Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. június 14. kedd, 20:23

PSZICHOháttér

9. Kedves gyilkosok, avagy az egészség álarca

A pszichopatákat a legtöbb ember úgy képzeli el, mint a „Bárányok hallgatnak” szörnyetegét, de legalább is villogó szemekkel, nagy húsvágó késsel a kézben. Pedig ez csak a jéghegy csúcsa. A pszichopaták nagy része kifejezetten kedves ember, és sok közöttük igen tehetséges is. És buták is vannak, de ők kevésbé veszélyesek.

Cleckley, a pszichopátia egyik első leírója könyvének címében a pszichopatát, mint az „egészség álarcát” mutatja be.

A pszichopata a tökéletes élősködő

A pszichopata olyan, mint egy tökéletes élősködő. Amíg úgy van minden, ahogy neki megfelel, kenyérre lehet kenni. Ahogy azonban bármi sértené az érdekeit, átfordul, és félelmetes vadállat szemekbe ütközik az ember. Ez az, ami az egyik biztos ismertetőjele.

Nem az önkontroll hiánya jellemzi, hanem eltérően a hiperaktivitás esetén jellemző impulzus kontrol gyengeségtől, gátlástalan. Nem az a gond, hogy nem tudja, hanem nem is akarja betartani a szabályokat.

A szeme árulja el legjobban. A hiperaktivitás esetén a szemek olyanok, mint a kölyökkutyáé, amelyiknek még néha összeakad a lába, nem tud fékezni, szertelen. A pszichopata szeme olyan, mint a farkasé: hidegen felmérő.

A pszichopatának rendkívül alacsony a frusztráció tűrése. Emiatt gyakran agresszív, fizikailag vagy lelkileg megtámad másokat. Hidegvérű, nem érdekli mások érzése. A vizsgálatok azt mutatják, hogy a szenvedés és félelem látványa hidegen hagyja.

A felelősséget nem ismeri, mindenért másokat okol. Önmagát felsőbbrendűnek tartja. Szégyen, bűntudat nem gátolja, sekély az érzelmi élete. Nem jön zavarba. Rezzenéstelenül hazudik, ezért könnyű mindent elhinni neki. Egyszerűen elképzelhetetlen, hogy így lehet hazudni.

A pszichopata kiváló manipulátor. Lényegében a környezet „gyengéiből” él meg, kihasználja az emberi lélek és együttélés legfontosabb alapköveit: bizalom, türelem, szabadság, békeszeretet.

A védekezés nehéz, a megelőzés könnyű. A bizalom, türelem, szabadság, békeszeretet mellett már kisgyerekkortól kezdve segítik a lelki tartást és az önfegyelmet kiépíteni a feltétlen elfogadás, a szabályok és a tettekért való felelősség, valamint az elkerülhetetlen következmények.

Az együttélés lényege, hogy mindenki szabadsága addig ér, amíg a másik szabadságát nem sérti. Az egyének szabadságterének találkozása a megegyezési zónák, az együttélés kritikus, de kreatív terepei. A pszichopata csak a saját szabadságát ismeri, a kreatív társas zónát és mások szabad önrendelkezését nem.

Gyerekeknél magatartászavar

A pszichopátia előzményei visszanyúlnak a gyerekkorba. A bántalmazott gyerekek egyik védekezése, hogy majdnem teljesen tudatos döntéssel kikapcsolják az „emberit” az agyukban. Ennek konkrét fiziológiai alapjait is azonosította már a tudomány.

A gyerekek el is tudják mondani ennek a folyamatnak a lényegét:

Egy 12 éves fiú, akitől a társai fele retteg, a többi pedig minden parancsát teljesíti, ezt mondta: „Nyolcéves koromban úgy döntöttem, hogy ezen túl én rúgok, és nem engem rúgnak.”

Egy 10 éves fiú üvöltve, amikor többen lefogták, hogy egy székkel ne verje a társa fejét: „Mindegy mit csináltok velem, az nem baj, ha kívül fáj, csak belül ne fájjon.”

Az, hogy mi jelent bántalmazást egy gyereknek, egyéni érzékenységtől függő, de azért vannak egyértelmű bántalmazások:

  • fizikai és lelki agresszió, megaláztatás
  • rendszeres kudarcok az iskolában
  • elhanyagolás, közömbösség a gyerek igényei iránt
  • következetlen, kiszámíthatatlan környezet
  • büntető környezet

Ismerve a hazai nevelési és oktatási viszonyokat, számíthatunk arra, hogy egyre több gyereknél jelenik meg a magatartászavar. Ez elkülönítendő például a hiperaktív gyerekeknél kialakult viselkedészavartól. Emiatt a „BTM, vagyis beilleszkedési, tanulási és magatartászavarok” diagnózisban a hiperaktivitás beilleszkedési zavar, és nem magatartászavar, ahogy sokan gondolják.

Viszont a magatartászavar olyan súlyos, szokásos nevelési és terápiás eljárásokkal nem kezelhető zavar, amely sokkal inkább a SNI kategóriába sorolást kívánná.

A magatartászavart így írja le a diagnosztika:

  • Általában a kisiskoláskorban kialakuló zavar.
  • Visszatérő és tartós romboló (destruktív), erőszakos (agresszív), dacos, kihívó (oppozíciós) magatartás.
  • Az életkornak megfelelő társas viselkedés szabályait jelentősen és tudatosan áthágja (aszociális).

Vannak adatok a veleszületettségre, de ezek első menetben inkább érzékenységet, bizonyos érzelmi és mentális területek gyenge kapcsolatait jelenti. Korai fejlesztéssel ezek kezelhetők.

A korai fejlesztés pedig lényegében a legjobb nevelési módszerek terápiás alkalmazása.

A megelőzés a megelőző nevelés

A magatartászavar és így a pszichopátia megelőzhető a bántalmazó, büntető nevelés kerülésével, szeretetre és megelőzésre épülően az autonómiára és felelősségre neveléssel. Ennek mindenképpen két eleme van:

  • bizalom, türelem
  • tiszta szabályrendszer, következetesség

A megelőző nevelés esetében a szabályok egyértelműek, a betartásuk kötelező, de eleinte még elfogadható a hibázás, ami viszont nem következmény nélküli. Ez eleinte csupán a szabály ismétlése, majd a szabály gyakoroltatása. Ezután a szabály be nem tartásából fakadó következmények már negatív érzésekig is vezethetnek.

A legfontosabb elemek terápiás helyzetben, tehát már a zavar kialakulása esetén:

  • Felelősség elkerülhetetlensége
  • Belső kontroll építése
  • Nincs bocsánat, csak következmény
  • Bizalom a tettek szerint
  • Állandó értékelés, visszajelzés

Amíg a magyar nevelés a büntetésre épül, addig sokkal több pszichopatára számíthatunk. A jó hír ezzel kapcsolatban, hogy a vizsgálatok szerint a vezetők között nagy arányban vannak a pszichopaták, így tehát lesz vezetőnk elég.

A rossz hír, hogy a vizsgálatok szerint az ilyen vezetők, bár karizmatikusak, a felelősség és teljesítmény terén igen gyengék. A többi fent felsorolt jellemzőik pedig végképp ellene szólnak a büntető nevelési stílusunknak. Inkább legyen kevesebb karizmatikus vezetőnk!

Hivatkozás:
Cleckley, Hervey (1941) The Mask of Sanity. C. V. Mosby Co.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.05.27.
DR. GYURKÓ SZILVIA: „AHOL ÉVEKIG TUD GYEREKEKET BÁNTALMAZNI VALAKI, OTT NEM ÁRTATLAN SENKI”
A titkoknak az a természetük, hogy kiderülnek. Soha nem volt olyan erős a nyilvánosság, mint most. Joggal félhetnek azok, akik eddig bíztak a saját hatalmukban, és abban a képességükben,...
(Forrás: WMN)
--
2023.05.27.
Nem hangsúlyos téma a társadalomban, hogy mi történik a gyermekvédelmi szakellátásban
A társadalomban nagyon sokféle kép él a gyermekeltűnésekkel kapcsolatban. Amikor egy kisgyerek tűnik el egy családból valamilyen fatális véletlen folytán – eltéved, elkóborol, elsodró...
(Forrás: Népszava)
--
2023.05.27.
Kiakadt a magyar apuka: a sporttagozatos suliban felmondtak a tesitanárok, az informatikai szakközépben nincs informatikatanár
Korchma Zsombor beszámolója szerint a helyzet így a 2022/2023-as tanév vége felé a következő:Az informatikai szakközépiskolába járó fiának szeptemberben volt informatikatanára utoljára...
(Forrás: rtl.hu)
--
2023.05.27.
Tiltakoznak a diákok, mert érettségi közben rúgták ki a történelemtanárukat
A hivatalos indoklás szerint azért kellett elbocsátani M.-et, mert szakmai minősítése 2 százalékkal elmaradt a központilag előírt szinttől. Úgy tudjuk, hogy a szakmai elkötelezettséget é...
(Forrás: 444.hu)
--
2023.05.27.
Hiánypótló egyetemi szakképzés indul a MOME-n
Az itthon és külföldön egyaránt dinamikusan fejlődő szolgáltatástervezési szakmában egyre több vállalat és intézmény keres service designert, hogy segítségükkel tökéletesítsék szolg...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2023.05.27.
„Ne csak mi tudjuk, hogy baj van” – mindkét elsős osztály tanítónője elmegy a hosszúhetényi suliból
Két elsős osztály is indulna ősszel, de mindkét kijelölt tanítónő elmegy a hosszúhetényi általános iskolából. A hír meglepte, elkeserítette a szülőket, akik dühösek és cselekedni...
(Forrás: Telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep