Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. március 30. csütörtök, 21:00

Neked mindegy? Nekem nem!

3. Kiért van az iskola?

Ha valakinek az a gyanúja támad, hogy rosszindulatú daganata van, akkor ma átlagosan 42 napba telik, hogy megtudja, valójában mekkora a baj. Ha egy kamerát szerelnénk a vállára és végignéznénk, miért tart ez ilyen hosszú ideig, azt látnánk, hogy sok helyen megfordul, és sokat várakozik. Ha ugyanezt a filmet az orvosok szemszögéből néznénk végig – az ő vállukra szerelt kamerákkal –, akkor viszont úgy éreznénk, az egészségügy nagyon is hatékonyan működik. Az orvosok folyamatosan tevékenyek. Látszik, hogy a rendszer úgy van összerakva, hogy az ő idejük jól ki legyen használva. Ha az orvosoknak kellene várni, az nagyfokú pazarlás lenne. A rendszer szempontjából jobb, ha a beteg vár. Pedig ki lehetne alakítani olyan gyakorlatot is, amelyben a beteg egy napon belül megkaphatja a diagnózist. Csak arra lenne szükség, hogy a különféle szakorvosok egyszerre legyenek ott, ahová a beteg bemegy.

Ehhez hasonlóan, a világ nagy részén az oktatási rendszerek arra vannak optimalizálva, hogy a tanárnak ne legyen elpazarolt ideje. Ezért vannak specializált oktatóink, akik csak arról beszélnek, ami a szakterületük. A tanulók bemennek hozzájuk, ők elmondják nekik, amit tudnak, majd a tanulók továbbmennek a következő tanárhoz. (De az el akkor is ez, amikor a tanárok járnak osztályról osztályra.)

Ám ha arról beszélünk, hogy az oktatás legyen gyerekközpontú és személyre szabott, akkor az egész rendszert arra kellene optimalizálni, hogy a gyerek azonnal hozzáférjen ahhoz, ami felkeltette az érdeklődését, amit meg szeretne tanulni. És ma ezt meg lehet csinálni. Hiszen a specializált tudások általában fent vannak az interneten. De ott lehetnek ezek a tudások különféle tanulási központokban is, ahová a gyerekek be tudnak menni és kérdéseket tudnak feltenni. A Budapest School alapítói meg vannak győződve róla, hogy a technika ma már tényleg lehetővé teszi az olyan, személyre szabott oktatást, ahol mindenki a saját ritmusában, a maga egyéni fejlődési terve alapján tanulhat. A tanárok pedig egymással is együttműködve segíthetik őket ebben.

Halácsy Péter gondolatait kiemelte és összefoglalta: Gönczöl Enikő
A San Franciscóból 2016 februárjában közvetített webinárium felvétele itt érhető el.

Hogyan lehet gyerekközpontú?

Mik a jelei annak, ha egy iskola gyerekközpontú, vagyis azt a célt szolgálja, hogy minden egyes gyerek a lehető legteljesebb mértékben kibontakoztassa a képességeit?

Mennyire reális gondolat, hogy minden gyerek a maga ritmusában tanuljon, saját egyéni fejlődési terve alapján? Mi minden szükséges ehhez egy iskolában?

Megoldható, hogy egy iskola tanárai összehangolják a munkájukat a gyerekek személyre szabott fejlesztése érdekében? Hogyan tud ehhez hozzájárulni az iskola szervezete?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.04.17.
Az egyik legdrágább brit elitiskola csapatát is legyőzte két magyar diák az oxfordi vitaversenyen
Magyar gimnazisták nyerték meg a legnevesebb nemzetközi vitaverseny döntőjét – a tizedikes diákok „újonc” kategóriában indultak az oxfordi versenyen, és az egyik legrégebbi brit magá...
(Forrás: eduline)
--
2021.04.17.
Életveszély miatt nem engedik iskolába vezető orvosok és egészségügyi dolgozók a gyerekeiket
Egyre több egészségügyi dolgozó, orvos jelzi, hogy nem engedi iskolába a gyerekeit a jelenlegi járványügyi helyzetben – értesült a Portfolio. Döntésüket a vírus gyors terjedésével magyar...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.04.17.
Balla István: Tényleg belefér egy-egy pofon a nevelési folyamatba?
Szerencsére elmúlt a 18., a 19. század, azt is gondolhatnánk, hogy a 21. században már az ütéske, a legyintéske, továbbá a vessző nem épp a nevelési fősodorhoz tartozik. Ám időnként...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.17.
„Nincsenek külön szülők és külön munkavállalók” – öt nagy szakszervezet állt ki az iskolanyitás ellen
Közös nyilatkozatban állt ki öt nagy szakszervezeti konföderáció az iskolák hétfői nyitása ellen, miután múlt pénteken kiderült: bár a kormány visszakozott, így a középiskolásokat...
(Forrás: mérce)
--
2021.04.17.
Palkovics László felel a Diákvárosért a Fudan Egyetem campusáért
A kabinet fenntartja szándékát a Budapest Diákváros megvalósítására, egyetért azzal, hogy a Budapest Diákváros mellett a Fudan Hungary Egyetem budapesti oktatási-kutatási és adminisztrat...
(Forrás: Infostart)
--
2021.04.17.
Orbán Viktor sincs meggyőződve arról, hogy kell-e iskolanyitás, szerinte a kormány a WHO javaslatát követi
A miniszterelnök saját elmondása alapján sincsen meggyőződve az iskolanyitás időszerűségéről. Szerinte a kormány a WHO (Egészségügyi Világszervezet) protokollja szerint jár el a kérd...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep