Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. május 25. csütörtök, 8:09

Neked mindegy? Nekem nem!

11. Nyuszikákat tenyésztünk

Arról a problémáról, amit az okoz, hogy a 6 és 8 osztályos középiskolákba negyedik vagy hatodik évfolyam után felvételiznek a gyerekek, keveset szoktak beszélni. Azok, akik ebben az életkorban kiválóan teljesítenek, a nyuszikák – s ez különösen érvényes a fiúkra. A normális, kreatív, teremtőképes fiúk ekkor személyiségfejlődésük zavaros, szétesett részét élik, és egyáltalán nem motiváltak a szívós, rendszeres, kitartó tanulásra. Ez azt jelenti, hogy ettől a ponttól kezdve determinált az életpályája. Az elit gimnáziumokba bekerülő gyerekek továbblépnek az egyetemekre, ahol ők kapják majd a tehetséggondozó, emelt szintű kurzusokat és a szakkollégiumokat – ami azt jelenti, hogy jól teljesítő nyuszikákat tenyésztünk, különösen a fiúk esetében.

A legértékesebb, kreatív srácok gyakorlatilag kimaradnak a rendszerből vagy a futottak még kategóriába kerülnek. Egy fiúnak általában 16 éves kora körül kezd megjönni az esze. Érettségi előtt szokták összekapni magukat, és ez teljesen egészséges. Mint ahogy az is, hogy az ötödik osztálytól a hetedikig nem tud elszámolni azzal, hogy mivel foglalkozott. Ezt a szülők úgy érzékelik, hogy feküdt az ágyon és zenét hallgatott éveken át. Vagy a gépe előtt ült. De ez nem igaz, mert akkor érnek meg benne bizonyos dolgok.

Az elit iskolákban tenyésztett nyuszikák nem fognak innovatív startup-okat létrehozni. Inkább elmennek Ausztriába egy jól fizető biztos állásba, amiből Magyarországnak sok haszna nincs. Vagy megszállják az államigazgatást, ahol sok pénzt akarnak keresni. Ez egy becsülendő, katonai fegyelemmel működő szektor, ahol utasításokat kell végrehajtani. De hiányzik az a „félanarchista kreatív tenyészet”, amelyik a modern 21. századi gazdaságot előre mozdítja. Ez nagyon nagy probléma, aminek az árát később fogja megfizetni a magyar gazdaság.

Setényi János gondolatait kiemelte és összegezte: Gönczöl Enikő
A Gazdaság TV Ezeregy sebből vérzik a magyar közoktatás című 2017. januári felvétele itt nézhető meg.

Kinek jó ez? Mit és hogyan kellene változtatni?

Kiknek és miért jó, hogy a magyar oktatási rendszerben a 4 osztályos mellett 6 és 8 osztályos gimnáziumok is működnek? És kik azok, akik számára ez biztosan nem jó?

Véleményed szerint hány éves korukig kellene egységes intézménytípusban tartani a gyerekeket? Hol van az a pont, amikor már minden gyerek számára az a legjobb, ha képességei és érdeklődése szerint, más-más speciális iskolatípusba kerül?

Vajon lehet-e jól kezelni egy intézményen belül azt a tényt, hogy a gyerekek nem azonos tempóban érnek? S ha igen, hogyan?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep