Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. május 25. csütörtök, 8:09

Neked mindegy? Nekem nem!

11. Nyuszikákat tenyésztünk

Arról a problémáról, amit az okoz, hogy a 6 és 8 osztályos középiskolákba negyedik vagy hatodik évfolyam után felvételiznek a gyerekek, keveset szoktak beszélni. Azok, akik ebben az életkorban kiválóan teljesítenek, a nyuszikák – s ez különösen érvényes a fiúkra. A normális, kreatív, teremtőképes fiúk ekkor személyiségfejlődésük zavaros, szétesett részét élik, és egyáltalán nem motiváltak a szívós, rendszeres, kitartó tanulásra. Ez azt jelenti, hogy ettől a ponttól kezdve determinált az életpályája. Az elit gimnáziumokba bekerülő gyerekek továbblépnek az egyetemekre, ahol ők kapják majd a tehetséggondozó, emelt szintű kurzusokat és a szakkollégiumokat – ami azt jelenti, hogy jól teljesítő nyuszikákat tenyésztünk, különösen a fiúk esetében.

A legértékesebb, kreatív srácok gyakorlatilag kimaradnak a rendszerből vagy a futottak még kategóriába kerülnek. Egy fiúnak általában 16 éves kora körül kezd megjönni az esze. Érettségi előtt szokták összekapni magukat, és ez teljesen egészséges. Mint ahogy az is, hogy az ötödik osztálytól a hetedikig nem tud elszámolni azzal, hogy mivel foglalkozott. Ezt a szülők úgy érzékelik, hogy feküdt az ágyon és zenét hallgatott éveken át. Vagy a gépe előtt ült. De ez nem igaz, mert akkor érnek meg benne bizonyos dolgok.

Az elit iskolákban tenyésztett nyuszikák nem fognak innovatív startup-okat létrehozni. Inkább elmennek Ausztriába egy jól fizető biztos állásba, amiből Magyarországnak sok haszna nincs. Vagy megszállják az államigazgatást, ahol sok pénzt akarnak keresni. Ez egy becsülendő, katonai fegyelemmel működő szektor, ahol utasításokat kell végrehajtani. De hiányzik az a „félanarchista kreatív tenyészet”, amelyik a modern 21. századi gazdaságot előre mozdítja. Ez nagyon nagy probléma, aminek az árát később fogja megfizetni a magyar gazdaság.

Setényi János gondolatait kiemelte és összegezte: Gönczöl Enikő
A Gazdaság TV Ezeregy sebből vérzik a magyar közoktatás című 2017. januári felvétele itt nézhető meg.

Kinek jó ez? Mit és hogyan kellene változtatni?

Kiknek és miért jó, hogy a magyar oktatási rendszerben a 4 osztályos mellett 6 és 8 osztályos gimnáziumok is működnek? És kik azok, akik számára ez biztosan nem jó?

Véleményed szerint hány éves korukig kellene egységes intézménytípusban tartani a gyerekeket? Hol van az a pont, amikor már minden gyerek számára az a legjobb, ha képességei és érdeklődése szerint, más-más speciális iskolatípusba kerül?

Vajon lehet-e jól kezelni egy intézményen belül azt a tényt, hogy a gyerekek nem azonos tempóban érnek? S ha igen, hogyan?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.04.15.
Tízezrek dilemmája: Menjen-e iskolába a gyerek, ha kötelező, de nem biztonságos?
Mert nagyot mondani Orbán Viktor, amikor arra hivatkozott, hogy a magyarok többsége a nemzeti konzultáción azt kérte, nyissák ki az iskolákat: a témakört firtató kérdés ugyanis nem szerepelt...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.15.
Maruzsa: Ha nagyon rosszul sikerül az írásbeli érettségi, lehet javítani szóbelin
Maruzsa Zoltán közoktatásért felelős államtitkár az operatív törzs pénteki tájékoztatóján beszélt az iskolákat érintő járványügyi intézkedések változásairól. Elmondta, az óvod...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.15.
Maruzsa: Nem lesz kötelező a gyerekeket visszavinni az óvodába és az iskolába
Az államtitkár elmondta, hogy az óvodák és az alsó tagozatok megnyitása mellett az is szólt, hogy e két csoportban alacsonyabb volt a fertőzöttek aránya. Hozzátette, hogy az alsó tagozaton...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.14.
Biztonságos-e az iskolák jövő heti újranyitása Magyarországon?
Hétfőn újranyitnak az általános iskolák a kormány döntése alapján, ezért megvizsgáltuk, hogy járványügyi szempontból indokolható-e az újranyitás. Amikor a kabinet március végén d...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.04.13.
Koronavírus és iskolanyitás: a diákoknak könnyebb, a tanároknak nehezebb lesz otthon maradni
Egyfelől tehát valós igény, hogy újrainduljon a jelenléti oktatás, másfelől valós járványügyi veszély is a nyitás. Mint a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke lapunknak elmondta, hozzájuk is...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.13.
Oroszi Beatrix: Amíg nem telik el két hét a tanárok második oltása után, maszkban kellene tanítani
Az esetszámokat tekintve túl vagyunk a harmadik hullám csúcsán, de továbbra sem dőlhetünk hátra, mondta Oroszi Beatrix epidemiológus, a kormánynak tanácsokat adó minisztériumi elemzőcsapat...
(Forrás: 444.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep