Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. május 5. péntek, 7:33

Neked mindegy? Nekem nem!

8. Nem a tanár tudása a határ

A világban óriási mennyiségű, jó minőségű tudás érhető el angol nyelven. Ehhez képest a magyar iskolákban magyarul hozzáférhető, s a tankönyvekben rögzített vagy a tanárok által birtokolt tudás parányi. Sőt lehet, hogy az online források még sokkal izgalmasabbak is ezeknél. Ahol ezzel nem számolnak, ott a tanár tudása lesz a határ. Ez lesz az, amit el kell érni, s amit nem is lehet meghaladni. De a valóság más. Ezért a tankönyvekről szóló magyarországi diskurzus egyáltalán nem releváns – állítja Halácsy Péter a Prezi és a Budapest School egyik alapítója.

A mai iskola legfőbb célja a tanulási képességek kifejlesztése kell, hogy legyen. Hiszen, ha élethosszig tartó tanulásról beszélünk, akkor nem az a lényeg, hogy mit csinálsz az oktatás első 12 évében, hanem az, hogy mit fogsz csinálni a következő 70 évben.

Az iskolának ma nem az a feladata, hogy a tudást az egyik fejből a másik fejbe áttegye. A technológia segítségével erre ma már jobb módszereink vannak. Sokkal fontosabb a szociális élmény. A szükséges információkat a tanulók megkereshetik az iskolai foglalkozások előtt vagy után. Az osztályban igazából megbeszélni kell dolgokat és együtt alkotni. A hangsúlynak inkább az interakciókra, mintsem a tanár előadására kell esnie. És ha ez így van, akkor máshogy kell kinézniük az iskoláknak, és a jövőben más lesz a tanárok feladata is, mint manapság.

Halácsy Péter gondolatait kiemelte és összefoglalta: Gönczöl Enikő
A San Franciscóból 2016 februárjában közvetített webinárium felvétele itt érhető el.

Honnan jön a tudás és hogyan közvetíthető?

Milyen tudásforrásokra támaszkodik a magyar közoktatás? Vannak-e olyan egyéb források, amiket hasznos lenne még beengedni az iskolába?

Hogyan győződhetünk meg arról, hogy a rendelkezésre álló tankönyvek igaz és fontos tudást közvetítenek-e? Feladata-e a pedagógusnak, hogy ezen gondolkodjon? Vagy inkább a dolga, hogy megtanítsa, amit előírnak a számára?

Elképzelhető-e sikeres tanulás tankönyvek nélkül? Elképzelhető-e, hogy egy tanár olyan tudáshoz segítse hozzá a diákokat, amelyeknek ő maga nincs a birtokában?

Milyen interakciókra kínál lehetőséget a jelenlegi iskola? Mire jó és mire nem jó a frontális oktatás? Milyen többletet adhatnak az együttműködésen alapuló tanulásszervezési módok? Mi segíti, és mi gátolja ezek szélesebb körben való elterjedését?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.10.14.
Már több mint 200 iskolai helyszínt érinthet a járvány miatti \"tanügyi intézkedés\"
Bár pontos számokat nem kaptunk, ha az Emmi által korábban említett mintegy 13 500 feladatellátási hellyel számolunk, az azt jelenti, hogy 270 körüli azoknak az iskolai helyszíneknek a szá...
(Forrás: Népszava)
--
2021.10.13.
Hiába feszültek a szülők, a szakértő azt kéri, minden \"tünetes\" gyerek maradjon otthon
„Nagyon sokféle vírus van most a levegőben” – fogalmazott az InfoRádiónak a Házi Gyermekorvosok Egyesületének elnöke. Havasi Katalin elmondása szerint míg tavaly a járványügyi inté...
(Forrás: Infostart)
--
2021.10.13.
Hogyan segítheti egymást a pedagógus és a szülő? – Szakmai nap az autizmusról és az ADHD-ról
Másodízben szenteltek szakmai napot a témának. Két évvel ezelőtt az autizmussal élő gyerekeket nevelő családokat hívták meg, most pedig hídépítés céllal mindazokat, akik érintettek...
(Forrás: Magyar Kurír)
--
2021.10.13.
Ilyen az oktatás Svájcban: 10 tény, ami téged is lenyűgöz majd
1. Az órák párosával zajlanak, egy tanóra másfél órát tart, 20 perces szünettel. A szüneteket a gyerekek a szabadban töltik, az időjárástól függetlenül. Minden osztályhoz tartozik ugyanis...
(Forrás: Kölöknet)
--
2021.10.13.
Átlátnak és nevetnek a diákok a homofób jogszabályon
A tilalom különösen a magyar és a drámatanárok oktatómunkáját korlátozza, hisz a szerelem és a testiség szerves része az irodalomnak, a színház- és a filmművészetnek. Öt pécsi magyar...
(Forrás: Népszava)
--
2021.10.13.
A több pénz ára az autonómia felszámolása – így zajlik az egyetemi modellváltás
A jó oktatás kulcsa a tanári gárda, ehhez képest Magyarországon egyre kontraszelektáltabb a pálya. Nincs elég jelentkező, így válogatni se nagyon lehet, s akik jelentkeznek, azok nagy része...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep