Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
?>
2017. április 17. hétfő, 17:30

Neked mindegy? Nekem nem!

6. Iskolák a vonal alatt

Magyarországon – a 2011-2015 közötti öt év átlagát tekintve – 665 olyan általános iskola van, ahol a tanulók több mint fele rendszeresen nem éri el a nyolcadik osztály végére azt a képességszintet, amely a sikeres középiskolai tanulás feltétele. Tehát több mint 100 ezer magyar gyerek olyan intézménybe jár, ahonnan nem nagyon vezet út felfelé. Más szavakkal ez azt jelenti, hogy az általános iskolák egyharmada nem teljesíti azt, ami a legfontosabb feladata lenne – állítja egy közelmúltban megjelent tanulmány.

2015-ben

  • 29 ezer nyolcadikos diák (az általános iskolát akkor befejezők 39%-a) nem érte el az országos kompetenciamérés szövegértési tesztjén a 4. képességszintet.
  • 219 olyan magyar iskola volt, ahol a megelőző öt évben folyamatosan 50% felett volt a szövegértési teszt 4. szintje alatt teljesítő nyolcadikosok aránya.
  • 145 olyan iskola volt, ahol 90% vagy annál magasabb volt a 4. képességi szintet el nem érő nyolcadikos diákok aránya.

Tudjuk, hogy Magyarországon az iskolai teljesítményt leginkább a tanulók családi háttere magyarázza. Mégsem mondhatjuk azonban, hogy determinálja azt. Vannak ugyanis olyan iskolák, ahol rossz társadalmi hátterük ellenére is jól teljesítenek a gyerekek.

Egy tanuló képességszintje az a legmagasabb szint, amelyen a feladatok legalább felét meg tudja oldani az Országos Kompetenciamérés rendszerében. Azok a diákok, akik szövegértésből a 0-3. szint között teljesítenek, csak egyszerűbb szövegeket tudnak kezelni. Vissza tudnak keresni bennük információkat, de csak olyanokat, amelyek a kérdésben is kifejtett módon szerepelnek. A 4. képességszintet elérő diákok viszont már olyan kérdésekre is tudnak válaszolni, amelyekhez több helyen elszórtan szereplő információkat kell összegyűjteni, összekapcsolni, értelmezni, és felismerni az esetlegesen félrevezetőket. Nemcsak a szöveg egészének célját tudják felismerni, hanem azt is, hogy a részletek milyen funkciót töltenek be azon belül.

Szepesi Balázs és Herczeg Bálint gondolatait
kiemelte és összefoglalta: Gönczöl Enikő
A 2017 márciusában megjelent „Ahonnan nem felfelé visz az út…” című
cikk itt érhető el.

Tényleg reménytelen?

Véleményed szerint bele lehet nyugodni abba, hogy az iskoláink egy része nem képes az ott tanulókat hozzásegíteni a felnőtt életben szükséges alapvető készségek megszerzéséhez?

Milyen okok húzódhatnak meg e kudarcok mögött? Mit csinálnak másképp a hátrányos helyzetű gyerekeket eredményesen tanító iskolákban?

Mit tehetnének a nehéz sorsú tanulók iskolai sikeressége érdekében az igazgatók, a tanfelügyelők és a tankerületi apparátus?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
--
2023.07.15.
A státusztörvény miatt elhagyja a tanári pályát Jocó bácsi, az ország kedvelt pedagógusa
Elhagyja a tanári pályát Balatoni József, vagy ahogy mindenki ismeri, Jocó bácsi. A közel százezer követővel bíró pedagógus úgy fogalmazott, „a lelkem egy darabja most kicsit belehal ebbe...
(Forrás: Index)
--
2023.07.09.
Kiválóan fejlesztő általános iskolák. Asztalos György írása
Egy intézmény akkor kerül fel a kiválóan teljesítők listájára, ha az elmúlt öt kompetenciamérésen legalább egyszer a „sárga pont” felette van a „kék vonalnak”. Vagyis a gyerekek...
(Forrás: tani-tani online)
--
2023.07.09.
Pedagógusoknak, rendőröknek ad havi 150 ezres albérlet-támogatást Terézváros
Három éven át havi bruttó 150 ezer forintos albérlet-támogatást nyújt 18 olyan munkavállalónak Terézváros, akik az állami szférában dolgoznak nehéz körülmények között, ezzel is pr...
(Forrás: Telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep