Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. április 4. kedd, 21:30

Neked mindegy? Nekem nem!

4. Váljanak az iskolaigazgatók kulcsszereplőkké!

Az oktatással kapcsolatos döntések ma nem ott születnek, ahol a megfelelő információk rendelkezésre állnak. Informálatlan emberekkel pedig nem lehet kompetens döntéseket hozni – mondta Kertesi Gábor a Stádium 28 Kör konferenciáján. A döntéseket azokon a lehető legalacsonyabb szinteken kell meghozni, ahol azok még hatékonyan kialakíthatók – ahol a legtöbb az információ, és a legtöbb érdekelt véleménye fogalmazódik meg.

A jelenlegi túlszabályozottság aláássa az iskolák alkalmazkodó- és innovációs készségét. Helyi szintű oktatáspolitikára lenne szükség. Csak a helyi szintű stratégiai gondolkodás tudná orvosolni azt a problémát, hogy mára egy olyan duális iskolarendszer alakult ki – szegregációval és tanári szelekcióval –, amelyben különváltak egymástól a jobb módú családok magasabb szinten teljesítő és az ingázásra képtelen maradék iskolái. A gondokat sokféle eszközzel lehetne orvosolni, de ilyenekkel nem élhetnek a tankerületek, hiszen se hatáskörük, se érdekeltségük, se pénzük nincs hozzá. Azt, hogy mennyire nincs önálló iskolapolitikája az 59 tankerületnek, jól jelzi honlapjaik üressége. A tankerületi vezetőknek nincs felelősségük az érintett önkormányzatok, illetve a lakosság felé, csak a minisztériumnak tartoznak elszámolni a munkájukról.

Változást attól lehetne remélni, ha az iskolák igazgatói a rendszer kulcsszereplőivé válnának.

A Stádium 28 Kör az MTA köztestületi tagjaiból alakult társadalmi fórum, amit az MTA tudósainak egy csoportja hozott létre. Céljuk, hogy nyilvánosságot teremtsenek a társadalmi viszonyokkal összefüggő vizsgálatok eredményei számára és elősegítsék a torzulások orvoslására törekvő javaslatok megosztását. Sok olyan jelenséget észlelnek ugyanis, amely súlyosan korlátozhatja hazánk közép- és hosszú távú fejlődését.

Kertesi Gábor gondolatait kiemelte és összefoglalta: Gönczöl Enikő
A Stádium 28 Kör 2017 februárjában tartott konferenciájáról hírt adó teljes cikk itt érhető el.

Mely szinteken kellene döntéseket hozni?

Melyek azok az oktatási kérdések, amikről leginkább az intézmény szintjén lehet szakszerű döntéseket hozni?

Mely kérdések esetében van szükség külső (tankerületi vagy központi) szabályozásra?

Kiknek a véleményét kell figyelembe venni az oktatás helyi kereteinek kialakításakor?

Milyen feltételekre van szükség ahhoz, hogy az iskolaigazgatók a helyi oktatáspolitika alakítóivá váljanak?

Hogyan kellene működnie a tankerületi szervezetnek ahhoz, hogy segítse az oktatás minőségének folyamatos javulását?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.10.20.
Varga Előd: Miért teljesen értelmetlen a munkád, ha irodalomtanár vagy?
A kudarcot négy fő okra vezetem vissza: a diákok lelkivilágától elszakadt elitista tananyagra; az értelmiségi lét totális félreértésére; az alkalmazott módszerek nyers nyomulósságára...
(Forrás: Azonnali)
--
2021.10.19.
Van olyan gimnázium, ahonnan a végzősök fele külföldre ment
Az egyik budapesti gimnáziumban a májusban érettségizettek közül minden második diák szeptemberben már valamelyik külföldi egyetemen kezdett, de a HVG most megjelent középiskolai rangsorá...
(Forrás: eduline)
--
2021.10.19.
Egy 18 éves magyar gimnazista nyerte az egyik legrangosabb oxfordi esszéversenyt
Egy 18 éves magyar diák szerezte meg az első helyet az egyik legismertebb és legnevesebb oxfordi esszéversenyen, ráadásul olyan témával, amely a tapasztalt bölcsészhallgatóknak is feladná...
(Forrás: eduline)
--
2021.10.16.
Lelki problémája van a gyereknek? Várhatja, hogy ellássák!
Jelenleg félelmetesen hosszú sorok kígyóznak a gyermekpszichológusokat foglalkoztató pedagógiai szakszolgálatok előtt, akárcsak a gyerekpszichiátriai ambulanciákon. Miközben az állami mellett...
(Forrás: index)
--
2021.10.16.
Mit tegyél, ha bántják és kiközösítik a gyerekedet?
Kevés szívfájdítóbb dolog létezik szülő számára, mint amikor azt tapasztalja, hogy a suliban bántják, kiközösítik a gyerekét. Az áldozat szégyenkezik, gyakran titkolja mindazt, amit...
(Forrás: családi net)
--
2021.10.16.
A pedagógusok szerint a kormány slendriánsága miatt fulladt kudarcba az első sztrájktárgyalásuk
A Pedagógus Szakszervezet (PSZ) felháborítónak tartja, hogy a közös sztrájkbizottságban nem volt nevesítve, csak a PDSZ. Így a levél Kisfaludy Lászlót csak a PDSZ-szel való tárgyalásra...
(Forrás: Mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep