Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. május 5. péntek, 7:33

Neked mindegy? Nekem nem!

8. Nem a tanár tudása a határ

A világban óriási mennyiségű, jó minőségű tudás érhető el angol nyelven. Ehhez képest a magyar iskolákban magyarul hozzáférhető, s a tankönyvekben rögzített vagy a tanárok által birtokolt tudás parányi. Sőt lehet, hogy az online források még sokkal izgalmasabbak is ezeknél. Ahol ezzel nem számolnak, ott a tanár tudása lesz a határ. Ez lesz az, amit el kell érni, s amit nem is lehet meghaladni. De a valóság más. Ezért a tankönyvekről szóló magyarországi diskurzus egyáltalán nem releváns – állítja Halácsy Péter a Prezi és a Budapest School egyik alapítója.

A mai iskola legfőbb célja a tanulási képességek kifejlesztése kell, hogy legyen. Hiszen, ha élethosszig tartó tanulásról beszélünk, akkor nem az a lényeg, hogy mit csinálsz az oktatás első 12 évében, hanem az, hogy mit fogsz csinálni a következő 70 évben.

Az iskolának ma nem az a feladata, hogy a tudást az egyik fejből a másik fejbe áttegye. A technológia segítségével erre ma már jobb módszereink vannak. Sokkal fontosabb a szociális élmény. A szükséges információkat a tanulók megkereshetik az iskolai foglalkozások előtt vagy után. Az osztályban igazából megbeszélni kell dolgokat és együtt alkotni. A hangsúlynak inkább az interakciókra, mintsem a tanár előadására kell esnie. És ha ez így van, akkor máshogy kell kinézniük az iskoláknak, és a jövőben más lesz a tanárok feladata is, mint manapság.

Halácsy Péter gondolatait kiemelte és összefoglalta: Gönczöl Enikő
A San Franciscóból 2016 februárjában közvetített webinárium felvétele itt érhető el.

Honnan jön a tudás és hogyan közvetíthető?

Milyen tudásforrásokra támaszkodik a magyar közoktatás? Vannak-e olyan egyéb források, amiket hasznos lenne még beengedni az iskolába?

Hogyan győződhetünk meg arról, hogy a rendelkezésre álló tankönyvek igaz és fontos tudást közvetítenek-e? Feladata-e a pedagógusnak, hogy ezen gondolkodjon? Vagy inkább a dolga, hogy megtanítsa, amit előírnak a számára?

Elképzelhető-e sikeres tanulás tankönyvek nélkül? Elképzelhető-e, hogy egy tanár olyan tudáshoz segítse hozzá a diákokat, amelyeknek ő maga nincs a birtokában?

Milyen interakciókra kínál lehetőséget a jelenlegi iskola? Mire jó és mire nem jó a frontális oktatás? Milyen többletet adhatnak az együttműködésen alapuló tanulásszervezési módok? Mi segíti, és mi gátolja ezek szélesebb körben való elterjedését?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.07.27.
Újabb világversenyen szereztek érmeket a magyar diákok, biológiából és matekból is remekeltek
A Nemzetközi Matematikai Diákolimpián (IMO) a magyar csapatból Várkonyi Zsombor ezüstérmet, Füredi Erik, Kovács Tamás, Szabó György Kornél, Fleiner Zsigmond és Velich Zoé Nóra pedig bronz...
(Forrás: eduline)
--
2021.07.27.
Alfa-generáció: kik ők és mit akarnak?
Még csak most lettek tizenévesek, de a cégek és a szolgáltatók már most árgus szemekkel figyelik őket. Ők az alfa, más néven Ipad-generáció, akik mire nagykorúak lesznek, már máshogy...
(Forrás: eduline)
--
2021.07.27.
Ülni kell az iskolában? Öcsém, Tökölön is ülni kell! (videó)
Hogyan kell fejlesztőprogramot indítani cigány gyerekeknek egy roma szegregátumban? Milyen kilátásai vannak egy itt felnövő gyereknek? Mit tud tenni egy alapítvány, ha nemcsak a szegénység...
(Forrás: telex)
--
2021.07.22.
Gulyás nem tud arról, hogy magyar iskolákban nemváltást népszerűsítettek volna
Akár már decemberben, de inkább januárban vagy februárban lehet megtartani a gyermekvédelmi népszavazást, ami Gulyás szerint okafogyottá válna, ha Brüsszel visszavonná a kötelezettségszeg...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.07.22.
A pedagógushiány a gazdag térségekben is gond: több, mint tízezer tanár és tanító hiányzik a rendszerből
A közigallas.hu adatai alapján – méretéből is adódóan – Budapesten a legnagyobb a tanárhiány, a fővárosban 454 tanári szakos állást hirdetnek jelenleg. Nem sokkal jobb a helyzet Pest...
(Forrás: Népszava)
--
2021.07.21.
Porogi András: a digitális oktatás nem tud hatékonyabb lenni, mint a jelenl
Nagyon nehéz objektív adatok alapján nyilatkozni, mert például ha az érettségi eredményeket megnézzük, nem rosszabbak, mint a korábbiak, bizonyos tantárgyakból még jobbak is. Valószínű...
(Forrás: Infostart)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep