Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. június 4. vasárnap, 7:40

Neked mindegy? Nekem nem!

12. A gyerekek ne elszenvedői legyenek az oktatásnak!

Az AKG várhatóan 2018 őszén induló általános iskolája leginkább magabiztosságot, tájékozódási képességet, információszerzési és –szűrési képességet, valamint szociális intelligenciát és együttműködésre való képességet szeretne kialakítani leendő diákjaiban.

Terveik szerint az iskolában nem lesznek osztályok. Az évfolyamonkénti 48 diák 6 pedagógushoz tartozik majd. Úgy, hogy bár mindenki több gyereket tanít, közvetlenül 8 tanulóért lesz felelős. Nekik segít abban, hogy megtalálják saját tanulási útjaikat. Nem lesznek hagyományos osztálytermek sem. Az évfolyamok egy-egy „lakást” kapnak, amelyben lesz közös tér, konyha és kisebb kuckók is. S a berendezés lehetővé teszi, hogy az aktuális igények szerint időről időre át tudják majd alaktani a tereket. Nem lesz központi tanterv sem. Az iskolaalapítók nem tantárgyakban gondolkodnak, hanem témakörökben, témahetekben, játék alapú foglalkozásokban és projektekben. Fontosnak tartják, hogy a gyerekek ne elszenvedői, hanem kíváncsiságuk által vezérelt aktív résztvevői legyenek az oktatásnak.

Hagyományos tanítási órákat sem terveznek. Rugalmas hosszúságú idősávok állnak majd rendelkezésre az egyes tevékenységekhez, s az is változó lesz, hogy melyik sáv programjában milyen bontásban vesznek részt a gyerekek. Lehet, hogy a reggeli első sávban saját 8-as csoportjukban az alapkészségekkel foglalkoznak majd. Utána jöhet egy olyan sáv, amikor más összetételben mozgásos játékok segítségével oldanak meg feladatokat, majd következhet a közös ebéd és a pihenő. Délután pedig a művészetek és különféle projektek. Házi feladat sem lesz, viszont a tervek szerint az iskola egészének lesznek 6-8 hetet átfogó témái, s minden diák abba kapcsolódhat be, amelyik leginkább érdekli őt. Közben pedig más évfolyamok tagjaival működik majd együtt.

Niedermüller Anna gondolatait kiemelte és összefoglalta: Gönczöl Enikő
A Koncz Andrea által 2017 januárjában készített interjú teljes szövege itt olvasható.

Megvalósítható ez egy átlagos magyar iskolában?

Mi értelme lehet annak, ha a tanulás helyszíne egy lakáshoz hasonlít? Vajon megszervezhető-e a gyerekek eredményes tanulása egy ilyen megváltozott környezetben?

El tudod-e képzelni, hogy az egyes tanulási szakaszok különböző létszámú csoportokban valósulnak meg? Olykor egész kis csoportokban, máskor meg szokatlanul nagy számban foglalkoztatva a gyerekeket?

Vajon milyen következményekkel jár, ha egy iskola nem használ központi tantervet? Ha nem a hagyományos tantárgyi és tanórai keretekben tanít? Ha nincs házi feladat? Eredményesebb lesz-e ettől a tanulás? Milyen csapdák rejlenek e hagyományostól eltérő megoldásokban?

Szerinted lehetnek a gyerekeknek egymástól eltérő tanulási útjai egyazon iskolán belül? Ha igen, milyen feltételek szükségesek hozzá?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.09.13.
Balla István: A karanténoktatás legalább megmutatta a szülőknek, mi megy a magyar iskolában
A koronavírus miatt hosszú hónapokra online módra átállított oktatás nagy lehetőség lett volna arra, hogy a kényszerhelyzet miatt az iskola a 21. századba lépjen, ám ezt nem használtuk...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.09.13.
A pedagógusok felelősségéről
Spirit rádió Ellenpont c. műsorának linkje, ahol Ercse Kriszta Nagy Erzsivel a pedagógusok felelősségéről, az iskolai erőszakról, a (pedagógiai) lehetőségekről, a társadalmi és a központi...
(Forrás: Spirit FM)
--
2021.09.01.
Diákok százezrei ülnek be ma az iskolapadba
A magyar oktatási rendszerben az alulteljesítő tanulók száma 25 százalék felett van a 15 évesek körében. Egyes kutatások szerint, akik a nemzetközi mérések alapján nem érik el a négyes...
(Forrás: Világgazdaság)
--
2021.09.01.
Fejvesztve menekülnek a tanárok az iskolákból: mutatjuk, mi az oka
Most hivatalosan azért nem kapnak béremelést a pedagógusok, mert a koronavírus-válság miatt a gazdasági helyzet ezt nem teszi lehetővé, miközben a gazdaság a vártnál gyorsabban áll talpra...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.08.31.
FELSZÁLLT A FÜST: NINCSEN VESZÉLY, NINCS KORLÁTOZÁS, A MINISZTÉRIUMNAK SEMMI DOLGA 2021-08-31
Bár Maruzsa Zoltán a mai napig nem válaszolt a tanévre való felkészülését firtató kérdéseinkre, a felkészítésre nem panaszkodhatnak az iskolák, óvodák: már a tanévnyitó előtti napon...
(Forrás: ckpinfo)
--
2021.08.31.
Érzékenyítő programja miatt támadják az Illyést – A helyi Fidesz elítéli és megvédi az LMBTQ-lobbitól a budaörsi gyerekeket
2021. június 10-én a Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium közösségi oldalán számolt be, hogy több civil szervezet is tartott előadásokat, workshopokat az iskolájukban. Többek között egy transznem...
(Forrás: Budaőrsi Info)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep