Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. április 4. kedd, 21:30

Neked mindegy? Nekem nem!

4. Váljanak az iskolaigazgatók kulcsszereplőkké!

Az oktatással kapcsolatos döntések ma nem ott születnek, ahol a megfelelő információk rendelkezésre állnak. Informálatlan emberekkel pedig nem lehet kompetens döntéseket hozni – mondta Kertesi Gábor a Stádium 28 Kör konferenciáján. A döntéseket azokon a lehető legalacsonyabb szinteken kell meghozni, ahol azok még hatékonyan kialakíthatók – ahol a legtöbb az információ, és a legtöbb érdekelt véleménye fogalmazódik meg.

A jelenlegi túlszabályozottság aláássa az iskolák alkalmazkodó- és innovációs készségét. Helyi szintű oktatáspolitikára lenne szükség. Csak a helyi szintű stratégiai gondolkodás tudná orvosolni azt a problémát, hogy mára egy olyan duális iskolarendszer alakult ki – szegregációval és tanári szelekcióval –, amelyben különváltak egymástól a jobb módú családok magasabb szinten teljesítő és az ingázásra képtelen maradék iskolái. A gondokat sokféle eszközzel lehetne orvosolni, de ilyenekkel nem élhetnek a tankerületek, hiszen se hatáskörük, se érdekeltségük, se pénzük nincs hozzá. Azt, hogy mennyire nincs önálló iskolapolitikája az 59 tankerületnek, jól jelzi honlapjaik üressége. A tankerületi vezetőknek nincs felelősségük az érintett önkormányzatok, illetve a lakosság felé, csak a minisztériumnak tartoznak elszámolni a munkájukról.

Változást attól lehetne remélni, ha az iskolák igazgatói a rendszer kulcsszereplőivé válnának.

A Stádium 28 Kör az MTA köztestületi tagjaiból alakult társadalmi fórum, amit az MTA tudósainak egy csoportja hozott létre. Céljuk, hogy nyilvánosságot teremtsenek a társadalmi viszonyokkal összefüggő vizsgálatok eredményei számára és elősegítsék a torzulások orvoslására törekvő javaslatok megosztását. Sok olyan jelenséget észlelnek ugyanis, amely súlyosan korlátozhatja hazánk közép- és hosszú távú fejlődését.

Kertesi Gábor gondolatait kiemelte és összefoglalta: Gönczöl Enikő
A Stádium 28 Kör 2017 februárjában tartott konferenciájáról hírt adó teljes cikk itt érhető el.

Mely szinteken kellene döntéseket hozni?

Melyek azok az oktatási kérdések, amikről leginkább az intézmény szintjén lehet szakszerű döntéseket hozni?

Mely kérdések esetében van szükség külső (tankerületi vagy központi) szabályozásra?

Kiknek a véleményét kell figyelembe venni az oktatás helyi kereteinek kialakításakor?

Milyen feltételekre van szükség ahhoz, hogy az iskolaigazgatók a helyi oktatáspolitika alakítóivá váljanak?

Hogyan kellene működnie a tankerületi szervezetnek ahhoz, hogy segítse az oktatás minőségének folyamatos javulását?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.10.07.
Nemzetközi normáknak sem felel meg a magyar tanárok sztrájkjogának csorbítása
A pedagógusok fizetése alacsony Magyarországon, ezt szinte mindenki tudja. De miért szerepel a tüntetések molinóin, hogy a sztrájk alapjog? Miért követelik vissza a sztrájklehetőségüket...
(Forrás: euronews)
--
2022.10.07.
A katolikus püspökök is tisztában vannak pedagógusaik „nehéz helyzetével”
„A katolikus egyházmegyei fenntartók minden esetben az Alaptörvénnyel, illetve a hatályos jogszabályokkal összhangban álló intézményi működés mellett elkötelezettek. A jelenlegi helyzetre...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.10.07.
Megelégelték a diákok, hogy velük zsarolják a tanáraikat Interjú a Diákok a Tanárokért mozgalom elnökségével
abár a teljes társadalmi szolidaritás vagy az általános sztrájk, sőt forradalom (?) még várat magára, és a tüntetés maga is inkább apolitikusnak tekinthető koncertezésbe fulladt, aki kint...
(Forrás: mérce)
--
2022.10.07.
A FINN CSODAISKOLÁKBAN SEMMI OLYAN NEM TÖRTÉNIK, AMIT NE LEHETNE BÁRHOL, AKÁR INGYEN IS MEGVALÓSÍTANI
Az iskola nyitott volt számunkra, amúgy is rendszeresen járnak oda a világ minden tájáról. Az első, ami feltűnt, a hihetetlen tisztaság. Sehol egy porszem, még a szekrények teteje is tükö...
(Forrás: Qubit)
--
2022.10.07.
Tengernyi kockázatot hordoz, ha nem foglalkoznak eleget a médiaműveltséggel az iskolában
A digitális térrel kibővült valóság számos kockázatot hordoz a gyerekek egészséges személyiségfejlődésére. Az online térben túl könnyen férnek hozzá ártalmas tartalmakhoz (pl. pornogr...
(Forrás: g7.hu)
--
2022.10.07.
A tanárok ma nyitott kapukat döngetnek
Gulyás Gergely kancelláriaminiszter az elmúlt hónapokban többször is ismertette, hogy tervben van egy kiemelt pedagógus-bérfejlesztés. Azt a tényt viszont nem lehet mellőzni, hogy 2020-tól...
(Forrás: Mandiner)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep