Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. május 18. csütörtök, 17:46

Neked mindegy? Nekem nem!

10. A nem-gondolkodás kockázata

Sokféle probléma halmozódott fel mára a magyar oktatásban. Lassan olyanná válik az egész, mint egy óriási, átláthatatlan gubanc, ami nem bontható ki könnyen, gyorsan, egyszerűen. De ha elkezdjük türelemmel megkeresni a végeket és szálakra szedni, akkor talán vissza tudjuk nyerni a tisztánlátásunkat.

Ebben a hitben indítottam el ezt a sorozatot. Megpróbálok meghallani és kihangosítani mások által megfogalmazott lényeges gondolatokat – egyelőre mindenféle csoportosítás nélkül. Igyekszem fontos kérdéseket felvetni ezekhez kapcsolódóan. Vannak értékválasztásaim, ám nincsenek részleteikben kész válaszaim. De úgy vélem, hogy kitartó kereséssel, mérlegeléssel, egymás gondolataira reflektálva, dialógusokat folytatva és közben a gyerekek érdekeire fókuszálva, van remény arra, hogy érvényes válaszokat találjunk. S egy idő múltán talán azt is világosabban látjuk majd, hogy hol vannak saját cselekvési lehetőségeink és szerepeinkből adódó személyes felelősségünk határai az oktatás minőségének javítása terén.

A szakmánkról, feladatainkról és viszonyainkról történő gondolkodás időt és energiát igényel. Fárasztónak és egzisztenciális értelemben olykor még veszélyesnek is tűnhet. De a nem-gondolkodásnak is megvan a maga kockázata: könnyen előfordulhat, hogy mások olyan irányokba visznek el bennünket, ahonnan már nem tudunk visszatalálni a saját magunk által helyesnek vagy legalább vállalhatónak vélt utakra.

Folytassuk együtt!

Biztos vagyok abban, hogy nem csak engem foglalkoztatnak ezek a gondolatok. Ezért kérlek Benneteket, hogy kapcsolódjatok be a sorozat szerkesztésébe.

Aki olyan cikkel, hangfelvétellel vagy videóval találkozik, ami a tanulás és az iskola jelenéről vagy jövőjéről való töprengésre késztethet, küldje el azt nekem e-mailben!

Megköszönöm, ha megjelölitek bennük a véleményetek szerint kiemelésre érdemes részeket, s örömmel fogadom az átgondolásra javasolt kérdéseiteket is.

Gönczöl Enikő
nemmindegy.ofoe@gmail.com

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.06.29.
Válaszolt a Belügyminisztérium a tanároknak: kevesebb óra nem lesz, nagyobb fizetésemelés csak akkor, ha jól teljesít a gazdaság
A szakszervezetek a nem pedagógusi munkakörben foglalkoztatott oktatási dolgozók béremelését is kérték, egész pontosan azt, hogy az ő garantált alapilletményük ne legyen kevesebb, mint a...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.06.29.
Az Orbán-kormány sem a tanárok érdemi bérrendezésre, sem munkaterheik csökkentésére nem tett javaslatot a sztrájkbizottsági tárgyaláson
A kormány nevében tárgyaló Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár szerint 10 százaléknál nagyobb mértékű emelés is lehetséges, amennyiben “a gazdaság jól teljesít”. Szabó Zsuzsa...
(Forrás: Népszava)
--
2022.06.29.
Üres kézzel távoztak a tanárok a második sztrájkbizottsági egyeztetésről Botos Tamás OKTATÁS június 28., kedd 20:17 5
Az érdekvédelmi képviselet vitatja, hogy ez bérfejlesztés, szerintük ágazati-szakmai pótlék, amit be kellene építeni a tanárok bérébe. Szabó hozzátette: várják a kormány ezenfelüli...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.06.27.
A MAGYAR ISKOLARENDSZERBEN KUTYAVILÁG VÁR A KÜLFÖLDRŐL HAZATÉRŐ GYEREKEKRE
„A magyar oktatási rendszer merevsége nagyon erős gátja tud lenni a migrációs motivációnak. Egy magyar szülő tízszer meggondolja, hogy kitegye a gyerekét annak, hogy elmenjenek, aztán k...
(Forrás: Qubit)
--
2022.06.27.
Csendben több mint a duplájára emelik az egyik diákhitel kamatát
Július 1-től 1,99%-ról 4,99%-ra emelkedik a szabad felhasználású Diákhitel 1 kamata, derül ki annak hivatalos honlapjáról, erre olvasónk hívta fel a figyelmünket. A felsőoktatási önkö...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.06.27.
Egyre több a felekezeti iskola, van már olyan tankerület, ahol több diák jár egyházi általánosba, mint államiba
Az egyházi oktatás-nevelés térnyerése nem a felekezeti oktatás iránti növekvő igények, és nem is szakmai szempontok alapján alakult ki: az a 2010 óta tartó “oktatáspolitika“ része,...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep