Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. március 22. szerda, 7:45

Neked mindegy? Nekem nem 2.

Családi túlélési stratégiák

A közoktatás válságára – lehetőségeiktől függően – kétféle módon reagálnak a magyar családok. Az egyik stratégia a hagyományos állami rendszerben maradó tömegek esetében működik. Ők ugyanazt csinálják, amit az egészségügyben. Belátják, hogy a rendszer egészét nem tudják megváltoztatni. Mai formájában az valószínűleg már menthetetlen. Ahogy az egészségügyben a nővérekkel és az osztályos főorvossal kell jóban lenni, úgy az iskolákban ennek a pedagógusok megajándékozása, felköszöntése, személyes kapcsolatok kiépítése felel meg. Különösen az anyukák aktívak ezen a téren. Ám ennek nem az iskola vagy valami társadalmi reform támogatása a célja, hanem a kármentés. Nyilvánvalóan arról van szó, hogy Petikének a tanulási útja legyen minél zökkenőmentesebb. S noha gyötrik a gyerekeket, és értelmetlen dolgokkal is gyötrik bizonyos mértékben, ne legyen nagy akadály és nagy felbukás ezen az úton.

E tömeges gyakorlat mellett egyre hangsúlyosabban van jelen a kimenekülők csoportja, aminek következménye a magán- és alapítványi iskolák virágzása. Ezeket az iskolákat jelentős részben a szülők kontrollálják, és gyermekeik teljesen jól érzik magukat ott.

A másik érdekes kimenekülő csoportot a magántanulói státust szerzett gyerekek és családok alkotják. Öt-hat család összeáll, felfogadnak egy normális, képzett tanító nénit és kifizetik a munkáját. Magyarországon jogszabályi kötelezettség van arra, hogy az ilyen tanulók félévente – évente bejárjanak vizsgázni valahová. A tapasztalatok szerint ezek a középosztálybeli gyerekek kiválóan levizsgáznak úgy, hogy gyakorlatilag kiszállnak a rendszerből. Másképp tanulnak és mást tanulnak. Közben pedig jól érzik magukat, stressz-mentesek, s lényegében boldogok és eredményesek.

Setényi János gondolatait kiemelte és összegezte: Gönczöl Enikő
Forrás: Ezer sebből vérzik a magyar közoktatás, Gazdaság TV, 2017. január 19.
A teljes felvétel itt nézhető meg.

Hogy lehet megmenteni? És ki mentse meg?

Szerinted mitől kívánják megóvni gyerekeiket azok a szülők, akik alternatív megoldásokat keresnek az oktatásukra?

Milyen többletet szeretnének biztosítani nekik?

Megvalósíthatók lennének az ő törekvéseik a hazai közoktatás rendszerén belül is?

Joguk van-e a szülőknek eldönteni, hogy milyen oktatást szeretnének saját gyermekeiknek?

Kinek milyen szerepe és felelőssége van a hazai közoktatás rendszerének jobbá tételében? Mit tehetnének ebben az ügyben a kormányzat képviselői, a kutatók és a fejlesztők, az intézményvezetők és a pedagógusok?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.12.01.
Rossz álom és józan ész – „A puszta hatalmi őrjöngésen kívül semmilyen alapja nincs a félév érvénytelenítésének”
Az egészségügyi helyzet miatt kihirdetett statárium árnyékában, sunyi módon meghozott \"lex SZFE\" pontosan illeszkedik a hatalom durva és folyamatos támadásainak sorába, 155 éves egyetem...
(Forrás: Népszava)
--
2020.12.01.
“Nem mondjuk ki hangosan: ég a ház!” – egy diák véleménye az oktatásról
A tanár választhat: vagy a kerettantervben foglaltakat tanítja meg, vagy az életre készít fel. Ez a választás, ahogy sok minden más kimeríti őt: amikor a fő tantárgyat tanító pedagógus...
(Forrás: Adom diákmozgalom)
--
2020.12.01.
Az iskolát be kell záratni, annyi fertőzött tanár volt- mutatjuk a tanárszűrés tapaszlatait
A lap megkereste a Pedagógusok Szakszervezetét (PSZ) a tesztelés kapcsán, Gosztonyi Gábor alelnök szerint vegyes a kép: sok helyen akadtak olyan tanárok, akik nem vállalták az önkéntes tesztel...
(Forrás: Hírhugó)
--
2020.12.01.
Hajnal Gabriella: Büszke vagyok a pedagógusaink helytállására
Az utóbbi időben számottevően javult az iskolák informatikai felszereltsége, az eszközpark több tíz milliárd forintos támogatásból bővülhetett – mondta lapunknak Hajnal Gabriella. A Klebelsberg...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.12.01.
Fullajtár Andrea egy különös SZFE-s tárgyalásról: „Azóta is hányingerem van”
A Színház- és Filmművészeti Egyetem tanárai szerint fenyegető trükkel érték el az új vezetők, hogy tárgyalóasztalhoz üljenek velük az oktatók: azokat rendelték be elbeszélgetésre,...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.12.01.
\"Miközben ellenállunk, adjunk is valamit\" – az SZFE-sek tévéjével elviselhetőbb a bezártság
Az ellenállás és a sztrájk egyik formája lett az online nézhető Sztrájktévé, amelyen hazai filmes nagyágyúk, esztéták, újságírók szabad egyetemi előadásait nézhetjük meg. Ha már...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep