Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. április 13. csütörtök, 14:29

Neked mindegy? Nekem nem!

5. Félelem a hibázástól

A hagyományos oktatás egyik legnagyobb bűne annak sugalmazása, hogy a kérdésekre és a problémákra egy és csakis egy helyes válasz létezik: a tanáré – állítja A. J. Hoge az angol nyelvtanulás megújítását célzó, de egyben az iskolarendszer egészét is bíráló Effortless English című könyvében. Szerinte ez az üzenet, amely számos rejtett tanterv részét képezi, a tankönyvek és tesztek használatának a következménye. Ehhez egy másik súlyos probléma is társul: a félelem a hibázástól. Talán ebből ered az a leginkább negatív és traumatizáló hatás, ami az iskolák sokaságának felróható.

A tanár felteszi a kérdéseket, a diákoknak pedig meg kell adniuk a „helyes” válaszokat. A nem az elvárásnak megfelelő feleletet a rendszer rossz osztályzattal bünteti. De a diákok nem ostobák. Hamar felfogják, hogy az iskolában hibázni rossz dolog, amit lehetőség szerint el kell kerülni. Azt is könnyen belátják, hogy az igazság nem feltétlenül fontos. Az iskolai sikerhez vezető legbiztosabb út: azt a választ adni a kérdésre, amit a tanár elvár.

A hibázás büntetésével az iskola lényegében a kockázatvállalást bünteti. Az oktatásban töltött évek alatt az emberek többsége megtanulja, hogy az élete legtöbb területén kerülje a kockázatot. Az iskola megtanítja őket arra, hogy passzívak, rugalmatlanok, félénkek és engedelmesek legyenek – s ez korlátozza a későbbi sikerességüket. Mert az életben azok érik el a legnagyobb eredményeket, akik aktívak, rugalmasak és szenvedélyesek. A passzívak és engedelmesek ritkán valósítják meg az álmaikat.

A. J. Hoge gondolatait kiemelte és összefoglalta: Gönczöl Enikő
Az idézett könyv The problem with the schools című fejezete itt olvasható el.

Mire ösztönöz az iskola?

Mely viselkedési formákat bátorítják, és melyeket blokkolják az iskoláink?

Vannak-e olyan tanulási helyzetek, amelyekben a pedagógusok büntetlenül engedik tévedni a diákokat?

Milyen szerepet játszhatnak az elkövetett hibák, kudarcok a személyes tudás alakulásában?

Milyen felkészültségre van szüksége egy pedagógusnak ahhoz, hogy bátorítani merje és tudja is tanítványai szellemi útkeresését a tanulás folyamatában?

Szerinted is szükség van a mai világban az egyéni kockázatvállalásra ahhoz, hogy valóban eredményesek legyünk ? Vagy inkább más feltételei vannak a sikeres pályafutásnak?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.06.04.
Ideje átgondolni a pályaválasztást: a mesterséges intelligencia arannyal kövezi ki a karrierutakat
A mesterséges intelligencia viharos gyorsasággal írja át a munka világát, több millió munkahelyet szüntet meg, viszont kutatók szerint legalább ennyi új munkalehetőséget teremt. Szakért...
(Forrás: Index)
--
2023.06.03.
A köznevelési államtitkár megállapította, hogy a holnap iskolája nem lehet olyan, mint a tegnapi
Maruzsa Zoltán elmondta, hogy a magyar köznevelés 11 935 helyszínen zajlik, és 1,5 millió óvodást és tanulót szolgál ki. Hozzátette: éppen tíz éve vette át az állam e hatalmas intézm...
(Forrás: Hírklikk)
--
2023.06.03.
Két XII. kerületi iskolában is az alapítványon keresztül támogatják pénzzel a tanárokat a szülők
A Telexnek a Szülői Összefogás Közösség képviselője azt mondta: érti azokat a szülőket, akik próbálják fenntartani a rendszert a gyerekeik érdekében, de ez szerinte csak „pillanatnyi...
(Forrás: Telex)
--
2023.06.03.
Bűnösnek mondták ki a magyar kormány elleni diáktüntetés egyik részvevőjét
A „Gyerekeket bántasz! 7IGEN-nel a gyermekbántalmazó rendszer ellen” elnevezésű megmozduláson a résztvevők tömegesen megindultak az Oktogontól a Fidesz Magyar Polgári Szövetség Budapest...
(Forrás: Index)
--
2023.06.03.
Vérellátó: sikeres volt a középiskolai edukációs program
A vérellátó szolgálat pénteki, MTI-hez eljuttatott közleménye szerint a programmal több mint 12 400 fiatalt értek el. A főleg biológia, testnevelés vagy osztályfőnöki óra keretében elhangzott...
(Forrás: Index)
--
2023.06.02.
MOST AKKOR KI AKADÁLYOZZA, HOGY 800 EZRES FIZETÉSE LEGYEN A TANÁROKNAK?
A kormány közel 800 milliárd forintot fordítana a pedagógusok béremelésére, nagyrészt EU-s forrásból. Egyszer azt mondják, már minden akadály elhárult az uniós finanszírozás elől, m...
(Forrás: lakmusz.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep