Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. június 4. vasárnap, 7:40

Neked mindegy? Nekem nem!

12. A gyerekek ne elszenvedői legyenek az oktatásnak!

Az AKG várhatóan 2018 őszén induló általános iskolája leginkább magabiztosságot, tájékozódási képességet, információszerzési és –szűrési képességet, valamint szociális intelligenciát és együttműködésre való képességet szeretne kialakítani leendő diákjaiban.

Terveik szerint az iskolában nem lesznek osztályok. Az évfolyamonkénti 48 diák 6 pedagógushoz tartozik majd. Úgy, hogy bár mindenki több gyereket tanít, közvetlenül 8 tanulóért lesz felelős. Nekik segít abban, hogy megtalálják saját tanulási útjaikat. Nem lesznek hagyományos osztálytermek sem. Az évfolyamok egy-egy „lakást” kapnak, amelyben lesz közös tér, konyha és kisebb kuckók is. S a berendezés lehetővé teszi, hogy az aktuális igények szerint időről időre át tudják majd alaktani a tereket. Nem lesz központi tanterv sem. Az iskolaalapítók nem tantárgyakban gondolkodnak, hanem témakörökben, témahetekben, játék alapú foglalkozásokban és projektekben. Fontosnak tartják, hogy a gyerekek ne elszenvedői, hanem kíváncsiságuk által vezérelt aktív résztvevői legyenek az oktatásnak.

Hagyományos tanítási órákat sem terveznek. Rugalmas hosszúságú idősávok állnak majd rendelkezésre az egyes tevékenységekhez, s az is változó lesz, hogy melyik sáv programjában milyen bontásban vesznek részt a gyerekek. Lehet, hogy a reggeli első sávban saját 8-as csoportjukban az alapkészségekkel foglalkoznak majd. Utána jöhet egy olyan sáv, amikor más összetételben mozgásos játékok segítségével oldanak meg feladatokat, majd következhet a közös ebéd és a pihenő. Délután pedig a művészetek és különféle projektek. Házi feladat sem lesz, viszont a tervek szerint az iskola egészének lesznek 6-8 hetet átfogó témái, s minden diák abba kapcsolódhat be, amelyik leginkább érdekli őt. Közben pedig más évfolyamok tagjaival működik majd együtt.

Niedermüller Anna gondolatait kiemelte és összefoglalta: Gönczöl Enikő
A Koncz Andrea által 2017 januárjában készített interjú teljes szövege itt olvasható.

Megvalósítható ez egy átlagos magyar iskolában?

Mi értelme lehet annak, ha a tanulás helyszíne egy lakáshoz hasonlít? Vajon megszervezhető-e a gyerekek eredményes tanulása egy ilyen megváltozott környezetben?

El tudod-e képzelni, hogy az egyes tanulási szakaszok különböző létszámú csoportokban valósulnak meg? Olykor egész kis csoportokban, máskor meg szokatlanul nagy számban foglalkoztatva a gyerekeket?

Vajon milyen következményekkel jár, ha egy iskola nem használ központi tantervet? Ha nem a hagyományos tantárgyi és tanórai keretekben tanít? Ha nincs házi feladat? Eredményesebb lesz-e ettől a tanulás? Milyen csapdák rejlenek e hagyományostól eltérő megoldásokban?

Szerinted lehetnek a gyerekeknek egymástól eltérő tanulási útjai egyazon iskolán belül? Ha igen, milyen feltételek szükségesek hozzá?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.12.01.
Rossz álom és józan ész – „A puszta hatalmi őrjöngésen kívül semmilyen alapja nincs a félév érvénytelenítésének”
Az egészségügyi helyzet miatt kihirdetett statárium árnyékában, sunyi módon meghozott \"lex SZFE\" pontosan illeszkedik a hatalom durva és folyamatos támadásainak sorába, 155 éves egyetem...
(Forrás: Népszava)
--
2020.12.01.
“Nem mondjuk ki hangosan: ég a ház!” – egy diák véleménye az oktatásról
A tanár választhat: vagy a kerettantervben foglaltakat tanítja meg, vagy az életre készít fel. Ez a választás, ahogy sok minden más kimeríti őt: amikor a fő tantárgyat tanító pedagógus...
(Forrás: Adom diákmozgalom)
--
2020.12.01.
Az iskolát be kell záratni, annyi fertőzött tanár volt- mutatjuk a tanárszűrés tapaszlatait
A lap megkereste a Pedagógusok Szakszervezetét (PSZ) a tesztelés kapcsán, Gosztonyi Gábor alelnök szerint vegyes a kép: sok helyen akadtak olyan tanárok, akik nem vállalták az önkéntes tesztel...
(Forrás: Hírhugó)
--
2020.12.01.
Hajnal Gabriella: Büszke vagyok a pedagógusaink helytállására
Az utóbbi időben számottevően javult az iskolák informatikai felszereltsége, az eszközpark több tíz milliárd forintos támogatásból bővülhetett – mondta lapunknak Hajnal Gabriella. A Klebelsberg...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.12.01.
Fullajtár Andrea egy különös SZFE-s tárgyalásról: „Azóta is hányingerem van”
A Színház- és Filmművészeti Egyetem tanárai szerint fenyegető trükkel érték el az új vezetők, hogy tárgyalóasztalhoz üljenek velük az oktatók: azokat rendelték be elbeszélgetésre,...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.12.01.
\"Miközben ellenállunk, adjunk is valamit\" – az SZFE-sek tévéjével elviselhetőbb a bezártság
Az ellenállás és a sztrájk egyik formája lett az online nézhető Sztrájktévé, amelyen hazai filmes nagyágyúk, esztéták, újságírók szabad egyetemi előadásait nézhetjük meg. Ha már...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep