Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. március 30. csütörtök, 21:00

Neked mindegy? Nekem nem!

3. Kiért van az iskola?

Ha valakinek az a gyanúja támad, hogy rosszindulatú daganata van, akkor ma átlagosan 42 napba telik, hogy megtudja, valójában mekkora a baj. Ha egy kamerát szerelnénk a vállára és végignéznénk, miért tart ez ilyen hosszú ideig, azt látnánk, hogy sok helyen megfordul, és sokat várakozik. Ha ugyanezt a filmet az orvosok szemszögéből néznénk végig – az ő vállukra szerelt kamerákkal –, akkor viszont úgy éreznénk, az egészségügy nagyon is hatékonyan működik. Az orvosok folyamatosan tevékenyek. Látszik, hogy a rendszer úgy van összerakva, hogy az ő idejük jól ki legyen használva. Ha az orvosoknak kellene várni, az nagyfokú pazarlás lenne. A rendszer szempontjából jobb, ha a beteg vár. Pedig ki lehetne alakítani olyan gyakorlatot is, amelyben a beteg egy napon belül megkaphatja a diagnózist. Csak arra lenne szükség, hogy a különféle szakorvosok egyszerre legyenek ott, ahová a beteg bemegy.

Ehhez hasonlóan, a világ nagy részén az oktatási rendszerek arra vannak optimalizálva, hogy a tanárnak ne legyen elpazarolt ideje. Ezért vannak specializált oktatóink, akik csak arról beszélnek, ami a szakterületük. A tanulók bemennek hozzájuk, ők elmondják nekik, amit tudnak, majd a tanulók továbbmennek a következő tanárhoz. (De az el akkor is ez, amikor a tanárok járnak osztályról osztályra.)

Ám ha arról beszélünk, hogy az oktatás legyen gyerekközpontú és személyre szabott, akkor az egész rendszert arra kellene optimalizálni, hogy a gyerek azonnal hozzáférjen ahhoz, ami felkeltette az érdeklődését, amit meg szeretne tanulni. És ma ezt meg lehet csinálni. Hiszen a specializált tudások általában fent vannak az interneten. De ott lehetnek ezek a tudások különféle tanulási központokban is, ahová a gyerekek be tudnak menni és kérdéseket tudnak feltenni. A Budapest School alapítói meg vannak győződve róla, hogy a technika ma már tényleg lehetővé teszi az olyan, személyre szabott oktatást, ahol mindenki a saját ritmusában, a maga egyéni fejlődési terve alapján tanulhat. A tanárok pedig egymással is együttműködve segíthetik őket ebben.

Halácsy Péter gondolatait kiemelte és összefoglalta: Gönczöl Enikő
A San Franciscóból 2016 februárjában közvetített webinárium felvétele itt érhető el.

Hogyan lehet gyerekközpontú?

Mik a jelei annak, ha egy iskola gyerekközpontú, vagyis azt a célt szolgálja, hogy minden egyes gyerek a lehető legteljesebb mértékben kibontakoztassa a képességeit?

Mennyire reális gondolat, hogy minden gyerek a maga ritmusában tanuljon, saját egyéni fejlődési terve alapján? Mi minden szükséges ehhez egy iskolában?

Megoldható, hogy egy iskola tanárai összehangolják a munkájukat a gyerekek személyre szabott fejlesztése érdekében? Hogyan tud ehhez hozzájárulni az iskola szervezete?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep