Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. május 5. péntek, 7:33

Neked mindegy? Nekem nem!

8. Nem a tanár tudása a határ

A világban óriási mennyiségű, jó minőségű tudás érhető el angol nyelven. Ehhez képest a magyar iskolákban magyarul hozzáférhető, s a tankönyvekben rögzített vagy a tanárok által birtokolt tudás parányi. Sőt lehet, hogy az online források még sokkal izgalmasabbak is ezeknél. Ahol ezzel nem számolnak, ott a tanár tudása lesz a határ. Ez lesz az, amit el kell érni, s amit nem is lehet meghaladni. De a valóság más. Ezért a tankönyvekről szóló magyarországi diskurzus egyáltalán nem releváns – állítja Halácsy Péter a Prezi és a Budapest School egyik alapítója.

A mai iskola legfőbb célja a tanulási képességek kifejlesztése kell, hogy legyen. Hiszen, ha élethosszig tartó tanulásról beszélünk, akkor nem az a lényeg, hogy mit csinálsz az oktatás első 12 évében, hanem az, hogy mit fogsz csinálni a következő 70 évben.

Az iskolának ma nem az a feladata, hogy a tudást az egyik fejből a másik fejbe áttegye. A technológia segítségével erre ma már jobb módszereink vannak. Sokkal fontosabb a szociális élmény. A szükséges információkat a tanulók megkereshetik az iskolai foglalkozások előtt vagy után. Az osztályban igazából megbeszélni kell dolgokat és együtt alkotni. A hangsúlynak inkább az interakciókra, mintsem a tanár előadására kell esnie. És ha ez így van, akkor máshogy kell kinézniük az iskoláknak, és a jövőben más lesz a tanárok feladata is, mint manapság.

Halácsy Péter gondolatait kiemelte és összefoglalta: Gönczöl Enikő
A San Franciscóból 2016 februárjában közvetített webinárium felvétele itt érhető el.

Honnan jön a tudás és hogyan közvetíthető?

Milyen tudásforrásokra támaszkodik a magyar közoktatás? Vannak-e olyan egyéb források, amiket hasznos lenne még beengedni az iskolába?

Hogyan győződhetünk meg arról, hogy a rendelkezésre álló tankönyvek igaz és fontos tudást közvetítenek-e? Feladata-e a pedagógusnak, hogy ezen gondolkodjon? Vagy inkább a dolga, hogy megtanítsa, amit előírnak a számára?

Elképzelhető-e sikeres tanulás tankönyvek nélkül? Elképzelhető-e, hogy egy tanár olyan tudáshoz segítse hozzá a diákokat, amelyeknek ő maga nincs a birtokában?

Milyen interakciókra kínál lehetőséget a jelenlegi iskola? Mire jó és mire nem jó a frontális oktatás? Milyen többletet adhatnak az együttműködésen alapuló tanulásszervezési módok? Mi segíti, és mi gátolja ezek szélesebb körben való elterjedését?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.09.30.
„Ha egy gyerek bántalmazóvá válik, annak mindig oka van” – Hasznos tanácsok pszichológusoktól az iskolai bántalmazás ellen
Az összezártság a gyerekekre (sem) volt jó hatással – állítják gyerekjogi szakemberek. Ezen a helyzeten tovább ront, hogy egy végletekig megtépázott oktatási rendszerben kezdődött a tan...
(Forrás: wmn)
--
2020.09.30.
A jelentés és a magyar valóság
Az OECD jelentésére hivatkozva mind az Emmi, mind az ITM kiadta a maga „győzelmi jelentését”. Kár, hogy a közleményekben megjelent adatok jelentős része nem a valóságot tükrözi! Ki a...
(Forrás: népszava)
--
2020.09.30.
Leváltják a Színművészeti kancellárját, katonatiszt kerül a helyére
Távozik a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) kancellárja az intézmény működtetését átvett alapítvány kuratóriumának kezdeményezésére – értesült a hvg.hu egyetemi forrásokb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.30.
Tíz perc alatt több száz diák bejuthat a hőkapun
A Klebelsberg Központ fenntartásában működő valamennyi intézménybe kerültek testhőmérséklet mérésére szolgáló eszközök, az iskolák felkészültek a csütörtöktől kötelező lá...
(Forrás: infostart)
--
2020.09.30.
Tíz perc alatt több száz diák bejuthat a hőkapun
A Klebelsberg Központ fenntartásában működő valamennyi intézménybe kerültek testhőmérséklet mérésére szolgáló eszközök, az iskolák felkészültek a csütörtöktől kötelező lá...
(Forrás: infostart)
--
2020.09.30.
Tiltakozik a könyves szakma Dúró Dóra mesekönyvdarálása miatt
„A Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése megdöbbenve értesült róla, hogy a Magyar Országgyűlés egy képviselője nyilvánosan megsemmisített egy könyvet, – pusztán azé...
(Forrás: Metszéspontok)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep