Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. június 4. vasárnap, 7:40

Neked mindegy? Nekem nem!

12. A gyerekek ne elszenvedői legyenek az oktatásnak!

Az AKG várhatóan 2018 őszén induló általános iskolája leginkább magabiztosságot, tájékozódási képességet, információszerzési és –szűrési képességet, valamint szociális intelligenciát és együttműködésre való képességet szeretne kialakítani leendő diákjaiban.

Terveik szerint az iskolában nem lesznek osztályok. Az évfolyamonkénti 48 diák 6 pedagógushoz tartozik majd. Úgy, hogy bár mindenki több gyereket tanít, közvetlenül 8 tanulóért lesz felelős. Nekik segít abban, hogy megtalálják saját tanulási útjaikat. Nem lesznek hagyományos osztálytermek sem. Az évfolyamok egy-egy „lakást” kapnak, amelyben lesz közös tér, konyha és kisebb kuckók is. S a berendezés lehetővé teszi, hogy az aktuális igények szerint időről időre át tudják majd alaktani a tereket. Nem lesz központi tanterv sem. Az iskolaalapítók nem tantárgyakban gondolkodnak, hanem témakörökben, témahetekben, játék alapú foglalkozásokban és projektekben. Fontosnak tartják, hogy a gyerekek ne elszenvedői, hanem kíváncsiságuk által vezérelt aktív résztvevői legyenek az oktatásnak.

Hagyományos tanítási órákat sem terveznek. Rugalmas hosszúságú idősávok állnak majd rendelkezésre az egyes tevékenységekhez, s az is változó lesz, hogy melyik sáv programjában milyen bontásban vesznek részt a gyerekek. Lehet, hogy a reggeli első sávban saját 8-as csoportjukban az alapkészségekkel foglalkoznak majd. Utána jöhet egy olyan sáv, amikor más összetételben mozgásos játékok segítségével oldanak meg feladatokat, majd következhet a közös ebéd és a pihenő. Délután pedig a művészetek és különféle projektek. Házi feladat sem lesz, viszont a tervek szerint az iskola egészének lesznek 6-8 hetet átfogó témái, s minden diák abba kapcsolódhat be, amelyik leginkább érdekli őt. Közben pedig más évfolyamok tagjaival működik majd együtt.

Niedermüller Anna gondolatait kiemelte és összefoglalta: Gönczöl Enikő
A Koncz Andrea által 2017 januárjában készített interjú teljes szövege itt olvasható.

Megvalósítható ez egy átlagos magyar iskolában?

Mi értelme lehet annak, ha a tanulás helyszíne egy lakáshoz hasonlít? Vajon megszervezhető-e a gyerekek eredményes tanulása egy ilyen megváltozott környezetben?

El tudod-e képzelni, hogy az egyes tanulási szakaszok különböző létszámú csoportokban valósulnak meg? Olykor egész kis csoportokban, máskor meg szokatlanul nagy számban foglalkoztatva a gyerekeket?

Vajon milyen következményekkel jár, ha egy iskola nem használ központi tantervet? Ha nem a hagyományos tantárgyi és tanórai keretekben tanít? Ha nincs házi feladat? Eredményesebb lesz-e ettől a tanulás? Milyen csapdák rejlenek e hagyományostól eltérő megoldásokban?

Szerinted lehetnek a gyerekeknek egymástól eltérő tanulási útjai egyazon iskolán belül? Ha igen, milyen feltételek szükségesek hozzá?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.06.
Az óvodákban és iskolákban is lesz hétfőtől gyermekfelügyelet
Hétfőtől április 7-ig, a tavaszi szünet végéig bezárnak az óvodák, az iskolák pedig online oktatásra térnek át. A kormány mindenkit arra kér, hogy ha van erre módja, akkor otthon oldja...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
A már meghirdetett felvételiket nem törlik a középiskolákban, kollégiumban az érettségizők maradhatnak
A kollégiumokból nem kell mindenkinek kiköltöznie a következő egy hónapban, az intézményvezető az idén érettségizőknek bennlakást, és méltányossági kérelem alapján ezt az arra rá...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Maruzsa digitális oktatást jelent be, a kormány rendkívüli iskolai szünetről posztol
Miután Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár pénteken bejelentette, hogy hétfőtől az óvodákban rendkívüli szünet lesz, az iskolák pedig tantermen kívüli, digitális munkarendre...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Ercse Kriszta: A tanárok a kormányzat elhanyagolt, veszélyeztetett és bántalmazott gyerekei
Nem kérdezik meg őket soha semmiről. A körülöttük kialakított szabályozási környezet tökéletesen ellehetetleníti, hogy autonóm, kreatív, felelős szakemberként, hivatásukhoz méltó...
(Forrás: g7.hu)
--
2021.03.05.
„Miért? Digitális oktatás lesz? Jaj, de jó, egész nap biciklizhetek az utcán!”
Majdnem pontosan egy évre a hirtelen bejelentett iskolabezárás után most újra tantermen kívüli digitális munkarendre állnak át az iskolák. A lépés várható volt, de nem sokkal felkészü...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.03.
Irodalom és cancel culture: Nyáry Krisztián a kötelezőkről és a vitakultúráról
Az író úgy véli, hogy a tananyagban, kánonban szereplő műveket reflektálatlanul semmiképpen nem kell a gyerekek kezébe adni. Nyáry a legnagyobb problémának a kronologikus irodalomoktatást...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep