Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. május 18. csütörtök, 17:46

Neked mindegy? Nekem nem!

10. A nem-gondolkodás kockázata

Sokféle probléma halmozódott fel mára a magyar oktatásban. Lassan olyanná válik az egész, mint egy óriási, átláthatatlan gubanc, ami nem bontható ki könnyen, gyorsan, egyszerűen. De ha elkezdjük türelemmel megkeresni a végeket és szálakra szedni, akkor talán vissza tudjuk nyerni a tisztánlátásunkat.

Ebben a hitben indítottam el ezt a sorozatot. Megpróbálok meghallani és kihangosítani mások által megfogalmazott lényeges gondolatokat – egyelőre mindenféle csoportosítás nélkül. Igyekszem fontos kérdéseket felvetni ezekhez kapcsolódóan. Vannak értékválasztásaim, ám nincsenek részleteikben kész válaszaim. De úgy vélem, hogy kitartó kereséssel, mérlegeléssel, egymás gondolataira reflektálva, dialógusokat folytatva és közben a gyerekek érdekeire fókuszálva, van remény arra, hogy érvényes válaszokat találjunk. S egy idő múltán talán azt is világosabban látjuk majd, hogy hol vannak saját cselekvési lehetőségeink és szerepeinkből adódó személyes felelősségünk határai az oktatás minőségének javítása terén.

A szakmánkról, feladatainkról és viszonyainkról történő gondolkodás időt és energiát igényel. Fárasztónak és egzisztenciális értelemben olykor még veszélyesnek is tűnhet. De a nem-gondolkodásnak is megvan a maga kockázata: könnyen előfordulhat, hogy mások olyan irányokba visznek el bennünket, ahonnan már nem tudunk visszatalálni a saját magunk által helyesnek vagy legalább vállalhatónak vélt utakra.

Folytassuk együtt!

Biztos vagyok abban, hogy nem csak engem foglalkoztatnak ezek a gondolatok. Ezért kérlek Benneteket, hogy kapcsolódjatok be a sorozat szerkesztésébe.

Aki olyan cikkel, hangfelvétellel vagy videóval találkozik, ami a tanulás és az iskola jelenéről vagy jövőjéről való töprengésre késztethet, küldje el azt nekem e-mailben!

Megköszönöm, ha megjelölitek bennük a véleményetek szerint kiemelésre érdemes részeket, s örömmel fogadom az átgondolásra javasolt kérdéseiteket is.

Gönczöl Enikő
nemmindegy.ofoe@gmail.com

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.20.
Színvonalasabb oktatással és béremeléssel küzdene az ellenzék a szegénység ellen, de az adópolitikában nem lesz nagy változás
„Az embereket jobban érdekli a külpolitika, mint a szegénység” – viccelődött Kész Zoltán, amikor megnyitotta az Ellenzéki Kerekasztal beszélgetéssorozat csütörtöki felvonását. Tí...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.01.20.
A magyar iskolák közel felében már ma sincs elég matektanár
Magyarországon a pedagógusellátottságra, illetve az esetleges tanárhiány mértékére nehéz konkrét választ adni, mert az elérhető adatok ellentmondásosak – derül ki az Európai Bizotts...
(Forrás: hvg,hu)
--
2022.01.20.
„Igazgató asszony maga köteles böngészni az EESZT-t és az ott megjelenő pozitív teszteredményeket jelenteni”
Több iskolában is azt a feladatot kapták az intézményvezetők, hogy folyamatosan figyeljék az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térben (EESZT) a pedagógusok, diákok pozitív koronav...
(Forrás: Népszava)
--
2022.01.20.
Pedagógus-krízis: harmadannyi pályakezdő, nagy lemorzsolódás, idősödő tanárkar
Az alig több mint kétezer pályakezdő tanár az elmúlt évek legalacsonyabb száma, ráadásul a 2017-2019-es évekhez képest harmadára esett vissza. (A 2019/2020-as tanév adatai fájóan hiányoznak...
(Forrás: g7.hu)
--
2022.01.20.
Totyik Tamás: Egy sztrájk, és ami mögötte van
A pedagógus szakszervezetek tervezett januári és márciusi tiltakozó sztrájkjának résztvevői a versenyképes pedagógusbérekért és a munkaterhek csökkentéséért küzdenek, ám a harc val...
(Forrás: Mérce)
--
2022.01.20.
MA MÁR A „NEM TUDOM, HOGY TOLOM VÉGIG EZT A HETET” LETT A NORMA – SZÜLŐK, MUNKÁLTATÓK ÉS PEDAGÓGUSOK A JÁRVÁNY BERMUDA-HÁROMSZÖGÉBEN
Nehéz helyzetben van most szinte mindenki: az óvodások, akik – mint minden évben – idén is szinte mindig náthásak, csak éppen most egészen mást jelentenek a tüneteik. A szüleik, akiknek...
(Forrás: wmn.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep