Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. április 13. csütörtök, 14:29

Neked mindegy? Nekem nem!

5. Félelem a hibázástól

A hagyományos oktatás egyik legnagyobb bűne annak sugalmazása, hogy a kérdésekre és a problémákra egy és csakis egy helyes válasz létezik: a tanáré – állítja A. J. Hoge az angol nyelvtanulás megújítását célzó, de egyben az iskolarendszer egészét is bíráló Effortless English című könyvében. Szerinte ez az üzenet, amely számos rejtett tanterv részét képezi, a tankönyvek és tesztek használatának a következménye. Ehhez egy másik súlyos probléma is társul: a félelem a hibázástól. Talán ebből ered az a leginkább negatív és traumatizáló hatás, ami az iskolák sokaságának felróható.

A tanár felteszi a kérdéseket, a diákoknak pedig meg kell adniuk a „helyes” válaszokat. A nem az elvárásnak megfelelő feleletet a rendszer rossz osztályzattal bünteti. De a diákok nem ostobák. Hamar felfogják, hogy az iskolában hibázni rossz dolog, amit lehetőség szerint el kell kerülni. Azt is könnyen belátják, hogy az igazság nem feltétlenül fontos. Az iskolai sikerhez vezető legbiztosabb út: azt a választ adni a kérdésre, amit a tanár elvár.

A hibázás büntetésével az iskola lényegében a kockázatvállalást bünteti. Az oktatásban töltött évek alatt az emberek többsége megtanulja, hogy az élete legtöbb területén kerülje a kockázatot. Az iskola megtanítja őket arra, hogy passzívak, rugalmatlanok, félénkek és engedelmesek legyenek – s ez korlátozza a későbbi sikerességüket. Mert az életben azok érik el a legnagyobb eredményeket, akik aktívak, rugalmasak és szenvedélyesek. A passzívak és engedelmesek ritkán valósítják meg az álmaikat.

A. J. Hoge gondolatait kiemelte és összefoglalta: Gönczöl Enikő
Az idézett könyv The problem with the schools című fejezete itt olvasható el.

Mire ösztönöz az iskola?

Mely viselkedési formákat bátorítják, és melyeket blokkolják az iskoláink?

Vannak-e olyan tanulási helyzetek, amelyekben a pedagógusok büntetlenül engedik tévedni a diákokat?

Milyen szerepet játszhatnak az elkövetett hibák, kudarcok a személyes tudás alakulásában?

Milyen felkészültségre van szüksége egy pedagógusnak ahhoz, hogy bátorítani merje és tudja is tanítványai szellemi útkeresését a tanulás folyamatában?

Szerinted is szükség van a mai világban az egyéni kockázatvállalásra ahhoz, hogy valóban eredményesek legyünk ? Vagy inkább más feltételei vannak a sikeres pályafutásnak?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep