Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. június 14. kedd, 20:23

PSZICHOháttér

9. Kedves gyilkosok, avagy az egészség álarca

A pszichopatákat a legtöbb ember úgy képzeli el, mint a „Bárányok hallgatnak” szörnyetegét, de legalább is villogó szemekkel, nagy húsvágó késsel a kézben. Pedig ez csak a jéghegy csúcsa. A pszichopaták nagy része kifejezetten kedves ember, és sok közöttük igen tehetséges is. És buták is vannak, de ők kevésbé veszélyesek.

Cleckley, a pszichopátia egyik első leírója könyvének címében a pszichopatát, mint az „egészség álarcát” mutatja be.

A pszichopata a tökéletes élősködő

A pszichopata olyan, mint egy tökéletes élősködő. Amíg úgy van minden, ahogy neki megfelel, kenyérre lehet kenni. Ahogy azonban bármi sértené az érdekeit, átfordul, és félelmetes vadállat szemekbe ütközik az ember. Ez az, ami az egyik biztos ismertetőjele.

Nem az önkontroll hiánya jellemzi, hanem eltérően a hiperaktivitás esetén jellemző impulzus kontrol gyengeségtől, gátlástalan. Nem az a gond, hogy nem tudja, hanem nem is akarja betartani a szabályokat.

A szeme árulja el legjobban. A hiperaktivitás esetén a szemek olyanok, mint a kölyökkutyáé, amelyiknek még néha összeakad a lába, nem tud fékezni, szertelen. A pszichopata szeme olyan, mint a farkasé: hidegen felmérő.

A pszichopatának rendkívül alacsony a frusztráció tűrése. Emiatt gyakran agresszív, fizikailag vagy lelkileg megtámad másokat. Hidegvérű, nem érdekli mások érzése. A vizsgálatok azt mutatják, hogy a szenvedés és félelem látványa hidegen hagyja.

A felelősséget nem ismeri, mindenért másokat okol. Önmagát felsőbbrendűnek tartja. Szégyen, bűntudat nem gátolja, sekély az érzelmi élete. Nem jön zavarba. Rezzenéstelenül hazudik, ezért könnyű mindent elhinni neki. Egyszerűen elképzelhetetlen, hogy így lehet hazudni.

A pszichopata kiváló manipulátor. Lényegében a környezet „gyengéiből” él meg, kihasználja az emberi lélek és együttélés legfontosabb alapköveit: bizalom, türelem, szabadság, békeszeretet.

A védekezés nehéz, a megelőzés könnyű. A bizalom, türelem, szabadság, békeszeretet mellett már kisgyerekkortól kezdve segítik a lelki tartást és az önfegyelmet kiépíteni a feltétlen elfogadás, a szabályok és a tettekért való felelősség, valamint az elkerülhetetlen következmények.

Az együttélés lényege, hogy mindenki szabadsága addig ér, amíg a másik szabadságát nem sérti. Az egyének szabadságterének találkozása a megegyezési zónák, az együttélés kritikus, de kreatív terepei. A pszichopata csak a saját szabadságát ismeri, a kreatív társas zónát és mások szabad önrendelkezését nem.

Gyerekeknél magatartászavar

A pszichopátia előzményei visszanyúlnak a gyerekkorba. A bántalmazott gyerekek egyik védekezése, hogy majdnem teljesen tudatos döntéssel kikapcsolják az „emberit” az agyukban. Ennek konkrét fiziológiai alapjait is azonosította már a tudomány.

A gyerekek el is tudják mondani ennek a folyamatnak a lényegét:

Egy 12 éves fiú, akitől a társai fele retteg, a többi pedig minden parancsát teljesíti, ezt mondta: „Nyolcéves koromban úgy döntöttem, hogy ezen túl én rúgok, és nem engem rúgnak.”

Egy 10 éves fiú üvöltve, amikor többen lefogták, hogy egy székkel ne verje a társa fejét: „Mindegy mit csináltok velem, az nem baj, ha kívül fáj, csak belül ne fájjon.”

Az, hogy mi jelent bántalmazást egy gyereknek, egyéni érzékenységtől függő, de azért vannak egyértelmű bántalmazások:

  • fizikai és lelki agresszió, megaláztatás
  • rendszeres kudarcok az iskolában
  • elhanyagolás, közömbösség a gyerek igényei iránt
  • következetlen, kiszámíthatatlan környezet
  • büntető környezet

Ismerve a hazai nevelési és oktatási viszonyokat, számíthatunk arra, hogy egyre több gyereknél jelenik meg a magatartászavar. Ez elkülönítendő például a hiperaktív gyerekeknél kialakult viselkedészavartól. Emiatt a „BTM, vagyis beilleszkedési, tanulási és magatartászavarok” diagnózisban a hiperaktivitás beilleszkedési zavar, és nem magatartászavar, ahogy sokan gondolják.

Viszont a magatartászavar olyan súlyos, szokásos nevelési és terápiás eljárásokkal nem kezelhető zavar, amely sokkal inkább a SNI kategóriába sorolást kívánná.

A magatartászavart így írja le a diagnosztika:

  • Általában a kisiskoláskorban kialakuló zavar.
  • Visszatérő és tartós romboló (destruktív), erőszakos (agresszív), dacos, kihívó (oppozíciós) magatartás.
  • Az életkornak megfelelő társas viselkedés szabályait jelentősen és tudatosan áthágja (aszociális).

Vannak adatok a veleszületettségre, de ezek első menetben inkább érzékenységet, bizonyos érzelmi és mentális területek gyenge kapcsolatait jelenti. Korai fejlesztéssel ezek kezelhetők.

A korai fejlesztés pedig lényegében a legjobb nevelési módszerek terápiás alkalmazása.

A megelőzés a megelőző nevelés

A magatartászavar és így a pszichopátia megelőzhető a bántalmazó, büntető nevelés kerülésével, szeretetre és megelőzésre épülően az autonómiára és felelősségre neveléssel. Ennek mindenképpen két eleme van:

  • bizalom, türelem
  • tiszta szabályrendszer, következetesség

A megelőző nevelés esetében a szabályok egyértelműek, a betartásuk kötelező, de eleinte még elfogadható a hibázás, ami viszont nem következmény nélküli. Ez eleinte csupán a szabály ismétlése, majd a szabály gyakoroltatása. Ezután a szabály be nem tartásából fakadó következmények már negatív érzésekig is vezethetnek.

A legfontosabb elemek terápiás helyzetben, tehát már a zavar kialakulása esetén:

  • Felelősség elkerülhetetlensége
  • Belső kontroll építése
  • Nincs bocsánat, csak következmény
  • Bizalom a tettek szerint
  • Állandó értékelés, visszajelzés

Amíg a magyar nevelés a büntetésre épül, addig sokkal több pszichopatára számíthatunk. A jó hír ezzel kapcsolatban, hogy a vizsgálatok szerint a vezetők között nagy arányban vannak a pszichopaták, így tehát lesz vezetőnk elég.

A rossz hír, hogy a vizsgálatok szerint az ilyen vezetők, bár karizmatikusak, a felelősség és teljesítmény terén igen gyengék. A többi fent felsorolt jellemzőik pedig végképp ellene szólnak a büntető nevelési stílusunknak. Inkább legyen kevesebb karizmatikus vezetőnk!

Hivatkozás:
Cleckley, Hervey (1941) The Mask of Sanity. C. V. Mosby Co.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.08.08.
Egész karokat szervezhetnek ki a szegedi egyetemből
2020. július 1-ével hat magyarországi egyetemet adott át az állam egy szándékosan erre a célra létrehozott vagyonkezelő alapnak. A Miskolci Egyetem, a Moholy-Nagy László Művészeti Egyetem...
(Forrás: szegeder)
--
2020.08.08.
Kréta és gumibot – Stefanik Krisztina pszichológus: Gyermeki agresszióra agresszióval felelni erkölcsi csőd
Gyülekeznek a frissen kiképzett iskolaőrök. Szeptembertől – ha lesz tanévkezdés – több száz iskolában, tanintézetben gumibottal, spray-vel felszerelt „rendügyi szakemberek” vigyáznak...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.08.08.
Száz izgalmas magyar pedagógiai programot gyűjtöttek össze, hogy ne kelljen keresgélned
Második éve gyűjti az Edisonplatform azokat a Magyarországon elérhető innovatív pedagógiai programokat, amelyek elsősorban az általános iskolás korú gyerekeket és szüleiket célozzák meg...
(Forrás: Qubit)
--
2020.08.08.
Sikeres a tíz napja elindított játékos ismeretterjesztő program
Július 28-án indult útjára a #maradjitthon kampányhoz csatlakozva a Vakációzzunk a múzeumokkal! virtuális múzeumpedagógiai mozgalom, mely hazánk négy legnagyobb tavát mutatja be főként...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.08.08.
Óriási nyereményakciót hirdet pedagógusoknak az Emmi: akár elismerő oklevelet is nyerhetnek
A minisztérium pályázatot hirdetett „EMMI tanmenet pályázat 2020” címmel, amire várják a „legeredetibb, a tanulók fejlődését szolgáló” és a központi tartalomszabályozókkal ö...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.08.08.
Megint új diákhitelt vezetnek be Magyarországon
A felnőttképzés és a szakképzés megújításának újabb lépéseként a Kormány a két évtizedes múltra visszatekintő, nemzetközi szinten is elismert magyar diákhitelezés kibővítésér...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep