Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. március 22. szerda, 7:45

Neked mindegy? Nekem nem 2.

Családi túlélési stratégiák

A közoktatás válságára – lehetőségeiktől függően – kétféle módon reagálnak a magyar családok. Az egyik stratégia a hagyományos állami rendszerben maradó tömegek esetében működik. Ők ugyanazt csinálják, amit az egészségügyben. Belátják, hogy a rendszer egészét nem tudják megváltoztatni. Mai formájában az valószínűleg már menthetetlen. Ahogy az egészségügyben a nővérekkel és az osztályos főorvossal kell jóban lenni, úgy az iskolákban ennek a pedagógusok megajándékozása, felköszöntése, személyes kapcsolatok kiépítése felel meg. Különösen az anyukák aktívak ezen a téren. Ám ennek nem az iskola vagy valami társadalmi reform támogatása a célja, hanem a kármentés. Nyilvánvalóan arról van szó, hogy Petikének a tanulási útja legyen minél zökkenőmentesebb. S noha gyötrik a gyerekeket, és értelmetlen dolgokkal is gyötrik bizonyos mértékben, ne legyen nagy akadály és nagy felbukás ezen az úton.

E tömeges gyakorlat mellett egyre hangsúlyosabban van jelen a kimenekülők csoportja, aminek következménye a magán- és alapítványi iskolák virágzása. Ezeket az iskolákat jelentős részben a szülők kontrollálják, és gyermekeik teljesen jól érzik magukat ott.

A másik érdekes kimenekülő csoportot a magántanulói státust szerzett gyerekek és családok alkotják. Öt-hat család összeáll, felfogadnak egy normális, képzett tanító nénit és kifizetik a munkáját. Magyarországon jogszabályi kötelezettség van arra, hogy az ilyen tanulók félévente – évente bejárjanak vizsgázni valahová. A tapasztalatok szerint ezek a középosztálybeli gyerekek kiválóan levizsgáznak úgy, hogy gyakorlatilag kiszállnak a rendszerből. Másképp tanulnak és mást tanulnak. Közben pedig jól érzik magukat, stressz-mentesek, s lényegében boldogok és eredményesek.

Setényi János gondolatait kiemelte és összegezte: Gönczöl Enikő
Forrás: Ezer sebből vérzik a magyar közoktatás, Gazdaság TV, 2017. január 19.
A teljes felvétel itt nézhető meg.

Hogy lehet megmenteni? És ki mentse meg?

Szerinted mitől kívánják megóvni gyerekeiket azok a szülők, akik alternatív megoldásokat keresnek az oktatásukra?

Milyen többletet szeretnének biztosítani nekik?

Megvalósíthatók lennének az ő törekvéseik a hazai közoktatás rendszerén belül is?

Joguk van-e a szülőknek eldönteni, hogy milyen oktatást szeretnének saját gyermekeiknek?

Kinek milyen szerepe és felelőssége van a hazai közoktatás rendszerének jobbá tételében? Mit tehetnének ebben az ügyben a kormányzat képviselői, a kutatók és a fejlesztők, az intézményvezetők és a pedagógusok?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.05.26.
Ezerforintos jutalmat kapnak a tanárok pedagógusnapra
„Ereszd el a hajam! Lesz ám bulika!” – írta Facebook-oldalán a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) arra reagálva, hogy ezer per főből kell kihozni egy „méltó összejövetelt...
(Forrás: index)
--
2022.05.24.
Felmondott a pedagógus, akinek kiállása elindította a polgári engedetlenségi mozgalmat
„A feleségem is pedagógus, tehát időről időre beszélgetünk arról, hogy elsősorban a pénzügyi okok miatt előbb-utóbb valamelyikünknek olyan állás után kell néznie, ahol azért anyagilag...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.05.24.
PDSZ: Tíz év múlva a tanárok fele eltűnhet a rendszerből – az iskola már gyerekmegőrzésre sem lesz alkalmas
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete az elmúlt hetekben készített online felmérést az oktatásban tapasztalható szakemberhiányról. „Ideális esetben arra a kérdésünkre, hogy a válaszad...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.05.24.
Pintér Sándor annyit beszél a rendről, hogy a pedagógusok elkezdtek aggódni
Semmilyen szakmai indoka nincs annak, hogy a köznevelés a BM fennhatósága alá kerüljön – hangsúlyozza Radó Péter oktatáskutató is. Ő úgy véli, nem az történik, hogy a kormányzat el...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.05.22.
Centenáriumi falujárás Kodály népdalgyűjtő útjainak emlékezetére. Dinyés Soma, Körber Katalin és Walter Judit írása
Éppen száz esztendeje, hogy Kodály Zoltán emlékezetes népdalgyűjtő útjaira sor került. A modern magyar zeneélet, nem kevésbé a XX. századi énektanítás meghatározó műveit jegyezhette...
(Forrás: tani-tani online)
--
2022.05.22.
Totyik Tamás: meddig lehet a hivatástudatra hivatkozni, meddig lehet azzal visszaélni?
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) azt tartotta volna fontosnak, hogy az oktatás egésze egységes rendszerben, egy tárcánál legyen. Ebből a szempontból másodlagos kérdés, hogy a minisztert...
(Forrás: hírklikk)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep