Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. május 18. csütörtök, 17:46

Neked mindegy? Nekem nem!

10. A nem-gondolkodás kockázata

Sokféle probléma halmozódott fel mára a magyar oktatásban. Lassan olyanná válik az egész, mint egy óriási, átláthatatlan gubanc, ami nem bontható ki könnyen, gyorsan, egyszerűen. De ha elkezdjük türelemmel megkeresni a végeket és szálakra szedni, akkor talán vissza tudjuk nyerni a tisztánlátásunkat.

Ebben a hitben indítottam el ezt a sorozatot. Megpróbálok meghallani és kihangosítani mások által megfogalmazott lényeges gondolatokat – egyelőre mindenféle csoportosítás nélkül. Igyekszem fontos kérdéseket felvetni ezekhez kapcsolódóan. Vannak értékválasztásaim, ám nincsenek részleteikben kész válaszaim. De úgy vélem, hogy kitartó kereséssel, mérlegeléssel, egymás gondolataira reflektálva, dialógusokat folytatva és közben a gyerekek érdekeire fókuszálva, van remény arra, hogy érvényes válaszokat találjunk. S egy idő múltán talán azt is világosabban látjuk majd, hogy hol vannak saját cselekvési lehetőségeink és szerepeinkből adódó személyes felelősségünk határai az oktatás minőségének javítása terén.

A szakmánkról, feladatainkról és viszonyainkról történő gondolkodás időt és energiát igényel. Fárasztónak és egzisztenciális értelemben olykor még veszélyesnek is tűnhet. De a nem-gondolkodásnak is megvan a maga kockázata: könnyen előfordulhat, hogy mások olyan irányokba visznek el bennünket, ahonnan már nem tudunk visszatalálni a saját magunk által helyesnek vagy legalább vállalhatónak vélt utakra.

Folytassuk együtt!

Biztos vagyok abban, hogy nem csak engem foglalkoztatnak ezek a gondolatok. Ezért kérlek Benneteket, hogy kapcsolódjatok be a sorozat szerkesztésébe.

Aki olyan cikkel, hangfelvétellel vagy videóval találkozik, ami a tanulás és az iskola jelenéről vagy jövőjéről való töprengésre késztethet, küldje el azt nekem e-mailben!

Megköszönöm, ha megjelölitek bennük a véleményetek szerint kiemelésre érdemes részeket, s örömmel fogadom az átgondolásra javasolt kérdéseiteket is.

Gönczöl Enikő
nemmindegy.ofoe@gmail.com

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.05.12.
Radó Péter Miért ilyen súlyos a pedagógushiány Magyarországon?
Bizonyos felmérések szerint 2018-ban már az általános iskolák hetven százalékában volt pedagógushiány, ami egyértelműen minőségromlást okoz. A növekvő pedagógushiánynak van néhány...
(Forrás: Portfolio)
--
2021.05.12.
Tankönyvrendelés \"kézi vezérléssel\": hiába a hivatalos jegyzék, közvetlen utasítás érkezett
A TANOSZ alelnöke, Romankovics András egy példát is említett a Népszavának: több tankerületben az első osztályosoknak szóló \"Játékház\" című olvasókönyvet cseréltették le egy ú...
(Forrás: Népszava)
--
2021.05.12.
Átírták a tankerületek egyes iskolák tankönyvrendeléseit
Több tankerület is átírta egyes iskolák tankönyvrendelését - írja a Népszava. Az iskoláknak május végéig kellett leadniuk ezeket a tankönyvellátónak, de a tankerületek is ellenőrizt...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.05.12.
Eddig három személyt gyanúsítottak meg az Öveges-program csalási ügyében
Három embert gyanúsított meg a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Dél-dunántúli Igazgatósága hét esztendeje folyó nyomozást követen abban az uniós pénzforrást is felhasználó Öveges-program...
(Forrás: index)
--
2021.05.11.
Sok szülőnek elfogyott az éves szabadsága, mi lesz így a nyáron?
A várhatóan jóval nagyobb arányú igénybevétel miatt milyen bérkompenzációban részesülnek majd az oktatási dolgozók? Milyen és mekkora források állnak rendelkezésre az egész nyá...
(Forrás: g7)
--
2021.05.11.
Totyik Tamás: Miért lesz teljes kudarcra ítélve az újranyitás a közoktatásban?
A közoktatási rendszer minden baját felszínre hozta az elmúlt egy év, amelyből tanulnunk kellene, és megkeresni a gyógyírt a problémákra. Az Európai Unió 750 milliárd eurós helyreállí...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep