Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. április 19. szerda, 14:21

Neked mindegy? Nekem nem!

7. Másra van már szükség a munkaerőpiacon

A munkaerőpiac által elvárt készségek és ismeretek nagyon megváltoztak az elmúlt évtizedekben, s a közoktatás egyre kevésbé készíti fel ezekre a gyerekeket. A szükséges tudás hiányában a magyar fiatalok sokasága számíthat arra, hogy kevesebbet fog keresni, ki lesz téve az állásvesztés kockázatának, és egészségi állapota is rosszabb lesz annál, mint amilyen lehetne, ha megfelelő oktatásban részesül – állította Varga Júlia közgazdász a Stádium 28 Kör konferenciáján.

A modern munkaerőpiacon egyre kisebb a kereslet a rutin jellegű kognitív és manuális készségek iránt. Ezeket ma már sok területen kiváltja az automatizáció. Felértékelődnek viszont azok a munkavállalók, akik képesek strukturális problémamegoldásra és új információk alkalmazására. Ez a folyamat se leállni, se lassulni nem fog. Az utasok ma már maguk adják fel csomagjaikat a repülőgépre – nem kell hozzá személyzet. A nagy csomagküldő szolgálatoknál robotok válogatják szét a küldeményeket. Az automatizáció és a digitalizáció hatására már az autógyárakban is alig látni embereket. A számítógépek az embernél gyorsabban és olcsóbban oldanak meg olyan feladatokat, amelyek egyszerű utasításokat követnek. Tévedés azonban azt hinni, hogy emiatt visszaszorulna a világban a szakképzés. A változás lényege az, hogy a szakmai képzettséget szerzők mind nagyobb arányban rendelkeznek egyúttal érettségivel is.

A témához kapcsolódóan elhangzott a konferencián, hogy a magyarországihoz hasonló tanoncrendszerű dán szakképzésből sokkal magasabb szintű írás-olvasási készséggel kerülnek ki a fiatalok. 65%-uk angolul is beszél, míg a magyarok között ez az arány az egy százalékot sem éri el. A hazai szakmunkások jelentős része betanított vagy segédmunkát végez, és magas közöttük a munkanélküliek aránya. A dánok jelentős része viszont termelésirányító vagy vállalkozó lesz.

A Stádium 28 Kör az MTA köztestületi tagjaiból alakult társadalmi fórum, amit az MTA tudósainak egy csoportja hozott létre. Céljuk, hogy nyilvánosságot teremtsenek a társadalmi viszonyokkal összefüggő vizsgálatok eredményei számára és elősegítsék a torzulások orvoslására törekvő javaslatok megosztását. Sok olyan jelenséget észlelnek ugyanis, amely súlyosan korlátozhatja hazánk közép- és hosszú távú fejlődését.

Varga Júlia gondolatait kiemelte és összefoglalta: Gönczöl Enikő
A Stádium 28 Kör 2017 februárjában tartott konferenciájáról hírt adó teljes cikk itt érhető el.

Mire kellene felkészülnie a jövő szakemberének?

Mi mindent kellene megtanulniuk a fiataloknak ahhoz, hogy sikeres munkavállalók legyenek? Vajon a magyaroknak ugyanarra van szükségük, mint a fejlett világ más részein élő kortársaiknak? Vagy nekik mást kell tudniuk ahhoz, hogy sikeres pályát fussanak be?

Hogyan lehet a fiatalokat felkészíteni arra, hogy képessé váljanak a ma még nem látható, jövőbeni problémák megoldására?

Mi mindennek kellene megváltoznia a szakképzésben annak érdekében, hogy a jövő magyar szakemberei olyan minőségű tudás birtokába jussanak, mint például Dániában élő kortársaik?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.07.12.
Horn Gábor: Az erősek, a bosszúállók, a kicsinyesek világa
A vasalódeszkás tanár esete is mutatja, hogy a NER oktatáspolitikája megalázza, elsöpri, kiiktatja azt, aki bárhogyan is eltér a sorvezetőtől. Ráadásul az ellenállásnak legjobb szándé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.07.11.
Pygmalion-effektus vagy fejlesztés? Adalékok és értelmezési lehetőségek az iskolarendszer alulteljesítésének és méltányossági mutatóinak összefüggésrendszerében. Asztalos György írása
Jelen dolgozat egy konkrét, mégis tipikusnak tekinthető intézmény országos kompetenciamérési eredményeire épülő esettanulmány. Ugyanakkor segédletnek is felfogható, ha valaki saját iskol...
(Forrás: tani-tani online)
--
2020.07.11.
A BM, az Emmi és az ORFK sem adott választ arra, hogy valós-e az iskolaőrök véletlenül kiderült fizetése
A kormány az iskolai erőszak megfékezésére bevezeti az iskolaőrséget, amely külön rendészeti szervként jön létre, az őrök pedig gázspray-t, rendőrbotot és bilincset is használhatnak...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.07.10.
Maruzsa: Sikeres volt az idei tanév, hatalmasat csökkent a bukások száma
Sikeresnek értékelte a koronavírus-járvány miatt tantermen kívüli, digitális munkarendben befejezett elmúlt tanév lezárását a köznevelésért felelős államtitkár csütörtökön sajtó...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.07.09.
SZAKKÉPZÉS – TE MÁR MEGKAPTAD A VÉGKIELÉGÍTÉSEDET?
Mivel a továbbfoglalkoztatást nem vállaló közalkalmazottak jogviszonya 2020. július 1. napjával, automatikusan megszűnik, így a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2020.07.09.
Klebelsberg Központ: álhír, hogy fejenként 1000 forintos jutalmat kaptak a pedagógusok, mert az intézmények 1000/fő pluszjuttatást kaptak
Fejenként kerek ezer forinttal honorálta pedagógusai egy jelentősebb csoportját a veszprémi tankerület pedagógusnap alkalmából, szemléztük mi is tegnap a magyarnarancs.hu cikkét. Bár a Narancs...
(Forrás: 444.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep