Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. május 18. csütörtök, 17:46

Neked mindegy? Nekem nem!

10. A nem-gondolkodás kockázata

Sokféle probléma halmozódott fel mára a magyar oktatásban. Lassan olyanná válik az egész, mint egy óriási, átláthatatlan gubanc, ami nem bontható ki könnyen, gyorsan, egyszerűen. De ha elkezdjük türelemmel megkeresni a végeket és szálakra szedni, akkor talán vissza tudjuk nyerni a tisztánlátásunkat.

Ebben a hitben indítottam el ezt a sorozatot. Megpróbálok meghallani és kihangosítani mások által megfogalmazott lényeges gondolatokat – egyelőre mindenféle csoportosítás nélkül. Igyekszem fontos kérdéseket felvetni ezekhez kapcsolódóan. Vannak értékválasztásaim, ám nincsenek részleteikben kész válaszaim. De úgy vélem, hogy kitartó kereséssel, mérlegeléssel, egymás gondolataira reflektálva, dialógusokat folytatva és közben a gyerekek érdekeire fókuszálva, van remény arra, hogy érvényes válaszokat találjunk. S egy idő múltán talán azt is világosabban látjuk majd, hogy hol vannak saját cselekvési lehetőségeink és szerepeinkből adódó személyes felelősségünk határai az oktatás minőségének javítása terén.

A szakmánkról, feladatainkról és viszonyainkról történő gondolkodás időt és energiát igényel. Fárasztónak és egzisztenciális értelemben olykor még veszélyesnek is tűnhet. De a nem-gondolkodásnak is megvan a maga kockázata: könnyen előfordulhat, hogy mások olyan irányokba visznek el bennünket, ahonnan már nem tudunk visszatalálni a saját magunk által helyesnek vagy legalább vállalhatónak vélt utakra.

Folytassuk együtt!

Biztos vagyok abban, hogy nem csak engem foglalkoztatnak ezek a gondolatok. Ezért kérlek Benneteket, hogy kapcsolódjatok be a sorozat szerkesztésébe.

Aki olyan cikkel, hangfelvétellel vagy videóval találkozik, ami a tanulás és az iskola jelenéről vagy jövőjéről való töprengésre késztethet, küldje el azt nekem e-mailben!

Megköszönöm, ha megjelölitek bennük a véleményetek szerint kiemelésre érdemes részeket, s örömmel fogadom az átgondolásra javasolt kérdéseiteket is.

Gönczöl Enikő
nemmindegy.ofoe@gmail.com

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.08.08.
Egész karokat szervezhetnek ki a szegedi egyetemből
2020. július 1-ével hat magyarországi egyetemet adott át az állam egy szándékosan erre a célra létrehozott vagyonkezelő alapnak. A Miskolci Egyetem, a Moholy-Nagy László Művészeti Egyetem...
(Forrás: szegeder)
--
2020.08.08.
Kréta és gumibot – Stefanik Krisztina pszichológus: Gyermeki agresszióra agresszióval felelni erkölcsi csőd
Gyülekeznek a frissen kiképzett iskolaőrök. Szeptembertől – ha lesz tanévkezdés – több száz iskolában, tanintézetben gumibottal, spray-vel felszerelt „rendügyi szakemberek” vigyáznak...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.08.08.
Száz izgalmas magyar pedagógiai programot gyűjtöttek össze, hogy ne kelljen keresgélned
Második éve gyűjti az Edisonplatform azokat a Magyarországon elérhető innovatív pedagógiai programokat, amelyek elsősorban az általános iskolás korú gyerekeket és szüleiket célozzák meg...
(Forrás: Qubit)
--
2020.08.08.
Sikeres a tíz napja elindított játékos ismeretterjesztő program
Július 28-án indult útjára a #maradjitthon kampányhoz csatlakozva a Vakációzzunk a múzeumokkal! virtuális múzeumpedagógiai mozgalom, mely hazánk négy legnagyobb tavát mutatja be főként...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.08.08.
Óriási nyereményakciót hirdet pedagógusoknak az Emmi: akár elismerő oklevelet is nyerhetnek
A minisztérium pályázatot hirdetett „EMMI tanmenet pályázat 2020” címmel, amire várják a „legeredetibb, a tanulók fejlődését szolgáló” és a központi tartalomszabályozókkal ö...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.08.08.
Megint új diákhitelt vezetnek be Magyarországon
A felnőttképzés és a szakképzés megújításának újabb lépéseként a Kormány a két évtizedes múltra visszatekintő, nemzetközi szinten is elismert magyar diákhitelezés kibővítésér...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep