktatáspolitikát (megfelelő, hozzáértő szakemberekkel)!
  • Varázsoljunk mindezekre pénzt, mert mindenre van, volt, csak az iskolára, a pedagógusra nem!
  • Kollégák, varázsoljunk! Legalább álmunkban…

 

Tovább  is van, mondjam még?

 

[1] parafrázis, I. Virtuális nevelési kongresszus az OFOE honlapján Varázsoljunk, kollégák! | OFOE (osztalyfonok.hu)

[2] varázsige a Harry Potterből

Leiner Károly / Zöldbéka tanár úr

Kapcsolódó linkek

Az elveszett gyerekek országa – Könyvbemutató a Tűzraktérben | OFOE (osztalyfonok.hu)

Leiner Károly: Az én gyerekeim | OFOE (osztalyfonok.hu)Könyvesbolt | OFOE (osztalyfonok.hu)

Könyvesbolt | OFOE (osztalyfonok.hu)

<< 2. VIRTUÁLIS NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS – A TANÁR IS EMBER, DE NEM AZ A DOLGA: PÁNI (Vass Judit)2. VIRTUÁLIS NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS – AZ ISKOLA VAJON MI? (Kis Sándor) >>

Egy üzenet

  1. Bogos Tibor szerint:

    Nagyon jó írás! Nincs is hozzászólni valóm! Szóról szóra egyettértek a leírtakkal! Köszönöm, hogy olvashattam!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep