Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. március 22. szerda, 7:45

Neked mindegy? Nekem nem 2.

Családi túlélési stratégiák

A közoktatás válságára – lehetőségeiktől függően – kétféle módon reagálnak a magyar családok. Az egyik stratégia a hagyományos állami rendszerben maradó tömegek esetében működik. Ők ugyanazt csinálják, amit az egészségügyben. Belátják, hogy a rendszer egészét nem tudják megváltoztatni. Mai formájában az valószínűleg már menthetetlen. Ahogy az egészségügyben a nővérekkel és az osztályos főorvossal kell jóban lenni, úgy az iskolákban ennek a pedagógusok megajándékozása, felköszöntése, személyes kapcsolatok kiépítése felel meg. Különösen az anyukák aktívak ezen a téren. Ám ennek nem az iskola vagy valami társadalmi reform támogatása a célja, hanem a kármentés. Nyilvánvalóan arról van szó, hogy Petikének a tanulási útja legyen minél zökkenőmentesebb. S noha gyötrik a gyerekeket, és értelmetlen dolgokkal is gyötrik bizonyos mértékben, ne legyen nagy akadály és nagy felbukás ezen az úton.

E tömeges gyakorlat mellett egyre hangsúlyosabban van jelen a kimenekülők csoportja, aminek következménye a magán- és alapítványi iskolák virágzása. Ezeket az iskolákat jelentős részben a szülők kontrollálják, és gyermekeik teljesen jól érzik magukat ott.

A másik érdekes kimenekülő csoportot a magántanulói státust szerzett gyerekek és családok alkotják. Öt-hat család összeáll, felfogadnak egy normális, képzett tanító nénit és kifizetik a munkáját. Magyarországon jogszabályi kötelezettség van arra, hogy az ilyen tanulók félévente – évente bejárjanak vizsgázni valahová. A tapasztalatok szerint ezek a középosztálybeli gyerekek kiválóan levizsgáznak úgy, hogy gyakorlatilag kiszállnak a rendszerből. Másképp tanulnak és mást tanulnak. Közben pedig jól érzik magukat, stressz-mentesek, s lényegében boldogok és eredményesek.

Setényi János gondolatait kiemelte és összegezte: Gönczöl Enikő
Forrás: Ezer sebből vérzik a magyar közoktatás, Gazdaság TV, 2017. január 19.
A teljes felvétel itt nézhető meg.

Hogy lehet megmenteni? És ki mentse meg?

Szerinted mitől kívánják megóvni gyerekeiket azok a szülők, akik alternatív megoldásokat keresnek az oktatásukra?

Milyen többletet szeretnének biztosítani nekik?

Megvalósíthatók lennének az ő törekvéseik a hazai közoktatás rendszerén belül is?

Joguk van-e a szülőknek eldönteni, hogy milyen oktatást szeretnének saját gyermekeiknek?

Kinek milyen szerepe és felelőssége van a hazai közoktatás rendszerének jobbá tételében? Mit tehetnének ebben az ügyben a kormányzat képviselői, a kutatók és a fejlesztők, az intézményvezetők és a pedagógusok?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.09.24.
Ez eldőlt, megszólalt a Belügyminisztérium iskola-ügyben: erre készülhetnek a magyar szülők télen
Egyre többet lehet hallani arról, hogy az iskoláknak nincs pénzük felújításra és eszközök beszerzésére, így a szülőkkel akarják megoldani ezeket a feladatokat. Az iskolák karbantartá...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2022.09.24.
300 diák tüntetett a budapesti Szerb Antal Gimnázium előtt a tanáraikért és az oktatásért
Újabb iskolában álltak ki a diákok a tanáraikért és az oktatás fejlesztéséért: a budapesti Szerb Antal Gimnázium tanulói a közleményük szerint péntek reggel mintegy háromszázan alkottak...
(Forrás: Mérce)
--
2022.09.24.
A minisztérium szerint az új Nat úgy jó, ahogy van, és pluszban még \"hazafias, gyermekközpontú és 21. századi\" is
Ha a tananyag valóban sok és elsajátítására a kormány bevallása szerint is több időt kell hagyni, akkor miért nem inkább a tananyag mennyiségét csökkenti a Kormány, megkönnyítve ezzel...
(Forrás: Eduline)
--
2022.09.24.
Pedagógusok Szakszervezete: El fognak szabadulni az indulatok, amikor megérkeznek az első energiaszámlák
Hétfő óta tart a pedagógusok országos gördülő sztrájkja, amelyhez egyre többen csatlakoznak a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke szerint, ám egyelőre nincsenek annyian, mint a...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.09.24.
18 fok sincs egy fóti gimnáziumban, már most meleg teát osztanak
Tizenhat-tizennyolc fok van jelenleg a Fóti Népművészeti Szakgimnáziumban – erről tájékoztatta a szülőket az intézmény vezetője. A szerkesztőségünkhöz is eljutott levelének létezé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.09.24.
Sem utódja, sem boldog őse. Ady Endre versének kibontása dramatikus módszerekkel. Végh Ágnes írása
A drámatanári képzés vizsgatanítására is azért választottam ezt a művet, mert a lét egyetemes kérdéseit feszegeti, amelyekkel előbb-utóbb mindenki szembesül az élete során. Az alábbiakban...
(Forrás: tani-tani online)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep